החשיבות של טיפול פסיכולוגי בשפת האם
צוות על הספה
במקרים בהם המטופל אינו דובר את שפת הטיפול כשפת אם – הדבר עלול להקשות באופן משמעותי על איכות הטיפול
כל מי שניסה לתקשר עם אנשים בשפה שאינו שולט בה ברמת שפת אם, מכיר בוודאי את צמצום העושר הלשוני והרגשי שנוצר באופן טבעי ואת תחושת התסכול שהמצב מייצר.
כאשר מדובר בטיפול פסיכולוגי, הממוקד כולו ביכולת לנהל שיח רגשי מעמיק, הסוגייה הופכת לדרמטית עוד יותר.
אז האם טיפול פסיכולוגי יכול להתקיים רק בתנאי שהמטפל והמטופל דוברים את אותה שפה כשפת אם? או שאולי דווקא מתוך השונות הלשונית עשויים להיווצר דברים חדשים?
כאשר הטיפול מתנהל בשפה שאינה שפת האם של המטפל הדבר מעורר אתגרים מקצועיים פוטנציאליים רבים
1. תחושה של המטפל שהוא מפספס חלק מהניואנסים והדקויות וחשש מובנה שהדבר פוגע באיכות הטיפול.
2. ויתור על חלק מהמסרים שהמטפל מבקש להעביר בעל פה, מתוך הצמצום השפתי שהסיטואציה כופה עליו. תחושה של חוסר הצלחה להתבטא בבהירות הנדרשת.
3. קשב רב מושקע בהבנת דקויות השפה ובכך נגרעת רמת הקשב הדרושה לקבלת החלטות טיפוליות בזמן אמת, למשל ההחלטה לעצור שטף דברים של מטופל כדי לשקף תובנה טיפולית.
4. חשש מפגיעה פוטנציאלית בסמכות המטפל כאיש מקצוע שאמור להיות רהוט ולשלוט ברזי השפה. החשש הזה אף מתעצם, כאשר המטפל נדרש לשאול את המטופל למשמעות מילה זו או אחרת שנאמרה בחדר.
האתגרים מביאים אתם גם הזדמנות
כפי שראינו, היעדר שליטה מושלמת בשפת האם של המטופל, מעמתת את המטפל עם תחושות זרות, תסכול וחוסר ביטחון.
התחושות הללו, במידה והן מוצגות באופן גלוי וחסר פחד בפני המטופל, עשויות להגביר את יכולתו לראות את המטפל בעיניים אחרות, אנושיות יותר ולהבין שגם המטפל – בדיוק כמוהו – מתמודד עם פגיעות ואינו כל יכול.
המגבלה השפתית עשויה לשרת מהלך טיפולי רחב ועמוק יותר של טשטוש המעמדות וחיבור אנושי ופחות היררכי.
השפה שאינה מדוברת
כל מטפל מכיר בחשיבותה של השפה הלא מילולית בחדר הטיפול ומשקיע מאמץ בפענוח רמזים גופניים וניואנסים תחושתיים שעוברים בינו לבין המטופל.
כאשר השפה המדוברת חדלה להיות הכלי הבלעדי עליו נשען המטפל, מתחדדת יכולתו לקלוט את הסיגנלים הלא מילוליים והוא לומד להישען עליהם יותר משהיה בעבר.
במצב כזה המטפל עשוי להקשיב יותר ולהשתמש בשאלות קצרות הפותחות את השיח.
יוצרים יחד שפה חדשה
במקרים רבים, בהם המטפל או המטופל לא דוברים את אותה שפת אם, נוצרת בחדר שפה נוספת, חדשה וייחודית רק להם. שפה זו מורכבת בחלקה משפות האם השונות משובצת מילים ומושגים חדשים, בטון דיבור בעל משמעות, בשתיקות ובשפת גוף שמגלה רבות.
המצב שונה כאשר הטיפול מתנהל בשפה שאינה שפת האם של המטופל
במקרים בהם המטופל אינו דובר את שפת הטיפול כשפת אם – הדבר עלול להקשות באופן משמעותי על איכות הטיפול.
מחקרים מראים כי הדיבור הרגשי בשפת האם משמעותי בהרבה כאשר מדברים אותו בשפת האם וכי אזורים שונים במוח מופעלים כאשר מילים כמו "עצב" או "חרדה" נאמרות בשפת האם במקום בשפה אחרת, שנרכשה בשלב מאוחר יותר בחיים. הסיבה לכך נעוצה בתיאוריה, שעל פיה הזיכרונות הרגשיים שלנו מקודדים באזורים שונים במוח, בהתאם לאופן בו הם מכונים בשפת האם.
מכאן, שטיפול שנעשה לא בשפת האם של המטופל עלול לפגום הן בתחושת הנוחות והיכולת שלו להביא את עצמו לידי ביטוי והן ברמת האפקטיביות של הטיפול והיכולת שלו להניע שינוי לאורך זמן בחיי המטופל.
במקרים הללו נדרשת מהמטפל מיומנות רבה בשימוש בכלי טיפול שאינם ורבליים, שעשויים לפצות על הקושי.
למטפלים דוברי רוסית
למטפלים דוברי ערבית
למטפלים דוברי צרפתית
למטפלים דוברי ספרדית
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
MSW פסיכותרפיסטית (CBT) מטפלת זוגית מוסמכת בהכשרה בטיפול מינ
התמחות: טיפול נפשי וטיפול זוגי, תקשורת זוגית, מיניות ותשוקה, דיכאון וחרדה (CBT), טראומה, שליטה בכעס, אבל ואו
אזור בארץ: נס ציונה, טיפול און ליין
שפה: עברית, אנגלית
M.S.W פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית מוסמכת ומנוסה, בהכשרה בטיפול מיני .טיפול במבוגרים. טיפול אינטגרטיבי CBT דינאמי, במגוון מצבי התמוד
עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית
התמחות: מטפלת במבוגרים,מתבגרים וילדים במשברי חיים,חרדה, דיכאון, פוסט טראומה,קשיים במערכות יחסים ,זהות מינית,
אזור בארץ: גבעתיים, רמת גן, תל אביב
שפה: עברית
אני עו''סית קלינית. מטפלת במבוגרים.ות מתבגרים.ות וילדים.ות . מאמינה בטיפול קשוב ורגיש, ביצירת מרחב תומך לעולם הפנימי והתבוננות שמ
המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: קרית טבעון, חיפה, קריות, טירת הכרמל, ישובי חוף הכרמל, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מרגישים שהטיפול הפסיכולוגי תקוע? מה כדאי לעשות? צוות על הספה
בדומה לכל מערכת יחסים, גם מערכת היחסים הטיפולית עשויה לעבור שלבים בהם יש תחושת תקיעות ונדמה שהדברים לא מתקדמים. מדובר במצב ידוע ומוכר בפרקטיקה הקלינית, שמתרחש בחלק גדולים מהתהליכים הטיפוליים, גם בטובים ובמיטיבים ביניהם.
תקשורת בין אישית: אמפתיה ענבר לבקוביץ, טנטולוגית-מומחית בתחומי מוות
אמפתיה היא עמוד תווך של איכות המגע בין אדם לחברו, זוהי התנסות חווייתית, שבה אדם פתוח ורגיש למתחולל בעולמו הרגשי- הנעתי של האחר.
הערכה עצמית – השפעה של מסרים מהסביבה ד"ר ליאת יכניץ
המורה נתנה לתלמידים תרגיל בו הם התבקשו להעריך את עצמם בתחומים שונים – לכתוב באילו דברים הם טובים מאוד, טובים, פחות טובים ולא טובים. התרגיל עורר רגשות מעורבים אצל חלק מההורים והעלה שאלות כמו: האם המורה לא אמור להעצים את התלמידים?
מהו ייעוץ פסיכולוגי ומה ההבדל בינו לבין טיפול פסיכולוגי? צוות על הספה
רבים מתקשים להבין את ההבדל בין טיפול פסיכולוגי (פסיכולוגיה קלינית) לבין ייעוץ פסיכולוגי. הקושי מובן וברור, לאור העובדה שעם השנים היטשטשו הגבולות בין שתי דיסציפלינות ורבים הם אנשי המקצוע שפועלים הן כמטפלים והן כיועצים.