
כיצד נעזור לילדנו להיפרד מהמורה/מהגננת
חגית זכאי
שתפו אותו בחוויית פרידה שלכם כאשר הייתם בגילו- ילדים חשים הקלה משמעותית כאשר הם יכולים להזדהות עם הוריהם, כמו כן סיפורים אלה מהווים עברם מודל השראה וחיקוי
כל אלו עשויים לגרום לנסיגה במצבו של הילד ובתפקודו לקראת סוף השנה. לעיתים נראה רגרסיה להתנהגויות ילדותיות שחלפו, חוסר כוחות, עייפות, חוסר רצון ללכת לגן/ לבית הספר, בכי, תוקפנות ועוד. אלו הם ביטויי קושי ומצוקה של הילד אשר יכולים להיות תוצאה של הסיום והפרידה המתקרבים, והחשש המתלווה אליהם. לעיתים יבוא הקושי לידי ביטוי בהפחתת ערך של הגננת/המורה: "נמאס לי ממנה, היא אף פעם לא מקשיבה לי, ועוד..." אמירות מסוג זה, אם הן מגיעות בסוף השנה, כפי הנראה קשורות לקושי הכרוך בפרידה ובניסיונו של הילד להקל על עצמו- ישנם ילדים אשר קל להם יותר להיפרד ממישהו שאינו מיטיב עימם ואינו מבין לליבם מאשר מדמות מיטיבה מטפלת ודואגת.
כיצד נוכל לסייע לילדנו להיפרד באופן שלם?
שוחחו עם הילד על הפרידה המתקרבת ותנו לגיטימציה לכל רגש שעולה בו סביב הפרידה: הקלה, עצב, געגוע, צער, שמחה, ציפייה, התרגשות, חשש ועוד.
שתפו אותו בחוויית פרידה שלכם כאשר הייתם בגילו- ילדים חשים הקלה משמעותית כאשר הם יכולים להזדהות עם הוריהם, כמו כן סיפורים אלה מהווים עברם מודל השראה וחיקוי.
עיברו איתם על התהליך שעשו מתחילת השנה ועד סופה ועזרו להם לראות את הדברים שהשיגו במהלך השנה- היכן התחילו והיכן הם היום- עודדו אותם לבדוק מה למדו על עצמם בשנה זו.
שוחחו עימם על הדברים הטובים יותר והטובים פחות שחוו במהלך השנה.
צלמו אותם בגן/ בביה"ס עם הגננת/המורה והחברים, כך שתישאר להם מזכרת משנה זו.
סייעו לילד להכין מתנה/מזכרת לגננת/למורה, משהו ממנו שיישאר אצלה.
ישנם מספר ספרי ילדים אשר עוסקים בעקיפין בנושא הפרידה אשר ניתן להיעזר בהם:
החברה הסודית של רחלי/ דוד גרוסמן
סימן שאני גדול/ יהודה אטלס ודני קרמן
בלונה/ שירה גפן
ספרו לילדים את הסיפור ושוחחו איתם על הילד שבסיפור. שיחה שכזו, על ילד/ה אחר ולא על עצמם, עשויה לסייע להם לבטא את עצמם בנושא.
לסיכום- חשוב לזכור שפרידה הנה מעבר נוסף עבור הילדים והיא מעוררת תחושות רבות ומעורבות בקרב ילדים שונים. עלינו- ההורים להיות ערים וקשובים למצב, לתחושות ולהתנהגות המתלוות אליו ולתת לגיטימציה לכל רגש- חיובי או שלילי- העולה בילד.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכותרפיסטית, עובדת סוציאלית MSW
התמחות: מנחת קבוצות וצוותים, בעלת ניסיון משמעותי בעבודה טיפולית עם נשים המתמודדות עם פוסט טראומה מורכבת, מתמ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית
בעלת 15 שנות ניסיון בעולם הטיפול, מומחית בהתמודדות עם קשיים בתחומים רבים כגון חרדה, דכאון, טיפול במצבי משבר, טיפול נפשי, טיפול תומ

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: התמודדות עם משברי חיים,חרדה,דיכאון,אבל ואובדן,זהות-מינית ומגדרית,פוסט טראומה,קשיים בזוגיות,קשיים בתפ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שפלה
שפה: עברית,אנגלית
עמרי יצחק – פסיכולוג קליני מומחה, עוסק בטיפול פסיכולוגי פרטני במבוגרים ומתבגרים, הדרכת הורים, טיפול בהורות, בעל ניסיון רב בטיפול ב

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: התמודדות רב דורית במשפחה, זוגיות והדרכת הורים. משברים בשלבי מעבר בחיים (סוף גיל ההתבגרות, משבר ''אמצ
אזור בארץ: ירושלים והסביבה, אונליין
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה ובעל ניסיון רב בטיפול אינדיווידואלי וזוגי, הדרכת הורים, טיפול בגיל השלישי ועוד. משלב גישות פסיכולוגיות קלאסיו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול זוגי בפרק ב' צוות על הספה
במקרים רבים של גירושים, בני הזוג מאמינים שהקשיים הזוגיים שחוו היו רק תוצר של חוסר ההתאמה הספציפית ביניהם ובטוחים שבמערכת היחסים הבאה, הכל יראה שונה. במציאות, אנשים שעברו גירושים, בדרך כלל מגיעים לזוגיות פרק ב' כאשר הם נושאים עמם מטען של משקעים רגשיים הקשורים בזוגיות.
ריטלין וילדים - מה כדאי לדעת? צוות אתר על הספה
בשנים האחרונות הולך וגדל היקף הילדים ובני הנוער המאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ומטופלים בריטלין, על פי מחקרים עדכניים, כ 17-18 אחוז מהילדים מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז וכמחצית מהם מטופלים באמצעים תרופתיים. עובדה זו מעלה שאלות לגבי מידת היעילות בהתערבות תרופתית כזו בגילאי הילדות.
The first Mantra of Thich Nhat Hanh’s Four Relationship Mantras A Review by Aaron Roy Spungin, Ph.D.
שיעורי הבית של הילדים- כיצד נדע עד כמה להיות מעורבים? צוות על הספה
שיעורי בית הנם אחד הנושאים השנויים במחלוקת בקהילת בתי הספר בארץ. ישנם המצדדים במתן שיעורי בית ורואים בהם הזדמנות לרכישת מיומנויות למידה, הרחבת הידע ולמידה חוויתית שאינה מתאפשרת בבית הספר.