מגדר
יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
קן רובינסון בספרו רב המכר 'המקום הנכון' מסביר כמה חשוב לעשות את מה שאוהבים, שזה הבסיס להכל: שמחה, בטחון עצמי, תשוקה, יצירתיות, הצלחה... אז מה הילדים שלכם (ואתם) אוהבים?
ארבע שנים אחרי, מחנכת כיתה ד' מבקשת ממני לתצפת במהלך הרצאה כיתתית, על אחת התלמידות שמתקשה לשמור על הקשב והריכוז ולחוות את דעתי כפסיכולוג בית הספר. מתן, אב של אחד מתלמידי הכיתה וטייס קרב מרשים, מגיע להרצות בפני הכיתה לרגל יום הזיכרון. סרטונים מהקוקפיט, אביזרים נוצצים וסיפורים מרתקים וכאלו שגם כואבים שזורים בהרצאתו, בקושי הצלחתי בעצמי להתרכז במשימה שלשמה הגעתי.
במהלך ההרצאה ניכרה בקרב התלמידים היתכנות רבה ותזוזתיות אותן ייחסתי להתעסקות בנושא המרתק אך גם הכאוב של מלחמה, אובדן ושכול, רק בדיעבד נוכחתי שמה שהעסיק את התלמידים והתלמידות היה משהו אחר לגמרי...
אז מה זה מגדר?
מגדר הוא הביטוי הפסיכולוגי והחברתי-תרבותי של הזכר והנקבה, על פי סימנים ביולוגים חיצוניים ופנימיים. בדרך כלל קיימת הלימה בין הסימנים הביולוגיים לביטויים הנפשיים וההתנהגותיים כך, שזכר בוגר מתנהג כגבר ונקבה כאישה, על ההיבטים השונים. אבל, לפעמים לא קיימת הלימה שכזאת והדבר מעלה שאלות כגון: מה גורם לזכר ולנקבה להתנהג להתפתח לגבר ואישה? האם ההתנהגות הזו היא תוצר של קודים שהובנו חברתית בתרבות שלנו או שהדבר הוא תוצר ביולוגי? והאם שינוי הקודים ישפיע על ההתנהגות המגדרית שלנו?
ולמה מקור המגדר חשוב כל כך?
טוב, זה כבר עניין של איך נגיד... אג'נדה. כלומר 'אמור לי מה אתה חושב על מעמד האישה ואומר לך מה דעתך בנושא מגדר'.
חלק מהציבור חושב שמעמד האישה נמוך ביחס לגבר והדבר נובע מכך שמבנים תרבותית את הנשים עוד בילדות לחשוב ולהתנהג בצורה עדינה, וותרנית, נעימה וכדומה. ההבניה הזאת מובילה לכך שבסופו של דבר נשים מתנהגות בשונה לגברים והדבר יוצר עליונות של הגברים בשוק העבודה, בצבא, במשפחה, בקיצור, פטריאכליות. התיאוריה האקטיביסטית ביותר של הגישה הזאת היא התיאוריה הקווירית שסוברת שההבדלים הביולוגים בין זכרים לנקבות הם ההבדלים היחידים שקיימים ביניהם.
חלק אחר של הציבור כלל לא חושב שמעמד האישה נמוך, כיוון שמשתמש בסל מדדים אחר לחלוטין להערכת מעמד האישה, מדדים שאינם כוללים פערי שכר, פערי ייצוג בכנסת, תקרות זכוכית וכדומה. והאג'נדה שלו היא שהמקור הראשוני לפער בין הזכרים לנקבות הינו ביולוגי, ועל כן, התוצאה הנורמטיבית היא שבן יהפוך בבגרותו לגבר ובת לאישה, אף ללא הבנייה חברתית, כיוון שזהו המצב הטבעי.
כמו שנאמר, עניין של השקפה שמגלמת בתוכה את הערכים הסובייקטיביים של המתבונן.
... בתום ההרצאה הרים מתן את הקסדה בידו ואמר שניתן לבוא ולחבוש אותה. עוד בטרם הספיק לסיים את המשפט נהרו כל הבנים לעברו במרוץ אחר הקסדה, תוך שהם דוחפים אחד את השני וגם אותו (לזה השירות הצבאי לא הכין אותו). בהינתן האות גם הבנות רצו ונדחפו בדרך לקצה השני של הכיתה אל עבר שולחן של אחת הבנות. מה שהעסיק את חבורת הבנים במהלך כל הפעילות היה כמובן להיות הראשון שיחבוש על ראשו את הקסדה, ואילו הבנות היו עסוקות כולן ב... מי תשיג את הטוש הזהוב, זה שהיה רק אצל בת אחת ושבלעדיו, פשוט אי אפשר לסיים את ציור הברצית (אז גם הוספתי להשכלתי את המונח ברציות).
מחנכת הכיתה הייתה נבוכה מהתנהגות הבנות וניסתה פיזית לגרום להם לנטוש את ציור הברציות לטובת קסדת הטייס הנוצצת, תוך שהיא מלווה את מאמציה בהסברים שכיום יש טייסות בחיל האוויר ושגם הן יכולות להיות כמו הבנים, אבל את הבנות עניין, הטוש הזהוב ותו לא.
חמישה דורות של בחברה שחרטה על דיגלה חינוך ליברלי ושוויוני, אני מניח שניתן היה לצפות לתוצאה קצת שונה, לא?! אני לא בטוח שהסיפור הזה הוא אבן בוחן לנושא המגדר אבל הוא בהחלט גרם לי להרהר על נושא המגדר והשוויון. כיצד בכלל מודדים שוויון או דואגים שיתקיים שהרי כל בן אדם הוא שונה וייחודי והאם איננו מקריבים קורבנות שווא ל'אל השוויון'.
אולי כדאי לבחון מחדש את האג'נדות שלאורן התחנכנו, להיות יותר קשובים לילדים שלנו לרצונות והנטיות שלהם, לבדוק את עצמנו כדי לא לפול למלכודת של 'מיטת סדום' בה כולם צריכים ליישר קוו ללא קשר לייחודיות שלהם.
קן רובינסון בספרו רב המכר 'המקום הנכון' מסביר כמה חשוב לעשות את מה שאוהבים, שזה הבסיס להכל: שמחה, בטחון עצמי, תשוקה, יצירתיות, הצלחה... אז מה הילדים שלכם (ואתם) אוהבים?
יוסי אוסדון
פסיכולוג חינוכי מומחה
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
עו''ס, מטפלת בשיטות CBT ו - NLP
התמחות: טיפול למבוגרים במגוון שיטות מתחום הפסיכולוגיה החיובית( CBT ו - NLP ) ומתחום גופנפש (ביופידבק, SE ו
אזור בארץ: אשדוד,אשקלון
שפה: עברית
אני מציעה מרחב טיפולי למבוגרים . שיטת הטיפול מתרכזת בהעצמה. כל מי שמגיע לקליניקה הוא בבחינת יחיד ומיוחד. אני לומדת להכיר אותו וב
פסיכולוג שיקומי מומחה
התמחות: טיפול במתבגרים וילדים,הדרכת הורים וטיפול דיאדי,הפרעות התפתחותיות,פגיעות ראש,אוטיזם,חרדה ודיכאון,CBT,
אזור בארץ: חיפה, אזור חוף הכרמל, אזור הקריות, צפון הארץ
שפה: עברית
פסיכולוג המטפל בילדים, נוער ומבוגרים עם נסיון בטיפול בהפרעות נוירו-התפתחותיות ובהפרעות דיכאון וחרדה. מאמין בכוחות המטופל ובקשר מיט
פסיכולוגית קלינית ומטפלת CBT
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD, הפרעת קשב וריכוז ADHD, פוסט טראומה CPTSD,וטיפו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת השרון
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת זוגית ומטפלת במתבגרים ומבוגרים. מומחית לטיפול במצבי לחץ, חרדה,משברי חיים, דכאון, הפרעה אובססיבית ק
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
גיל ההתבגרות הינו תקופה סוערת ורבת תהפוכות בחייו של הילד ההופך לנער. זו תקופה של מעבר בין הילדות לבגרות ומאלצת את המתבגר להתמודד עם אתגרים רבים ומורכבים, עם שינוי בציפיות ובדרישות של הסביבה מהם ושלהם מעצמם, עם שאלות הנוגעות לעתיד, ועם לחצים חברתיים רבים.
פסיכולוגיה חיובית צוות על הספה
כולנו זוכרים את המבוגרים מסביבנו מסבירים לנו, כילדים, שחשוב לדעת להיחלץ מצרה או משבר, אך חשוב אפילו יותר להימנע מליפול אליהם מראש. גישה זו עומדת בבסיס הפסיכולוגיה החיובית – זרם פסיכולוגי שמתמקד במניעה ועוסק בחיזוק החוסן הנפשי של האדם, גם כשאינו חווה קשיים רגשיים ואינו זקוק לטיפול.
מתי כדאי לפנות להדרכת הורים? צוות על הספה
אם אתם הורים לילדים, אין שום ספק שגם אתם התמודדתם, לא פעם, עם תחושת חוסר אונים ועם מחשבות נוגות על התפקיד הקשה ביותר בעולם, אליו הוטלתם בבת אחת, ללא שום הדרכה מקדימה ובלי ספר הנחיות שילווה אתכם בדרך החתחתים של גידול ילדים.
מתבגרים וסמארטפון חלק ג' ואחרון יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אז מה היה לנו? בחלק א' (איך הסמארטפון משפיע על ילדנו), נחשפנו לסכנות האמיתיות הטמונות בשימוש בסמארטפון, בחלק ב' (מתבגרים וסמארטפון חלק ב') דיברנו תכל'ס על איך זה מתבטא במציאות של בני הנוער, בהחלט חומר מטלטל (וחובה לקריאה לפני שממשיכים הלאה), ועכשיו מה?