על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים
 X

שלום רב, נשמע באמת על פי התיאור שלך שאין דחיפות באבחון שכן בסה״כ בנך מתפקד באופן תקין וכמצופה לגילו. ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי באופן פרטי - אך כאמור מדובר בהליך יקר יחסית. אם ההמתנה במכון להתפתחות הילד היא עד חודשיים, במקרה הספציפי הזה, אין מניעה לחכות.


שלום רב, את מציינת שבנך נמצא בטיפול קלינאית תקשורת (לא כתבת כמה זמן בטיפול), ולמרות זאת, נמצא כי עדיין מראה עיכוב שפתי. האם עבר אבחון פסיכולוגי? החשיפה ל-3 שפות אינה מסבירה בשלב זה ובגילו את הקשיים השפתיים ואם היתה המלצה למסגרת חינוכית מיוחדת (כגון גן שפתי) כנראה שזה בגלל שהטיפול הבלעדי אצל הקלינאית לא עזר לו עד כה לצמצם פערים כנדרש, והוא כפי הנראה זקוק לסיוע יותר אינטנסיבי. כמובן שההחלטה היא שלכם ההורים - ואולי כדאי לחשוב, אם אתם לא מעוניינים במסגרת של חינוך מיוחד - לתגבר את הטיפול הקיים. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, האם באבחון שבנך עבר (הפסיכולוגי) מתואר באופן מפורט התפקוד שלו (תחומי חוזק כמו גם חולשות) בתחומי ההתפתחות השונים? האם ניתנו המלצות טיפוליות בהתאם לפרופיל ההתפתחותי שתואר באבחון? יש הרבה מאד ילדים עם אבחנה של ASD - אבל למרות שיש לכולם את אותה האבחנה, הצרכים שלהם יכולים להיות מאד שונים זה מזה. נראה על פניו ממה שאת מתארת שבנך זקוק לתמיכה במיוחד במישור החברתי וההתנהגותי. אם הוא במסגרת חינוכית רגילה עם משלבת, אולי אפשר לישוב על תכנית בריאותית מקדמת, או על תכנית קבוצתית לקידום מיומנויות חברתיות עבור ילדים עם ASD ותכניות דומות. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, הזכויות נקבעות על פי מידת העיכוב ההתפתחותי. אם מדובר בעיכוב התפתחותי כללי, בשניים או יותר מתחומי ההתפתחות, כאשר הציון הכללי באבחון פסיכולוגי התפתחותי הוא 62 ומטה - אז קיימת זכאות חינוכית למעון יום שיקומי וכן לקצבה של ביטוח לאומי. אם העיכוב הוא פחות משמעותי, והציון גדול מ62, אז ילדך זכאי לטיפולים פארא-רפואיים ללא הגבלה (עד גיל 3) דרך קופת חולים. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, מתיאורך את בנך נראה כי מומלץ אבחון התפתחותי רב מערכתי כוללני - רופא התפתחותי, פסיכולוג התפתחותי ואבחון ריפוי בעיסוק (אני מניחה שאם מטופל אצל קלינאית תקשורת - עבר אבחון בתחום זה). מטרת האבחון הרב-מקצועי היא למפות את תפקודיו העכשוויים של בנך בכל המישורים: מוטוריקה, קוגניציה, תקשורת, שפה, משחק, תפקוד אדפטיבי, תפקוד רגשי וחברתי, לבדוק האם יש פערים בין התחומים, מהם החוזקות שלו ומהן חולשותיו, ולתכנן התערבות טיפולית שמתאימה לצרכיו. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, באבחון שנעשה כמו שצריך בילד צעיר מאד עם חשד לASD יש התיחסות מקיפה ומעמיקה לכל התפקודים האבחון וההערכה כוללים: 1. שיחה / אינטייק מקיף עם ההורים 2. תצפית על התנהלות / משחק חופשי / משחק מובנה 3. שימוש בכלי אבחון סטנדרטי להערכת ההתפחות 4. שימוש בשאלון או בראיון סטנדרטי להערכת תפקוד אדפטיבי 5.שימוש בתצפית סינון, שאלון סינון - הממוקדים בתחום הסימנים המוקדמים ל-ASD בתינוקות ופעוטות 6. שימוש בקריטריונים ל-ASD לפי DSM-5. כל המהלך הנ״ל מבוסס על דרישות משרד הבריאות לאבחון והערכה של ילדים שיש לגביהם חשד ללקות תקשורת. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, אם אכן דורשים מכם להמתין זמן רב לאבחון דרך התפתחות הילד ניתן לבצע את האבחון באופן פרטי אצל פסיכולוג התפתחותי מנוסה. האבחון מוכר על ידי כל המסגרות הציבוריות (ביטוח לאומי במידת הצורך, הרווחה, וקופת חולים). בגלל שבנך צעיר מאד - לא הייתי ממתינה יותר מדי זמן. אם מדובר בלקות תקשורת - חשוב מאד להתחיל טיפולים כמה שיותר מהר (מוכחת יעילותם של טיפולים אינטנסיביים שמתחילים בגיל צעיר) ואף כדאי לשקול מסגרת חינוכית מותאמת. בהצלחה! ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, מהתיאור שלך נראה שהתמונה באמת קצת מבלבלת, ולכן מומלץ להמשיך ולהשלים את האבחון בדגש על הערכה של מיומנויות תקשורתיות. נדרש במיוחד אבחון פסיכולוגי התפתחותי בהתפתחות הילד או באופן פרטי - מה שיותר מוקדם. לא כדאי לחכות. ד״ר רונית רוט-חנניה


נראה שאם את באמת ״מתחרפנת״ מרוב דאגה - חשוב שתפני לאבחון, ולו רק כדי שיבדקו שהכל כשורה או להמליץ על טיפולים מתאימים אם לא הכל כשורה. הגיל מתאים מאד לאבחון. רצוי שייבדק על ידי פסיכולוג התפתחותי ורופא התפתחותי. תוכלי לפנות לאחד מהמכונים להתפתחות הילד לקבלת שירות. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, על פי התמונה שאת מתארת, מומלץ לפנות קודם כל לאבחון והערכה התפתחותיים (רצוי על ידי פסיכולוג התפתחותי), ולאחר מכן לשקול אפשרויות טיפוליות אם בכלל ידרשו.. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, בשלב ראשון נראה כי כדאי לקחת את בנך לאבחון רב מקצועי במכון להתפתחות הילד כדי לקבל תמונה תפקודית בכל תחומי ההתפתחות לגבש המלצות טיפוליות ואולי גם חינוכיות. ד״ר רונית רוט-חנניה