התפתחות הילד
צוות על הספה
התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
בשנים האלו מתרחשים שינויים רבים ומהירים כמו חיוך ראשון, עמידה ראשונה, צמיחת שיניים, בשלות לגמילה מחיתולים ועוד. אך תקופה זו יכולה להיות מלווה גם בחששות לגבי ההתפתחות התקינה של הילד ולהעלות שאלות רבות. מהי בכלל התפתחות הילד, מהן ההתנהגויות הרצויות בכל שלב ומה עושים כשהילד לא בדיוק עומד בשלבים " לפי הספר". במאמר זה ניגע במושגים על קצה המזלג.
התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
ניתן לחלק את שלבי ההתפתחות לשני חלקים עיקריים: מגיל הלידה ועד גיל שנתיים, ומגיל שנתיים עד גיל חמש.
גיל לידה ועד גיל שנתיים - הסתגלות לעולם
בחודשים הראשונים לחיי התינוק הוא ינסה להסתגל אל העולם ולחפש את מילוי הצרכים הבסיסיים שלו כמו שינה, אכילה וקשר עם הדמות המטפלת. מבחינה מוטורית באופן כללי התינוק מגיב ברפלקסים שאינם רצוניים ולאט לאט התנועות הולכות ונהיות רצוניות. מבחינה רגשית, התינוק מתעניין בסביבתו ובעיקר בפנים של אנשים, מתקשר את צרכיו דרך בכי, הבעות פנים ויוצר קשר עין וכן מתחיל החיוך הראשון הרצוני. זהו גם השלב שבו התינוק מרים את הראש ומתהפך מהבטן לגב.
מגיל חצי שנה עד שנה התינוק כבר מתחיל לזחול על הבטן, לאחר מכן מתרומם על ארבע, ואמור גם להצליח לשבת. כמו כן, הוא יכול להיעמד תוך אחיזה ברהיטים. מבחינה שכלית, הוא מזהה את שמו ועשוי לומר מילים ראשונות. בתקופה זו מתחילה גם צמיחת השיניים של התינוק. צמיחת השיניים מלווה לעתים בכאבים בבכי וברצון להכניס חפצים לפה.
מתקופת הגיל של שנה עד שנתיים, מבחינה מוטורית התינוק עושה את צעדיו הראשונים, מתכופף ומרים חפצים מהרצפה, מסוגל לבנות מגדל מכמה קוביות, מסוגל להחזיק עיפרון ולשרבט. מבחינה רגשית הוא מביע רגשות של אהבה, שמחה ועצב ומבחין באנשים מוכרים לעומת זרים ועשויה להתפתח "חרדת זרים".
גיל שנתיים ועד גיל חמש - מתלות לעצמאות
מגיל שנתיים עד שלוש, הפעוט מרגיש שהוא יכול לעשות הכול לבדו. מבחינה רגשית הוא מתחיל להיות עצמאי, יכול לומר "לא רוצה" פעמים רבות ולבחון גבולות. מבחינה מוטורית, הוא הולך, קופץ ורץ. מבחינה שכלית, הוא קולט את השפה בצורה טובה, סופר עד 10, משתתף בדיאלוגים פשוטים. בשלב זה לתינוק כבר יש יכולת פיזית לשלוט בסוגרים, וזה הזמן להתחיל לגמול אותו מחיתולים.
מגיל שלוש עד ארבע, הילד כבר מתלבש והולך לשירותים לבד, שואל הרבה "למה", עולה ויורד במדרגות, מטפס לגובה, מסוגל לשלוט במשחק מסירות, בשלב זה ניתן לזהות איזה יד דומיננטית יותר אצלו.
מגיל ארבע עד חמש, מבחינה מוטורית ושכלית, כל הפעולות הולכות ומשתכללות למשל, הילד יודע לצייר אדם עם ראש ורגליים. בגיל זה היכולות החברתיות והרגשיות של הילד מתפתחות, הוא משחק היטב עם אחרים, חולק ומשחק בתורות, מבין מצבים חברתיים, יכול לבקר ואף לישון בבית של חבר.
במאמר זה נסקרו אבני הדרך העיקריות בהתפתחות המופיעות ברצף דומה אצל רוב הילדים בגיל הרך. חשוב לזכור כי קצב ההתפתחות שונה בין ילד לילד והוא מושפע ממרכיבים גנטיים וסביבתיים. גם בתוך אותה משפחה ילד אחד יכול להתפתחות בקצב מסוים וילד אחר בקצב אחר, לכן, חשוב לשים לב לשלבי ההתפתחות התקינה וגם לדעת שאם הקצב לא תואם בדיוק את השלב, אין הדבר בהכרח מעיד על בעיה ובכל מקרה, תמיד ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני מומחה- טיפול פרטני וזוגי במבוגרים
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית,אנגלית
מטפל בקשיים ובאתגרים של הזמן הזה ושל המקום הזה בו אנו חיים היום. הכאב, התסכול, הבדידות, המיניות וכל מה ש'תוקע' אתכם - במסגרת טיפול
מאבחנת דידקטית, פסיכו דידקטית ומטפלת
התמחות: ד''ר איריס שביט שדמה, מנהלת ''מכון שדמה''
מציעה שירותים של אבחון דידקטי, פסיכו דידקטי ואבחון קשב.
אזור בארץ: אשקלון
שפה: עברית,אנגלית
מאבחנת דידקטית לקשיי למידה. אני פועלת מתוך אמונה שהבאת תועלת לסביבה זה הדבר החשוב ביותר לאדם ובדרך זו משתדלת להגיע ליכולות של כל א
פסיכותרפיסטית מוסמכת CBT, EMDR ומטפלת קלינית
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,התמכרויות,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,אבל ואובדן, הפרעות אכילה
אזור בארץ: באר שבע, דרום, מרכז, תל אביב וגוש דן, טיפול אונליין
שפה: עברית
אני מאמינה בטיפול מותאם, רגיש וממוקד פתרון. כבני אדם אנו זקוקים לתמיכה במצבים שונים בחיים. שינוי מחשבתי, תפיסתי יסייע בהבנת הבעיה
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: בוגרים, מתבגרים, הורה-ילד, גיל הרך, דיכאון , חרדה, אבל ואובדן, הדרכת הורים, טיפול במתבגרים ומבוגרים,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה, קליניקה במרכז (לב) תל אביב. פסיכותרפיה למבוגרים, נוער וילדים בדגש על גישה דינאמית-יונגיאנית. כולל גיל הרך, ט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כיצד נעזור לילדנו להיפרד מהמורה/מהגננת חגית זכאי
סוף השנה והפרידה מהגן, הגננת או המורה מהווה גורם מעורר חרדה עבור ילדים רבים
לקות למידה- לא רק בכיתה
בשנים האחרונות התפתחה תעשייה שלמה סביב אבחונים של לקוי למידה לצורך קבלת הקלות בלימודים ובבגרויות. האופנה הגיעה למימדים כאלו שאמא שהשתתפה באחת ההרצאות שנתתי אמרה לי "בתי חזרה מבית הספר וביקשה שאממן לה אבחון כי היא גם רוצה כרטיס שיתן לה הקלות במבחנים".
איך מוצאים פסיכולוג ילדים מתאים? צוות על הספה
רוב ההורים מסכימים על כך שגידול ילדים היא אחת המשימות המורכבות ביותר שביצעו מימיהם. אנחנו הופכים להורים מבלי שעברנו הכשרה ומחפשים כל העת אחר הדרכים הנכונות ביותר לגדל את הילדים, גם מי שעומדים באתגרי ההורות בצורה טובה, מרגישים לעיתים חסרי אונים ומבינים שנדרשת התערבות חיצונית כדי לסייע לילדים
איך מנהלים את החופש הגדול? צוות אתר על הספה
אוירת סוף השנה כבר ממש כאן ואיתה מתחילות השאלות והתכניות לחופש הגדול. הנה כמה טיפים לשמירה על הסמכות ההורית ועל ניהול הבית בימי חופשה ארוכים.