כל מה שצריך לדעת על ...

טיפול במתבגרים

גיל ההתבגרות

בעולם המערבי המודרני הולכת ומתארכת תקופת ההתבגרות והיום מדברים על תקופת גיל ההתבגרות המתרחשת בין גילאי 8,9 ועד סוף שנות העשרים. כמובן שלא אצל כל ילד ההתבגרות כה ארוכה. יש ילדים המתבגרים מוקדם יותר ואחרים מתחילים להתבגר מאוחר יותר וכך גם לגבי סיום התקופה. לתהליך ההתבגרות מאפיינים גופניים ביולוגיים וגם היבטים רגשיים נפשיים המשפיעים גם על סביבתו ומשפחתו של המתבגר. סיומה של התקופה עשוי לבוא לידי ביטוי בהגיעו של המתבגר לבשלות מינית ולעצמאות חברתית ורגשית . במקרים רבים שני היבנטים מרכזיים אלו של גיל ההתבגרות אינם מסתיימים בפרק זמן דומה ונוצרים פערים המקשים הן על המתבגר והן על סביבתו. בממוצע מגיע גיל ההתבגרות לסיומו מבחינה גומנית ומינית עד גיל 16 (אצל בנות מתחיל ומסתיים מוקדם יותר).

תקופת גיל ההתבגרות מאופיינת בעיקר בשינויים רבים העוברים על המתבגר.
הגוף משתנה, נקודת המבט על החיים ובעקבותיה גם דפוסי ההתמודדות וסדרי העדיפויות,
הסתכלות החברה על הנער שאינו עוד ילד משתנה וכן הציפיות ממנו.
על המתבגר להתמודד עם שינויים אלו ולגבש דימוי עצמי ותפיסת עצמי חדשה לגבי עצמו.
יש מתבגרים העוברים גיל זה בשלום יחסי ואחרים זוכרים את תקופת גיל ההתבגרות
כתקופה הקשה בחייהם. יש אף מבוגרים הנזכרים בגעגועים לתקופה זו.

טיפול אונליין למתבגרים

הורים מדברים התבגרות 13-15

כתבות/מאמרים בנושא טיפול במתבגרים

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בטיפול במתבגרים

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא מתבגרים
טיפול במתבגרים

איילת אלדן

פסיכותרפיסטית (M.A)

התמחות: משבר סביב מלחמת חרבות הברזל, טיפול במשברי חיים: דכאון, חרדה, משבר נפשי, סוגיות -חברתיות, משפחתיות וזוגיות. זהות מגדרית, חוסר הנאה וחיוניות.
אזור בארץ: ירושלים, מעלה אדומים, גוש אדומים, בקעה, מטה בנימין, אונליין
שפה: עברית,אנגלית


אנשי מילואים / מבוגרים / מתבגרים- החווים משבר רגשי, תחושת ריקנות, דכאון, חרדות, תקיעות. צמתים משמעותיים, משברי חיים, מורכבויות משפחתיות וחברתיות ועוד .
טיפול במתבגרים

יונתן הכהן

פסיכולוג קליני מומחה

התמחות: טיפול במשברי חיים, דיכאון, חרדה, קשיים בזוגיות, בעיות במיניות שאלות לגבי זהות ונטייה מינית, גיי פרנדלי.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית


בעל ניסיון עשיר בעבודה טיפולית בהתמודדות עם קשיים ובכאבים שעולים ברגעי המשבר של החיים – חרדה, דיכאון, בדידות, קשיים במיניות, מערכות יחסים וקשרים בינאישיים. מענה מותאם, בטוח ורגיש
טיפול במתבגרים

אירית רוזנפלד אשר

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מדריכת הורים,טיפול פרטני

התמחות: סוגיות משפחתיות וזוגיות, הדרכת הורים, טיפול במתבגרים, בריאות הנפש, לקויות למידה קשב וריכוז, התמודדות עם משברי חיים,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית


מטפלת בזוגות, משפחות, מדריכת הורים, יחידים(MSWׂׂ). מאמינה בכוחות הטמונים בכל אחד מאתנו ובקשר טיפולי בטוח שיסייע להוציאם אל האור ויוביל לצמיחה ושינוי.
טיפול במתבגרים

עירית סטביסקי

פסיכותרפיסטית

התמחות: דיכאון, חרדה, התמודדות עם משברי חיים, קשיי זוגיות, קשיי הורות, העצמה אישית.
אזור בארץ: מרכז,פתח תקווה
שפה: עברית, צרפתית


פסיכותרפיסטית מומחית, מטפלת במבוגרים המתמודדים עם מגוון קשיים.

טיפול במתבגרים

חמוטל ולטמן

פסיכולגית קלינית מומחית

התמחות: משברי חיים, בעיות זוגיות, הדרכת הורים, הריון ולידה, תעסוקה, דיכאון, חרדה, אבל, טראומה, גיל שלישי, הפרעות אכילה
אזור בארץ: מרכז,רחובות
שפה: עברית, אנגלית


מאמינה שטיפול נפשי הוא תהליך אישי, ייחודי ומשמעותי בדרך להתחזקות פנימית ולהתמודדות טובה יותר עם החיים, הפנימיים (רגשות, מחשבות) והחיצוניים (יחסים בינאישיים, תעסוקה, ועוד).
טיפול במתבגרים

סבסטיאן פוקסמן

פסיכולוג קליני מומחה

התמחות: בריאות הנפש,נכויות ומחלות כרוניות,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים,זהות מינית,הדרכת הורים,חרדה,פוסט טראומה.
אזור בארץ: חיפה,צפון
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית


מטפל בילדים, בני נוער ומבוגרים. מאמין בכוחו המרפא של קשר טיפולי מיטיב.
טיפול במתבגרים

נתי רוזנבלום

פסיכותרפיסט ומטפל זוגי ומשפחתי מוסמך

התמחות: מצבי משבר, תחושת תקיעות -משברי אמצע החיים (שבדרך כלל מתרחשים בסביבות גילאי 40-50) . אנשים בתחילת חייהם הבוגרים (20 ומעלה) שתוהים לגבי דרכם וחווים תסכול וקושי.
אזור בארץ: אזור השרון, רמת השרון הרצליה ורעננה
שפה: עברית


פסיכותרפיסט בגישה דינמית פסיכואנליטית ומטפל זוגי מוסמך.מטפל באופן המותאם ביותר לפונה מתוך מגוון גישות וכלים טיפוליים.בעל ותק רב בטיפול אישי וזוגי. עדיף להיות בטוב (מניסיון אישי :)
טיפול במתבגרים

דנה בן זאב כהן

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מטפלת EMDR מוסמכת

התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות, זהות מינית, חרדה ופוביה, דיכאון, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: שפלה, מודיעין
שפה: עברית,אנגלית


זוגות, משפחות, ומבוגרים (גם מבוגרים צעירים יתקבלו בברכה 17+)

השלכות רגשיות של ההתפתחות בגיל ההתבגרות


קצב הצמיחה בגיל ההתבגרות משתנה ממתבגר למתבגר אך גם אינו אחיד בין מערכות הגוף השונות. יכול להיווצר פער בין צמיחת השרירים לצמיחת השלד ופער זה ישפיע על הקואורדינציה, על שיווי המשקל ועל המסורבלות המוטורית של המתבגר. מסורבלות זו יכולה להיחוות על ידו כמביכה ולעורר רגשי נחיתות והמתבגר עלול להימנע ממגע ומפעילויות מסוימות ולהסתגר בתוך עצמו. מתבגרים מסוימים ישתמשו במנגנון של השלכה וילעגו לאחרים או ישליכו מבוכתם על תחומי חיים אחרים.

שינויים מהירים אלו מתרחשים לאורך שנים ספורות. יחד עם השינויים הפיזיולוגיים גורמים ההורמונים לשינויים במצב הרוח וגם לתחילת התעוררות הדחף המיני. בהתחשב בכל ההיבטים הרגשיים והחברתיים האחרים של גיל זה, השפעתם של ההורמונים של עולמם הפנימי של המתבגרים היא עצומה ומבלבלת.



להיות הורים למתבגר


הילדים מתבגרים ושינויים אינספור עוברים עליהם- גופניים, חברתיים, רגשיים, קוגניטיביים. לשינויים יש השלכות על התנהגותם אשר פעמים רבות איננה קלה לסביבתם. הם בודקים גבולות, רוצים להתנסות ולפעמים גם לחצות קווים מסוכנים, הם בועטים בעולם בניסיון להבין מי הם ומה הם.

בעקבות שינויים אלו תפקיד ההורים בחייו של הילד הגדל- משתנה. על ההורים להתאים את המענים והתמיכה שידעו לתת לילד, עכשיו לצרכים החדשים של המתבגר. על ההורים להבנות ערוצי תקשורת חדשים שיהוו הבסיס להמשך- לשנים המתארכות של גיל ההתבגרות ולבגרות הצעירה. התארכות והקדמת גיל הבגרות בחברה המודרנית, מן הסתם יוצר קיצור משמעותי של גיל הילדות. המעבר נעשה מהיר ומוקדם ולהורים רבים הוא מגיע בהפתעה, לעמים אפילו קצת מאוחר מדי ונוצר פער בין איך שההורים תופסים את ילדם – כילד לבין העולם שבו הוא נמצא- ההתבגרות.

פערים ושינויים אלו הם אתגר גדול להורים. הורים המצליחים להיות גמישים, מכילים אך מאוד ברורים לעצמם ועצמם מה הם הגבולות ומהן הציפיות המותאמות לתקופה זו , יש להם סיכוי טוב לצלוח את התקופה עם ילדם ואפילו להשאר עם טעם טוב וגעגועים...

חרדה חברתית אצל בני נוער


חרדה חברתית היא למעשה ביישנות שעלתה על גדותיה. מדובר בפחד מוגזם וקיצוני ממצבים חברתיים, וליתר דיוק, משיפוטם של אחרים. פחד זה מוביל להימנעות. כאשר הפחד מכתיב את ההתנהגות, ההימנעות מסייעת לאדם החרד לא לבוא במגע עם תחושות לא נעימות הכרוכות בהתעמתות עם פחדיו. וכך קורה שצעירים רבים מבלים את רוב ימיהם בין ארבעה קירות ומול מסך. דרך התמודדות נפוצה נוספת היא באמצעות "התנהגויות מגוננות". הגעה מצב החברתי, אך התגוננות באמצעות ישיבה צמוד לקיר, השפלת מבט, כתיבת סמס במקום שיחה ישירה וכו'. התנהגויות אלה אכן מקלות בטווח הקצר על תחושות המצוקה, אך לטווח הארוך הן משמרות את החרדה.

חרדה חברתית נוטה להתפרץ בתחילת גיל ההתבגרות בגלל האתגרים הרבים הנלווים לגיל זה: השינויים ההורמונליים, הגופניים והרגשיים, והדרישות החדשות והמלחיצות המתדפקות על הדלת. בנוסף, הרצון העז המאפיין גיל זה להשתייך, ולהצטייר תמיד כחזק שווה ו"תקין", דווקא מחליש באופן פרדוקסלי את יכולת ההתמודדות עם הקושי הזה. מצער לומר, אך היכולת להודות בקושי נפשי, ולקבל תמיכה ומענה, מגיעה לרוב רק לאחר שנים של סבל מצטבר, ובגיל צעיר נדיר למצוא ילדים שיודו בקושי שלהם ואף יסכימו לקבל טיפול כלשהו.

ישנו גם קושי מובנה במערכת החינוך שאינו מאפשר מענה הולם לבעיה: דווקא הילדים המופנמים והשקטים אינם זוכים למענה, ואילו הילדים המוחצנים והרועשים זוכים לכל מלוא תשומת הלב משום שהתנהגותם מאיימת על האחר ועל שלוות הכיתה. הפתרונות קיימים, אך הם דורשים שיתוף פעולה של כל הגורמים במערכת החינוך: המורה או המחנך שיביא לידיעת היועצת את הקושי של הילד; היועצת שתבצע בירור ותפנה להורים; וההורה שידע על המענים הקיימים - ואז, בהנחה שגם הילד ישתף פעולה, יופנה למסגרת המתאימה לו.
המענה של רקפת: הפעלת קבוצות חברתיות תרגוליות למתמודדים עם חרדה חברתית. לקבוצות יש שני תפקידים: אחד – לשמש מסגרת חברתית תומכת לבני הנוער. השני – לאפשר מרחב בטוח לביצוע תרגילי חשיפה שהם כידוע הדרך הטובה ביותר להפחית את רמת החרדה. חשוב לציין שהקבוצות מיועדות אך ורק לבני נוער שהקושי החברתי שלהם נובע מחרדה חברתית ולא מרקע אחר.

כל מה שצריך לדעת על טיפול למתבגרים

הקבוצות מיועדות לגילאי 12-14; 15-18. את הקבוצות מנחים שניים: מנחה אחד בעל הכשרה טיפולית ולצידו מנחה שהתמודד בהצלחה עם חרדה חברתית. בנוסף לפעילות השבועית באולם הקבוצות יוצאות לפעילות לא פורמליות כגון טיולים, פיקניקים וכו'. הקבוצות משמשות מעין תנועת נוער למשתתפים. לעמותה יועץ מקצועי, ד"ר עידן אדרקה, פסיכולוג ומרצה בכיר באוניברסיטת חיפה.



למי פונים לטיפול במתבגרים?


לא כל איש טיפול הוא מומחה לטיפול בגיל ההתבגרות, המבנה הפסיכולוגי של בני הנוער שונה מאדם בוגר ולכן רצוי אנשים שהוכשרו במיוחד לטיפול בגיל ההתבגרות, חשוב גם לדעת כי קיים הבדל בין מטפלים לגילאים של ילדים לבין אנשי מקצוע המומחים בטיפול בגיל ההתבגרות, מחפשים מטפלים למתבגרים? לחצו כאן


מתי פונים לטיפול במתבגרים?


להיות מתבגר זה לא דבר קל, טבעי לחלוטין שלכל מתבגר או מתבגרת יהיו קשיים כאלה או אחרים בהתמודדת האישית שלהם, אך יש קריטריונים שונים שיכולים להצביע על צורך בהתערבות אנשי מקצוע. למשל קשיים חברתיים, בעיות התנהגות בבית הספר, מצוקה רגשית של המתבגר או התנהגויות שיכולות לרמז על הרס עצמי של המתבגר.

להורים חשוב להיות בקשב למצבו של המתבגר, מצד אחד חשוב עלינו להבין כי קשיים הם דבר נורמלי בחייו של מתבגר, צריך לקחת בפרופורציות את הקשיים של גיל ההתבגרות, אך מצד שני אסור להתעלם כאשר יש סימנים למצוקות כאלה ואחרות, נכון לפנות לאנשי המקצוע להם יש סל כלים שונה בהתמודדות אל מול המתבגרים וביכולת לסייע להם נפשית. אז כאשר הסימנים ברורים, לא להסס ולפנות לפסיכולוגים או אנשי טיפול אחרים המתמחים בטיפול בבני נוער.


סוגיות נפוצות לטיפול אצל מתבגרים


כל מתבגר או עולם ומלואו בפני עצמו, אך עדיין סוגיות רבות חוזרות ומעסיקות את בני הנוער שלנו, ובעיות שונות נפוצות אצל רבים מבני הנוער והן מאפיינות את גיל ההתבגרות. גיל ההתבגרות הוא התקופה בה בני הנוער מתחילים לתת משקל גדול למראה החיצוני שלהם, אלה הגילאים בהם הם מגלים את המיניות של עצמם, הם מתחילים להיות מושפעים יותר לתנודות מצב הרוח, יכולים לשקוע בעצבות ודיכאון, אצל חלק מבני הנוער אלה גילאים בהם הם נחשפים לראשונה לסמים ואלכוהול, לרוב ללא היכולות האמיתית להבין היכן עוברים הגבולות.

אצל בני נוער אחרים הקשיים יכולים לבוא מביישנות, קושי ביצירת קשיים חברתיים, ועוד מספר רב של סוגיות אשר מעסיקות את בני הנוער.


טיפול דינמי למתבגרים


בבסיס השיטה הדינמית עומדת ההנחה שקשיים נובעים מקונפליקטים נפשיים לא מודעים, מחוויות העבר אשר לא עובדו מספיק רגשית, תפיסה זו תוביל אותנו לטיפול אשר מנסה למצוא את הבסיס לבעיות מהן סובל המתבגרים, הצלחה של טיפול דינמי למתבגר יכולה להעלות את הערך העצמי של המתבגר, ולסייע לו לשפר את איכות חייו ולהתגבר על בעיות שונות כגון חרדה ודיכאון.