על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים
 X

שלום, בשירות הציבורי ניתן לפנות למכון להתפתחות הילד של קופת החולים בה את חברה. באופן פרטי, אפשר לפנות לפסיכולוג/זית התפתחותי, רופא התפתחותי או כל איש מקצוע פארא-רפואי אחר. רצוי לבדוק שמי שאת פונה אליו, תחום ההתמחות שלו יהיה תינוקות ופעוטות. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, DQ של 52 - מתאר מצב שבו התפקוד הוא בערך חצי מהמצופה לגיל. כלומר, אם בנך בן שנתיים למשל, אז ציון כזה, כללי, אומר שהוא מתפקד כמו ילד בן שנה. זה לא כל כך מדוייק - כי יכול להיות שבתחומים מסויימים הבן שלך מתפקד טוב יותר, עם ציון גבוה יותר, ובתחומים אחרים יותר קשה לו. בכל אופן, ציון כללי כזה בבדיקה רפואית, בהתאם לגילו של בנך, מעיד על עיכוב התפתחותי משמעותי (האבחנה היא: עיכוב התפתחותי כללי).


שלום, על פי מה שתיארת מומלץ אבחון פסיכולוגי התפתחותי בדגש על בדיקה מעמיקה של מיומנויות תקשורת. ניתן לבצע דרך מכון להתפתחות הילד או באופן פרטי.


שלום רב, עד גיל 5, עם תמונה של עיכוב משמעותי (10- 20 חודשים זה עיכוב משמעותי) בשניים או יותר תחומים של ההתפתחות - האבחנה היא לרוב ״עיכוב התפתחותי גלובלי״, אלא אם מדובר באבחנה אחרת כמו אבחנה של תסמונת או ASD - שאת כותבת שנשלל. מומלצת בדיקה חוזרת בתוך שנה - במידה והוא מקבל טיפולים באופן אינטנסיבי - כדי לראות עד כמה הטיפול באמת אפקטיבי ועד כמה הוא התקדם. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, לפי התיאור שלך נראה שהמיומנויות התקשורתיות הבסיסיות תקינות. שהיא מעוניינת, יוזמת ונענית לקשר, למשחק משותף ולאינטראקציה הדדית. על פניו נראה שאין מקום לדאגה אבל אם את עדיין מודאגת אולי כדאי בכל זאת לפנות להתפתחות הילד רק כדי לשלול באופן מבוסס עיכוב או לקות תקשורתיים או בתחום השפתי. ד״ר רונית רוט-חנניה



חשיפה לגריה מותאמת היא חשובה בתהליכי למידה ראשונים - אבל העדר חשיפה והתנסות לא מקבעים עיכוב התפתחותי, שהוא בדרך נוירולוגי במהותו ולרוב גם מולד. האשמה היא לא בך ולא באף אחד אחר. חשוב להשלים את תהליך האבחון המקיף, וליישם בהקדם את ההמלצות החינוכיות ו טיפוליות שייתנתנו לכם. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, מהתיאור שלך נשמע שבנך מצליח להתקדם גם באופן ספונטני - בתוך אינטראקציה עם בני המשפחה, ושגם בגן הוא רוכש מיומנויות חדשות ומגלה עניין באחרים. אז ללא ספק יש שיפור והתקדמות - וטיפולים יכולים להאיץ את התהליך הזה. בנך עדיין צעיר מאד, וקשה לנבא האם יסגור את הפערים. מה שבטוח הוא שבגילו הצעיר, הוא בתוך חלון הזדמנות והמח שלו בשלב זה, הכי רגיש וגמיש מבחינת למידה. בגלל זה חשוב מאד שיקבל כמה שיותר טיפולים וחשוב לעבוד איתו כמה שיותר בבית ובגן - כדי לקדם אותו במידת האפשר. מעון יום שיקומי הוא מסגרת מצויינת שבה הוא יוכל לקבל את כל הטיפולים להם הוא זקוק ובאופן כללי, תיבנה עבורו תכנית למידה שמותאמת לצרכיו. בעניין האוטיזם - עיכוב התפתחותי לא בהכרח קשור לאוטיזם. אם הוא נמצא כרגע בעיצומו של תהליך אבחוני, תהיה לבטח התייחסות בתוך האבחונים השונים ליכולותיו התקשורתיות - ובמידה והוא מראה קושי בתחומי התקשורת והחיברות שמתאימים לספקטרום האוטיסטי ושהם מעבר לעיכוב ההתפתחותי - אז אולי ישקלו אבחנה של ASD. בכל מקרה מה שחשוב כרגע, הוא לעבוד איתו בצורה אינטנסיבית ככל האפשר.


שלום רב, ראשית, הציון הכללי הוא בגבול העליון של הטווח הגבולי, על סף הנורמה הנמוכה (שם נמצאים ציוניו בתחום הביצועי והמילולי). שנית, ויותר חשוב - מדובר במספרים שמתארים תפקודים נקודתיים ולא את בנך כמכלול. בטוח שיש לבנך תחומי חוזק כמו גם תחומים שבהם הוא מתקשה, סביר להניח שאם יש לו קשיי קשב הם השפיעו על התמונה כולה. לכן, המספר אינו מתאר את הילד שלך, ויותר חשוב להתייחס לתיאורים המילוליים שמאפיינים אותו בצורה יותר מותאמת. ד״ר רונית רוט-חנניה


שלום רב, נשמע באמת על פי התיאור שלך שאין דחיפות באבחון שכן בסה״כ בנך מתפקד באופן תקין וכמצופה לגילו. ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי באופן פרטי - אך כאמור מדובר בהליך יקר יחסית. אם ההמתנה במכון להתפתחות הילד היא עד חודשיים, במקרה הספציפי הזה, אין מניעה לחכות.


שלום רב, את מציינת שבנך נמצא בטיפול קלינאית תקשורת (לא כתבת כמה זמן בטיפול), ולמרות זאת, נמצא כי עדיין מראה עיכוב שפתי. האם עבר אבחון פסיכולוגי? החשיפה ל-3 שפות אינה מסבירה בשלב זה ובגילו את הקשיים השפתיים ואם היתה המלצה למסגרת חינוכית מיוחדת (כגון גן שפתי) כנראה שזה בגלל שהטיפול הבלעדי אצל הקלינאית לא עזר לו עד כה לצמצם פערים כנדרש, והוא כפי הנראה זקוק לסיוע יותר אינטנסיבי. כמובן שההחלטה היא שלכם ההורים - ואולי כדאי לחשוב, אם אתם לא מעוניינים במסגרת של חינוך מיוחד - לתגבר את הטיפול הקיים. ד״ר רונית רוט-חנניה