ענבל קשת-שגיא
פסיכולוגית קלינית מומחית
חיפה,צפון
בכמה מילים על ענבל קשת-שגיא
אני מטפלת בגישה אינטגרטיבית: שילוב של עבודה פסיכו-דינאמית עם כלים קוגניטיביים התנהגותיים (CBT) בהתאם לצרכיו של המטופל. בעלת ניסיון רב בעבודה עם הורים וילדים, בני נוער וסטודנטים.
תחומי התמחות
דיכאון, חרדה, משברי חיים, סטודנטים, בוגרים צעירים, מתבגרים, הדרכת הורים, ילדים ופעוטות, בריאות הנפש, אוטיזם
קצת יותר אודותי
שלום, שמי ענבל ואני פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת בקליניקה פרטית בקריית טבעון ובמרפאה לבריאות הנפש של שרותי בריאות כללית. אני מקיימת טיפולים בגישה אינטגרטיבית (שילוב של עבודה פסיכו-דינאמית עם אלמנטים קוגניטיביים-התנהגותיים - CBT).
בעלת ניסיון רב בעבודה עם בוגרים צעירים, מתבגרים, בהדרכות הורים ובטיפול בילדים, כולל ילדים בגיל הרך ובילדים המאובחנים עם אוטיזם. מטפלת מוכרת על-ידי האגודה לטיפול הורה-ילד, ובעלת ניסיון רב בטיפולים דיאדיים.
הדרכת הורים/טיפול הורי - ההורות מביאה עמה קשיים אין-ספור, וזוגות רבים מוצאים צורך לקבל הדרכה והכוונה, לצד מקום לשיתוך ופורקן, אשר יסייע להם בהגברת שיתוף הפעולה ההורי ויאפשר הקלה בעומס הרגשי שנוצר בעקבות המטלה הכל כך מורכבת שנקראת הורות. אחת הדרכים המרכזיות לשנות לטובה את מצבם הרגשי של הילדים הוא לספק מענה וליווי רגשי להורים. כאשר ההורים מוחזקים היטב בתוך תהליך טיפולי רגיש ומתאים, הם יכולים להיות פנויים יותר ונכונים יותר לספק הורות מיטיבה.
צעירים רבים (ובתוכם סטודנטים) עסוקים בגיבוש זהותם המקצועית, במציאת זוגיות, ומחפשים את מקומם בעולם המודרני. עבור רבים מדובר בתקופה עמוסה פיזית ורגשית, עומס העבודות והמבחנים, לעיתים יחד עם הצורך בפרנסה או עם הלחץ המלווה בתהליכי קבלה לתארים מבוקשים או הכניסה לעולם העבודה. פעמים רבות הדבר מעורר חרדה, דיכאון או שילוב של השניים, פחד מכישלון וערעור הביטחון. שינויים חברתיים יכולים להקשות אף הם. "מה תרצה להיות כשתהיה גדול?" - לא תמיד התשובה ברורה. טיפול בבוגרים צעירים כולל אלמנטים פרקטיים של התמקדות בעולם המציאותי של יחסים והתפתחות מקצועית, לצד אלמנטים רכים יותר של יצירת קשר באמצעות שיחה ומבט, כניסה משותפת פנימה לעולמו של המטופל במטרה להבינו טוב יותר, לחבר חלקים שאינם מתחברים, לגעת באזורים שלא ננגעו, ולהגביר מודעות במטרה לשפר את החוויה הפנימית ואת הבריאות הנפשית.
טיפול במתבגרים דורש התמקמות מעט שונה. עולמם של המתבגרים כולל שינויים גופניים, נפשיים, חברתיים ולימודיים, לעיתים מציב אתגרים בתחומי החיים השונים, הדורשים ליווי רגשי עבורם, ולעיתים גם עבור הוריהם. המתבגר/ת נמצא/ת בין עולם הילדים לעולם המבוגרים, הוא/היא זקוק/ה לקשר בגובה העיניים, למרחב פרטי ואישי, אך כזה שיזכור שהוא עדין איננו מבוגר. קשר שיסייע בעיבוד השינויים המתרחשים בתקופה זו ויעזור לצלוח את התקופה המאתגרת הזו.
טיפול בילדים יכול להתקיים בליווי ההורה בחדר (טיפול דיאדי) או ללא נוכחות ההורה (טיפול פרטני), אך תמיד בליווי הדרכות הורים. אתם ההורים הנכם האנשים החשובים ביותר בחיי ילדכם ואתם אלו שתהיו שם זמן רב לאחר שיסתיים הטיפול. מתוך הבנה זו שמור לכם מקום מרכזי בטיפול. במידה ואתם חשים שילדכם סובל ממצוקה, מפחדים חריגים, מקשיים שונים בתפקוד היום-יומי, מחוסר שקט או מקשיים ביחסים אתכם - מומלץ לא לחכות ולפנות לקבלת עזרה מקצועית.
טיפול בילדים מתרחש באמצעות משחק ויצירה, מאחר וזהו השדה הטבעי שבו פועלים הילדים. בטיפול ננסה אנו המבוגרים להצטרף למשחק של הילד ויחד להבין את עולמו הפנימי, ולגלות מה הוא מספר לנו דרך התנהלותו בחדר הטיפולים ודרך המשחק שלו. בהדרכות ההורים נדבר ללא נוכחות הילד, במטרה להבין אותו טוב יותר ואת הדפוסים המשפחתיים שמופעלים, לעיתים גם באופן שאיננו מודע, ולאפשר התקרבות ושינוי.
הדרכה רגשית למטפלות הינה הזדמנות להתבוננות משותפת בעבודה הטיפולית על כל הבטיה - העבודה עם המטופל, עם הוריו ועם הצוות (במידה וישנם), תחושות המתעוררות בעקבות המפגש הטיפולי ושינוי פנימי המתרחש בתוך ההדרכה ומחלחל בחזרה לטיפול.
השכלה אקדמית
למדתי לימודי תואר ראשון באוניברסיטת חיפה,
ולאחר מכן המשכתי ללימודי תואר שני במגמה הקלינית-חינוכית.
עבודת המחקר שלי (התזה) התמקדה בנושא יחסי הורים וילדיהם המתבגרים מנקודת מבטם של תלמידי חטיבת-ביניים ותיכון.
עבודה עם סטודנטים במדור הקליני באוניברסיטת חיפה ובמכללת ויצו למקצועות העיצוב - במהלך עבודתי במדור הקליני ערכתי טיפולים קצרי מועד לצד טיפולים ארוכים, ליוויתי סטודנטים בעלי קשיים שונים ומגוונים, כגון קשיים ביצירת זוגיות וקשיים ביחסים זוגיים, התמודדות עם אהבה נכזבת, קושי בהתמודדות עם המסגרת הלימודית, התמודדות עם חרדה ודיכאון וטיפול בהתמודדות עם משברי חיים ואתגרי חיים כגון הפיכה להורה.
טיפול פסיכולוגי בילדים והדרכות הורים - התחלתי את דרכי המקצועית בתחנה לטיפול פסיכולוגי התפתחותי של משרד הבריאות. בה טיפלתי במהלך חמש שנים בילדים עם קשיים רגשיים וקשיים ביחסי הורה-ילד באמצעות טיפול דיאדי (טיפול הורה-ילד) או בטיפול פרטני בליווי הדרכות הורים, וכן ערכתי אבחונים פסיכולוגים לילדים ולמתבגרים.
טיפול בילדים עם אוטיזם - במהלך חמש שנים עבדתי בצוותים-רב מקצועיים במרכז מילמן - מרכז המטפל בילדים עם אבחנה של אוטיזם בליווי הוריהם. כמו כן ניהלתי צוותים במרכז וריכזתי את אחת השלוחות של המרכז. לאחר מכן המשכתי להדריך מטפלות בהדרכה רגשית על עבודתם עם הילדים המטופלים במרכז מילמן.
עבודה טיפולית בגנים - עבדתי בגן תקשורתי (גן לילדים המאובחנים עם אוטיזם) וכן במעון יום שיקומי לילדים עם אוטיזם. דרך התחנה הפסיכולוגית ערכתי אבחונים לילדים עם מגוון קשיים בגנים שפתיים.
עבודה בבתי-ספר - במהלך שנות לימודי התואר השני התנסיתי בעבודה מעשית בשני בתי-ספר במהלך שנתיים, בהם ליוויתי צוותים חינוכיים, וערכתי טיפולים, אבחונים ומגוון התערבויות קצרות מועד בעבודה עם ילדים בגילאי בית-ספר יסודי והוריהם.
הדרכות רגשיות למטפלות - כחלק מעבודתי במרכז מלימן נתתי ליווי הדרכתי על התחום הרגשי-נפשי למטפלות בהבעה ויצירה, מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת.
ניסיון עם אוכלוסיה פסיכיאטרית - כחלק מתהליך ההתמחות הקלינית עבדתי בבית החולים הפסיכיאטרי שער-מנשה. שם ערכתי אבחונים, טיפולים פרטניים וטיפולים קבוצתיים למבוגרים בעלי אבחנות פסיכיאטריות קשות.
הסמכות - אני פסיכולוגית קלינית מומחית ומטפלת מוכרת ע"י האגודה לטיפול הורה-ילד.