על הספה - פורומי מומחים

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה מנהלת פורום דר' הלה רובין מי-טל
עובדת במרכז לבריאות הנפש "שלוותה" ובקליניקה פרטית בתל אביב. בעלת פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה
נסיון רב בטיפול בדכאון, חרדה, סכיזופרניה, קשיים חברתיים וזוגיים, התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן. מרבה לעסוק בתחומים הקשורים בנשיות, אימהות ומגדר.

מטפלת בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתמחה בטיפול בגישה הפסיכודינאמית, תוך שילוב אלמנטים מגישות אחרות בהתאם לצרכי המטופל. בעלת הכשרה בטיפול

קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לחרדה ודכאון ובטיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) להפרעת אישיות גבולית.


דאגנות או חרדה? מצב רוח ירוד או דכאון? האם כדאי לפנות לטיפול, ולמי?

הפורום יעסוק בשאלות מסוג זה, הקשורות לתחום הדכאון, החרדה לגווניה (כגון התקפי פאניקה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית- OCD, הפרעת חרדה כללית) וההתמודדות עם אירוע טראומתי (כגון תאונת דרכים, אובדן פתאומי של אדם קרוב, תקיפה מינית). קשיים בתחומים אלו גורמים לסבל רב הן אצל האדם עצמו, והן בקרב האנשים בסביבתו. לעיתים קרובות, קשה לזהות האם מדובר בקשיים "נורמליים" או בקשיים חמורים יותר, הדורשים פניה לעזרה מקצועית. וכמובן, שגם הפניה לעזרה מקצועית מציבה שאלות וקשיים משלה: למי כדאי לפנות לאבחון וטיפול? מהן שיטות הטיפול המקובלות כיום?איזו שיטת טיפול מתאימה לי?

הפורום מציע מידע, התייעצות והכוונה ראשונית, אך אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, לאבחון ולטיפול. הפורום לא יעסוק בטיפול תרופתי.




 X

שלום רינת, לצערנו האפשרות של לאבד אב או אדם קרוב אחר כואבת מאוד. אני יכולה להציע לך לנסות ולהעסיק את עצמך בדברים שאת שואבת מהם הנאה, בין אם פעילות גופנית, תחביבים, מפגש עם חברים וכו'. אם את מרגישה שאין בכוחותייך לעשות זאת כמובן שניתן גם לפנות לאיש מקצוע שיוכל ללוות אותך בתקופה זו. בהצלחה!



שלום רינת, לצערי אין פתרונות קסם, אך כנראה שהמפתח הוא לנסות להיות עסוקה בחלק הזה של היום. מעבר להליכה, תנסי לחשוב על עוד כמה דברים שתוכלי ליהנות מהם, בין אם מפגש עם חברים, השתתפות בחוג כלשהו וכד'. את יכולה אפילו להכין לעצמך רשימה, כך שבתקופה הראשונה, לפחות, הדברים יהיו מתוכננים ותדעי מה את עושה בכל יום. בהצלחה


שלום קרן, נשמע שאכן מדובר בהתקפי חרדה, ושאפשר להבין את הרקע להופעתם כעת. לא הבנתי אם היא ממשיכה ללכת לפסיכולוג או לא, אך אני בהחלט ממליצה שכן. לעיתים יש מקום גם לטיפול תרופתי, אך לא הייתי ממהרת לשם בשלב זה. מדובר בבחורה צעירה שאינה סובלת מההתקפים לאורך זמן, ויש סיכוי מצוין שהטיפול הפסיכולוגי יוכל להועיל לה ללא צורך בכך. בהצלחה


שלום ליאם, מהמעט שכתבת נשמע כי מדובר בהתקפי חרדה. התקפים אלו מאוד לא נעימים (בעיקר כאשר הם מופיעים בתדירות גבוהה) אך אינם מסוכנים, ויש להם טיפול יעיל מאוד- בין אם טיפול פסיכולוגי, תרופתי או שילוב בין השניים. אני ממליצה לך לפנות לפסיכולוג/ית קליני/ת שמומחה גם בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. במידת הצורך, הוא יוכל גם לסייע בהפניה לפסיכיאטר. בהצלחה!


שלום צחי, אינני מומחית ב- NLP ועל כן לא ארחיב על שיטה זו, אך כדאי לזכור שאין פתרונות קסם. אכן, לעיתים קשה להגיע למצב שבו הקושי נעלם לחלוטין, אך עדיין ניתן להשיג שיפור משמעותי שיכול להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי מושם דגש על המחשבות, ההתנהגויות, והתחושות (הרגשיות והפיזיות) הקשורות לחרדה/דכאון. הטיפול נועד הן להקלה על הסימפטומים החרדתיים והן להתמודדות עם הימנעות או מגבלה התנהגותית שנובעת מהם. ממה שתיארת, נשמע שיהיה ערך רב למציאת מטפל/ת שתוכל להרגיש איתו "בידיים טובות". ביחד, תוכלו להבנות את הטיפול המתאים ביותר- בין אם ישלב תרופות, CBT או מאפיינים מגישות אחרות. בהצלחה!


שלום איתי, יתכן שתחושת המחנק קשורה לאחת המחלות שאתה סובל מהן, ויתכן גם שזהו תסמין של חרדה. נשמע שאתה מתמודד עם מצב מאוד מורכב שבו המחלות הפיזיות והמצב הנפשי "מתערבבים" ומשפיעים זה על זה. לצד בירור רפואי, אני ממליצה לך לקבל גם סיוע רגשי (מפסיכיאטר ו/או פסיכולוג) שיוכל להקל לפחות על חלק מההתמודדויות. בהצלחה!


שלום יריב, נשמע שאשתך במצב לא פשוט ושיש מקום לחפש עזרה עבורה. ראשית, הייתי ממליצה לפנות להתייעצות גם עם פסיכיאטר לגבי הטיפול התרופתי. יתכן מאוד שהוא יוכל לתת טיפול מדויק יותר למצב הזה ממה שניתן על ידי רופא המשפחה. מעבר לזה, יתכן שהיא תוכל להרוויח גם מטיפול רגשי (גם בנושא זה פסיכיאטר יוכל להמליץ ובמידת הצורך גם להפנות). בהצלחה!



שלום אנה, זה נהדר שהצלחת לצאת מהדכאון, אך פעמים רבות ההתמודדות נמשכת, וזו משימה בפני עצמה. לא ציינת אם היית בעבר בטיפול, אך נשמע לי שזה בהחלט זמן מצוין לפנות. לרוב, אחרי היציאה מהדכאון יש כוחות רבים יותר ששווה לנצל אותם כדי לשקם את חייך. בהצלחה!



הי שי, נשמע שאתה מאוד עסוק בניתוח של מצבך ובתשומת לב רבה למה שעובר עליך. אני מבינה גם שקיבלת טיפול תרופתי בעבר, לא ציינת אם גם טיפול רגשי. נשמע לי שבכל מקרה תוכל להפיק משיחות ולהשתמש בהן כדי לעשות סדר בבלבול שעלול להתלוות למצב שאתה מתאר, או לשאלות כאלו ואחרות לגבי המשך הדרך. בהצלחה