
המדריך לאבחונים לילד
צוות על הספה
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
"בשביל מה צריך כל כך הרבה סוגי אבחונים?"
האפשרויות הקיימות בתחום אכן רבות ומבלבלות מתמיד והורים רבים חשים חסרי אונים כאשר הם צריכים לקבל החלטות בנושא. שאלות שקיבלנו מהורים נבוכים התמקדו בהבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי, הקשר בין אבחון פסיכודיאגנוסטי לאבחון נוירופסיכולוגי והרבה תהיות בנוגע לסוג האבחון המתאים, כאשר עולה חשש להפרעות קשב וריכוז.
לפניכם המדריך לאבחונים לילד, בו נתאר בקצרה מטרותיו ואת אופן הביצוע של כל אחד מהאבחונים, אך לפני כן, מילה על אבחונים באופן כללי.
מדוע בכלל צריך אבחונים לילד?
מטרותיו של אבחון – כל אבחון – היא לאתר את מקורות הקושי, המונעים מהילד או המבוגר לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהצליח במשימות החיים העומדות בפניו, בהתאם לגילו.
אבחונים בודקים יכולות שונות בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, ההתנהגותי או החברתי - בהתאם לקושי שמתארים הילד והוריו ולעיתים גם מבוגרים משמעותיים אחרים כמו מורים או מטפלים – ומשווים את התוצאות שהתקבלו לתוצאות הממוצעות של ילדים אחרים באותו גיל.
אבחון דידקטי
כפי הנראה, זהו האבחון הנפוץ ביותר בקרב ילדים ובני נוער, ומטרתו לזהות האם הקשיים הלימודיים שחווה הילד, מקורם בהפרעת קשב וריכוז.
המאבחן/ת יבדקו בצורה מקיפה מספר תחומים בסיסיים כמו תפקודו של הילד בתחומי השפה, יכולת הריכוז במשימות, הזיכרון החזותי ושמיעתי של הילד ואסטרטגיות הלמידה בהן הוא עושה שימוש.
חוות הדעת המפורטת, לאחר האבחון, תשמש את הורי הילד ואת הצוות במסגרת החינוכית לבניית תכנית אישית ומותאמת, שתסייע להביא לידי ביטוי את יכולותיו של הילד ותגדיר לאילו כלים הוא זקוק כדי להצליח, למשל תוספת זמן במבחנים, בחינות בעל"פ במקום בכתב ועוד.
אבחון דידקטי יבוצע על ידי מאבחנים שזהו תחום התמחותם.
אבחון פסיכודידקטי
במקרים רבים, חשים ההורים שלקשיים הלימודיים של הילד יש גם מקור רגשי. במקרים כאלה מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי, שכפי שמרמז שמו, מוסיף נדבך פסיכולוגי לאבחון הדידקטי ובודק גם את ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילד, לצד ההתפתחות הלימודית-קוגניטיבית.
חשוב לדעת – אבחון פסיכודידקטי הוא מקיף יותר מאבחון דידקטי ומאפשר לקבל תמונה רחבה על מצבו של הילד. מערכת החינוך דורשת לבצע אבחון פסיכודידקטי על מנת לאפשר שינוי מהותי בדרכי הבחינה של התלמיד או לאשר שעות הוראה מתקנת במסגרת בית הספר.
החלק הרגשי באבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע אך ורק על ידי פסיכולוג מומחה והחלק הדידקטי על ידי מאבחנים מוסמכים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
מיועד לאתר את הסיבות לקשיים רגשיים, התנהגותיים וחברתיים שמפגין הילד.
במסגרת האבחון תיבדק התפתחותו הרגשית והחברתית של הילד, ביחס לילדים אחרים בני גילו וזהו האבחון שפעמים רבות יזהה הפרעות נפשיות שונות, דיכאון, חרדה, בעיות התנהגות וקשיים חברתיים.
אבחון פסיכודיאגנוסטי יבוצע על ידי פסיכולוגים קליניים שעברו לשם כך הכשרה מיוחדת ומתמחים בתחום.
אבחון נוירופסיכולוגי
אבחון הבודק סיבות פיזיולוגיות פוטנציאליות לקשיים רגשיים ולימודיים שמגלה הילד, ביניהן טראומה גופנית, פגיעת ראש או פגיעה מוחית, אפילפסיה, שבץ מוחי ומחלות קשות אחרות.
בהתאם, אבחון זה מתמקד בתפקודים מוחיים כמו זיכרון, תפיסה חזותית ומרחבית, מוטוריקה עדינה, יכולת שימוש בשפה, מנגנוני עיבוד ושליפת מידע ועוד.
אבחון נוירופסיכולוגי יבוצע אך ורק על ידי נוירופסיכולוג מומחה ומורשה.
אבחון לקויות למידה
אבחון המתמקד באיתור הקשיים שמונעים מהילד לממש את הפוטנציאל הלימודי אשר תואם את יכולותיו הקוגניטיביות ואת מידת השקעתו בלימודים ולמעשה, בודק האם יש פער בין היכולות למימושן והיכן ממוקד הקושי.
במסגרת האבחון נעשה שימוש במבחנים מתוקננים לבדיקת כישורי הלמידה, ביניהם יכולת ביטוי בכתב ובעל פה, יכולת הבנה חשבונית, יכולת הקריאה, הכתיבה והבנת הנקרא.
אבחון לקויות למידה מתבצע על ידי מאבחנים שזו התמחותם ותוצאותיו יסייעו להתאים לילד תכנית חינוכית-לימודית מותאמת.
אבחון BRC – אבחון קשב וריכוז ממוחשב
כלי חדש ומתקדם המסייע באבחנת הפרעות קשב וריכוז (ADHD).
לפני מספר שנים, הורחב אבחון BRC וכעת הוא בודק, מעבר ליכולת לשמור על קשב לאורך זמן, עוד שלוש מיומנויות חשובות: היכולת להפנות קשב לשני דברים (או יותר) במקביל, מה שמכונה פיצול קשב, היכולת לחסום גירויים לא רלוונטיים – קשב סלקטיבי, ויכולות תכנון וארגון.
יש לכם שאלות לגבי אבחונים? מוזמנים לפנות אלינו בפורום אבחונים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכותרפיסטית קלינית מוסמכת, פסיכולוגיה חיובית וקוגניטיבית
התמחות: דכאון, טיפול אישי,חרדות, דימוי עצמי וגופני,טיפול זוגי, התמודדות עם משברי חיים, בעיות משפחתיות וזוגיו
אזור בארץ: השרון, רמת השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול במבוגרים ומתבגרים. בעלת ניסיון רב בטיפול במשברים, קשיים בזוגיות, בתעסוקה ומעבר בין שלבי החיים. טיפול בנשים, טיפול בחרדות, דכ

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: CBT, הפרעות חרדה, פוביות, דיכאון, OCD, פוסט טראומה (PTSD), הדרכת הורים, התמודדות עם קשיים ומשברים.
אזור בארץ: נתניה, חדרה, עמק חפר, פרדס חנה/כרכור
שפה: עברית
אני מטפל במבוגרים ובמתבגרים, בקליניקה בחופית וכן בקיבוץ מגל. גישתי אינטגרטיבית, ומשלבת טיפול דינמי, עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (C

פסיכולוג מומחה
התמחות: הפרעות חרדה ופוביות, דיכאון, משברי חיים, קשיים בזוגיות, קשיים חברתיים, הפרעות התנהגות, ADHD, הורות,
אזור בארץ: תל אביב, מטפל אונליין
שפה: עברית, רוסית
פסיכולוג מומחה. מטפל במבוגרים, מתבגרים וילדים. מנוסה בעבודה עם הפרעות חרדה, דיכאון, קשיים חברתיים, חיפוש זוגיות וייעוץ להורים. משל

פסיכודרמטיסטית פסיכותרפיסטית
התמחות: טיפול בצעירים המתמודדים עם משבר.
קשיים רגשיים, חרדה, לחץ.
טיפול דיאדי פעוטות, טיפול באוטיזם ASD הד
אזור בארץ: אזור השרון, תל מונד, זיכרון יעקב/בינימינה,חדרה
שפה: עברית,אנגלית
הטיפול מיועד לכל אחד שחש שיש לו רצון לשנות את חיוו. מי שחש שקיימים בחייו קשיים החוזרים שוב ושוב. התמחותי הנה בעבודה צמודה עם הו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
קנאה אצל ילדים – למה זה קורה ומה אפשר לעשות? צוות על הספה
גם אתם מרגישים שלא משנה כמה תשקיעו בילדים שלכם - כמה תכילו ותהיו רגישים, כמה תקנו להם ותבלו איתם, זה אף פעם לא יהיה מספיק? גם אתם מתוסכלים מכך שלא משנה כמעט מה תעשו, בסופו של דבר הילדים יבחרו לראות מה אין להם...
ניכור הורי? יש לזה מחיר כבד חיים פינקלמן פסיכולוג קליני מומחה
המושג ניכור הורי מתאר מצב בו ילד או מספר ילדים במשפחה מסוימת מסרבים להיות בקשר עם אחד מהוריהם, כאשר אין לדבר הצדקה נראית לעין (התעללות פיזית או נפשית של ההורה המנוכר למשל).
התפתחות מוטורית תקינה אצל תינוקות צוות אתר על הספה
במאמר זה נתאר את שלבי ההתפתחות המוטורית הנורמטיביים בקרב תינוקות, אך לפני כן נזכיר נקודה חשובה במיוחד: כל תינוק מתפתח בקצב שלו ובמרבית המקרים ממש אין סיבה לדאגה אם הוא עושה זאת בקצב אחר מתינוקות אחרים שאתם מכירים.
טיפול בחרדה אצל ילדים צוות אתר על הספה
רוב הילדים יציגו במהלך חייהם פחדים מסוגים שונים – חלק מפחדים מכלבים, אחרים מחושך ורבים מפחדים להישאר לבד. פחד הוא רגש טבעי וחיוני ואינו מעיד על בעיה כלשהי. יחד עם זאת, אצל חלק מהילדים הפחד מופיע בעוצמות גבוהות כל כך, שהוא משתק אותם, פוגע ביכולת התפקוד שלהם