למה חשוב שילדים ילכו מכות
יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אז בפעם הבא שאתם רואים ילדים רבים – לא בהגזמה כמובן- תדעו שזה חלק מתהליך של וויסות חושי ורגשי. אחרי שהניצים יירגעו מומלץ לנצל את האירוע ולעשות איתם תהליך של שיקוף של מה הוביל אותם למריבה
על פי תיאורית השלבים של אריקסון, כבר בסביבות גיל שנה הילדים מתחילים לבנות את האוטונומיה שלהם המלווה בתחושת כוח, עצמאות וביטחון. בגיל שלוש הילדים שרכשו יכולות אוטונומית עסוקים בחקר הסביבה החברתית שלהם ובשמירה על הטריטוריה שלהם ועל עצמאותם.
המעבר לבית הספר למערכת חברתית נרחבת מציגה אתגר בפני הילדים ודורש מהם לדעת כיצד להתמודד עם המערכת החברתי תוך שהם שומרים על האוטונומיה שלהם. כך גם נדרש מהם בכל מעבר והסתגלות למסגרת חדשה כחוגים, קייטנות, ומסגרות חינוך בלתי פורמליות נוספות. מדובר על יכולת איזון עדינה המתפתחת ומטופחת תוך ניסוי וטעייה בה בו זמנית הילד חוקר את עצמו וסביבתו תוך שמירה על האוטונומיה שלו. בכדי להצליח ולעשות זאת על הילד להיות אקטיבי ובמודעות לסביבתו, להתנסות ולהסיק מסקנות מפעולותיו שינחו אותו לעתיד. כך מתפתחת האישיות, הכרת העולם החברתי והכי חשוב מתפתח הוויסות החושי והרגשי.
למרות שעברו למעלה מתריסר שנים אני עדיין זוכר בבהירות את ליסה, ילדה מתוקה עם שיער חום ארוך ועיניים בהירות, שהגיעה לגן חובה באמצע השנה כשהוריה עשו עלייה מארצות הברית. למרות שלא ידעה מילה בעברית, היה בה את הקסם הזה שגרם לכולם לחבב אותה. תוך זמן קצר כולם רצו בקרבתה, הבנות וגם הבנים.
יאיר היה אחד מהילדים השקטים של הגן, מופנם ולא כל כך קומוניקטיבי שאהב לשחק בקוביות העץ, אבל ליסה כנראה הצליחה למשוך אפילו את תשומת ליבו. הוא ניסה להתקרב אליה וכנראה חווה דחייה. מכיוון שהצד התקשורתי היה פחות מפותח אצלו הוא בחר בצורת תקשורת קצת שונה. הוא ניגש אל ליסה ודחף אותה בחוזקה על עגלת קוביות העץ. לרוע המזל ליסה נפלה על שפיץ של קובייה ופתחה את המצח. ההורים הוזעקו ולקחו אותה לרופא. כולם היו מאוד מופתעים מההתנהגות של יאיר שמעולם לא התנהג בצורה אלימה כלפי אף אחד מילדי הגן.
יאיר עצמו היה די בהלם לאחר שקיבל נזיפות מהגננות ומהוריו שהוזעקו לגן. לאחר האירוע הפסיק יאיר לשחק בקוביות העץ. היה נראה כאילו הבין שהשילוב בין הכוח שיש לו בידיו והקוביות יכול לפגוע בילדים אחרים ועד שילמד איך לווסת את עצמו עדיף שיתרחק מהקוביות.
ילד שלא יתנסה בכוח שלו בעודו קטן לא ילמד איך לווסת את הכוח שלו וגם לא ילמד איך להתמודד עם התסכול. החשיבות שלמידת הוויסות הכפול הזה היא קריטית להישרדות הפיזית והמנטלית של המתבגר. עם העלייה בגיל עולה גם הכוח הפיזי, דחיפה חזקה כבר יכולה להיות קטלנית, ללמוד לווסת את הכוח שבידייך דורש תרגול ומודעות. לכן חשוב שההתנסות שתביא בצידה מן הסתם גם מספר כישלונות תיערך בגיל צעיר בו הנזק הפיזי מועט יחסית ויכולת הלמידה גבוהה.
ללמוד כיצד לווסת את תחושת התסכול, הכעס והזעם חשוב גם הוא להתפתחות תקינה ולהישרדות, בלעדיו רמת הרגשות תגאה ותוביל לפעולה שיכולה לסכן את האדם. לפעמים הדבר יתבטא במשהו זוטר כמילה שלא במקום או מבט לכיוון הלא נכון. עם הזמן לומדים מתי לנסוג מעימות ומתי להתעקש, היכולות הללו דורשות ניסיון ותרגול שנרכשים לאורך הילדות לקראת החיים הבוגרים.
אז בפעם הבא שאתם רואים ילדים רבים – לא בהגזמה כמובן- תדעו שזה חלק מתהליך של וויסות חושי ורגשי. אחרי שהניצים יירגעו מומלץ לנצל את האירוע ולעשות איתם תהליך של שיקוף של מה הוביל אותם למריבה, כל שיפיקו מסקנות מהאירוע.
יוסי אוסדון
פסיכולוג חינוכי מומחה
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מדריכה בטיפול ואבחון
התמחות: משברי חיים , דכאון, חרדה, שאלות זהות מינית ומגדר
התמודדות אישית וזוגית עם קשיי פריון
הדרכה בפסי
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון
שפה: עברית,אנגלית
לפעמים נראה שדברים לא ישתנו לעולם. לפעמים נראה שמה שהיה הוא שיהיה. לפעמים נראה שההרים גבוהים מכדי להזיזם. אך טיפול יכול להזיז
פסיכותרפיסטית מוסמכת מומחית בטיפול בפוסט טראומה, חרדה, התמכר
התמחות: בריאות הנפש, חרדה ופוביה, דיכאון, טראומות, אבל, טיפול בזוגיות, טיפול בהורות, התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון,הרצליה
שפה: עברית
החיים כמו החיים, מזמנים לפתחנו עליות ומורדות, משברי חיים ואתגרים. קושי, אובדן, דיכאונות, חרדות וכיוצא באלו, הם לא פעם בלתי נמנעים.
פסיכולוג
התמחות: אורח חיים בריא, חרדת ביצוע, קשיים בעבודה, חרדה כללית, חרדה חברתית, משפחה וזוגיות, קשיי שינה, התמודדו
אזור בארץ: רמת גן,גבעתיים,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
אורח חיים בריא, השגת מטרות, ביצוע בעבודה, למתמודדים עם תחושות בדידות וניכור חברתי, כשלון אישי, לחץ, ערך ודימוי עצמי נמוכים, קנאה ב
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
התקפי טנטרום אצל ילדים צוות על הספה
התקפי טנטרום הם שם אחר להתקפי זעם אופייניים לילדים, בעיקר בגילאים הפעוטים 2-4 וכוללים צעקות, בכי, שימוש בקללות או במילים לא נעימות ואלימות פיזית כלפי ההורים והאחים.
נוכחות והשגחה הורית ביום העצמאות ולג בעומר הילה שבורון
בל"ג בעומר, כמו ביום העצמאות, יוצאים המתבגרים מהבית חדורי התלהבות לקראת הלילה הארוך ומלא הריגושים המצפה להם. לילה שבו הגבולות נפרצים, יש סיבה למסיבה ובעיקר יש, לכאורה, סיבה להסתובב ברחובות שעות ארוכות.
זהות מינית בגיל ההתבגרות צוות על הספה
מי שנכנס לבית ספר תיכון בעיר חילונית במרכז הארץ, עשוי לחשוב שנושא הזהות המינית בגיל ההתבגרות כבר לא מהווה עניין לעסוק בו ולפעמים אפילו יואשם על ידי בני הנוער בשיח אנכרוניסטי שאינו מותאם לעולם שהם חיים בו – עולם של הימנעות מהגדרות. יחד עם זאת, העיסוק בנושא הזהות המינית עדיין מהווה עניין משמעותי למתבגרים רבים