על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.
 X

שלום רב, בשלב ראשון נראה כי כדאי לקחת את בנך לאבחון רב מקצועי במכון להתפתחות הילד כדי לקבל תמונה תפקודית בכל תחומי ההתפתחות לגבש המלצות טיפוליות ואולי גם חינוכיות. ד״ר רונית רוט-חנניה



שלום רב, את מציינת כמות נכבדה של מספרים המשקפים בעצם רמות תפקוד בתחומים שונים. הממוצע הוא 100, וסטיית התקן היא 15. לפיכך, ציון ה-DQ הכללי של 85, נמצא בסטיית תקן אחת מתחת לממוצע - אבל הוא מושפע בעצם מכל הציונים האחרים והוא מעין ממוצע שלהם. כלומר, נראה שבתחום השפתי ובתחום החזותי - לפי הבדיקה הנוירולוגית, הבת שלך מתפקדת בטווח הממוצע, בתחומים המוטוריים - בטווח הגבולי - ובסה״כ, באופן כללי - בטווח הנורמה הנמוכה. ככל הידוע לי אין מחקר שקבע ממוצע וסטיית תקן אחרים לאוכלוסיית הילדים האוטיסטיים - שגם אצלם יש התפלגות שהולכת ומתבררת כדי נורמלית של ציונים בתחומי התפקוד השונים. עד כה, הם מושווים לאוכלוסיית הילדים שאין להם קשיי תקשורת או קשיים התפתחותיים אחרים. הציונים הנמוכים באופן יחסי במוטוריקה הם בטווח הגבולי - ולא בטווח ה״פיגור״. לעיתים כאשר מדובר באיחור משמעותי מאד בשני תחומים (לצורך העניין, מוטוריקה ותחום נוסף) - אז אפשר להתחיל לדבר על מוגבלות שכלית התפתחותית (כתלות גם ברמת התפקוד) - אבל זה לא המקרה המדובר.


נראה לי, לאור התכנים שפירטת, שכדאי לפנות להערכה של פסיכיאטר ילדים ונוער. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, את מציגה באמת תמונה לא ברורה שמשתקפים בה פערים משמעותיים בהתנהלותו של בנך במסגרת החינוכית לעומת הבית. אם לתחושתך הכל בסדר, אז אין צורך לפעול בשלב זה. אם היית רוצה לקבל חוו״ד אובייקטיבית - הייתי ממליצה לך לפנות לפסיכולוג התפתחותי שיצפה בבנך בגן ואולי יעביר הערכה התפתחותית שממנה ניתן יהיה להבין מהן יכולותיו של בנך בתחומי התפקוד השונים.




שלום רב, לא ברור למה התינוק שלך עושה את זה - זה כנראה גורם לו הנאה מסויימת. תינוקות עושים כל מיני דברים במסגרת המגבלות שיש להם בתחילת הדרך - מתוך סקרנות והתנסות, ואז נוטים לחזור על התגליות שלהם. במקרה של התינוק שלך הוא גילה את מציצת השפתיים והשמעת הקולות. כדאי בשלב זה לשלול סיבה רפואית (פצע, יובש וכו׳) - אבל לא נראה שיש סיבה לדאגה.



שלום רב, אבחון נוירולוגי הוא רעיון טוב מאד במקרה הזה. ובנוסף, נראה שתפיקו תועלת מהדרכת הורים ע״י פסיכולוג עם דגש על הצבת גבולות ועיצוב התנהגות.


מומלץ לפנות להדרכת הורים אצל פסיכולוג במסגרת התפתחות הילד או דרך קופת חולים.


מומלץ לפנות להדרכת הורים אצל פסיכולוג במסגרת התפתחות הילד או דרך קופת חולים.