הורים למתבגרים בעלי חרדה חברתית או מופנמות קיצונית
צורית יהודה, יועצת חינוכית, מנחת הורים ומנחה מקצועית בעמותת רקפת
מתבגרים, מגיעים הרבה פעמים מתוך הבנה של הוריהם דווקא שיש קושי, לעיתים הם אפילו לא יודעים להסביר אותו – רק רואים את ילדיהם גדלים בבדידות רבה.
ההורות היא אחת המשימות המאתגרות והמורכבות בחיינו. משימת חיינו.
כאשר הילד שלנו מתמודד עם מופנמות גבוהה, ביישנות לעתים אף חרדה חברתית, האתגר נהיה גדול עוד יותר.
הורים פונים אלי כדי להתייעץ. להבין איך אפשר "להגיע אל הילד", לסייע לו, כאשר לא תמיד הוא בעצמו מכיר בקשיים של עצמו או מבין אותם. שלא לדבר על מוכנות להתמודד עמם.
אני מנחה בעמותת רקפת, עמותה המסייעת למתמודדים עם חרדה חברתית – וכשמגיעים אלי הורים שילדיהם נמנעים חברתית, אינם משתתפים בפעילות כיתתית, אינם נפגשים עם חברים, מתביישים בצורה קיצונית ממפגש עם אנשים חדשים, משפילים מבט (ושפע סימנים נוספים) – אני ממליצה מאד לבדוק האם ההתנהגות היא על רקע של חרדה חברתית. ניתן לבדוק זאת, די בקלות – בכלים לאבחון עצמי כמו למשל שאלון ליבוביץ' (למתבגרים או לבוגרים, בהתאמה). במידת הצורך כמובן שנמשיך לאבחון מקצועי, אותו עורכים פסיכולוגים מורשים.
אבל כאמור, השלב הראשון הוא – המוכנות של הילד או הילדה לשיח בנושא. ההכרה בקושי.
אני רואה פער גדול ומשמעותי בין בוגרים (מעל גיל 18) שמגיעים מרצונם ומתוך הבנה שמשהו באורח החיים שלהם פוגע בהם ומעכב אותם. אפשר אפילו לומר: תוקע את ההתקדמות וההתפתחות שלהם, ובין מתבגרים.
מתבגרים, מגיעים הרבה פעמים מתוך הבנה של הוריהם דווקא שיש קושי, לעיתים הם אפילו לא יודעים להסביר אותו – רק רואים את ילדיהם גדלים בבדידות רבה. לא כמו שאנחנו מדמיינים תהליך התבגרות – שלרוב מאופיין בעיקר בחיים חברתיים אינטנסיביים ושוקקים. כאשר ההורים הם אלו שפונים - המוטיבציה היא יותר חיצונית מאשר פנימית. זה כמובן לא מונע את הצלחת התהליך – אולם נדרש כאן גישור, על מנת שיהיה אפקטיבי.
צריך לציין כי השיח הזה עשוי להיות מעט מורכב, כיוון שמלכתחילה אנחנו עוסקים במתבגרים שמטבעם מתקשים להיפתח ולשתף, בודאי על הקושי.
,יחד עם זאת, חשוב לציין כי הקושי באינטראקציות חברתיות לא מחייב קושי גם בבית.
לאחרונה נתקלתי במקרה כזה – והוא בהחלט עלול לבלבל. אמא של ש. נערה בכיתה ט' מספרת על נערה מלאת שמחת חיים ופעלתנית, ש"בבית היא מתנהגת כמו נערה רגילה". היא מתקשרת נהדר עם המשפחה הקרובה. בפורים האחרון היא התחפשה לליצן אך לא יצאה מהבית עם התחפושת... . ש. היא נערה תכולת עיניים שמחוץ לבית היא נראית מבוהלת והדיבור שלה בלחישה. צריך לבקש ממנה לחזור על דבריה מספר פעמים עד שניתן לשמוע את מה שהיא אומרת. נערה שתדבר רק אם אפנה אליה ואשאל לדעתה. לא מיוזמתה. ואילו בבית היא רוקדת ושרה..
במקרה כזה - איך יכול בכלל ההורה לזהות שיש בעיה?
כשבבית הנערה מצטיירת אחרת לחלוטין מהנערה שהיא מחוץ לבית?
גיל ההתבגרות הוא גיל שקבוצת השווים מאוד דומיננטית ומשמעותית בו. עד כדי כך שלפעמים נראה שהחברים חשובים להם עוד יותר מאיתנו, ההורים.
נשאל את עצמנו:
o האם הילד שלי מזמין הביתה חברים? האם הוא הולך לחברים?
o באיזה תדירות הטלפון שלו מצלצל (או הוואטסאפ מצפצף)? האם הוא בקשר עם מישהו מהכיתה?
o משחקי מחשב – האם הוא משחק עם חברים או לבד?
o ימי הולדת – האם הוא מוזמן? מזמין? האם הם מעוניינים בכלל לחגוג עם חבריהם – או שמא הם חוששים מראש שאף אחד לא יגיע (כמו שקורה לעתים, לילדים שהמסגרת החברתית שלהם רעועה, וזה שובר לב, ממש)
o הסתגרות בחדר – נכון שמתבגרים מטבעם נוטים להסתגר בחדר. אך גם כאן, יש עניין של איזונים ומינונים. עד כמה הוא מסתגר ועד כמה הוא מנתק מגע.
כל אלו ועוד מהווים עבורנו נורות אדומות וסימן שכדאי לבדוק. זה לא אומר שהמתבגרים שלנו בהכרח מתמודדים עם חרדה חברתית וזה לא אומר שבהכרח רע להם עם המצב הקיים. ישנם אנשים ומתבגרים שהם מופנמים יותר. כלומר – תשומת הלב והפוקוס שלהם פונים פנימה – ולא החוצה. זה בסדר. אלא אם – הם מעוניינים לקחת חלק פעיל יותר במעגלי החיים, בסיטואציות חברתיות וביצירת קשרים – ומרגישים שאינם יכולים. מומלץ וכדאי לבדוק זאת.
חרדה חברתית אינה עוברת מעצמה, ועם השנים המחירים שהיא גובה הם קשים מנשוא.
איך משוחחים עמם על כך?
תקשורת דו כיוונית ומקדמת היא תקשורת המאפשרת שיח, הדדיות. לעיתים, אנחנו מוצאים את עצמנו במונולוגים שלא נגמרים. תקשורת איכותית מתחילה מהיום שבו הם יוצאים לאוויר העולם. גם אז, אנחנו עושים הכל כדי להיות קשובים לצרכים שלהם. בגיל ההתבגרות הצרכים משתנים אך הצורך שלהם בנוכחות ובמעורבות שלנו חשוב ומשמעותי כתמיד.
מה זה דורש מאיתנו?
o הקשבה פעילה – עם המבט, הפניות הפיסית וגם הרגשית ועם יכולת ההכלה הנלווים.
o נטרול כל שיפוטיות וביקורתית – הם לא צריכים אותנו כדי לשמוע עד כמה הם לא בסדר. אין טעם להוכיח אותם על כך שקשה להם. הם לא מעוניינים להישאר בצד – הם נטולי כוחות (כרגע) לעשות את זה אחרת. אולם הם יכולים ללמוד – לא מתוכחה. ברגעים הקשים הם צריכים אותנו יותר מתמיד. שנעמוד לצידם ונהיה שם עבורם.
o לעודד שיח רגשי ופתוח, באמצעות מודלינג ושיתוף. נרצה לתת להם את כל הדרכים והמסלולים האפשריים על מנת להגיע אלינו ולשתף, בביטחון.
o קבלו אותם כפי שהם!! השינוי מגיע רק לאחר קבלה.
o הציעו בעדינות וברגישות דרכים ורעיונות לקיום אינטראקציות חברתית, ובדקו עמם. הציעו להזמין חבר/ה, אינטראקציות מצומצמות תחילה – לא ישר מסיבה או קומזיץ. עודדות אותם לקחת חלק בידיעה שתמיד יוכלו לעזוב אם ירגישו לא בנוח.
o במידה וחוויתם בעצמכם קושי שליווה אתכם בילדותכם – כזה או אחר, שתפו אותם. זאת לא חולשה להביע קשיים אלא חוזקה והזדמנות ללמד את היקרים לנו מכל שאין אדם שלא מתמודד עם קושי כלשהו. דברו איתם בגובה העיניים ועזרו להם להבין שזה בסדר כשקשה ושאתם פה בשבילם כדי לתת להם כלים.
o במידת הצורך וכשמרגישים מוכנים לכך – מומלץ מאוד לבדוק אפשרות להצטרף לקבוצת רקפת, לעשות את השינוי עם חברים וחברות שמרגישים ממש כמוהם. בקבוצה קטנה, בהדרגה ובהנחיה מקצועית.
o תשמחו לשמוע אבל גם לכם ההורים מוצעת ברקפת עזרה ותמיכה, כלים יישומיים ושיח פתוח ובלתי שיפוטי שילווה אתכם בסיוע לילדים.
מאת צורית יהודה, יועצת חינוכית, מנחת הורים ומנחה מקצועית בעמותת רקפת
עמותת רקפת
שאלון ליבוביץ' מותאם לבני נוער, לאבחון עצמי של רמת חרדה חברתי.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: בריאות הנפש,חרדה,דיכאון,בעיות במיניות,בעיות זוגיות ,אבל,פוסט טראומה, משברי חיים, הפרעות אישיות, DBT
אזור בארץ: קריות, חיפה, צפון
שפה: עברית
מטפלת במבוגרים, טיפול פרטני וטיפול זוגי. מאמינה בגישה אינטגרטיבית שמשלבת בין תיאוריות וכלים טיפוליים המתאימים לצרכי כל מטופל באופן
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: משבר, טראומה, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, טיפול בילדים, טיפול במתבגרים, הדרכת הורים, בחירת מקצו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן, אבן יהודה, תל מונד, נתניה, טיפול אונליין
שפה: עברית, אנגלית
הטיפול מיועד לכל מי שסובלת, למי שנתקע בדרך, נתקל בדבר מה שלא עובד פתאום, או מזה זמן רב… כדאי לפנות כשישנן שאלות חיים מבלבלות או כש
פסיכולוגית מומחית, פסיכותרפיה אישית וזוגית, הדרכת הורים, מטפ
התמחות: טיפול פרטני וזוגי. התמודדות עם חרדה, סטרס, דיכאון ומצבי משבר, קשיים בזוגיות, התמודדות עם לחץ מתמשך,
אזור בארץ: פתח תקווה,בקעת אונו, אפשרות למפגש מקוון בזום/סקייפ
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוגית מומחית בטיפול פרטני וזוגי. טיפול במצבי חיים כמו טראומה, חרדה סטרס ו דיכאון סיוע בהבנה וקבלת כלים לתקשורת בינאישית מיטבי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול נפשי תומך לנשים במהלך טיפולי פוריות צוות על הספה
טיפולי פוריות מייצרים קושי נפשי מובנה, עצם הטיפולים הוא מאתגר מאוד והלחץ והאתגרים הפיזיים, יוצרים הליך מורכב עם קשיים רבים. זוגות רבים חווים את תקופת הטיפולים כתקופה מאתגרת ומתישה נפשית, והרבה מהמטופלים זקוקים לטיפולים נפשיים אשר מסייעים בזמן התהליך המורכב.
דימוי עצמי נמוך צוות על הספה
אני סתם מכוער, אני תלמידה גרועה, לי אין סיכוי להתקדם בעבודה, היא לא תרצה בי בחיים... אם יצא לכם לומר לעצמכם משפטים המבוססים על ראיית עצמכם כפחותי ערך, אם בנוסף לכך אתם חוששים מכישלון או מהצלחה, - ייתכן שאתם סובלים מדימוי עצמי נמוך. מה הוא דימוי עצמי נמוך וכיצד ניתן לטפל בכך?
מהי טראומת ילדות ואיך ניתן להתמודד איתה? צוות על הספה
אנשים רבים, המתמודדים עם סימפטומים נפשיים וגופניים לא ברורים, מגלים במהלך טיפול פסיכולוגי שמקור הסימפטומים הללו בטראומת ילדות שלא טופלה ולכן ממשיכה לחיות בנפש האדם ולהשליך על איכות החיים שלו במגוון דרכים.
פסיכוסומטיקה או כיצד להינצל מוירוס הקורונה? ילנה גלוזמן - מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
במהלך השבועות האחרונים כולנו הפכנו מצופים אדישים, לאנשים מעורבים ומודאגים ביותר בשל ההתפשטות של וירוס הקורונה. מגפה זו פוגעת לא רק בכלכלת המדינה, אלא קודם כל מערערת ומטלטלת את כולנו מבחינה פסיכולוגית.