על הספה - פורומי מומחים

פורום טיפול פסיכולוגי מבוגרים

פורום טיפול פסיכולוגי מבוגרים

פורום טיפול פסיכולוגי מבוגרים מנוהל ע"י רפאל יונתן לאוס, פסיכולוג קליני
רפאל יונתן לאוס, פסיכולוג קליני פורום טיפול פסיכולוגי מבוגרים
פסיכולוג קליני מומחה בעל תארי בוגר ומוסמך מהאוניברסיטה העברית. פסיכולוג אחראי ביחידה לטיפול יום "ברזיל" של קופת חולים כללית . חוקר פסיכותרפיה ודוקטורנט במחלקה לפסיכולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים. מטפל בקליניקה פרטית בשכונת עין-כרם בירושלים.
אודות הפורום

הפורום מהווה מערכת שאלות-ותשובות עבור הקהל הרחב, המעוניין לקבל מענה לשאלות הנוגעות לפסיכותרפיה, או טיפול פסיכולוגי, במבוגרים. ניתן לשתף בשאלות ודילמות לגבי טיפול פסיכולוגי, סוג הטיפול ומסגרת הטיפול. ההשתתפות באתר אנונימית. כל שאלה שתועלה לאתר תעבור קודם סינון על-ידי מנהלי הפורום, הרשאים להחליט שלא לפרסמה, או למחוק הודעה/שאלה שכבר פורסמה.

לא יעלו לאתר: הודעות העושות פרסומת לאדם או גוף כלשהו; השמצות, רכילות וכל דבר העשוי להיחשב לשון-הרע; תלונות על אנשי-מקצוע.
ברצוננו לעזור בכל יכולתנו בהנגשת הטיפול הפסיכולוגי ובהכוונה למענים הנכונים עבור הפונים לפורום. לצד זאת, הפורום איננו מענה טיפולי ואינו יכול להיות תחליף לטיפול. כמו-כן, בשאלות הנוגעות לטיפול המצוי בעיצומו נשתדל לעזור להבין את הקושי ולהכניס את השאלות חזרה אל הטיפול – שם מקומן. על מנת להימנע ממשוא פנים לא יינתנו המלצות לגבי אנשי טיפול ספציפיים.


 X

שלום לך, אני מבינה שאת מתמודדת עם רמות לחץ גבוהות באופן כללי וכעת סביב ההפניה לפסיכיאטר, רמות הלחץ מתגברות. אתייחס לחלק של הפחתת לחצים בכלליות וגם ספציפית בעניין הרופא. שיטות להפחתת לחצים קיימות הן דרך טיפול פסיכולוגי, פעילות גופנית, תרגול מדיטציה, תרגול הרפיית שרירים ודימיון מודרך (קיימים הרבה מאד קישורים באינטרנט שיכולים לעזור לך לעשות זאת). בנוסף, יכול לעזור לך לחשוב ולכתוב לעצמך פעילויות מהנות עבורך ולהחליט שפעם ביום את עושה משהו כזה (זה לא חייב להיות משהו גדול, העיקר שיהיו לך רגעים מהנים). בנוסף, ממליצה שתחשבי ותצייני לעצמך עם אילו אנשים שאת מכירה נעים לך להיות ותנסי להגדיל את השהות שלך איתם. כל פעילות נעימה ומרגיעה יכולה לעזור. ספציפית לגבי הרופא - מפגש עם פסיכיאטר הוא מפגש ייעוץ רפואי שבו ניתן לשמע חוות דעת מקצועית. אני מציעה לך לחשוב על זה כפי שזה- ייעוץ שבסופו תוכלי להחליט מה את בוחרת. המפגש זה מקום שניתן להעלות בו חששות ושאלות והתשובות חשובות ויכולות להרגיע. את יכולה לתרגל לקראת המפגש מה הדברים שחשוב לך לציין בפניו ואולי תכתבי לך בנקודות ותביאי למפגש עצמו. בהצלחה, רחלי


שלום לך, נושא המיניות ביחסי מטפל-מטופל הינו נושא רגיש ומשמעותי מאד. ישנם חוקים שהם בגדר חוק וקיימים גם הרבה קווי התנהגות לפי חוקי האתיקה שאנשי מקצוע ניסחו לאחר חשיבה רבה. בהיותך מטופלת, אני בטוחה שהבלבול גדול וההתמודדות מורכבת וקשורה לסיפור חייך ולהתמודדויות כלליות ועמוקות יותר מהסיטואציה הספציפית שנוצרה כעת. שווה לנסות ולהבין מה קורה, וככל הנראה באופן לא מקרי, בסיטואציה הטיפולית שתכנים אלו עלו בצורה שבה עלו. השאלה הספציפית שאת מעלה בפורום נוגעת לשאלות אתיקה והכתובת היא מומחי אתיקה בתחום הטיפול הפסיכולוגי. בהצלחה, רחלי


שלום לך, אני מציעה לדון בכך עם המטפלת. מה האפקט שמישהו 'עשה לך טובה' והאם זה מייתר את הקשר או אולי מחזק אותו? היכולת לבקש ולקבל היא חשובה בתוך קשר ואני ממליצה לדון בה בתוך הקשר הטיפולי. בהצלחה, רחלי


דניאל שלום, הסיטואציה הטיפולית מאד מורכבת ואין לנו אפשרות להכריע האם טיפול זה או אחר מתאים לאדם מסוים. אני מבינה שאתה חושד, לפי המילים שבחרת, שהמטפלת אינה המטפלת המתאימה לך ואולי מכאן, אני יכולה להציע להעלות את המחשבות הללו יחד איתה בטיפול ולהגיע למסקנה (כשחשוב להבין שבסופו של דבר היא החלטה שלך כמובן) לגבי המשך טיפול. בהצלחה, רחלי


שלום לך, אתה מתאר תחושות ורגשות קשים, אך כל מה שאתה מתאר, אנושי מאד. תחושת השייכות, הרצון להיות בקשר ובמגע, לחלוק את החיים עם אדם נוסף - כל אלו צרכים אנושיים ובריא שאתה מחובר אל צרכים אלו וכתבת לגביהם בצורה כנה ובהירה. ממה שכתבת אני מבינה שאתה בטיפול פסיכולוגי בתדירות של פגישה אחת לשבוע. אני מציעה לבחון עם המטפלת האם אפשר להגדיל את אזורי הטיפול. לדוגמא, קיימות קבוצות טיפול אנליטיות שעוסקות בדיוק בתכנים שתיארת. כמו כן, יש קבוצות שעובדות עם מטופלים שמתמודדים עם סוגיות ג'נדריאליות מגוונות ובתוכן היכולת לחלוק, לשתף ולהיעזר היא גדולה. כל הכבוד על כך שאתה מטפל בעצמך. אני ממליצה לחשוב על הגדלת אזורי הטיפול העצמי, בנוסף לטיפול הקבוצתי שהצעתי. טיפול עצמי יכול להיות כל דבר שאתה יודע שמקל עליך, שגורם לך הנאה (מדברים פשוטים, לאו דווקא מורכבים או שנוגעים בנושאים המורכבים שמנית). בהצלחה, רחלי


שלום דניאל, מתיאורך עולה שאתה חווה 'גלים' של מחשבות ורגשות דיכאוניים כל תקופה מסוימת. אני תוהה אם אתה יודע לשייך את הסיבה לכל 'גל' כזה, האם זה קורה סביב ארועים מסוימים? האם אתה יכול לנסות לשים את האצבע על גורמים בחיים שלך שמעצימים את הרגשות והמחשבות הללו? בכל אחד מאיתנו יש חלק דיכאוני, אבל אם ההרגשה היא שהחלק הזה גדול מדי, כפי שאתה מתאר, אני ממליצה לפנות לעזרה. כיום יש שיטות שמוכחות כיעילות בהשגת הקלה על כאב נפשי בדיוק מהסוג שאתה מתאר. עשית נכון שכתבת על מנת להתייעץ, חשוב שלא תישאר לבד עם המצוקות הללו. אני ממליצה לפנות לטיפול פסיכולוגי ו/או לייעוץ פסיכיאטרי על מנת להתחיל תהליך שיעזור לך להתמודד טוב יותר עם התכנים אותם אתה מתאר כגורמי סבל משמעותיים בחייך. בהצלחה, רחלי


שלום לך, אני שומעת את הכרת התודה שאת חשה לעולם על הדברים הטובים שיש לך ובמקביל לכך את מכירה בעצמך את הנטייה לחשוב באופן 'שלילי' כפי שהגדרת. ראשית חשוב שתדעי שכדורים נגד דיכאון לא משפיעים תוך שבועיים באופן משמעותי, אלא תוך מספר שבועות. לעיתים נדרשות התאמות בהמשך לפי התגובה הספיציפית שלך לטיפול. חשוב להגיע למעקב לפי הוראות הרופא וכדאי לקרוא על התרופה שאת לוקחת או לשאול את הפסיכיאטר'ית על מנת להתאים את הציפיות לסוג הטיפול. לגבי עבודה נפשית שלא דרך כדורים, כיום קיימות אפשרויות רבות לעבוד על שינוי החשיבה לכיוון חיובי יותר. ראשית, אפשר ללכת לטיפול פסיכולוגי. שנית, ישנן סדנאות בתחומים רבים ומגוונים המיועדים לאנשים שמעוניינים להרחיב את המקומות החיוביים בחייהם. פעילויות שבדרך כלל עוזרות להעשיר את החלקים החיוביים בחיים נוגעים לפעילות גופנית, לעיסוק בתחביבים, ליוזמות חברתיות או משפחתיות או כל דבר שיכול לגרום לך להרגיש נעים ונוח. בהצלחה, רחלי


שלום לך, תודה על השיתוף הכנה ונוגע ללב. הכוחות שלך ניכרים בכל משפט ומשפט. היכולת למצוא את הטוב, לקבל ממה שיש, להיות בטיפול. נשמע שאת במסע להיות בקשר עם החלקים הכואבים, הבלתי נגישים ובלתי נסבלים. בהדרגה את מכניסה אותם לחוויה שלך ולצד הקושי והכאב, נשמע שיש לך יותר חופש להיות. מהתיאור שלך, נשמע שהתהליך עם הבחור שהיכרת הציף שכבה נוספת וכואבת של חוויות בלתי נגישות ובלתי נסבלות, ואת עושה ככל יכולתך כדי לפנות לכך מקום. לצד הרצון הברור והמבורך להיות בקשר, יש לזכור שמדובר בזמן קצר לעיבוד נפשי (את מתארת בסך הכל כמה חודשים, לתהליך שעלול לקחת שנים). לעיתים הנפש מאותתת לנו מה נכון לה בזמן נתון, עד כמה היא יכולה לשאת עכשיו. אי אפשר להאיץ את הקצב. לצד זאת, יש טיפולים שמערבים טכניקות של התמודדות יותר ספציפית עם סימפטומים - כגון חרדה, דיכאון, וכן הלאה. טכניקות שנעות בין סוגים שונים של חשיפה, אקטיביציה התנהגותית (בדיכאון), עבודה בדמיון וטכניקות שמערבות את הגוף ועוד. גם כאן, לאו דווקא מדובר בהליך קצר טווח. מציע שתעלי את השאלה עם המטפלת, ותבחנו יחד את הנושא ומה נכון עבורך ועבור הטיפול שלך. בהצלחה שחף


שלום לך, ממה שאת כותבת אני מבינה שאת מרגישה מצוקה בחיי היומיום, שקשורה לעצבנות ולתחושת בדידות מסוימת, לפחות בהקשר הזוגי. אני מבינה שאת לא מעונינת בשום טיפול פסיכולוגי ואת כן מעונינת להמשיך בטיפול התרופתי. לאור כך אני מציעה ראשית לקבוע תור אצל פסיכיאטר/ית, אפשר דרך קופת החולים, שיבדוק את מצבך וימליץ על הטיפול התרופתי הנכון בעיניו. קיבעי פגישות מעקב אצלו/ה לפי מה שימליץ. שנית, אם את לא מעוניינת בטיפול נפשי יש צעדים נוספים שיכולים להקל כמו - דימיון מודרך והרפיית שרירים פעם ביום (יש באינטרנט בשפע), יוזמה של השתתפות בקבוצות חברתיות כמו רווקים-רווקות, מפגשים עם חברים, הצטרפות לחוג שממנו תהני, פעילות גופנית ועוד דברים שאת יכולה לחשוב עליהם שמסבים לך הנאה ורוגע. בהצלחה, רחלי


שלום לך, קשה לענות מה זה יכול להיות מבלי להיות בסיטואציה עצמה. נראה שיש פער בין הסיטואציה והתגובה הרגשית וההתנהגותית. פער שכזה יכול ללמד על רגשות בלתי נגישים (מבוכה, עצב, כעס או כל רגש אחר שלא נגיש באותו הרגע). טוב שאתם שואלים את השאלה הזו בפגישות עצמן. ככל שתוכל להיות קרוב יותר לחוויה בזמן שזה קורה, למה קורה בגוף, מה האסוציאציות וכן הלאה, תוכלו ללמוד יותר על החוויה והמשמעויות שיש לה. אלו רגשות הצחוק מבטא ועם מה הוא אולי דרך להתמודד? בהצלחה שחף


שלום לך, המצוקה והתסכול שלך ניכרים, וזה צעד חשוב לפנות לעזרה שמעיד על אקטיביות ויוזמה. מדברייך עולה דיאלוג פנימי דורשני וביקורתי, ועל אף שהסביבה מציעה מחמאות, הקול הפנימי הביקורתי דוחה אותן. טיפול מסייע במיתון הקול הביקורתי והגברת קולות פנימיים מיטיבים ותומכים המחזקים. קולות תומכים חשובים גם אל מול ׳הנפילות׳ בהתמדה ובהמשכיות. את מדברת על דינמיקה ארוכת שנים, על כן, הייתי ממליץ על פניה לטיפול שיסייע בשבירת המעגלים השליליים וחיזוק תחושת המסוגלות והיכולות הטובות שניכרים בסיפורך. בהצלחה


שלום לך, לא ניתן לתת אבחנה על דפי האינטרנט. אין מספיק מידע. כדי לקבל אבחנה מעמיקה וטיפול מתאים יש לפנות למסגרת טיפולית/איש מקצוע. בהצלחה