באיזה עיר אנחנו מחפשים?
סוגי טיפול
תחומי טיפול
קלינאית תקשורת היא מי שסיימה לימודים אקדמיים במסלול הפרעות בתקשורת וקיבל/ה רישיון ממשרד הבריאות לעסוק כקלינאי/ת תקשורת. קלינאית תקשורת מציעה טיפול בעיכוב בהתפתחות שפה ודיבור, קשיי היגוי או צרידות, מובנות דיבור, בעיות שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה, ובתחום הבליעה והאכילה. קלינאי/ת תקשורת עשוי/ה להתמחות בתחום אחד או ביותר או בתחום הטיפול בפעוטות ולילדים מול התמחות בטיפול במבוגרים. מחפש/ת קלינאית תקשורת? לפניך רשימת בעלי מקצוע בתחום השמיעה והדיבור. אם את/ה צריך/ה קלינאית תקשורת, כאן תמצא/י את מיטב אנשי המקצוע, כולם נבדקו על ידי צוות על הספה וכולם מוכרים במשרד הבריאות.












הכח לשנות-

הכח לשנות

מכון לפסיכותרפיה

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים, אובדן וטראומה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,ראשון לציון, טיפול אונליין
שפה: עברית, רוסית
שינוי אמיתי וכזה שנמשך לאורך זמן מצריך העצמה וחיזוק הכוחות הנפשיים, הגופניים והמנטאלים של האדם. הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי בו עובדים יחד אנשי טיפול מכל תחומי בריאות הנפש.
נועה שרגאי-

נועה שרגאי

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית
אני מאמינה כי למידה והתפתחות מתאפשרים מתוך הנאה, עניין והתאמה לצרכיו של היחיד ובני משפחתו.
מאיה סופה-

מאיה סופה

קלינאית תקשורת

התמחות: קלינאית תקשורת התפתחותית: טיפול בהפרעות שפה ודיבור בגיל הרך (שנה וחצי עד שש).
אזור בארץ: שרון
שפה: עברית
למידה מתרחשת תוך כדי הנאה ומשחק, גם לילד עם התנגדויות תמיד אפשר להגיע אם מתחברים אליו ברמה ובאמצעים המתאימים לו באותו רגע, הורים הם חלק מהטיפול, אך מתוך גישה אמפתית ולא שיפוטית.
לימור פרידמן-

לימור פרידמן

קלינאית תקשורת

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
אני מאמינה בלמידה מתוך הנאה, להגיע לנפש הילד ולעזור לו למצוא את הניצוץ הייחודי לו, מאמינה מאוד בתיווך ונתינת כלים להעצמת הילד ויכולותיו
יפעת סאלם-

יפעת סאלם

מטפלת באמנות, בהסמכה לפסיכותרפיה דינמית

התמחות: התמודדות עם משברי חיים מסוגים שונים, מתוך שאיפה להתפתחות וצמיחה. טיפול מקוון בעת הצורך.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית
ענבל בן-דור פייביש-

ענבל בן-דור פייביש

קלינאית תקשורת

התמחות: פעוטות
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית
בניית תוכנית טיפול אפקטיבית, בשיתוף ההורים, מתוך ראיה כי לכל ילד צרכים, יכולות, ותחומי עניין שונים. ע"י שיתוף פעולה זה ניתן ללמוד מתוך משחק והנאה.
שירי לביא-

שירי לביא

קלינאית תקשורת

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז,שרון
שפה: עברית
מטפלת במגוון תחומים,כולל קשיים על רקע מוטורי (CP ועוד) ותקשורת תומכת.מובטחת מסירות,מקצועיות,יצירתיות והרבה הנאה וכיף לילדים ולהורים כחלק מתהליך הלמידה
נירה שדה-

נירה שדה

קלינאית תקשורת

התמחות: פעוטות
אזור בארץ: מרכז,שרון
שפה: עברית
שמי נירה שדה, אני קלנאית תקשורת מזה 12 שנה. עבדתי במכונים להתפתחות הילד, בגנים מיוחדים ובמכוני שמיעה ודיבור. כיום אני מדריכת סטודנטים , גננות ומטפלות בנוסף להיותי מטפלת
ליאת אוחנה-

ליאת אוחנה

קלינאית תקשורת ומדריכה לגיל הרך

התמחות: הדרכת הורים
אזור בארץ: שפלה,דרום
שפה: עברית
בעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים ופעוטות בטיפולי שפה והיגוי. מאמינה בעבודה מערכתית המשלבת הדרכת להורים ובמסגרת החינוכית.
שירה חבושה-

שירה חבושה

קלינאית תקשורת

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,פעוטות
אזור בארץ: קרית טבעון,חיפה,צפון
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת באנשים עם קשיים בתקשורת, שפה, היגוי, מוגבלות שכלית ונכויות, תקשורת תומכת וחליפית. תואר שני בהצטיינות יתרה בהפרעות בתקשורת (אוניברסיטת חיפה)
אירית ויזל-

אירית ויזל

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: שרון
שפה: עברית
מומחית רבת נסיון באבחון, בטיפול ובהדרכת הורים לליקויי תקשורת, שפה, ודיבור בגיל הרך.
נילי קאירי-

נילי קאירי

תרפיסטית בהבעה וביצירה ומטפלת זוגית ומשפחתית

התמחות: בריאות הנפש,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שפלה
שפה: עברית,אנגלית
תרפיסטית בהבעה וביצירה, מדריכה מטפלים באמנויות, מטפלת זוגית ומשפחתית. מאמינה במרחב הטיפולי כמקום המאפשר להיות לכל אדם.




קלינאית תקשורת / קלינאות תקשורת


בעל מקצוע המטפל ומאבחן מבוגרים וילדים בעלי קשיים באחד או יותר מהתחומים הבאים:

  • קשיים בדיבור כמו קשיי היגוי, גמגום, צרידות.
  • ליקויים בשפה: קושי בהבנת שפה מילולית ו/או בהפקת שפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, סיפור).
  • הפרעות בתקשורת מילולית ולא מילולית.
  • הפרעות בבליעה.

הפרעות אלו עשויות לנבוע מקשיים מוטוריים, התפתחותיים, נוירולוגיים, מבניים או פסיכולוגיים.

מטרת הטיפול של קלינאי התקשורת היא לשפר את השפה והדיבור כאמצעי לשיפור התקשורת.

תחומי ההתמחות של קלינאות תקשורת– מבוגרים, ילדים, פעוטות ותינוקות, שיקום שמיעה, טיפולי שפה, דיבור ותקשורת, שימוש בתקשורת תומכת וחליפית (במקרים בהם אין יכולת להפיק שפה דבורה).

אבחון שפה, דיבור ותקשורת

אבחון בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת נערך ע"י קלינאי תקשורת ונמשך מספר מפגשים, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ובסוג הקושי.

מטרת האיבחון היא לקבוע האם התפתחותו של הילד הנבדק תואמת גיל בכל אחד מהתחומים: שפה, דיבור ותקשורת.

כלי האבחון: ניתן להשתמש במבחני שפה פורמאליים שעברו התאמה ותיקנון לשפה העברית ובכלי תצפית שעברו התאמה ותיקנון לעברית. (לדוגמא: מבחן גורלניק לסינון שפה, איבחון כצנברגר, מבחן מעש"ה)

בתחום השפה נבדקות בין היתר היכולת להבין שפה (כמו:הבנת הוראות, הבנת סיפור) ויכולת הבעת השפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, יכולת נרטיבית: יכולת לספר, לתאר, להסביר), הזיכרון השמיעתי והיכולת להשתמש בשפה באופן תקשורתי.

בתחום הדיבור: במידה והדיבור אינו ברור יש צורך לבדוק האם הסיבה לכך נעוצה ברמת הצליל (קושי בהגיית צליל מסוים), ברמת ההברה (קושי בהיגוי מבנה הברה מסוים), ברמת המילה (קושי בהיגוי מילים במבנה מסוים) או ברמת המשפט (קושי בהיגוי מבנה משפט מסוים), כמו כן חשוב לבדוק את תנועתיות אברי ההיגוי (לשון, שפתיים, לחיים), שטף הדיבור, הקול והאינטונציה. בתחום התקשורת נבדקים מאפייני התקשורת הלא מילולית (למשל קשר עין, שימוש בג'סטות, הצבעה) והשימוש בתקשורת מילולית.

תחום נוסף הנבדק ע"י קלינאי תקשורת הוא קשיי בליעה, הבדיקה נעשית בדרך כלל בשלב הראשון ע"י תצפית באכילה ובדיקת יכולות הנגיסה, הלעיסה והבליעה ובהמשך במידת הצורך נבדקת הבליעה בבדיקת וידאו פלורוסקופיה (צילום וידאו של תהליך הבליעה), בדיקה זו נעשית בבית חולים. (נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)

מי ראשי לעסוק בקלינאות תקשורת?

מוסמך לעסוק בטיפול בהפרעות בתקשורת הוא מי שסיים לימודי תואר ראשון לפחות במוסד מוכר על ידי המועצה להשכלה במסלול להפרעות בתקשורת, סיים את שעות הסטאז' שלו ועמד בתנאים לקבלת הכרה מקצועית ורישיון של משרד הבריאות. בבחירת קלינאי/ת תקשורת חשוב לבדוק כי הקלינאית בעלת התמחות באותו תחום בו יש לטפל וכי יש לה ניסיון קליני בתחום. לדוג' לא כל קלינאית תקשורת בעלת ניסיון בהתאמת מכשירי שמיעה, היא בעלת ידע מספיק בכל הקשור לשתל כוכליארי ולא כל קלינאית תקשורת המומחית לעבודה עם ילדים בגיל הרך על התפתחות שפה הינה בעלת ידע מספק בתקשורת תומכת וחליפית. חשוב לערוך תיאום ציפיות עם הקלינאית בכל הקשור לאבחון או טיפול קודם, מטרות הטיפול , גיל המטופל וכדומה.

(נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)


חפש קלינאית תקשורת