הילד לא מצליח בלימודים? מה יכולות להיות הסיבות לכך?
צוות על הספה
חשוב לזכור- כל ילד רוצה לרצות את הוריו ואת מוריו ולשמח אותם בהישגיו, וכל ילד עצוב כאשר הוא נכשל, גם אם לא רואים עליו.
קריקטורה מפורסמת מראה מספר חיות העומדות ביער- פיל, חתול, נמלה, עכבר, ועוד. החיות ניצבות מול עץ, לבושות בגדי התעמלות, ודמות אנושית אומרת להן- "מאחר ואנחנו מאמינים בשיוויון הזדמנויות, כולכן תתחרנה בטיפוס על אותו העץ". המסר של הקריקטורה ברור- הרי לא ייתכן שחיות שונות יתחרו באותו האתגר כאשר לכל אחד מהם יכולות אחרות לגמרי. ואם תתקיים התחרות, הרי שחלקן תחוונה הצלחה וחלקן יחוו כישלון, תחושה שתישאר איתן גם באתגר הבא ותקדם כישלון נוסף.
לפעמים הסיבה לחוסר הצלחה בלימודים היא חוסר ההתאמה של האתגרים הלימודיים ליכולותיו של הילד. חוסר ההתאמה יכול להתבטא בקצב הלימוד, בסגנון הלמידה, או במצבו הרגשי והחברתי. מערכת החינוך היא ציבורית ולא תוכל לתת מענה נפרד לכל ילד, במצב זה חשובה המעורבות של ההורים על מנת לחפש לילד מענה מתאים ליכולותיו.
את הסיבות לחוסר הצלחה בלימודים ניתן לחלק לכמה סעיפים עיקריים:
1. בעיות גופניות- קוצר ראייה, בעיות שמיעה, קשיים בוויסות החושי או כאבי גב עשויים לפגוע בלמידה. לפעמים הילד אינו מודע ללקות שלו מאחר והוא רגיל אליה. מומלץ לפנות לרופא משפחה לבדיקה שגרתית של ילדכם על מנת לשלול בעיות גופניות, ובמידה והן קיימות- להיעזר במכשור רפואי (משקפיים, מכשירי שמיעה) או בריפוי בעיסוק (במקרה של קשיים בוויסות חושי) על מנת להקל על ילדכם.
2. לקויות למידה- כיום אנו מודעים לקיומן של לקויות בתחומי למידה שונים. ישנם ילדים המתקשים בכתיבה (דיסלקציה) או בחשבון (דיסקלקוליה) ועוד. לקות למידה לא מעידה על האינטליגנציה, ונמצא כי ילדים בעלי לקויות למידה עשויים להיות יצירתיים וחכמים באופן יוצא דופן, אלא שתהליך הלמידה שלהם הוא שונה. בעשורים האחרונים התפתחו גישות שונות ללמידה וייתכן כי זו המקובלת אינה מתאימה לילדיכם. אם אתם חוששים כי לילדכם יש לקות למידה, יש לפנות לאבחון דידקטי, ולהתאים עבורו שיטת הוראה, והתאמות נוספות במבחנים ובכיתה.
3. הפרעת קשב וריכוז- קשיים בריכוז וכן הטיית קשב, לפעמים בתוספת היפראקטיביות (תנועתיות יתר) עלולים להכביד על הלמידה. ילד שהקשב שלו מוסט בקלות יתקשה להתמיד בהקשבה בשיעור, וילד הזקוק לתנועתיות רבה יתקשה לשבת בשקט. אם ילדיכם סובל מהפרעת קשב וריכוז ניתן לשקול טיפול תרופתי, אימון קוגניטיבי, תרגילי הרפיה וריכוז אחרים, על מנת להגדיל את טווח הקשב ולאפשר למידה והצלחה במבחנים.
4. קצב שונה- לפעמים קצב הלמידה של הילד שונה מזה של המורה ושל הכיתה, השוני יוצר פער ההולך וגדל. במקרה זה יצטרך הילד תמיכה לימודית- בשיעור פרטני בבית הספר, או בבית, על מנת לצמצם את הפערים.
5. חוסר פניות רגשית- ייתכן כי ילדכם משקיע אנרגיה רבה בפתרון קונפליקטים חברתיים או רגשיים מחייו. אם הוא נתון במשבר רגשי, יתקשה הילד לפנות משאבים נפשיים ללמידה. לפעמים הילד לא משתף בקשיים איתם הוא מתמודד. כדאי לשאול אותו באופן ישיר ורגיש, ולפנות לטיפול רגשי על מנת לאפשר ביטוי לתכנים הרגשיים.
6. מוסחות חברתית- לפעמים הילד מפנה אנרגיה רבה לפתרון קונפליקטים חברתיים, בהתאם לגילו ולשלב ההתפתחותי, מה שעשוי להחליש את תשומת הלב שלו למטלה הלימודית. גם במקרה זה מומלץ לפנות לטיפול רגשי על מנת לעזור לילד לפתור קונפליקטים חברתיים ולהתפנות ללמידה.
7. מסגרת חסרת כללים, או מסגרת נוקשה מדי- מסגרות הלמידה צריכות להיות מותאמות לילדכם. כאשר אין זמן ומקום המוקדשים ללמידה, או לחילופין- כשהזמן והמקום נוקשים מאד ומוקפים במערכת ענישה מחמירה- הילד לא יוכל להתמקם בתוך מרחב הלמידה, והישגיו יפגעו.
חשוב לזכור- כל ילד רוצה לרצות את הוריו ואת מוריו ולשמח אותם בהישגיו, וכל ילד עצוב כאשר הוא נכשל, גם אם לא רואים עליו. כאשר הישגיו של הילד נמוכים- יש לעודד אותו, לעזור לו לראות את התחומים בהם הישגיו גבוהים, ולטעת בו אמון ביכולותיו. יחד עם זאת יש למצוא את הגורם לחוסר ההצלחה ולנסות ולתת מענה מותאם ככל האפשר על מנת לעזור לו לשפר את הישגיו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית ומומחית לטיפול בחרדות ומשברי חיים
התמחות: חרדות, חרדה חברתית, משברי חיים, מעברים ושינויים, דימוי עצמי, קשיי קשב וריכוז, טיפול בטראומות, בריאות
אזור בארץ: רעננה, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, השרון
שפה: עברית
טיפול רגשי וטיפול cbt במבוגרים, מתבגרים וילדים במצבי משבר וחרדות - הבנה של הקושי עמו מתמודדים הכוונה, ייעוץ, ליווי וטיפול נפשי. מ
פסיכולוג קליני בכיר מטפל פרטני וזוגי
התמחות: חרדה, משברי חיים ,בעיות משפחתיות וזוגיות,דכאון ,בעיות במיניות , אבל ואבדן, פוסט טראומה, טיפול בלהט'
אזור בארץ: רעננה, כפר סבא, הרצליה, אזור השרון, מטפל אונליין
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני בכיר, פסיכואנליטיקאי יונגיאני ומטפל זוגי מנוסה בעל ניסיון רב בטיפול במבוגרים עם קשיים רגשיים ,חרדה, ריקנות ,דכאון
עובדת סוציאלית קלינית
התמחות: עוסקת בטיפול נפשי פרטני וקבוצתי.
בעלת ניסיון רב במתמודדים עם פוסט טראומה ,מחלות ונכויות, אבל ואובד
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה, אונליין, חוף הכרמל, פרדס חנה/כרכור, חדרה, עמק חפר ואזור הצפון
שפה: עברית
עובדת עם צעירים ומבוגרים המתמודדים עם משברים וקשיים רגשיים, חרדה, דיכאון. אני זוכה להיות עדה לתהליך הצמיחה של האנשים מתוך השבר,ומ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הילד שלי לא סופר אותי צוות אתר על הספה
זה יכול לקרות כבר בגיל הגן. הורים פונים ושואלים: מה עושים עם ילדה שלא מקשיבה למה שמבקשים ממנה? מה לעשות כאשר אני מבקשת מהילד לאסוף את הצעצועים והוא בתגובה משליך אותם רחוק או זורק אותם עלי?
לא נחדש לכם הרבה אם נספר שגיל ההתבגרות הוא תקופה קשה ומועדת לפורענות אצל מרבית בני הנוער. כהורים, עליכם להיות עם היד על הדופק ולזהות בהקדם מקרים בהם הדיכאון הופך לקליני ודורש התערבות טיפולית, מקרים שלצערנו אינם נדירים.
ההיבטים הנפשיים של גמילה מעישון צוות על הספה
הנזקים הבריאותיים של עישון ידועים כיום לכולם, ובכל זאת אנשים רבים ממשיכים לעשן. למה זה קורה? מהם הגורמים הפסיכולוגיים שגורמים לאנשים להמשיך לעשן, על אך המודעות למחירים הפוטנציאליים ומדוע כל כך קשה למרבית האנשים להיגמל מעישון?
הילד מתגייס – מה מדאיג אותו ומה אתם יכולים לעשות כדי לעזור? צוות על הספה
השינוי שעוברים צעירים עם גיוסם לצה"ל הוא דרמטי ומהיר. הדור הצעיר הנוכחי, המורגל בחיי נוחות הכוללים חלל פרטי משלהם וחופש לעשות כרצונם, בעיקר לאחר סיום הלימודים בתיכון, מתקשה אף יותר להסתגל לפער בין החיים שלפני הצבא והחיים שלאחר הגיוס.