
כיצד לדבר עם ילדים על רגשותיהם?
צוות אתר על הספה
רוב הילדים לא ששים לדבר על רגשותיהם עם מבוגרים משמעותיים בחייהם
במציאות, רוב הילדים לא ששים לדבר על רגשותיהם עם מבוגרים משמעותיים בחייהם ואנו נדרשים ללא מעט אקרובטיקה מילולית כדי להניע שיח משמעותי.
אז איך כדאי לדבר עם ילדים על מה שהם מרגישים? כיצד ניתן להגיע אליהם? ולמה זה כל כך קשה?
במאמר זה ננסה לסייע לכם במידע והמלצות בנושא.
למה חשוב בכלל לדבר עם ילדים על רגשות?
הורים ואנשי חינוך רבים מקבלים את סירוב הילדים לדבר על רגשות כפשוטו ומוותרים מראש על השיח הרגשי.
אנחנו פה כדי להמליץ לכם לא לקבל את הסירוב או את ההימנעות ולהתעקש למצוא את הדרך המתאימה להגיע לליבו של כל ילד.
שיח על רגשות הוא כלי חסר תחליף בפיתוח מיומנויות החיים הדרושות לילדים, הוא מסייע להם להבין בצורה טובה יותר את עצמם ואת האנשים שסביבם ומאפשר למבוגרים לתת להם את התמיכה המיטבית והמותאמת ביותר לצרכיהם.
מדוע ילדים רבים נמנעים מדיבור על רגשות?
הסיבות להימנעות אופיינית כזו הן רבות ומגוונות ומשתנות בין ילד לילד.
ובכל זאת – מספר סיבות מרכזיות שבגללן ילדים נמנעים משיח רגשי וממעטים לשתף פעולה עם מבוגרים שמנסים לפתח שיח כזה:
* קושי בזיהוי הרגש – ילדים רבים מתקשים לזהות את רגשותיהם ומתבלבלים בין מחשבה או התנהגות לבין רגש. בנקודה הזו יש למבוגרים הסובבים את הילד תפקיד חשוב במיוחד, עליו נרחיב בהמשך.
* רגשות כסימן לחולשה – לא פעם, בעיקר אצל בנים, שיח רגשי נתפס כסימן לחולשה ומאומצת התפיסה לפיה מי שחזק לא מדבר על רגשות ולא חושף אותם בפני אחרים.
* סביבה משפחתית שאינה מעודדת שיח רגשי – מי שגדל בבית בו השיח הרגשי מושתק או מבוקר, לא יטה לעשות שימוש אינטואיטיבי בשיח כזה.
* טמפרמנט אישי – בסופו של דבר, ילד נולד עם אישיות מובנית וכמו אצל מבוגרים, לא כל הילדים נוטים לעיסוק רגשי וחלקם מסתכלים על החיים באופן קונקרטי יותר.
כללים שיכולים לעזור לכם לקדם שיח רגשי עם ילדים
אנחנו, כאנשי טיפול, מאמינים גדולים בשיח רגשי וביכולתו לשנות ולשפר את איכות החיים של האדם, בכל גיל. לכן אנחנו מבקשים להציע לכם מספר כללי אצבע שיעזרו לכם לקדם ולעודד דיבור פתוח וכנה עם הילדים על רגשות, לתת להם את הכלים הדרושים לשם כך ולוודא שביטוי רגשות לא יתקל בסנקציה שלילית, חלילה.
* מודלינג – כמעט כמו בכל מהלך חינוכי אחר, תפקיד מרכזי שמור לכם ולאופן בו אתם עצמכם מתנהגים בנושא האמור. האם אתם מבטאים רגשות? גם שליליים? האם כל אחד מבני הבית יכול להביע את עצמו באופן אותנטי וללא חשש? איך אתם מגיבים כשאחרים חולקים אתכם רגשות?
* הימנעות משיפוטיות וביקורת – לא פעם, אנשים מבקשים מאיתנו להביע את רגשותינו ואז מגיבים בכעס או בפחד ובכך סותמים את הגולל על הסיכוי שנבחר לשתף אותם שוב בעתיד. כהורים, חשוב מאוד להקפיד על הימנעות מביקורת ולהגיב לשיתוף הרגשי בצורה שקולה, מבוקרת ורגועה, ללא קשר לתוכן שעולה. אל תמהרו להרגיע או להבטיח שהכל יהיה בסדר, אל תציעו פתרונות אם לא התבקשתם ובשום אופן אל תבטלו את הרגש שעולה ("לא קרה שום דבר" היא לא תגובה מקובלת).
* סיוע באבחנה בין רגש למחשבה - אבחנה בין רגש למחשבה היא מיומנות חשובה בפיתוח יכולות מנטליזציה אצל ילדים. כהורים או מטפלים, חשוב לעזור לילדים להבין את ההבדל בין מה שהם מרגישים לבין מה שהם חושבים. למשל, כאשר ילד אומר "אני לא טוב בכדורגל", ניתן לעזור לו להבחין בין הרגש (אכזבה או תסכול) לבין המחשבה (הערכה עצמית נמוכה). ניתן לשאול "איך אתה מרגיש כשאתה חושב שאתה לא טוב בכדורגל?" כדי לעודד את הילד לזהות את הרגש מאחורי המחשבה ולתרגל את השימוש במונחים השונים.
* שיקוף רגשות ואמפתיה - שיקוף רגשות דרך אמפתיה הוא כלי חיוני בתקשורת עם ילדים, המאפשר להם להרגיש מובנים ומוערכים. הקשיבו לילדים, גם לשפת הגוף שלהם, ותנו תוקף לחוויה האישית שעולה מהדברים. למשל "אני מבין שאתה כועס כי אחותך לקחה לך את הצעצוע וזה באמת מרגיז" או "נשמע שאת עצובה כי לא הצלחת במשחק, זה בטח קשה מאוד". חשוב לזכור שתיקוף רגשי אין פירושו הסכמה עם התנהגות הילד, אלא הכרה ברגשותיו.
לוח/ יומן רגשות – כלי אפקטיבי לזיהוי תחושות
לוח רגשות הוא כלי יעיל במיוחד לעזור לילדים לזהות ולהביע את רגשותיהם. הלוח מציג מגוון רחב של רגשות, מרגשות חיוביים כמו שמחה וגאווה ועד רגשות שליליים כמו עצב וכעס, כאשר כל רגש מיוצג על ידי פרצוף בעל הבעה מתאימה ומקודד בצבעים. את הלוח ניתן לתלות בחדר האישי של הילד, בכיתה או בקליניקה הטיפולית ושימוש בו מאפשר לילדים לבחון את רגשותיהם לאורך היום ולפתח מודעות רגשית למורכבותם של רגשות.
פעילויות עם הלוח יכולות לכלול, למשל, בחירת איור וסיפור על רגשות הדמויות, התאמת איורים לרגש מסוים, או זיהוי מגוון רגשות מורכבים בסיטואציה אחת.
עם ילדים גדולים יותר ובני נוער ניתן לעודד תיעוד של יומן רגשות, המאפשר להם לעקוב אחר שינויי מצב הרוח וללמוד שיעור חשוב על השתנותם התדירה.
משחקים, ובעיקר משחקי תפקידים, הם כלי משמעותי בשיח רגשי עם ילדים
שימוש במשחקי תפקידים או סיפורים על אנשים אחרים, יכולים לסייע מאוד לילדים. ראשית, הם מאפשרים לילד להרחיק את הרגש מעצמו, ולדבר על אנשים/ בעלי חיים אחרים שחווים אותו, כך שיהיה פחות מאיים. בנוסף, המשחק מסייע בהמחשת ההבדל בין רגשות למחשבות ובפיתוח יכולת המנטליזציה של הילדים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ

פסיכולוגית מומחית, מדריכה
מורשית לטיפול בהיפנוזה רפואית
התמחות: טיפול ומניעת PTSD, מצבי לחץ ומשבר, חרדה ופוביה, דכאון, אבל ואובדן, הדרכת הורים וצוותים, טיפול ברשת
אזור בארץ: בית יצחק, עמק חפר, איזור השרון, נתניה. קליניקה נוספת במודיעין
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוגית, מומחית ומנוסה בטיפול במצבי לחץ, משבר, טראומה וכל השלכותיהן, ביניהן PTSD, חרדה, דכאון והפרעות אכילה ושינה. התמחות מיו

פסיכותרפיסטית דינמית ממוקדת בשילוב CBT
התמחות: פוסט טראומה, חרדה ודכאון, אבל ואובדן, התמכרויות, מחלות כרוניות, מחלות סופניות, בריאות הנפש, התמודדות
אזור בארץ: שרון,נתניה ורעננה
שפה: עברית,אנגלית
לאורך השנים ליוויתי מטופלים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, קשיים רגשיים, חרדות, טראומות, קשיים במסגרת המשפחה וקונפליקטים מסוגים שונ

מטפלת מוסמכת Li-CBT למבוגרים, ילדים ונוער
התמחות: חרדות למיניהן, חרדת בריאות, חרדת בחינות, חרדה חברתית, פוביות, דיכאון קל עד בינוני, דימוי עצמי, ערך
אזור בארץ: רחובות,נס ציונה, ראשון לציון ואזור השפלה
שפה: עברית
אני מאמינה שהכוח לשנות את המחשבה בידינו. אימון לחשיבה אחרת מאפשר לחיות חיים שלווים ובטוחים יותר. במהלך הטיפול נלמד איך לחשוב אחר
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כל מה שצריך לדעת על טיפול דינמי צוות על הספה
טיפול דינמי - או פסיכודינמיקה – היא כותרת שכוללת תחתיה מספר גישות של טיפול נפשי, אשר מבוססות כולן על פרויד ועל התיאוריה הפסיכולוגית שפיתח. השם, טיפול דינמי, מתייחס לדרך ולשינוי הנפשי שעובר המטופל במהלך הטיפול ולדינמיקה בין המטפל למטופל
הפסיכולוגיה של הבדידות וכיצד אפשר להתמודד איתה צוות על הספה
לבדידות פנים רבות ושונות זו מזו ואין קשר ממשי בינה לבין היות האדם לבדו מבחינה פיזית. כלומר, בדידות היא תחושה ולא מצב אובייקטיבי ולכן אדם יכול לחוש בדידות גם כאשר הוא נמצא בחברת אנשים רבים ולהיפך, אדם עשוי להיות לבדו ולא לחוש בודד בכלל.
טיפול זוגי לפני גירושין צוות על הספה
זוגות רבים מתגרשים כאשר הם מרגישים שהקשר שלהם אינו בר תיקון. טיפול זוגי לפני גירושין מטרתו לסייע לבני הזוג להבין האם גירושין הם באמת הדבר הנכון עבורם בעת הזו וגם אם מגיעים ביחד למסקנה שכן – לעזור להם לבצע את הפרידה בדרך הטובה ביותר האפשרית.
חרדה ואמהות צוות אתר על הספה
הפרעות חרדה הופכות שכיחות בעידן המודרני. קצב החיים, ציפיות חברתיות הולכות וגדלות לתפקוד אופטימלי בתחומי חיים רבים כל כך, נגישות המידע, והחשיפה התקשורתית הגדולה לכל הנעשה מסביבנו יוצרים עומס על המערכת הפיזיולוגית והנפשית של האדם.