להיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
צוות על הספה
קשה להפריז בחשיבותם של מעגלי התמיכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים: מעגלים משפחתיים, חברתיים ומקצועיים יכולים לספק תמיכה רגשית אדירה.
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם אתגרים כפולים ומכופלים ולא תמיד זוכים לתמיכת הסביבה.
במאמר זה נתאר חלק מן האתגרים בהורות לילדים עם צרכים מיוחדים ומה אפשר לעשות כדי להתמודד אתם.
מה קורה לפני האבחון?
ילדים לא נולדים עם חוברת הפעלה וגם ילד עם צרכים מיוחדים לא מגיח לעולם עם הגדרה ברורה של הייחודיות שלו וכיצד מומלץ להוריו להתמודד איתה.
פעמים רבות, קודמות לשלב האבחון שנים מורכבות של התמודדות עם התפתחות שאינה נורמטיבית, דאגות הוריות, לילות בלי שינה, תגובות לא מותאמות מהסביבה ושלל עצות שמקורן ברצון לסייע, אך פעמים רבות יוצרות בלבול ותחושה של חוסר אונים.
מה קורה לאחר האבחון?
הורים רבים מתארים את התחושה שלאחר אבחון הילד במילים "השמים נפלו עלינו". על אף הסימנים המוקדמים, עד שלב האבחון קיימת תקווה כלשהי שהחששות יתגלו כמופרכים ותוצאות האבחון יהיו בגבולות הנורמה, תקווה שמתנפצת לאחר שמתקבלות התוצאות שקובעות: אתם הורים לילד עם צרכים מיוחדים.
בו בזמן, הורים רבים מתארים גם תחושת הקלה, על כך שיש אבחנה מוגדרת שמאפשרת למשפחה כולה להבין עם מה מתמודדים ולצאת לדרך אקטיבית וברורה יותר.
תגובות רגשיות אופייניות נוספות לשלב הזה כוללות תחושת אשמה, אכזבה, כעס (למה דווקא אנחנו) ובושה.
בשלבים הבאים יתמודדו ההורים עם הלחץ והמתח הכרוכים במציאת פתרונות, יצירת תוכנית זוגית ומשפחתית להתמודדות עם המצב החדש והגנה על הילד מפני אטימות בירוקרטית, עיניים ביקורתיות ועוינות חברתית.
שלבים מוכרים בתהליך ההפיכה להורים לילד עם צרכים מיוחדים
חוקרים מתארים חמישה שלבים אופייניים להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, במהלך שלבי האבחון ותחילת ההתמודדות.
משפחות שונות יגיבו בדרכים שונות ולא כולן יעברו כל השלבים, בוודאי לא בסדר ליניארי.
1. שלב הבלבול (או שלב הכאוס) – כולל תגובות ראשוניות אופייניות למשבר חיים: הלם, קיפאון, חוסר אונים וחוסר ארגון.
2. שלב ההכחשה – מתאר תגובה טבעית הנוטה לראות בתוצאות האבחון טעות ולחפש אחר חוות דעת נוספות או טיפול ש"ירפא" את הילד המיוחד.
3. שלב העצב – הורים שמקבלים את הטייטל "הורים לילד עם צרכים מיוחדים" צריכים לארגן מחדש את תפיסות ההורות שלהם ואת התקוות והציפיות שהיו להם מהילד בזמן ההיריון והילדות הצעירה. שלב זה מאופיין בתחושה עמוקה של צער, החמצה (של מה שיכול היה להיות אילו), כעס, חוסר אונים והרבה בדידות.
4. שלב ההתארגנות – זהו שלב מרכזי בקבלת המציאות החדשה והוא כולל איתור מידע ויצירת תוכנית משפחתית להתמודדות.
5. שלב ההשלמה – בשלב זה ההורים מקבלים את המציאות כפי שהיא ומתחיל השלב הבא בחיים כהורים לילד עם צרכים מיוחדים.
איך מתמודדים עם הסיטואציה?
הורים לילדים עם צרכים מיוחדים צריכים להיות בעלי חוסן רגשי, שיאפשר להם להתמודד עם האתגרים ההוריים הרבים שנכונו להם.
אבל איך "משיגים" חוסן כזה? ומה ניתן לעשות כדי לחזקו?
אנשי מקצוע מסכימים על מספר עקרונות בנושא:
1. לנקוט עמדה אקטיבית
הורים בעלי חוסן, הם הורים שמחפשים ומוצאים מידע אודות המאפיינים הייחודיים של הילד שלהם, מאתרים מסגרות שיכולות לסייע וקובעים תוכנית ברורה להתנהלות חיי היום יום של הילד ושל האחים הנוספים במשפחה.
העמדה האקטיבית מחזקת את תחושת השליטה, החשובה כל כך בהורות מיוחדת.
2. לא לחשוש לדבר על הקשיים
בדומה להתמודדויות חיים אחרות, גם במקרה של הורות לילדים עם צרכים מיוחדים, הסיכוי להתגבר על הקושי כרוך ביכולת להכיר בו ולדבר עליו.
אל תעמידו פני חזקים כאשר אתם לא מרגישים כך ואל תפחדו לשתף אחרים בקושי הטבעי שאתם חווים.
3. ליצור מעגלי תמיכה
קשה להפריז בחשיבותם של מעגלי התמיכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים: מעגלים משפחתיים, חברתיים ומקצועיים יכולים לספק תמיכה רגשית אדירה.
תמיכה כזו תאפשר לכם לפרוק רגשות ולשתף בקשיים, להיות לצד אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים או אחרים, לקבל סיוע חיוני בניהול השגרה ולאפשר לעצמכם זמן להשקיע בקריירה, בילדים הנוספים במשפחה ובבן/בת הזוג.
4. לשמור על גישה אופטימית
הכוונה אינה שצריך להיות תמיד שמחים ועליזים, אלא להאמין שהדברים יסתדרו ולהאמין בכוח שלכם להגיע לשם. גישה אופטימית לחיים תסייע לכם להישאר אקטיביים ופרודוקטיביים ותקרין על הילד המיוחד ועל הילדים האחרים במשפחה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית
התמחות: קשיים אישיים וזוגיים,משברי חיים, קשיים בתקשורת ובמערכות יחסים , התמודדות עם בגידה, אבל ואובדן, חרדה
אזור בארץ: אזור השרון , אזור המרכז
שפה: עברית
ניסיון רב ומגוון.מתאימה את גישת הטפול לצרכי המטופל(דינמי,cbt ועוד). מובילה המסע הטיפולי במרחב בטוח ומאפשר עם מתן תקוה. קחו את הה
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, קשיים ביחסים, אובדן, פרידה, דכאון, חרדה, טראומה, גיבוש עצמי והסתגלות לשינויי
אזור בארץ: חיפה, בנימינה, פרדס חנה/כרכור, זיכרון יעקב, חדרה
שפה: עברית
מאמינה מאוד בטיפול כמפגש פתוח, קרוב ובגובה העיניים. מפגש המאפשר מרחב בטוח להעמיק בו את ההתבוננות, להבין תהליכים ואזורי קושי ולהתפת
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: בוגרים, מתבגרים, הורה-ילד, גיל הרך, דיכאון , חרדה, אבל ואובדן, הדרכת הורים, טיפול במתבגרים ומבוגרים,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה, קליניקה במרכז (לב) תל אביב. פסיכותרפיה למבוגרים, נוער וילדים בדגש על גישה דינאמית-יונגיאנית. כולל גיל הרך, ט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חרדות אצל ילדים קטנים צוות על הספה
מי שהמציא את המשפט "ישן כמו תינוק", כנראה לא גידל תינוק מימיו. מי שחושב שחייהם של פעוטות הם קלים ושאין דאגות בראשם – לא מכיר מקרוב ילדים צעירים. אנחנו מכירים ולכן יודעים לספר לכם, שגם לילדים קטנים יש חרדות שבאות לידי ביטוי באמצעות מגוון סימפטומים.
הילד משקר כל הזמן? כך תתמודדו עם זה צוות על הספה
עבור הורים רבים, אמירת אמת היא ערך חשוב והם מתאכזבים לגלות שהילד או הילדה שלהם עושים שימוש בשקר, כאמצעי להשגת מטרות ולעיתים אפילו בלי סיבה נראית לעין. האכזבה מובילה לכעס של ההורה על הילד ועל עצמו, וכך נוצר מעגל של תגובות הדדיות, אשר לא מסייע לשיפור המצב או לחיזוק ההבנה ההדדית בין ההורים לילדים.
אמהות ובנות הילה שבורון
אימהות היא דבר מסובך. דויד גרוסמן כתב בספרו "שתהיי לי הסכין" שהמילה אימהות מורכבת משתי מילים אי- מהות. הסתירה הפנימית בין נקודת המבט שמציע דויד גרוסמן לתחושה העמוקה כי ההורות היא המהות הכי עמוקה וחשובה שלנו מדגישה את המורכבות של ההורות בכלל ואת האימהות לבנות בפרט.
למה אנחנו משקרים כל כך הרבה? צוות על הספה
הורים לילדים סביב גיל ארבע מכירים היטב את השלב בו הילד המתוק שלנו, שתמיד אמר את כל האמת בפנים, במתיקות של ינקות, מתחיל פתאום להתאמן בשקרים ועושה את זה בצורה הכי חמודה וחסרת תחכום שיש.