על הספה - פורומי מומחים

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה

פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה מנהלת פורום דר' הלה רובין מי-טל
עובדת במרכז לבריאות הנפש "שלוותה" ובקליניקה פרטית בתל אביב. בעלת פורום דכאון, חרדה והתמודדות עם טראומה
נסיון רב בטיפול בדכאון, חרדה, סכיזופרניה, קשיים חברתיים וזוגיים, התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן. מרבה לעסוק בתחומים הקשורים בנשיות, אימהות ומגדר.

מטפלת בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתמחה בטיפול בגישה הפסיכודינאמית, תוך שילוב אלמנטים מגישות אחרות בהתאם לצרכי המטופל. בעלת הכשרה בטיפול

קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לחרדה ודכאון ובטיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT) להפרעת אישיות גבולית.


דאגנות או חרדה? מצב רוח ירוד או דכאון? האם כדאי לפנות לטיפול, ולמי?

הפורום יעסוק בשאלות מסוג זה, הקשורות לתחום הדכאון, החרדה לגווניה (כגון התקפי פאניקה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית- OCD, הפרעת חרדה כללית) וההתמודדות עם אירוע טראומתי (כגון תאונת דרכים, אובדן פתאומי של אדם קרוב, תקיפה מינית). קשיים בתחומים אלו גורמים לסבל רב הן אצל האדם עצמו, והן בקרב האנשים בסביבתו. לעיתים קרובות, קשה לזהות האם מדובר בקשיים "נורמליים" או בקשיים חמורים יותר, הדורשים פניה לעזרה מקצועית. וכמובן, שגם הפניה לעזרה מקצועית מציבה שאלות וקשיים משלה: למי כדאי לפנות לאבחון וטיפול? מהן שיטות הטיפול המקובלות כיום?איזו שיטת טיפול מתאימה לי?

הפורום מציע מידע, התייעצות והכוונה ראשונית, אך אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, לאבחון ולטיפול. הפורום לא יעסוק בטיפול תרופתי.




 X

שלום אורלי, שני ההיבטים המרכזיים שיש לתת עליהם עת הדעת הם עד כמה המצב ממושך, והאם יש פגיעה בתפקוד. זה טבעי ונורמלי שיש עליות וירידות במצב הרוח סביב אירועי חיים כאלה ואחרים, ולעיתים גם ללא סיבה ברורה. כל עוד לא מדובר במצב מתמשך או במצב שיש בו פגיעה בתפקוד (קושי לקום מהמיטה, שינויים משמעותיים בתיאבון או בשינה, אובדן הנאה וכד')- כנראה שאין סיבה לדאגה רצינית, וכדאי להיות עם היד על הדופק ולנסות לעזור לעצמך ע"י עיסוק בפעילויות מהנות, מפגש עם חברים, פעילות גופנית וכד'. בהצלחה!



שלום שירה, הטיפול המומלץ בהתקפי חרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). במקרים חמורים גם שילוב של טיפול תרופתי יכול לסייע. כאשר יש בכך צורך, המטפל בהחלט יכול לראות גם את בן/בת הזוג על מנת לתת כלים להתמודדות משותפת. בהצלחה!


שלום איריס, נשמע שאכן את מתמודדת עם מצב רפואי מורכב וחמור, אשר באופן טבעי משפיע גם על המצב הרגשי. במידת האפשר, כדאי שרופא אחד (רופא משפחה או רופא אחר, בהתאם למצב כמובן) ירכז את הטיפול, ויהווה עבורך כתובת יציבה. כך סביר שתרגישי בטוחה יותר, והתחושה שכל פעם את שוכחת משהו ומרגישה שאת מטרידה- תפחת. בנוסף, במרפאות ובתי חולים שונים יש פסיכולוגים המסייעים בהתמודדות עם מצבים רפואיים קשים- כדאי לבדוק אם במקום בו את מטופלת מוצע שירות כזה. בהצלחה ובריאות!!!


שלום לך, אני מבינה שיש בתקופה זו תחושה ששום דבר לא הולך, ושקשרים שהיו משמעותיים לך אינם עוד. זה בוודאי אובדן לא פשוט. כדאי לפנות להתייעצות מקצועית, אשר תוכל להיות ממוקדת בעניינים כמו יצירת קשרים, או רחבה יותר בהתאם לצרכייך. בהצלחה!


שלום טלי, רגעים של מועקה יכולים להתרחש באופן טבעי בתגובה לכל מיני דברים, ולא תמיד צריכים להדאיג. לעיתים, ניתן לזהות מה גרם למועקה ולהתמודד על זה, ופעמים אחרות- פחות. דברים שיכולים לעזור הם לצאת להליכה, להתקשר לחבר/ה, להעסיק את עצמך במשהו אחר, ולהזכיר לעצמך שכמו שזה מגיע- זה גם חולף. בהצלחה!



בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן לעבוד על החרדה באופן ממוקד- דרך התמודות עם הימנעויות שנובעות מחרדה, עבודה עם מחשבות אוטומטיות, היכרות עם תסמינים גופניים ופרשנות שלהם, ועוד. כמובן שראשית יש להגיע לאבחנה ובהתאם לה לגבש את הגישה הטיפולית המתאימה ביותר.


שלום לך, תקופת ההסתגלות לתרופה חדשה היא לעיתים קרובות לא קלה. כדאי לנסות ולשמור על השגרה שלך ככל שניתן, להוסיף פעילות גופנית אם ניתן, ולנסות להעסיק את עצמך באיזושהי פעילות מהנה מדי יום, גם אם לא תמיד תרגישי שיש חשק לכך. בהצלחה!


שלום יוחאי, בכל מקרה של תופעות גופניות מומלץ קודם כל לשלול גורם גופני. מעבר לכך, סימפטומים גופניים בהחלט יכולים להיות קשורים למצב רגשי. לא ציינת כמה זמן היית בטיפול ומאיזה סוג, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך שדורש זמן והתמדה. מעבר לכך, גם טיפול פסיכיאטרי יכול להועיל ובמצב החמור שאתה מתאר נשמע שכדאי לכל הפחות לפנות להתייעצות ולקבל את המידע המלא לגבי אפשרות זו. בהצלחה!



שלום שני, טיפול זה תהליך שלוקח זמן, בהתחשב בזה שרק התחלת כדאי להתאזר במעט סבלנות. זמנים קשים בחיים משפיעים על כולנו ובהחלט יכולים להוביל לירידה במצב הרוח, כדאי להקפיד להפגש עם מי מהחברים שאליו את מרגישה מחוברת יותר, לעשות פעילות גופנית, לנסות לעסוק באיזושהי פעילות פנאי מהנה (ולו הקטנה ביותר) מדי יום. שיהיה בהצלחה וחג שמח!