האם תינוקות זוכרים?
מיכל דביר קורן
מחקרים הראו שתינוקות מעדיפים את הקול של אימם על פני קולה של אישה אחרת. דוגמא אחרת היא תנועות מציצת השפתיים של תינוק טרם יניקת השד או מציצת הבקבוק: הוא משתמש בזיכרון שיש לו על תחושת החלב בפה המפיגה את הרעב ומשתמש בזיכרון הזה עד שהוא תופס את הפטמה ויונק.
בתצפיות שעשו על תינוקות צעירים מאוד מצאו שהמידע החושי שהם קולטים מהעולם מקודד ומתגבש לכדי זיכרון שבו הם משתמשים בהתנסויות הבאות שלהם. למשל, מחקרים הראו שתינוקות מעדיפים את הקול של אימם על פני קולה של אישה אחרת. דוגמא אחרת היא תנועות מציצת השפתיים של תינוק טרם יניקת השד או מציצת הבקבוק: הוא משתמש בזיכרון שיש לו על תחושת החלב בפה המפיגה את הרעב ומשתמש בזיכרון הזה עד שהוא תופס את הפטמה ויונק.
עם ההתפתחות, הזיכרון מתרחב ואינו מקודד רק חוויות סנסוריות בסיסיות כמו קור/חום, רעב/שובע, אלא גם אסוציאציות נוספות, ביניהן חוויות רגשיות, מילים ומשמעויות. השפה המתפתחת קשורה גם כן לזיכרון כיוון שהיא מעניקה משמעות לחוויה. שפה יכולה לעזור לזכור זיכרון חזותי בערוץ נוסף למשל, כאשר פעוט לומד מהו 'בקבוק' הוא מקודד לא רק את המראה החזותי של הבקבוק, אלא גם את המילה 'בקבוק' שעליה חוזרים הוריו, ואת תחושת השובע הנעימה מהאכילה. הזיכרון שלו כעת מורכב ממספר ערוצים חושיים.
למרבית המבוגרים יש זיכרונות מגילאי 3-4 , אך חלקם מבוססים פחות על 'זיכרון' ממשי ומשולבים בהם גם סיפורים של ההורים או תמונות באלבום, עד כי קשה לדעת מהו הזיכרון ה"נקי". ישנם מומחים לזיכרון שממליצים דווקא לא לצלם חוויות משמעותיות כי אז יש יותר מקום לזיכרון ה'אמיתי' להתקיים, מעבר לתמונה. פעוטות יכולים לזכור חוויות מלפני כמה ימים אם ינתנו להם רמזי שליפה שרלוונטיים לחוויות שלהם. הם לא יוכלו לזכור משהו כללי כמו "כשיצאנו לטייל" אך כן יוכל לזכור "כשהיינו בים". חשוב להבין שאין להם תחושה של זמן ולכן רמזים כמו לפני חודש" או "ביום שני" לא רלוונטיים לגביהם. ההמשגה של עבר-עתיד מתחילה להתארגן רק בגיל הגן.
מבחינת חוויות של שגרה, נוטים לזכור את האירוע בפעם הראשונה שהוא התרחש, בפעם האחרונה, וכן את המקרים בהם הייתה סטיית מהשגרה הקבועה, למשל, "בכל יום הולכים לגן דרך השדרה, אבל אתמול היה שם מנוף שחסם את הדרך" - את האירוע הזה פעוט יכול לזכור כי הוא שונה מהשגרה הקבועה שלו ויוכל לשלוף את הזיכרון הזה. בגלל זה ילדים נוטים לחזור שוב ושוב על אירועים חד-פעמיים כאלה ("היה מנוף!!"), או למשל, על מכה שקיבלו או על משהו שהיה פתאום חסר. לעיתים הורים נוטים להתרעם על כך: "היא חייבת להזכיר לי כל הזמן שלא הבאתי לה את הבובה, רק פעם אחת שכחתי!" וכדומה.
ילדים קטנים לא מעלים בדעתם את הצורך לזכור, אבל הם יכולים להיות מאוד מאוכזבים ומתוסכלים אם הם שוכחים משהו חשוב....בגילאי הגן הם מסוגלים להבין שמטלה מסוימת דורשת מהם לזכור, יש להם יכולת לקלוט כמות עצומה של מידע, אבל הם עדיין לא יכולים להשתמש באסטרטגיות מכוונות על מנת לזכור כמו הכנת רשימה או זכירה על פי קבוצות-תוכן: זה מתאפשר רק בגיל בית הספר.
משחקי הזיכרון הטיפוסיים קשורים לרוב לזיכרון החזותי, למשל המשחק הפופולרי בו מחפשים שני כרטיסים תואמים על פי המיקום שלהם. זה משחק טוב ונחמד מאוד, אך הוא לא בהכרח משקף יכולת לזיכרון של חוויות רגשיות ולא מצרף מיומנות זיכרון של ערוצים נוספים, פרט לזיכרון החזותי-מרחבי. ישנם משחקים שמפעילים גם זיכרון שמיעתי, למשל "סיימון": משחק בו צריך לחזור בחיקוי על רצף צלילים על פי סדר.
אז איך נסייע לקטנטנים לפתח את הזיכרון? מומלץ תמיד לעזור לקודד ערוצי חישה נוספים כדי להרחיב את החוויה: באמצעות שירים שקשורים, ריחות, טקסים וכמובן מילים.
מיכל דביר קורן - פסיכולוגית התפתחותית מומחית
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: טיפול זוגי ו/או משפחתי,זוגיות פרק ב', קשיי תקשורת ביחסים, טיפול במתבגרים, יחסי הורים וילדים, הדרכת ה
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמינה בצורך העמוק שלנו בקשר עם בני אדם ובהשפעה שלו על הרווחה הנפשית ועל ההתפתחות שלנו כיחידים, כזוג וכמשפחה.כולנו ניתקל בקשיי
פסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית, עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: פסיכותרפיה וטיפול למבוגרים, טיפול רגשי בילדים, הדרכות הורים, עבודה עם ילדים בגיל הרך, טיפול בילדים ו
אזור בארץ: פתח תקווה, אזור המרכז
שפה: עברית
אני מזמינה לקשר טיפולי מסייע בתהליכי החלמה והתפתחות רגשיים ונפשיים. מבוגרים וילדים (בליווי קשר והדרכה להורים). מוכרת להחזרים מקו
מטפלת רגשית לילדים - עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, לקויות למידה קשב וריכוז, הדרכת הורים, צרכים מיוחדים, דימוי עצמי נמוך, כישורים ח
אזור בארץ: שרון,כפר סבא
שפה: עברית
מטפלת רגשית בילדים ונוער. ניסיון טיפולי בבעלי קושי בוויסות רגשי, התפרצויות זעם, קשיים חברתיים, חרדות, דיכאון, הפרעות קשב, דימוי עצ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך יודעים שהילד זקוק לטיפול? אסנת זיו גזית
לגדל ילד, ולהיות ילד זה בכלל לא פשוט ואין כמעט הורה שלא שואל את עצמו שאלות לגבי הילד או הילדה שלו
ביישנות אצל ילדים קטנים צוות על הספה
כולנו היינו רוצים לראות את ילדינו מרגישים בטוחים בסביבתם החברתית, מדברים ללא קושי מול אנשים אחרים, מובילים ומנהיגים. במציאות, חלק גדול מהילדים מתקשים באזורים הללו ולוקח להם זמן ליצור אינטראקציות חברתיות. מהו מקור הביישנות אצל ילדים? ומה אתם ההורים יכולים לעשות כדי לסייע.
לטפל ללא מילים דפנה ממן, עו"ס, מטפלת בשיטות CBT
אנשים רבים מהססים לפנות לטיפול רגשי כי הם חושבים ואולי בצדק, שכדי לטפל בבעיה צריך לדבר עליה. שמעתי מכמה מטופלים שהפסיקו להגיע לפגישות טיפוליות אצל קולגות כי התעייפו מלדבר על הבעיות שלהם.
קנאה אצל ילדים – למה זה קורה ומה אפשר לעשות? צוות על הספה
גם אתם מרגישים שלא משנה כמה תשקיעו בילדים שלכם - כמה תכילו ותהיו רגישים, כמה תקנו להם ותבלו איתם, זה אף פעם לא יהיה מספיק? גם אתם מתוסכלים מכך שלא משנה כמעט מה תעשו, בסופו של דבר הילדים יבחרו לראות מה אין להם...