התנגדויות בקבוצה
ענבר לבקוביץ, טנטולוגית
אחד האתגרים החשובים למנחה קבוצה הוא התמודדות עם התנגדות, התנגדות היא תופעה המאיימת על כל מנחה קבוצות. מאחורי ההתנגדות יש חשש להיפגע, תסכול, או איום. התעלמות או עימות ישיר יביאו להחרפה של ההתנהגות המחבלת בהתפתחות הקבוצה כולה (Miller & Springer, 1996).
אחת הסוגיות המרכזיות בעבודה בקבוצות היא קבלת הסמכות או התנגדות לה תוך חיפוש זהות פרטית ובירור גבולות ה"עצמי". מאחורי ההתנגדות קיים חשש להיפגע, לחוות תסכול, או איום על נושא בעל ערך רב. התעלמות או עימות ישיר יביאו להחרפה של ההתנהגות המחבלת בהתפתחות הקבוצה כולה (Miller & Springer, 1996).
התנגדות בקבוצה יכולה להיות כלפי שינוי, כלפי המנחה, התנגדות להבעת רגש מכאיב או התנגדות לתובנה (Mahalik, 1994). ההתנגדות בקבוצה, בעיקר התנגדות המתבטאת בהתנהגות עוינת כלפי חברי הקבוצה ו/או המנחה, עלולה להוות מכשול להתפתחות הקבוצה והפרט (Trotzer, 1999).
יחד עם זאת, קליניקנים רבים מתייחסים להתנגדות כאל תופעה חיובית המצביעה על כוחותיו הבריאים של המטופל. אולי ההתנגדות מאיטה את קצב הטיפול באופן זמני, אך היא מבטאת את ההגנה שהמטופל מתקשה להסביר מילולית (Cowen & Presbury, 2000). הכוחות העוצרים את המטופל מלהתקדם בטיפול, הם הכוחות המספקים לו יציבות בעולם.
סיבות אפשריות להתנגדות בקבוצה
קיימות מגוון סיבות להופעת התנגדויות בקבוצה. סיבה מרכזית להתנגדות היא כאשר משתתפי הקבוצה נדרשים לערוך שינויים בהתנהגותם. התנגדות יכולה לבוא לידי ביטוי הן בצורה גלויה, על ידי איחור או היעדרות. אולם בדרך כלל היא באה לידי ביטוי בצורה סמויה, על ידי אי שיתוף המטפל או חברי הקבוצה במידע רלוונטי, אי יכולת גלויה להבין את הערות המנחה, או התנגדות עיקשת לוותר על ביטויי התנהגות קודמים (Anderson & Stewart, 1983).
התנגדות משמשת כמנגנון הגנה אשר תפקידו לשמור בתת מודע תכנים מאיימים, ההתנגדות היא הכרחית לאיזונו הנפשי של האדם ומופיעה כתגובה לאיום שכולל בתוכו חרדה, ויכולה לנבוע מחשש מפני שינויים, תחושת חוסר אונים, חוסר רצון ליצור שינוי, וכן קושי ביצירת קשר עם המטפל. המטופל נמצא בקונפליקט בין הרצון שלו להימנע מכאב לבין דרישות הטיפול לגעת בכאב (Breshgold, 1989).
סיבות נוספות להתנגדות הן חשש מהצפה אמוציונאלית של רגשות לא נעימים בעקבות גילוי ותובנות בקבוצה, מאמץ לשמור על יציבות וחשש כי התהליכים בקבוצה יעוררו שינוי עמדות ושינויים גם בחיים (Leahy, 2001). כמו כן, חשש מפגיעה בערך העצמי (Masataka & Hiromi, 2002).
המנחה אל מול ההתנגדות
אחד האתגרים החשובים למנחה קבוצה הוא התמודדות עם התנגדות, התנגדות היא תופעה המאיימת על כל מנחה קבוצות. מאחורי ההתנגדות יש חשש להיפגע, תסכול, או איום. התעלמות או עימות ישיר יביאו להחרפה של ההתנהגות המחבלת בהתפתחות הקבוצה כולה (Miller & Springer, 1996).
תפקיד המנחה הוא לזהות את ההתנגדות ועוצמתה, להיות מודע לתהליכי העברה נגדית, לזהות תגובות של כעס, אשמה, חרדה, חוסר אונים ולעבד אותם למקום של דיאלוג. חשוב שהמנחה יזהה מה ההתנגדות מעוררת בו ולא יפעל ממקום רגרסיבי. מנחה יכול להיעזר בהדרכה כדי לעבוד על התהליכים הלא מודעים של ההתנגדות עצמה ושל תגובותיו כלפיה.
דרך נוספת לעבוד עם התנגדויות בקבוצה היא דרך הקול הקבוצתי. הקול המתנגד מבטא חרדה משינוי או תחושת נחיתות מול סמכות מקצועית, אך הוא מבטא בדבריו תחושות דומות עבור משתתפים נוספים. אפשרות אחרת היא לקשור את תהליכי הכאן ועכשיו בקבוצה להתנגדויות, ויש לצפות שככל שהנושא רגשי וסוער יותר, התהליכים הדינמיים וההתנגדויות יהיו עוצמתיים יותר Yalom & Lesczc, 2005)). המנחה יכול לקשר בין המסר הרגשי שבהתנגדות לתוכן ולמאפיינים של הקבוצה ולנסות להבין את התהליכים המקבילים בין ההתנגדות והתהליך הקבוצתי.
מטופלים מעוניינים בעזרה, אך גם מסויגים ממנה. התנגדויות הן בלתי נמנעות בין חברי בקבוצה למנחה ובין חברי הקבוצה ובין עצמם. ההתנגדות מתרחשת בכל קבוצה, והן עוצמתיות יותר בהשוואה לטיפול פרטני. זהו תהליך אוניברסלי, שעל המנחה לזהותו ולאמוד את עוצמתו. התנגדויות מעוררות חשש ונחוות לעיתים כהרסניות, אך טמונה בהן גם הזדמנות לשינוי, להתבוננות ולצמיחה.
ענבר לבקוביץ עוסקת בייעוץ, טיפול והנחיית קבוצות בתחומי אובדן ואבל, התמודדות עם מחלות וטיפול במצבי משבר
Anderson, C. M., & Stewart, S. (1983). Mastering resistance. NY: The Gilford Press.
Breshgold, E. (1989), Resistance in gestalt therapy. The Gestalt Journal, 12 (2).
Cowen E. W. & Presbury J. H. (2000). Meeting clinet resistance and reactance with reverence. Journal of Counceling and Development, 78 (4), 411-420.
Drakulia, A. (2010).Resistances in the first session of psychodrama psychotherapy group with adults. Psychiatria Danubina, 22(2), 261-265.
Engle, D. (2008). Viewing resistance as ambivalence: Integrative strategies for working with resistant ambivalence. Journal of Humanistic Psychology, 48(3), 389-412.
Leahy, R. L. (2001). Overcoming resistance in cognitive therapy. NY: Simon & Schuster.
Mahalik J. (1994). Development of the Client Resistance Scale. Journal of Couseling Psychology, 41 (1), 58-68.
Masataka, H. & Hiromi, F. (2002). A comparison of four casual factoers of embarrassement in public and privet sitiations. Jouranal of Psychology, 136 (4), 399-407.
Miller, M. & Springer T. P. (1996). Hostile behavior within a group. Guidance & Counseling, 12 (1), 18-21.
Trotzer, J. P. (1999). The counselor and the group. Ann Arbor, MI: Talor &Francis.
Yalom, I. D. & Lesczc, M (2005). The theory and practice of group psychotherapy. Cambrigdge, MA: Basic Books.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: כלל תחומי בריאות הנפש.
חרדה ופוביה, דיכאון, ocd, זוגיות, משברי חיים, קשיים חברתיים, ספקטרום תקשורת
אזור בארץ: גני תקווה, קריית אונו, פתח תקווה, סביון, יהוד
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מומחית, עוסקת בטיפול בילדים, נוער, מבוגרים, הגיל השלישי והדרכות הורים למעלה מעשר שנים. מטפלת בטווח רחב של קשיים
מאבחנת דידקטית, פסיכו דידקטית ומטפלת
התמחות: ד''ר איריס שביט שדמה, מנהלת ''מכון שדמה''
מציעה שירותים של אבחון דידקטי, פסיכו דידקטי ואבחון קשב.
אזור בארץ: אשקלון
שפה: עברית,אנגלית
מאבחנת דידקטית לקשיי למידה. אני פועלת מתוך אמונה שהבאת תועלת לסביבה זה הדבר החשוב ביותר לאדם ובדרך זו משתדלת להגיע ליכולות של כל א
פסיכותרפיסט,מטפל זוגי ומשפחתי, CBT
התמחות: ברשותי תואר שני MSW, בעל 25 שנות נסיון ו15 שנים בקליניקה. מטפל בעזרת CBT, טיפול דינמי קלאסי, מיינדפו
אזור בארץ: תל אביב, זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
עבודה עם בוגרים ונוער הסובלים מתקיעות, קשיי תיפקוד, חרדות, דכאון, הפרעת קשב, פוסט טראומה,התמכרויות (חומרים ,מחשב), כעסים וסף תסכול
פסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית, עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: פסיכותרפיה וטיפול למבוגרים, טיפול רגשי בילדים, הדרכות הורים, עבודה עם ילדים בגיל הרך, טיפול בילדים ו
אזור בארץ: פתח תקווה, אזור המרכז
שפה: עברית
אני מזמינה לקשר טיפולי מסייע בתהליכי החלמה והתפתחות רגשיים ונפשיים. מבוגרים וילדים (בליווי קשר והדרכה להורים). מוכרת להחזרים מקו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
גירושים טובים – יש חיה כזו? צוות על הספה
פירוק הקשר הזוגי, בעיקר כאשר יש ילדים משותפים, מעמת את בני הזוג לשעבר עם מערכת שלמה של אמונות, ערכים וציפיות שהתנפצו ומציב מראה הנוגעת בפחדים העמוקים ביותר בנפש. יש צעדים בהם תוכלו לנקוט כדי למזער נזקים ולהצליח להתגרש בצורה הטובה ביותר שאפשר
פסיכולוגית זוגית מומלצת ליד הבית - אינדקס פסיכולוגיים מומלצים צוות על הספה
פסיכולוגית זוגית היא ככל הנראה הדבר הראשון שתחפשו ברשת כאשר אתם מבינים שהזוגיות שלכם במשבר. האם היא באמת מה שאתם צריכים כרגע? במאמר הבא תוכלו להבין האם אתם זקוקים לטיפול זוגי, מה נדרש מהגורם המטפל בכם והאם אפשר לשקם את היחסים
באילו בעיות טיפול EMDR יכול לסייע? צוות על הספה
EMDR היא שיטת טיפול שפותחה בשנות השמונים של המאה ה-20 על ידי דר' שפירו, פסיכולוגית מניו יורק ומאז נעשה בה שימוש נרחב ומחקרים מוכיחים שהיא אפקטיבית ביותר לטיפול במגוון רחב של בעיות פסיכולוגיות.
התמודדות עם חרדות המלחמה בעזרת טיפול CBT צוות אתר על הספה
חרדה היא תגובה נורמלית במצבי איום וסכנה, מעטים האנשים בישראל שלא מתמודדים עם רמת מסוימת של חרדה, בעקבות האירועים שהחלו ב 7/10 והמלחמה המתנהלת מאז. חשוב לציין כי פחד הוא תגובה טבעית מאוד במצבי חירום מהסוג שאנו חווים כבר למעלה מחודש.