טיפול בבישול
אילת ברק
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
בישול, הינו תחום אמנותי הנותן תוצרים מיידים, הנאה משותפת מהתהליך ומהיצירה עם אחרים משמעותיים וקרובים. החומרים ב"יצירה הבישולית" מגוונים במיוחד, ועם זאת זמינים ונגישים לעוסקים בהם ומאפשרים המשך פעילות יצירתית גם בבית. כמו בתהליכים נוספים המשלבים כלים אמנותיים בטיפול, תהליך היצירה נותן אפשרות לביטוי לא מילולי והזדמנות להבעה עצמית של רגשות בצורה קלה יותר.
חלק מהייחודיות של השילוב בין טיפול ובישול הוא העיסוק במזון. תשתית הרקע התיאורתי לטיפול בבישול מונחת על תיאוריות יחסי אובייקט על היכולת להזין ולהיות מוזן (המסבירות את היכולת האנושית לצור קשרים דרך תהליך יצירת הקשר הראשוני בין אם לתינוק). ד. ויניקוט (אבי התיאוריה) תיאר את תהליך התפתחותה של אישיותו של התינוק כחלק מחווית היכולת של האם להזינו באופן שהוא זקוק לו. בטיפול בבישול עולים תכנים הקשורים בבחינת דפוסי קשר ביצירה של קשרים ושימורם, בקשר אימהי על בסיסי הזנה ותחושת הביטחון הבסיסית המלווה קשר משמעותי וראשוני זה.
מזון מתקשר ליצרים הבסיסיים ביותר של הקיום האנושי. ולכן הצורך במזון ממוקם במקום חשוב ביותר בפירמידת הצרכים האנושית ( שפותחה על ידי חוקר בשם מאסלו). מזון והצורך במזון הינו חלק מיצר החיים והליבידו, ההתעסקות בתחום הבישול והאוכל מייצרת תחושה חיובית פעלתנית ואופטימית ומצליחה לגייס מוטיבציה לפעולה ועשיה. ה-setting של עבודה במטבח, היצירה והארוחה המשותפים מביאה תחושה של בית ואווירת בטחון. זהו מצע המאפשר ביטוי ועיבוד ריגשי משמעותי בתהליך טיפולי.
אלמנטים מרכזיים הבאים לידי ביטוי בטיפול בבישול:
משחק- בתוך המטבח הטיפולי ניתן למשחק מקום רב, ראשית יש למטופלים (ילדים ובוגרים כאחד) הזדמנות ואפשרות "לשחק באוכל". אם במסגרות אחרות קיימת הקפדה על אכילה מסודרת באמצעות מזלג וסכין, אכילה בפה סגור ונימוסי שולחן, אזי, בזמן הבישול והאכילה במטבח הטיפולי יש מקום לפריצה מסוימת של הגבולות הללו: מותר לאכול בידיים, לערבב מרכיבים שנראים כלא ברי ערבוב (שוקולד ופיצה או פטל וקטשופ), לטעום עם האצבעות וללקק צלחות. המשחק הזה נותן אפשרות לאוורר את הרצונות הכמוסים הללו אצל המטופל אשר אינם יכולים לבוא לידי ביטוי במסגרות אחרות. כמו כן ניתנת למטופל הזדמנות לדיאלוג אחר עם הגבולות והמסגרת, ובדיקה (לעיתים מילולית ולעיתים לא מילולית) של יחס המסגרת כלפיהם, במה היא משרתת אותם ובמה מקשה.
יצירתיות - היצירתיות היא יכולת אנושית טבעית, וכל אחד מסוגל לייצר אמנות בעלת משמעות. בתהליך היצירה המציאות הפנימית והחיצונית מתארגנות יחד בתהליך שאינו ניתן להפרדה במהלך היצירתי חלקים מתת המודע מקבלים ביטוי וחלקם יכולים להפוך מודעים. יש הטוענים כי השתתפות בתהליך יצירה היא דרך של האדם להצהיר: "אני קיים ויש בי ייחוד", זו דרכו לאשרר את ה"אני" ובכך לחזק את כוחותיו. דרך העבודה היצירתית מתאפשר חיבור מחודש בין העולם הרגשי והרוחני לבין המימד הפיזי. חיבור זה משמעותי בעיקר אצל אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים, מאפשר צמיחה בדימוי העצמי, בהערכה העצמית ואינטראקציה חברתית טובה יותר.
חוויה חושית עוצמתית- העבודה האמנותית והעבודה בטיפול בבישול גם כן, מאפשרת עבודה המשלבת את כל חושים. חוש הטעם והריח הם המרכזיים אך לצידם גם היכולת למשש, למשל, חשובה לתפקודים קוגניטיביים ומעלה את המודעות התחושתית. מטופלים רבים מתמודדים עם קשיים סביב גבולות גופם או את גבולות גופו של הזולת. העבודה במטבח מאפשרת התנסות במגע במרקמים שונים ותחושות שונות של חומרים. לישת בצק למשל מכוונת באופן ישיר לגירוי חוש המישוש ומאפשרת גם שיפור ביכולות מוטוריות.
פעולות מוטוריות וסנסומוטוריות- העבודה במטבח מחייבת את המטופל להתמודד עם מגוון רחב ביותר של פעולות לצורך הצלחת המתכון: לישה, בחישה, רידוד, מריחה, הקצפה, אפייה, טיגון, קישוט, מעיכה ועוד. לחלק מהמטופלים מדובר לעיתים באתגר של ממש. גם ההתמודדות עם ההצלחה וחוסר ההצלחה באה לידי ביטוי כאן, כמו גם חזרתיות ועבודה בקצב מתאים. לעיתים מתמודד המטופל גם עם חוויה של תסכול והדרך שבה הוא מתמודד באה לידי ביטוי וניתן לעבוד עליה.
איך מתנהל הטיפול?
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
משך הפגישה תלוי ביכולת ובצרכים של המטופל ונע בין 45 דקות ל- שעה וחצי. המטופל הוא אשר מחליט מה לבשל, לעיתים בהתייעצות עם המטפל. במהלך המפגש מכינים ביחד המטפל והמטופל את המנה והשיחה מתקיימת תוך כדי ההכנות. הן המנות והן תהליך ההכנה בונים יחד שפה משותפת המכונה "בישולית" שפה המגלמת מטאפורות למצבי חיים שונים עימם מתמודד המטופל. כך לדוגמה הכנה של מרק יכולה לתאר תחושות "ממרק חייו" של המטופל ואפיה של לחם, ההכרה בהיותו ישות חיה, צפייה בתפיחתו, בחינת הריח המיוחד שלו יכולה לשמש הזדמנות לדון בסוגיות משמעותיות מאוד של צמיחה ותקווה.
למי מתאים הטיפול?
טיפול בבישול מתאים למגוון אנשים המתמודדים עם קשיים שונים.
מבוגרים וילדים המתמודדים עם מחלה (למשל סוכרת, מחלת לב, סרטן ועוד) ונדרשים לשינויים משמעותיים בתזונתם ובאורח חייהם. מטופלים המרגישים כי לצד החרדה מהמחלה עליהם להתמודד גם עם מגוון קשיים נוספים הנגזרים מאובדן השליטה בגוף ומהקושי לעשות שינוי. טיפול בבישול יבחן יחד עם המטופל מה יוכל לסייע לו להחזיר שליטה ולשמר איכות חיים.
מבוגרים וילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי ומתמודדים עם קשיים משמעותיים לצור קשר, לשמר קשרים ולצור אינטראקציות חברתיות וויסות רגשי.
מבוגרים ילדים ומתבגרים המתמודדים עם בעיית השמנה ומחפשים דרך לעבור תהליך שיהיה אחר מ"דיאטות" שניסו בעבר, תהליך שיבחן במשולב את הקשיים הרגשיים והפיזיים ויחפש פתרון אישי עבורם.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם קושי רגשי או תקופה קשה בחייהם ומעוניינים בטיפול שיבחן איתם דרכים להשיב איזון ולחזק כוחות.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז או סרבול וקשיים מוטוריים. בטיפול בבישול ניתן יהיה להתמודד עם מגוון הקשיים הללו, לחזק יכולות מוטוריות, קוגניטיביות, אירגוניות, הבנת התהליך וכן להשתמש בעשייה במשותפת לחיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, חוויה של הצלחה והעצמאות.
ילדים עם צרכים מיוחדים ממגוון סוגים אשר מחפשים טיפול רגשי שאינו רק מילולי. במקרה זה מומלץ שלילדים תהיה מוטיבציה בסיסית לעבודה במטבח או עם אוכל.
מי מוסמך להציע טיפול בבישול?
טיפול בבישול הוא ראשית כל טיפול ולכן כדאי לוודא שהמטפל הוא בעל תואר במקצוע טיפולי (כלומר: פסיכולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, דיאטנות קלינית, טיפול באמנות) במסגרות חינוכיות יתכן כי גם מורה לחינוך מיוחד תוכל להעניק טיפול דרך בישול שהדגש שלו יהיה חיזוק פדגוגי שרלוונטי לחינוך המיוחד.
טיפול בבישול הוא תחום חדש וקיים בארץ רק 7 שנים. מפתחת השיטה לטיפול בבישול, אילת ברק היא עובדת סוציאלית MSW ודוקטורנטית לעבודה סוציאלית באונ' ת"א (נושא המחקר שלה עוסק גם הוא בטיפול בבישול), בעלת התמחות בשילוב כלים אמנותיים בטיפול. אילת היא גם שף בוגרת תדמור. במהלך 7 השנים האחרונות מפעילה אילת מגוון קבוצות לטיפול בבישול וכן טיפול פרטני למגוון אוכלוסיות בהן: עיוורים וכבדי ראיה, ילדים ומתבגרים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ילדים ומתבגרים חולי נפש, אוכלוסיית מבוגרים חולי סרטן (קבוצות הניתנות בחינם באגודה למלחמה בסרטן בשילוב דיאטנית), קבוצות להורים וילדים, קבוצות לחולים במחלה כרונית, טיפול פרטני לנשים הסובלות מהשמנת יתר ועוד.
לפני שנתיים נפתחה באוניברסיטה העברית בירושלים התוכנית הראשונה ללימודי שילוב בישול בטיפול בריכוזה והנחייתה של אילת ברק. תוכנית הלימודים מיועדת לאנשי מקצועות הטיפול, בעלי ניסיון. התוכנית משלבת מגוון רחב מאוד של מרצים מתחומי ידע שונים והיא כוללת התנסות מעשית ופרקטיקום מודרך. לכן בוגרי התוכנית בירושלים הם מטפלים המיומנים ביותר בתחום.
ניתן לצור קשר עם אילת ברק - עו"ס MSW ושף בטלפון: 054-4822059 או במייל [email protected]
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ
מטפלת באמנות, מטפלת דיאדית ומדריכת הורים.
התמחות: פסיכותרפיה, טיפול דיאדי, חרדה ופוביה, דיכאון, לקויות למידה קשב וריכוז, הדרכת הורים, התמודדות עם משבר
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה,חיפה
שפה: עברית
עובדת עם ילדים, נוער, מבוגרים והורים. מאמינה שדרך עולם היצירה והדמיון ובתוך מקום מכיל ובטוח, המטופל יצליח ליצור קשר טיפולי ולמצוא
עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: טיפול במתבגרים ומבוגרים, חרדה, פגיעות מיניות, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חי
אזור בארץ: גבעת עדה / בנימינה / זיכרון יעקב
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת מזה כ-20 שנה בגישה הפסיכודינאמית עם שימוש בכלים של CBT. מאמינה בכוחו של המפגש הטיפולי לקדם שינוי וצמיחה, ולסייע בהתמודדויות
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך להציל את הנישואים בעזרת טיפול זוגי צוות על הספה
זוגות רבים נמנעים מהגעה לטיפול זוגי מתוך מחשבה שהנישואים כבר אבודים ולא ניתן להציל את הקשר בשום דרך. אנחנו פה כדי להזכיר לכם שיש מה לעשות – במניעת וצמצום המשברים הזוגיים מלכתחילה ובטיפול בהם לאחר שהתעוררו.
חרדת קורונה אצל מטפלים, השלכות ודרכי התמודדות צוות על הספה
קושי נוסף עמו נדרשים מטפלים רבים להתמודד הוא החשש שלהם עצמם מפני חשיפה לנגיף הקורונה, באופן כללי ובקרב קבוצות סיכון, כמו מטפלים בני הגיל השלישי ומטפלים בעלי מחלות רקע, שלהם עצמם או של יקיריהם.
הסוד – יחסים בין הורים למתבגרים צוות על הספה
מתבגרים, התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי, איכות חיים
איך עושים את זה? מתי זה יגמר? השאלות המציפות הורים למתבגרים הן רבות וקשות. זהו גיל בו מצד אחד הגוף משתנה, מוצף בהורמונים שמקשים על יכולות לויסות עצמי ועם כל אלו- כל כך רוצים בסתר ליבם, תוך כדי מרד, חוצפה, התרסה – להרגיש אהובים ומוערכים על ידי הוריהם.
התמודדות עם חרדות לקראת לידה הדר נולמן, פסיכותרפיסטית
אימהות יקרות, חרדות לקראת לידה הוא נושא שמדבר אל רובינו. כל אחת מאיתנו חווה זאת באופן כזה או אחר. יש לנו מחשבות מדאיגות ודמיונות קשים שתוקפים אותנו בלילה ולעיתים גם במשך כל שעות היום. אנחנו מרגישות פחד ומתח, שעלול לשתק אותנו ולעורר תחושות פיזיות בלתי נסבלות