התפתחות מוטורית תקינה אצל תינוקות
צוות אתר על הספה
היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים
לתינוק שנולד ממתינות משימות התפתחותיות רבות בתחומים מגוונים – קוגניציה, רגש והתקשרות וכמובן מוטוריקה ותנועה.
במאמר זה נתאר את שלבי ההתפתחות המוטורית הנורמטיביים בקרב תינוקות, אך לפני כן נזכיר נקודה חשובה במיוחד: כל תינוק מתפתח בקצב שלו ובמרבית המקרים ממש אין סיבה לדאגה אם הוא עושה זאת בקצב אחר מתינוקות אחרים שאתם מכירים.
עקרונות מפתח בהתפתחות מוטורית של תינוקות
* ההתפתחות מתבצעת בשלבים המגיעים בסדר קבוע והתינוק, בדרך כלל, יעבור לשלב הבא רק לאחר שרכש ביטחון במיומנויות שרכש בשלב הקודם.
* היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים. למשל – שרירי הגב של התינוק צריכים להיות חזקים מספיק על מנת לתמוך ביכולת לשבת ויכולת כזו תגיע בדרך כלל רק לאחר שלב הזחילה.
שלבי ההתפתחות המוטורית של התינוק לפי חודשים
בחודש הראשון לחיים
בסוף החודש הראשון, התינוק מתחיל בדרך כלל להרים את ראשו ומסוגל להחזיק אותו באמצעות שרירי הצוואר למשך שניות ספורות בכל פעם. הוא עדיין זקוק לתמיכה ולהגנה על הראש והצוואר בשלב הזה.
בחודש השני
* היכולת להחזיק את הראש משתפרת, אך התינוק עדיין זקוק לתמיכה.
* התינוק מזיז את הראש במעקב אחר גירויים שמוצגים לו.
* מתחיל להזיז את הידיים לכיוון מרכז הגוף.
בחודש השלישי
* התינוק מסוגל להחזיק את עצמו לזמן קצר כשהוא שכוב על הבטן ונשען על האמות.
* מתחיל להושיט את היד ולאחוז בחפצים שמעניינים אותו.
בחודש הרביעי
* התינוק מסוגל להישען על המרפקים בעת שכיבה על הבטן.
* מרים רגליים לכיוון הידיים בעת שכיבה על הגב.
* שולט היטב בתנועות הראש במעקב אחר גירויים.
בחודש החמישי
* התינוק מתחיל להתהפך בעצמו מצד לצד.
* מסוגל להרים את פלג הגוף העליון בזמן שכיבה על הבטן, באמצעות השענת כפות הידיים על הרצפה.
* קשר עין יד משתפר והתנועות הופכות מתוכננות ורצוניות יותר.
* משחק עם הרגליים שלו בעת שכיבה על הגב.
* מסוגל להעביר חפץ מיד ליד.
בחודש השישי
* תופס רגל עם היד הנגדית ומכניס אותה לפה.
* מסובב את הראש כתגובה לקריאה בשמו.
* מסתובב על צירו בשכיבה על הבטן.
* עולה ויורד בזמן השכיבה, בתנועה שנראית כמו "שכיבות שמיכה".
בחודשים השביעי והשמיני
* מתחיל להרים ישבן למעלה ומגיע לעמידת שש.
* מתחיל לזחול לאחור ולפנים.
* מוטוריקה עדינה מתפתחת – אחיזת חפצים קטנים יותר, הרמתם והפלתם.
* מסוגל לשבת לזמן קצר מאוד כאשר מושיבים אותו.
בחודש התשיעי
* מסוגל לשבת לפרק זמן ארוך יותר, אך לא בהכרח להתיישב לבד.
* מפתח יכול לאחוז חפץ בעזרת האגודל והאצבע (אחיזת צבת).
* מתחיל למחוא כפיים.
בחודש העשירי
* מסוגל למשוך את עצמו למצב של עמידה בעזרת חפץ תומך כמו שולחן או כיסא.
* מצליח להחזיק את הבקבוק בעצמו.
* יכול לטפס במדרגות.
בחודש האחד עשר
* מסוגל ללכת עם הליכון או תוך דחיפת עגלת בובה.
* מסוגל ללכת סביב רהיטים כשהוא אוחז בהם לתמיכה.
בגיל שנה
* מסוגל ללכת בכוחות עצמו. אצל חלק מהילדים השלב הזה יקח עוד 2-3 חודשים.
* מסוגל לערום קוביות למגדל.
* מתכופף לאסוף מהרצפה חפצים בהם הוא מעוניין.
* מוטוריקה עדינה – מסוגל לשרבט עם עפרון או צבע ולא לשמוט אותם מידיו.
מה אתם יכולים לעשות כדי לסייע לתינוק לשפר את יכולותיו המוטוריות?
תפקידם של מבוגרים מיטיבים בחייו של תינוק הוא לאתגר אותו ולתמוך בו בשלבי ההתפתחות המוטורית:
* הניחו את התינוק על הבטן ובחנו את תגובתו. נסו להאריך את משך השהייה על הבטן בכל מספר ימים, כל עוד הדבר לא מסב לו אי נוחות.
* בגיל שלושה חודשים אפשר לעזור לילד לשכב על הבטן ולהחזיק את הראש למעלה - הצמידו את מרפקיו זה לזה כדי שיוכל להישען עליהם.
* גרו אותו לתנועה באמצעות חפצים מעניינים ומותאמים אותם תניחו במרחק הולך וגדל כדי שינוע לעברם.
* הניחו בידיו חפצים עם מרקמים שונים ואפשרו לו לחקור אותם.
* השתמשו בשירי משחק הקשורים בתנועה והשמיעו מוזיקה בעת הפעילות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית מוסמכת מומחית בטיפול בטראומה, דיכאון, חרדה
התמחות: טיפול במבוגרים, מתבגרים והדרכת הורים; התמודדות עם משברי חיים, מתחים זוגיים ומשפחתיים, דיכאון, חרדה,
אזור בארץ: אזור השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, מטפלת אונליין
שפה: עברית, אנגלית
פסיכותרפיסטית עם ניסיון של למעלה מ-20 שנים בטיפול במבוגרים ומתבגרים סביב משברי חיים, רצון להתפתחות וצמיחה אישית, דיכאון, חרדה, קשי
פסיכותרפיסטית מוסמכת , עו״ס קלינית MSW
התמחות: מטפלת באנשים מגיל 18+, בטראומה, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן,
התמודדות עם מעברים ומשברי חיים, טיפול ב S
אזור בארץ: ירושלים וגוש עציון
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בעלת ניסיון רב, מאמינה מאד בהתפתחות וצמיחה, וביכולת לעשות שינוי בתהליך של טיפול. מתמחה בטיפול בפוסט טראומה ובהקניית כלים לה
מטפלת זוגית, מטפלת בזוגות וביחידים בנושאי זוגיות ומיניות.
התמחות: בעיות במיניות וזהות מינית, בעיות משפחתיות וזוגיות, הדרכת הורים, חינוך מיוחד, רילוקיישן.
אזור בארץ: עין הבשור, דרום ומטפלת אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בזוגות ויחידים בנושאי זוגיות ומיניות, ובעלת התמחות ייחודית בטיפול בזוגות ברילוקיישן (ובחזרתם לארץ) ובהורים לילדים עם לקויות,
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ההורות החדשה דוד זיידנברג
השינוי התפיסתי והחוקתי שמתחולל מזה שנים רבות בעקבות השינויים בתא המשפחתי ובמבנה הזוגי בחברה המערבית, בנוסף להתפתחות המדעית והטכנולוגית של התערבות הרפואה בנושא הרבייה, דורש מהגורמים העוסקים בעניין, עדכון, רענון ואפילו חשיבה חדשנית
מה הוא ADHD וכיצד ניתן לטפל בו? צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז המכונה בשפה המקצועית בראשי התיבות ADHD היא הפרעה סימפטומטית העלולה לגרור לקשיים רגשיים, לימודיים והתנהגותיים, ולכן חשוב מאד לזהות אותה ולפנות לטיפול בזמן.
הילדים בחופשה צוות אתר על הספה
החופשות הארוכות הנגזרות עלינו ממשרד החינוך תוקפות אותנו ארבע פעמים בשנה. כאשר מגיע הראשון ביולי, או חופשת פסח, הימצאותם של הילדים בבית ביום שישי בבוקר תופסים אותנו לא מוכנים בעליל.
חרם חברתי צוות על הספה
תופעת החרם היא אחת התופעות הקשות הקשורות בבריונות בחברת הילדים. בריונות מוגדרת כאלימות מכוונת, חזרתית, המנצלת ומייצרת יחסי כוחות לא הוגנים בין הפוגע לבין הנפגע. ילדים הנפגעים מחרם עשויים לשאת בתוכם צלקות למשך שנים רבות