אבחונים דידקטיים
דפנה סרדס
בחברה המודרנית, האתגרים הרגשיים והחברתיים הולכים וגדלים. מצד אחד, האפשרויות, הפיתויים, המידע, חופש האדם לבחור את עיסוקו והמגוון הגדול של מקצועות, עיסוקים ותחומי עניין, עשויים לבלבל חלק מהתמבגרים. מצד שני, הם הרבה פחות מוגנים מבעבר בשל עומס המידע ונגישותו, התחרותיות ההולכת וגדלה בין בני נוער כמו ההישגיות המאפיינת את החברה המערבית- כל אלו אינם מקלים עליהם.
האבחון הדידקטי עוסק בבדיקה ואבחון של יכולות( חוזקות ) וקשיים (או ליקויים) בתחום הלימודי ומועבר ע"י מאבחן/ת דידקטי/ת שהוכשר/ה לכך.
בדרך-כלל מגיעים לאבחונים מסוג זה תלמידים או סטודנטים ,הנתקלים בקשיים בתפקודם הלימודי ומחפשים דרכים להתגבר על קשיים אלו ולטפל בהם באופן המתאים להם ספציפית.
האבחון הדידקטי בודק יכולות וקשיים בתחומים לימודיים:
1. בתחום התפיסות העומדות בבסיס תהליך הלמידה:
בתחום החזותי: תפיסה חזותית והבחנה חזותית (למשל:דמות ורקע, שימור-צורה,התמצאות במרחב,כיוונים,ועוד),זיכרון חזותי לטווח קצר ובינוני.
בתחום החזותי-מוטורי: התארגנות חזותית-מוטורית (למשל: העתקה של צורה מורכבת). סגנון- למידה (סגנון דדוקטיבי-מהכלל לפרטים או אינדוקטיבי-מהפרטים לכלל).
בתחום השמיעתי:תפיסה שמיעתית והבחנה שמיעתית, זיכרון שמיעתי לטווח קצר ובינוני.
קשב חזותי: בדיקה של מיקוד-קשב (התמקדות בגירוי אחד) ופיצול-קשב(התמקדות בשניים או יותר גירויים בו-זמנית), תוך התעלמות מגירויים אחרים מסיחים. תפקודים ניהוליים(תפקודי-ארגון וקשב).
תפקודי-שפה: חשיבה מילולית (אוצר-מילים והמשגה, אנלוגיות, מיון וסיווג לקטגוריות, הסקת מסקנות ועוד), שיום (מתן שם לספרות,אותיות,עצמים) ושליפה סמנטית ופונולוגית(של מילים בקצב מתאים). מודעות פונולוגית(מודעות לצלילים מהם מורכבת מילה), מודעות תחבירית ועוד.
חשיבה בלתי-מילולית: מבחן השלמת מטריצות,הבודק חשיבה בתחומים לא מילוליים כגון:מתמטיקה וגאומטריה,גיאוגרפיה ועוד.
2. תחום השפה: קריאה (במדדי פענוח ושטף-קריאה), הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה(עיצוב הכתב, כתיב, הבעה בכתב), הבעה בעל-פה.
3. מתמטיקה ואנגלית: ניתן לבדוק תחומים אלו לפי הצורך.
בסיכום האבחון: ניתן סיכום של התחומים השונים שנבדקו והאינטגרציה ביניהם: החוזקות והקשיים בכל תחום, בהתייחס לנורמה (למצופה מגיל הנבחן).
המלצות:
1. המלצות כלליות :המלצות להורים, טיפולים ואבחונים נוספים.
2.המלצות היבחנות : כמו: הארכת זמן הבחינה, הקראת הבחינה, הכתבת הבחינה, התעלמות משגיאות כתיב ,דף נוסחאות מורחב במתמטיקה,מילונית באנגלית,מבחן מותאם, מבחן בעל-פה ועוד.
3. המלצות לבית-הספר:כמו: מתן הוראה מתקנת, שעות-שילוב ועוד.
4.המלצות להוראה מתקנת: דרכי-הוראה ספציפיות ואסטרטגיות המתאימות ליכולותיו וקשייו של הנבחן.
האבחון ניתן מודפס וכן נערכת שיחת סיכום והדרכה עם ההורים ולפי הצורך עם צוות-המורים.
דפנה סרדס
052-3928383, 08-6746544
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית מטפלת ביחידים (ילדים, נוער ומבוגרים
התמחות: טיפול אינטגרטיבי (משלב:קלאסי, סכמה תרפיה, IPT, CBT), ביחידים, ובזוגות. דכאון, חרדה, ה.קשב,קשיים ביחס
אזור בארץ: שרון,עמק חפר, חדרה, נתניה
שפה: עברית
שנים של טיפול חיזקו את אהבתי לאנשים, והעצימו את אמונתי ביכולת לצור שינוי ובכוחו המרפא של הקשר הטיפולי. טיפול בעמק חפר או באינטרנט
פסיכותרפיסטית, מטפלת באמצעות אמנות, EMDR
התמחות: מבוגרים ובני נוער, דכאון, חרדה, ויסות רגשי, קשיים ביחסים בינאישיים, אירועים טראומטיים, התמודדות עם מ
אזור בארץ: חדרה, פרדס חנה והסביבה
שפה: עברית
הטיפול מיועד למבוגרים ובני נוער המתמודדים עם מצוקה, חווים משבר, ורוצים לשפר את איכות חייהם. בתהליך נעזר באמצעים שונים בהתאם לצורכו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הדימוי ועצמי צוות על הספה
'דימוי עצמי' – צמד מילים שמקפל בתוכו את כל התכונות והמחשבות שאדם מייחס כלפי עצמו. הדימוי העצמי הוא לרוב דינאמי ועשוי להשתנות באמצעות תהליכים שונים, גם לאחר שהתגבש אי שם בשנות ההתבגרות.
מגדר יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
בית ספר קיבוצי, אחד מהוותיקים שבמדינה, היום הראשון שלי בעבודה. אני מתלווה למנהלת השירות הפסיכולוגי לצפייה בטקס פתיחת שנת הלימודים. לא היה זה מחזה נדיר לראות ארבעה ואולי אף חמישה דורות עומדים בהתרגשות ומלווים בעיניהם את הזאטוטים העוברים בתוך שביל כפות התמרים בדרך להפיכתם לתלמידים.
לחתוך במקום לדבר: פגיעה עצמית בגיל ההתבגרות ליטל פלג - פסיכולוגית קלינית, טיפול בבוגרים ומתבגרים
"זה הגיע משום מקום", מתארת אמה של מאיה בת ה-16. "תלמידה מצטיינת, שקטה, חברותית, מסתדרת עם כולם ופתאום אנחנו שומעים מהיועצת שהילדה חותכת את עצמה כבר חצי שנה בכל הגוף. תפסנו את הראש, לא הבנו איך לא ראינו את זה,
ריבים בין אחים – מתי צריך טיפול משפחתי? צוות על הספה
אין אחים שלא רבים ולמעשה, כפי שתראו מיד, למריבות הללו יש תפקיד התפתחותי חשוב. יחד עם זאת, לעיתים תדירות הריבים או עוצמתם חורגות מהנורמה ופוגעות במרקם החיים בבית. במקרים הללו כדאי לגשת לטיפול משפחתי.