טיפול בגישה קוגניטיבית-התנהגותית בילדים בגיל הרך

מאת ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד, המכללה האקדמית לחינוך אחוה.

מתוך הרצאה במסגרת השתלמות למתמחים בפסיכולוגיה התפתחותית, 27.3.12

ילדים עם ADHD בגיל הרך אמנם לא נאלצים להתמודד עם דרישות ביה"ס, אולם גם הם נמצאים לעיתים בסיכון גבוה:

א) להשעיה מהגן בשל התנהגות מפריעה ו/או לא צייתנית, המגבילות את חשיפת הילד להכנת לביה"ס, להזדמנויות חברתיות, ולהסתגלות לדרישות של מסגרת חינוכית.

ב) ילדים אלו נמצאים בסיכון לקשיים חברתיים בשל קושי לזכור או להבין הוראות ולשבת במקום לאורך זמן.

ג) ילדים אלו עלולים גם להפגין פעלתנות יתר שמפריעה לחברים בעת משחק. קושי נוסף עלול להיגרם בשל הפרעה והתפרצויות לשיחות, הערות לא מתאימות (הנובעות מאימפולסיביות).

ד) בנוסף, ילדים אלו בסיכון גבוה יותר למעורבות בתאונות ולפגיעות לעיתים קרובות יותר.

האם טיפול בגישת קוגניטיבית התנהגותית (CBT) מתאים לילדים כה צעירים? האם הטיפול בילדים בגילאים אלו צריך לכלול רק מרכיבים התנהגותיים או גם קוגניטיביים? מהם כמה מהשיקולים בבחירת הגישה הטיפולית בילדים עם הפרעת קשב וריכוז בגילאים צעירים? ההרצאה עסקה בשאלות אלו ובמספר דרכים בהן ניתן להתאים טיפול בגישת CBT לילדים בגיל הרך. בנוסף, היא מציגה מרכיבים של אימון הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך. רצ"ב קובץ של ההרצאה הכולל הפניות לקריאה נוספת בנושא זה.

בנוסף, רצ"ב טבלת מעקב אחר השפעת הטיפול התרופתי בגן עבור ילדים המקבלים טיפול תרופתי.




< חזרה לבלוג