
דחיית ביצוע מטלות -דחיינות
גד בן שפר, פסיכולוג קליני
מדוע אנו נרתעים כל כך מלנסות ולעשות את הדברים שחשובים לנו? הרי אם לא ננסה אז ודאי שנשאר בלא כלום. מדוע אנו דוחים מטלות, נפגעים וסובלים, כאשר אנו יודעים שבסופו של דבר נאלץ לבצע אותן?
"דחיינות" היא סדרה של התנהגויות בה אנחנו דוחים פעילות שנתפסת בעינינו כחשובה. אנחנו עושים משהו פחות חשוב במקום הדבר החשוב. דחיית מטלות עשויה להיות מפורשת כ"עצלנות", אולם מרבית האנשים שדוחים מטלות רחוקים מלהיות עצלים. הדחיינות לגביהם היא התנהגות שנלווים לה רגשות שליליים, תחושת לחץ, חרדה ומצוקה.
כך, סטודנט עשוי לדחות למידה לבחינה מתוך חשש שלא ישיג בה ציון מספק, נערה יכולה לא ליצור קשרים חברתיים מתוך חשש שלא תזכה למערכת יחסים עם נער "שווה" או מחשש שלא ירצו בה, אדם שחלומו לכתוב שירה דוחה את הכתיבה, אדם החושש מגילוי של מחלה ממארת דוחה בדיקות רפואיות שגרתיות. למעשה, מרביתנו דוחים ביצוע מטלות חשובות, מי יותר ומי פחות.
מדוע אנו נרתעים כל כך מלנסות ולעשות את הדברים שחשובים לנו? הרי אם לא ננסה אז ודאי שנשאר בלא כלום. מדוע אנו דוחים מטלות, נפגעים וסובלים, כאשר אנו יודעים שבסופו של דבר נאלץ לבצע אותן?
פעמים רבות כאשר נראה לנו שפשוט "אין לנו כוח" להתמודד עם המטלה, משמשת ה"דחיינות" כהגנה בפני התמודדות עם משהו שמאיים עלינו, במודע או שלא במודע. כלומר, אנו נרתעים מביצוע מטלה שעשייתה או תוצאותיה יכולות להעיק עלינו ולהציג אותנו באור לא מחמיא, בעיני אחרים וגם בעינינו שלנו. אנחנו מעדיפים להישאר תקועים, להסיח את דעתנו בפעילות פחות חשובה או בדמיונות, מבלי לשנות את עצמנו ואת האופן בו אנחנו תופסים את עצמנו. אנחנו מעדיפים להימנע מה"מבחנים של החיים" בהם אנחנו עשויים לקבל "ציון" שלא תואם את שאיפותינו או את הציפיות- והאשליות- שיש לנו מעצמנו.
בחברה שבה אנחנו חיים מושם דגש רב על הישגיות ואחריות אישית. כפועל יוצא מכך, פעמים רבות אנחנו מזהים את איכותו של אדם עם הישגיו, ולא בהתאם למי שהוא, וכך אנחנו שופטים גם את עצמנו. באופן דומה, ניתן לראות כי אנשים רבים מאמצים מודלים ניהוליים גם לחייהם שלהם ומייחסים חשיבות בלעדית למבחן התוצאה, ל"שורה התחתונה". כך, סטודנט שנכשל במבחן יכול לראות עצמו כטיפש או רשלן או חסר יכולת. במשוואה ההדוקה, ההדוקה מדי, שאנשים מניחים בין הישג לבין ערך אישי - יש משום עיוות של המציאות. ככלות הכל, למרות שאופיו של אדם וכישוריו תורמים להישגיו, הרי שקל להעלות על הדעת השפעות נוספות על ההישג (חיצוניות, נסיבתיות, מקריות), אבל בעולם שבו אנו מבקשים תחושת שליטה ומיקסום הישגינו- אנו משלמים את מחיר האיום והחשש מלשאת בתוצאות. אנו חוששים לבצע את המטלה, מחשש שהאופן שבו נבצעה לא יתאם את הפנטזיה.
חלקנו דוחים סיום מטלות בשל איום דומה שיביאו המטלות הבאות בתור, לא בהכרח במודע. כל תחנה בחיינו הינה תחנת ביניים בדרך לתחנה חדשה וקשה לשנות ולעזוב מקום או מצב אליהם התרגלנו. דוגמא לכך היא סטודנט הגורר את סיום התואר בשל החשש לאבד את המסגרת המוכרת ו"לצאת לעולם" בו הוא יאלץ להתמודד מחדש עם אתגרים מקצועיים, אישיים וחברתיים. ועדיין, יש הדוחים מטלות לא מתוך פחד אלא דווקא מתוך התנגדות "לשחק לפי הכללים" המוכתבים בחברה, זו המדגישה תוצאות והישגים. עבורם הדחיינות הינה אמצעי לשמר את ערכיהם כנגד גורמי הסמכות או ביטוי של כעס ואכזבה מהחברה. "מרד" זה לא נשען בהכרח על אידיאולוגיה מודעת. פעמים רבות סיבה זו עומדת בבסיס התנהגות דחיינית של אלו שניסו בעבר "לשחק לפי הכללים",התאמצו, ואפילו הצליחו, אך לא זכו להכרה מאחרים שהיו משמעותיים עבורם: הורה, מורה או בוס בעבודה.
סיבות אלו הינן כבדות משקל. אבל פעמים רבות, וודאי כאשר מדובר בדחיית מטלות יומיומיות פשוטות (כגון ניקיון הבית או תשלום קנסות), אנו דוחים פשוט משום שהביצוע עצמו מציק ולא נעים ומלווה ברגשות שליליים. כמעט כולנו דוחים מטלות יומיות כאלו, משום שאנו מעדיפים את תחושת השלווה בטווח הקצר שמביאה סילוק מטלות אלו מהתודעה על פני "המחיר" אותו נצטרך לשלם בטווח הארוך. ואכן, בדחיית מטלות, ותהיה הסיבה לדחייה אשר תהיה, כמעט תמיד יש רווח קטן לצד הפסד גדול. הסטודנט הדוחה למידה לבחינה יצליח כנראה פחות בהשוואה למה שהיה משיג בלמידה מסודרת, אבל מרוויח תירוץ מול עצמו ומול אחרים: ככלות הכל, להצליח שלא להיכשל בבחינה כמעט מבלי ללמוד יכול להיתפס, מבחינת הדימוי העצמי והחברתי, כהישג גדול יותר מלקבל ציון בינוני לאחר השקעה רבה. או למשל, השירים שאדם כותב בדמיונו יכולים עדיין לשמר את הפנטזיה ש"יום אחד.....", אלא שאי כתיבתם בפועל מרחיקה את אותו היום. ונכון, אנחנו "בריאים" כל עוד לא מצאו שאנו "חולים", אבל גילוי מוקדם של מחלה יכול לשפר את סיכויי ההחלמה.
לכן, פעמים רבות מעורבת בדחיינות מעין "רמייה" עצמית, מעין מאזן מעוות של רווח והפסד המתעלם ממלוא ההשלכות של הדחייה. אלא שרמייה עצמית זו אינה מצליחה תמיד, ואינה מצליחה לחסום תחושות של חוסר סיפוק, ריקנות, ואף דיכאון וחרדה. כך, לצד הפגיעה בתפקוד פוגעת הדחיינות לעתים גם באופן מהותי באיכות החיים.
עדיין, מאחר והרוב המוחלט של האנשים נוטה לסבול ממידה כלשהי של דחיינות, אין היא מוגדרת כהפרעה נפשית. ואכן, פעמים רבות אנשים אינם מודעים לכך שבבסיס סבלם עומד דפוס התנהגות הניתן לשינוי. בשונה ממצבים נפשיים אחרים, כדוגמת דיכאון וחרדה, דחיינות הינה דפוס התנהגות המאפיין את מרבית האנשים. לכן, כאשר אנשים שדוחים מטלות משווים עצמם לאחרים, הם אינם מגדירים בהכרח את התנהגותם כבעייתית, למרות המחיר הנפשי והחומרי הכרוך בכך. הם מעדיפים לאמץ הסבר חלופי לדחייה ומייחסים את הקושי למצבם הרגשי ("עדיף לא לעבוד אם אני עייף/עצבני/מתוסכל") או תופסים אותו כהיבט בלתי נמנע של עבודה יעילה ("אני עובד טוב בסמוך לדד ליין ותחת לחץ"). בהתאם, דחיינים אינם חושבים שיש לבעיה פתרון. אינטואיטיבית, נראה לדחיין שהפתרון הוא "להכריח את עצמך", "להפסיק להתעצל", או "פשוט לעשות את זה", והוא נותר בתחושה שישנו פתרון פשוט, ש"משום מה" אינו מצליח.
השכיחות הגבוהה של התנהגות דחיינית אינה בהכרח מעידה כי לא ניתן לשנות דפוסי התנהגות אלה, להיפך: ניתן לעשות זאת במסגרת טיפול קבוצתי או פרטני. אולם נראה כי בטרם פונים לטיפול הכרוך בעלות כספית, כדאי לנסות ולשנות דפוסים אלו לבד. המאמר הבא יבאר את ההיגיון העומד מאחורי טכניקות שיכולות לסייע להתמודדות אישית עם דחיינות ויציג מספר טכניקות פשוטות ויעילות.
פורסם במקור ב'וואלה בריאות'. אוקטובר 2009
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: מומחה בפסיכולוגיה קלינית. נוער ומבוגרים, טיפול בלהט''ב, חרדה ,פוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה, ק
אזור בארץ: גבעתיים, רמת גן, תל אביב
שפה: עברית
מומחה בפסיכולוגיה קלינית. מטפל בבני נוער ומבוגרים. אני מאמין שטיפול פסיכולוגי ''בגובה העיניים'' יכול לאפשר ''פסק זמן'' משיגרת חיינ

עובדת סוציאלית קלינית MSW
התמחות: פוסט טראומה, טיפול בילדים דרך הורים (אייכה), הפרעות אכילה, מתבגרים, חרדה, דכאון, בעיות ביחסים, הדרכת
אזור בארץ: ירושלים,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת פרטנית במבוגרים, מתבגרים וילדים דרך ההורים (שיטת אייכה). מדריכת הורים. מתמחה בטיפול ממוקד מטרות ומוכוון תוצאות. מאמינה ביכול

פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול בטראומה
התמחות: חרדות, דכאון, טראומות, טראומות מורכבות, חוסר מימוש עצמי,
הערכה עצמית נמוכה, משברי חיים, אובדן, הגשמ
אזור בארץ: כפר יונה, נתניה, חדרה, עמק חפר,אבן יהודה, אזור השרון וטיפול אונליין
שפה: עברית
פסיכותרפיסט בעל ניסיון רב בטיפול בטראומות, חרדות, בעיות זהות וגיבוש עצמי, משברי חיים, ביטחון ודימוי העצמי, טראומות מורכבות, קשיים

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. בשיחה, משחק, יצירה וחלומות. עזרה בהתמודדות עם משברים, חרדה, דיכאון, תקיעות, קשיים חברתיים, בעיות ז
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דיכאון אחרי לידה צוות על הספה
לידת תינוק הינה אירוע מרגש בעל השלכות ארוכות טווח על חיי היולדת ומשפחתה. הלידה עצמה מלווה כמעט תמיד ברגשות שונים, שמחה, פחד, אהבה, כעס ועוד. אילו הם רגשות טבעיים הקשורים בשינוי העצום שמכניס התינוק לחיי משפחתו, וגם במצבה הגופני של היולדת הסובלת לעיתים מכאבים, בשינוי ההורמונלי, בעייפות ובטרחה הרבה הקשורים בטיפול בתינוק.
לקות למידה- לא רק בכיתה
בשנים האחרונות התפתחה תעשייה שלמה סביב אבחונים של לקוי למידה לצורך קבלת הקלות בלימודים ובבגרויות. האופנה הגיעה למימדים כאלו שאמא שהשתתפה באחת ההרצאות שנתתי אמרה לי "בתי חזרה מבית הספר וביקשה שאממן לה אבחון כי היא גם רוצה כרטיס שיתן לה הקלות במבחנים".
פסיכוסומטיקה או כיצד להינצל מוירוס הקורונה? ילנה גלוזמן - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
במהלך השבועות האחרונים כולנו הפכנו מצופים אדישים, לאנשים מעורבים ומודאגים ביותר בשל ההתפשטות של וירוס הקורונה. מגפה זו פוגעת לא רק בכלכלת המדינה, אלא קודם כל מערערת ומטלטלת את כולנו מבחינה פסיכולוגית.
האדם הוא יצור חברתי צוות על הספה
בני האדם הינם יצורים חברתיים. חוקרים העוסקים בתצפיות בתינוקות גילו כי התינוקות עסוקים באינטראקציה חברתית החל מהימים הראשונים לחייהם. הקשר החברתי מתפתח עם השנים ואיכותו חשובה להתפתחות הלמידה, לרכישת השפה ולהפנמה של כללי התנהגות והחברה המקובלים.