המדריך לאבחונים לילד
צוות על הספה
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
"בשביל מה צריך כל כך הרבה סוגי אבחונים?"
האפשרויות הקיימות בתחום אכן רבות ומבלבלות מתמיד והורים רבים חשים חסרי אונים כאשר הם צריכים לקבל החלטות בנושא. שאלות שקיבלנו מהורים נבוכים התמקדו בהבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי, הקשר בין אבחון פסיכודיאגנוסטי לאבחון נוירופסיכולוגי והרבה תהיות בנוגע לסוג האבחון המתאים, כאשר עולה חשש להפרעות קשב וריכוז.
לפניכם המדריך לאבחונים לילד, בו נתאר בקצרה מטרותיו ואת אופן הביצוע של כל אחד מהאבחונים, אך לפני כן, מילה על אבחונים באופן כללי.
מדוע בכלל צריך אבחונים לילד?
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
אבחונים בודקים יכולות שונות בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, ההתנהגותי או החברתי - בהתאם לקושי שמתארים הילד והוריו ולעיתים גם מבוגרים משמעותיים אחרים כמו מורים או מטפלים – ומשווים את התוצאות שהתקבלו לתוצאות הממוצעות של ילדים אחרים באותו גיל.
אבחון דידקטי
כפי הנראה, זהו האבחון הנפוץ ביותר בקרב ילדים ובני נוער, ומטרתו לזהות האם הקשיים הלימודיים שחווה הילד, מקורם בהפרעת קשב וריכוז.
המאבחן/ת יבדקו בצורה מקיפה מספר תחומים בסיסיים כמו תפקודו של הילד בתחומי השפה, יכולת הריכוז במשימות, הזיכרון החזותי ושמיעתי של הילד ואסטרטגיות הלמידה בהן הוא עושה שימוש.
חוות הדעת המפורטת, לאחר האבחון, תשמש את הורי הילד ואת הצוות במסגרת החינוכית לבניית תכנית אישית ומותאמת, שתסייע להביא לידי ביטוי את יכולותיו של הילד ותגדיר לאילו כלים הוא זקוק כדי להצליח, למשל תוספת זמן במבחנים, בחינות בעל"פ במקום בכתב ועוד.
אבחון דידקטי יבוצע על ידי מאבחנים שזהו תחום התמחותם.
אבחון פסיכודידקטי
במקרים רבים, חשים ההורים שלקשיים הלימודיים של הילד יש גם מקור רגשי. במקרים כאלה מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי, שכפי שמרמז שמו, מוסיף נדבך פסיכולוגי לאבחון הדידקטי ובודק גם את ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילד, לצד ההתפתחות הלימודית-קוגניטיבית.
חשוב לדעת – אבחון פסיכודידקטי הוא מקיף יותר מאבחון דידקטי ומאפשר לקבל תמונה רחבה על מצבו של הילד. מערכת החינוך דורשת לבצע אבחון פסיכודידקטי על מנת לאפשר שינוי מהותי בדרכי הבחינה של התלמיד או לאשר שעות הוראה מתקנת במסגרת בית הספר.
החלק הרגשי באבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע אך ורק על ידי פסיכולוג מומחה והחלק הדידקטי על ידי מאבחנים מוסמכים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
מיועד לאתר את הסיבות לקשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים שמפגין הילד.
במסגרת האבחון תיבדק התפתחותו הרגשית והחברתית של הילד, ביחס לילדים אחרים בני גילו וזהו האבחון שפעמים רבות יזהה הפרעות נפשיות שונות, דיכאון, חרדה, בעיות התנהגות וקשיים חברתיים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע על ידי פסיכולוגים קליניים שעברו לשם כך הכשרה מיוחדת ומתמחים בתחום.
אבחון נוירופסיכולוגי
אבחון הבודק סיבות פיזיולוגיות פוטנציאליות לקשיים רגשיים ולימודיים שמגלה הילד, ביניהן טראומה גופנית, פגיעת ראש או פגיעה מוחית, אפילפסיה, שבץ מוחי ומחלות קשות אחרות.
בהתאם, אבחון זה מתמקד בתפקודים מוחיים כמו זיכרון, תפיסה חזותית ומרחבית, מוטוריקה עדינה, יכולת שימוש בשפה, מנגנוני עיבוד ושליפת מידע ועוד.
אבחון נוירופסיכולוגי יבוצע אך ורק על ידי נוירופסיכולוג מומחה ומורשה.
אבחון לקויות למידה
אבחון המתמקד באיתור הקשיים שמונעים מהילד לממש את הפוטנציאל הלימודי אשר תואם את יכולותיו הקוגניטיביות ואת מידת השקעתו בלימודים ולמעשה, בודק האם יש פער בין היכולות למימושן והיכן ממוקד הקושי.
במסגרת האבחון נעשה שימוש במבחנים מתוקננים לבדיקת כישורי הלמידה, ביניהם יכולת ביטוי בכתב ובעל פה, יכולת הבנה חשבונית, יכולת הקריאה, הכתיבה והבנת הנקרא.
אבחון לקויות למידה מתבצע על ידי מאבחנים שזו התמחותם ותוצאותיו יסייעו להתאים לילד תכנית חינוכית-לימודית מותאמת.
אבחון BRC – אבחון קשב וריכוז ממוחשב
כלי חדש ומתקדם המסייע באבחנת הפרעות קשב וריכוז (ADHD).
לפני מספר שנים, הורחב אבחון BRC וכעת הוא בודק, מעבר ליכולת לשמור על קשב לאורך זמן, עוד שלוש מיומנויות חשובות: היכולת להפנות קשב לשני דברים (או יותר) במקביל, מה שמכונה פיצול קשב, היכולת לחסום גירויים לא רלוונטיים – קשב סלקטיבי, ויכולות תכנון וארגון.
יש לכם שאלות לגבי אבחונים? מוזמנים לפנות אלינו בפורום אבחונים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני ומטפל זוגי
התמחות: חרדה, טראומה, משברים, דריאליזציה, דיכאון, קושי בינאישי, טיפול זוגי, בעיות במיניות, ופיתוח מנהלים. מט
אזור בארץ: רמת גן, גבעתיים, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמין בתהליך טיפולי מעורב והדדי המאפשר פיתוח חוסן נפשי, פתיחות רגשית והשגת מטרות אישיות ומקצועיות. עובד עם מבוגרים וכן עם מנ
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, קשיים ביחסים, אובדן, פרידה, דכאון, חרדה, טראומה, גיבוש עצמי והסתגלות לשינויי
אזור בארץ: חיפה, בנימינה, פרדס חנה/כרכור, זיכרון יעקב, חדרה
שפה: עברית
מאמינה מאוד בטיפול כמפגש פתוח, קרוב ובגובה העיניים. מפגש המאפשר מרחב בטוח להעמיק בו את ההתבוננות, להבין תהליכים ואזורי קושי ולהתפת
מטפלת זוגית ממוקד רגש EFT
התמחות: טיפול זוגי ממוקד רגש, מומחית לטיפול מיודע טראומה, חרדה ופוביה,דיכאון, בעיות במיניות וזהות מינית, פוס
אזור בארץ: פרדס חנה / כרכור, חדרה, חריש ,בנימינה, קיסריה, גן שמואל
שפה: עברית
מטפלת רגשית .M.A בטיפול באומנויות. גישה פסיכו-דינאמית, EMDR ו-CBT. בעלת ניסיון רב בפגיעות מיניות, חרדות, דיכאון, פוסט טראומה, הורו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
חוגים לילדים צוות אתר על הספה
עם תחילתה של השנה תיבת הדואר שלנו מוצפת בפרסומים מדי יום של החוגים המוצעים לילדים. כך גם הילקוטים של הילדים- בבית הספר ומחוצה לו דוחפים להם לידיים עשרות פלאיירים על החוגים המוצעים השנה ברחבי הארץ.
מה עושים כאשר הילד לא מוכן לעשות קקי בשירותים? צוות על הספה
גמילה מחיתול, בדומה לתהליכי גמילה אחרים שעוברים פעוטות, אינו תהליך ליניארי שמתחיל בנקודה ברורה אחת ומסתיים בנקודה סופית אחרת. מדובר בתהליך ספירלי שפעמים רבות טומן בחובו אתגרים, סיבובי פרסה ושינויים תכופים.
החופש הגדול עומד להסתיים – מהם הקשיים של ילדים בחזרה לשגרת הלימודים? צוות על הספה
החזרה מחופש לשגרה ומחויבות קשה לכולנו, וקשה בעיקר לילדים שטרם רכשו את המיומנות המאפשרת מעברים חלקים בין שלבים שונים בחיים. הילדים, נהנו מחודשיים של שחרור רסן, מתקשים לחזור "ולאסוף" את עצמם לקראת שנת לימודים החדשה
הקלות הבלתי נסבלת של התיוג או המעשה בגיבורי העל. ג'ולי קייט
לא כל ילד שובב בהכרח סובל מהפרעת קשב. לא כל התקף בכי מעיד על בעיה בויסות חושי. ילד שאוהב לשחק לבד לא בטוח סובל מחרדה חברתית.