מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית?
צוות על הספה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
אז מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית? למה הנושא הזה גורם לחיכוכים בכל כך הרבה משפחות ואיך אפשר לשפר את המצב ולהפחית את הלחץ?
מריבות משפחתיות סביב שיעורי בית – למה זה קורה?
הורים וילדים רבים מתנגשים סביב סוגיית שיעורי הבית, כיוון שכל "צד" מופעל ממוטיבציות שונות, שפעמים רבות מנוגדות זו לזו.
מהצד של ההורים
* רצון לארגן את שגרת הבית בשעות אחה"צ והערב, זמן שמנקז לתוכו מטלות משפחתיות נוספות רבות כמו מקלחות, ארוחת ערב וכד'.
* רצון לראות את הילדים מגלים אחריות לשיעורי הבית, שנתפסים כ"עבודה" שלהם בתקופת הילדות.
* זיכרונות אישיים של ההורה מחוויות לימודיות בילדות, דפוסי למידה שהוא חש צורך להנחיל לילדיו ועוד.
מהצד של הילדים
* רצון לשקט ושלווה, אחרי שעות ארוכות בהן השקיעו מאמץ קוגניטיבי ונפשי מפרך במסגרות הלימוד.
* צורך בסביבה משפחתית-חברתית, שמוביל לאי רצון להכנת שיעורי בית, משימה שעושים בדרך כלל לבד.
* פעמים רבות שיעורי הבית כוללים מטלות חזרתיות ולא מעניינות, אשר משעממות את הילד וגורמות לחוסר חשק לעסוק בהן.
מה עושים כאשר הילד לא מכין שיעורי בית ואיך אפשר לעזור?
בדומה למוקדי חיכוך נוספים במשפחה, גם כאן הרבה מאוד תלוי בהורים – בגישתם כלפי העניין ובנכונות שלהם לסייע לילד להתמודד עם הקושי, במגוון אמצעים.
מוותרים על הכעס
כעס לא יעזור לשנות את המצב והדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות, הוא לאפשר לשיעורי הבית להפוך למוקד של מאבקי כוחות במשפחה.
אם גם אתם מצויים במעגל מריבות חוזרות ונשנות עם הילדים בנושא הכנת שיעורי בית – כדאי לשנות את הגישה ולחפש דרכים אפקטיביות יותר להגיב, כאלה שלא יפגעו במערכות היחסים המשפחתיות.
מעבירים את האחריות
שמעתם את זה לא פעם ואולי גם אמרתם בעצמכם – האחריות על שיעורי הבית היא של הילדים. הגיע הזמן להתחבר לתובנה הזו, להתחבר באמת, ולא רק מהשפה לחוץ.
אנחנו שואפים לגדל ילדים אחראים, שיוכלו לנהל את חייהם בעצמם ולשם כך אנחנו מוכרחים לתת להם את הכלים שיאפשרו להם לעשות זאת.
זכרו כי שיעורי הבית הן מטלה שקיבל הילד ממוריו ואי הכנתם תגרור תחושה לא נעימה של הילד בכיתה ועלולה אף להוביל לסנקציות שיופעלו עליו בביה"ס. זו לא המשימה שלכם ולא אתם תהיו אלו שיגיעו לכיתה בלי שיעורים מוכנים. זה שלו!
נשארים בסביבה
העברת האחריות על שיעורי הבית לילד, באופן מהותי, לא אומרת שכהורים אנחנו צריכים לצאת לחלוטין מהתמונה, בוודאי לא כאשר מדובר בילד עם קשיי למידה או ילד שנמצא בקווי תפר משמעותיים כמו המעבר מבי"ס יסודי לחטיבה או מהחטיבה לתיכון.
כהורים, עלינו צריכים לשדר לילד שאנחנו עדיין שם – נשארים בתמונה ועם האצבע על הדופק: מבררים, שואלים, מציעים עזרה כשצריך.
נותנים כלים שיסייעו ללמידה
תשאלו, ובצדק, אבל מה עושים בפועל? מחר בבוקר? איך משנים את הדינמיקה המשפחתית סביב שיעורי הבית?
התשובה מתחלקת לשני חלקים מרכזיים.
כלים פיזיים
* צרו סביבת למידה מסודרת ומצוידת, שנמצאת במקום קבוע ונקי מהסחות דעת ומאפשרת שגרת לימודים אפקטיבית. הקפידו על הכנת שיעורי בית רק שם.
* צרו סדר יום ולמדו את הילד טכניקות לארגון זמן, למשל – כיצד מפרקים עבודה גדולה לחלקים קטנים ומתי מבצעים כל חלק, קבעו ביחד עם הילד מהו הזמן המתאים ביותר עבורו לעסוק במטלות לימודיות ואפשרו לו לבחור.
בצד הרגשי של הדברים
* הימנעו מהשוואות – לאחים, לחברים, לעצמנו כשהיינו צעירים. כל זה לא רלוונטי, כי הילד שלנו הוא אדם בפני עצמו ויכול להתקדם רק ביחס לעצמו.
* בדקו את עצמכם – האם אתם נוהגים להתבטא בזלזול כלפי חשיבותם של שיעורי הבית? מרשים לעצמכם לדבר רעות במורים ליד הילדים? שימו לב שאתם משדרים מסרים ברורים ולא מבלבלים את הילד עם עמדות סותרות.
* חזקו על התהליך – אל תחכו לשינוי בציונים, הם לא חזות הכל, חזקו את הילד על כל צעד שעשה בלקיחת אחריות על מצבו הלימודי.
* האמינו בהם – ילד שמרגיש שסומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו, מקבל הרבה כוחות להתקדם ולהצליח.
* אם אתם לא מצליחים להקנות לילד את אסטרטגיות הלמידה או חשים שהקושי שלו עמוק יותר – פנו לאבחון מקצועי שיוכל לסייע בהבנה אם הילד מתמודד עם קשיי למידה ולטיפול בקשיים שהתגלו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה,דיכאון,בעיות במיניות,בעיות משפחתיות, אבל,לקויות למידה ,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, מרכז, בית שמש, טיפול אונליין
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית, איטלקית
מטפל בעל נסיון רב.מאמין גדול שעם העזרה הנכונה והמדויקת, אדם יכול להתגבר על קושי ולעשות שינוי משמעותי בחייו.עובד בגובה העיניים,לפי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, קשיים במערכות יחסים, קשיי הסתגלות, משברי חיים, הפרעות אכילה, בעיות משפחתי
אזור בארץ: נתניה,עמק חפר
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בתחום הטיפול והאבחון. מקבלת מבוגרים, מתבגרים, הורים וזוגות, סביב משברי חיים, קשיים במערכות יחסים,
פסיכותרפיסטית מוסמכת מומחית בטיפול בפוסט טראומה, חרדה, התמכר
התמחות: בריאות הנפש, חרדה ופוביה, דיכאון, טראומות, אבל, טיפול בזוגיות, טיפול בהורות, התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון,הרצליה
שפה: עברית
החיים כמו החיים, מזמנים לפתחנו עליות ומורדות, משברי חיים ואתגרים. קושי, אובדן, דיכאונות, חרדות וכיוצא באלו, הם לא פעם בלתי נמנעים.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
משפחה ואינטרנט- אויב או אוהב? הילה שבורון
המשפחה הפוסט מודרנית, תולדת המאה ה 20, מאופיינת ב "שבריריות מבנית" וקיומה קשור בנכונותם של הפרטים לחיות במסגרות המשפחתיות שיצרו. מצד שני, האינטרנט ההופך את העולם לכפר גלובלי עלול לפגוע בתקשורת האינטימית בתוך המשפחה
לילדים משעמם בבידוד? קבלו 5 טיפים מאיתנו צוות על הספה
בידוד עם ילדים בבית הוא בהחלט חוויה לא פשוטה, אך תשמחו לשמוע שיש מה לעשות כדי להקל על בני המשפחה, בעיקר על הילדים, במהלך הימים שתבלו סגורים באותו חלל.
מה עושים אצל קלינאית תקשורת? צוות על הספה
אם לילדכם התעוררה לקות בתקשורת ואתם בדרך לביקור אצל קלינאית התקשורת, המאמר הזה בשבילכם. רוצים לדעת מה עושים אצל קלינאית תקשורת? איזה קלינאית תקשורת מומלץ לבחור ועם אילו מטרות כדאי להגיע לטיפול? המשיכו לקרוא.
חרם על הילדים בעידן הוואטסאפ צוות על הספה
חייהם של ילדים בעידן הדיגיטלי, שונים מאוד מאלו שהיו לילדים בעבר, לטוב ולרע. במובן החיובי, יש להם כלים טכנולוגיים זמינים ופשוטים המאפשרים להם לשמור על קשר זה עם זה, למעשה, שהעולם כולו נגיש בכף ידם, יחד עם זאת, להתקדמות הדיגיטלית עלולים להיות גם מחירים לא פשוטים – בעיקר בפן הנפשי והחברתי.