ילדים לא מקובלים
הילה שבורון
הורה יכול להיות מעורב על ידי הכוונה ותיווך של המציאות עבור ילדו. חשוב מאוד כאשר מנהלים עם ילד או נער שיחה על נושא כאוב להשתדל בעיקר לשאול שאלות ולהשאיר מקום של ספק בעצות שאתם מציעים. לתת לו מרחב ובחירה אילו מהעצות לקחת, אולי לעשות לה התאמות. הוא מכיר יותר טוב מכם את חבריו לכיתה וגם את המציאות בה חי. הוא מכיר את עצמו ויודע מה גורם לו לחשש ומה נוסך בו בטחון. המנעו מלנאום נאומים ארוכים והשתדלו בעיקר להאזין. להאזין לשפת הגוף, למילים ,ולדרך בה הילד מעביר לכם מסרים. אם תהיו שיפוטיים, לא בטוח שתהיה לכם הזדמנות נוספת לשיחה כזו.
אין ספק שזה נושא בוער המעסיק הורים רבים. כל הורה רוצה שהילד יהיה מקובל, פופולרי, מוקף חברים. מצד שני הורים רבים מוצאים עצמם אבודים בהתלבטות בין שמירה על פרטיותו של ילדם המתבגר, לבין מאבקי כוח והרצון להיות בשליטה על מה שקורה לילדים.
ילדים לא מקובלים בבית הספר
ילדים בעידן הנוכחי חווים ביתר קלות את הכוח החברתי שהרשתות החברתיות ואפליקציות התקשורת במכשיר הסלולרי אליו צמודים מאפשרות להם. לפתוח קבוצה לחברי הכיתה ולהשאיר מחוץ לה רק ילד אחד זה קל הרבה יותר מאשר להזמין את כולם במהלך יום הלימודים למפגש חברתי אחה"צ ולומר לאותו ילד, תוך כדי עמידה מולו פנים אל פנים שרק הוא איננו מוזמן. הילדים גדלים עם מיומנויות חברתיות דלות הרבה יותר מצד אחד ומצד שני עם כוח הרבה יותר גדול. הם אינם רואים את ההשלכות של התנהגותם ולכן לא חווים מחיר כשהם בצד המקובל של הכיתה.
על כן להורים למתבגרים תפקיד הרבה יותר משמעותי וקשה. ההורות המודרנית קוראת להורים לכבד את רצונותיו של הילד, לתת ביטוי לאישיותו. זה יוצר נטייה, לעיתים מוגזמת, של הורים לקדש את הפרטיות של ילדם, גם כאשר היא גובלת בהמנעות של ההורים מלראות את המצוקה והסיכון שילדם נמצא בו.
פורומים ובלוגים ברשת מלאים בשאלות של הורים שמתלבטים האם מותר להם להציץ בסלולרי של בתם, האם מותר להם ללחוץ על הילד שישתף מה קורה?, ולמרות שברור לכל הורה שהילד בגיל ההתבגרות מסתגר, מגלה ירידה בלימודים ובפעילות החברתית, נמצא בסיכון אמיתי, הם אינם מרגישים בטוחים דיים שזה מצדיק הפרה של שמירת כבוד הילד.
דמיינו את ילדכם עומד על פי תהום- האם תחכו שהוא יפנה אליכם לפני שקופץ לתוכה כי איננו מוכן שתחבקו אותו בציבור, או שתקפצו מהר ותאחזו בו חזק כדי שישאר בחיים? כך גם כשילדכם נמצא במצוקה חברתית. הוא על פי תהום. זה לא מצב של שגרה.
מה על ההורים לעשות כאשר הילד "לא מקובל"
השאלה אם וכמה להתערב ולהיות מעורב כרוכה בכמה גורמים-
האחד, גיל הילד. ברור שילד צריך לרכוש מיומנויות התמודדות ולהאמין בכוחו לפתור קונפליקטים חברתיים. ילד צריך להתמודד ולא להיות עטוף מתחת לסינר אמו. יחד עם זאת, לא צריך לשלוח אותו לגוב האריות כשאיננו מצויד בתמיכה שלכם ובביטחון שתהיו שם לאסוף את השברים אם יהיה צורך. כשהילד בבית ספר יסודי, הוא צריך עדיין להשען ולדעת שההורים איתו.
איך אפשר לעזור לילד?
זה מצב שבו הוא צריך הכוונה, מקום להיוועץ ולהתלבט מה בכוחו לעשות. הוא צריך סיוע בשיפוט לגבי החלופות העומדות בפניו. ויכול להיות שירצה תמיכה וליווי. גלגל הצלה למקרה ויתקשה להתמודד בעצמו. זה בסדר להיות שם. לשדר ביטחון, לתווך את הסיטואציה ולוודא שהילד מפרש נכון את המצב .
בגילאים אלו זו ההזדמנות של ההורים לבסס ערוץ תקשורת גם כנושא כואב ומורכב. חשוב להימנע ככל שניתן מלתת "מרשמים" עם סימני קריאה מה לדעתכם צריך לעשות.
כל החוכמה היא שהילד ימצא בתוכו את הפתרון שמתאים לו ולא לכם. לעודד ילד לתקוף בחזרה כשהוא איננו מסוגל לעשות זאת- או לתת עצות שאיננו מרגיש שלם איתן- זה ליצור כישלון כפול. פעם אחת כי הילד לא יעמוד בעצה שלכם כי הוא לא מסוגל לה ופעם שניה כי הוא מאכזב את הוריו. ככל שהילד מתבגר, וככל שהתנסה בפתרון מצבים בעצמו, תוכלו להיות המקום בו הילד משתף, ויודע לומר מה צריך מכם.
האם כדאי להורים להתערב במצב?
מי הילד שלי? מה הוא צריך ממני? התשובה לשאלה אם להתערב וכמה כנראה תהיה שונה לגבי כל אחד מילדיכם. ילדים שונים צריכים הורות שונה גם בעת משבר חברתי. בחירת סוג המעורבות, הדרך להגיע לילד ולדאוג שישתף, דרגת הפעלת הסמכות והכוח – תלויה בילד שלכם, באישיות שלו, בכוחות שלו, בהעדפות שלו, בדברים שגורמים לו להרגיש חזק ובטוח.
חשוב להבין את חומרת המקרה ומשכו. ילד שעובר שוב ושוב הצקות וחרמות וניסה להתמודד- יתכן ונדרשת התערבות של מבוגר כדי לגייס את סמכויות בית הספר לעשות מעשה. אם המקרה מייצר מצוקה מיידית וקשה לילדכם, אל תשאירו אותו לבד להיות קורבן. הראו לו שיש מי ששומר עליו שיש לו על מי לסמוך.
לשים את טובת הילד במקום הראשון
העדפת הילד. ילד בתחילה או בעיצומו של גיל ההתבגרות יכול לבטא את העדפותיו לגבי סוג ורמת המעורבות של הוריו. צריך לכבד את בחירתו להתמודד וגם לכבד את סדרי העדיפויות שלו. לילדים שונים צורך חברתי ברמות שונות.
יש ילד עם צורך חברתי נמוך ומספיק לו חבר אחד או שניים. הוא לא מעוניין בכלל להיות במרכז העניינים. תחומי העניין שלו שונים משל בני גילו ואם מצא מקום בטוח שמספק אותו עם חבר משמעותי אחד- תנו לו את המרחב להיות מי שהוא. גם אם ההורים הם טיפוסים מוקפי חברים ופעילויות חברתיות, הילד או הילדה לא חייבים להיות כאלה. מותר להם.
חשוב ביותר להפריד בין הצורך של ההורה לראות את ילדו פופולרי ומקובל לבין הצרכים של הילד שעשויים להיות שונים לחלוטין.
הורה יכול להיות מעורב כצופה ומאזין פסיבי לחלוטין. לפעמים כשהילד חוזר הביתה מבית ספר מרוגז במיוחד או בוכה, כל מה שהוא צריך זו אוזן קשבת. לפרוק את התסכול או העלבון כדי לגייס למחרת כוחות להתמודד עם המשבר.
הורה יכול להיות מעורב על ידי הכוונה ותיווך של המציאות עבור ילדו. חשוב מאוד כאשר מנהלים עם ילד או נער שיחה על נושא כאוב להשתדל בעיקר לשאול שאלות ולהשאיר מקום של ספק בעצות שאתם מציעים.
לתת לו מרחב ובחירה אילו מהעצות לקחת, אולי לעשות לה התאמות. הוא מכיר יותר טוב מכם את חבריו לכיתה וגם את המציאות בה חי. הוא מכיר את עצמו ויודע מה גורם לו לחשש ומה נוסך בו ביטחון. הימנעו מלנאום נאומים ארוכים והשתדלו בעיקר להאזין. להאזין לשפת הגוף, למילים ,ולדרך בה הילד מעביר לכם מסרים. אם תהיו שיפוטיים, לא בטוח שתהיה לכם הזדמנות נוספת לשיחה כזו.
לדעת לתמוך בילד הלא מקובל
הורה יכול להיות פעיל מול המורים, מול הילדים האחרים, ומול הורים נוספים. ככל שהילד גדל, הוא ירצה פחות מעורבות כזו. ילדים בבית ספר יסודי, חשוב שהמחנכת והיועצת יהיו מעורבות. אם הילד יכול בעצמו לשתף אותן- מה טוב.אם לא- ידעו אותו שבכוונתכם לשתף את המורה. כבדו אותו לא על ידי הימנעות מלעזור לו אלא בכך שתיידעו אותו מה בכוונתכם לעשות. אם הילד מראה סימני מצוקה- בדקו את הסלולרי שלו. אמרו לו שעשיתם את זה והסבירו למה. לא מאחורי גבו בהחבא, כגנבים. אתם לא עושים רע, אתם משקפים לו את המצוקה שאתם רואים ומראים דאגה ואחריות הורית.
אין ילד שלא רוצה לראות את הוריו נאבקים עבורו. כמו שאין אדם שלא היה רוצה לדעת שהוא מספיק חשוב למישהו כדי שילחם עליו. אבל לכל מלחמה יש מחירים, ובמלחמה אין מנצחים רק מזעור נזקים ולכן חשוב להפעיל שיקול דעת מתי יוצאים אליה ומתי אפשר לנהוג מאחורי הקלעים, תומכים ומחבקים.
תקשורת פתוחה אל מול הילד
הכי חשוב- שמרו על ערוץ תקשורת פתוח. יחד עם הצבת גבולות שהיא קריטית – בחנו היטב איפה אפשר להרפות ממלחמות מול הילד ומתי אפשר גם להנות ולצחוק איתו, לפנות זמן לשמוע גם את הסיפורים הקטנים (גם אם לפעמים מרגישים לכם כמו שטויות), להניח לפנקס החשבונות המצטבר על חוצפתו או התנהגות אחרת ולתת מרחב ומקום לטיפוח הקשר ביניכם. זו הדרך הכי בטוחה לשמור עליו. בהצלחה.
מחפשים טיפול פסיכולוגי לילדים? מיטב הפסיכולוגים לטיפול בילדים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
עו''ס קלינית ופסיכותרפיסטית מדריכה, LCSW
התמחות: עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, מרכז
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם משברי חיים, חרדה, דיכאון, בעי
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים , מתאמת הורית, בעיות במיניו
אזור בארץ: בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, טיפול אונליין
שפה: עברית
הטיפול מיועד ליחידים, זוגות, הורים למתבגרים אשר מרגישים קשיים בשלב בחיים בו הם נמצאים. כמו כן , אני עוסקת במקרים של זוגות המצוי
פסיכולוגית קלינית מומחית ונוירופסיכולוגית
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים,טיפול סביב הריון ולידה, מעבר להורות
אזור בארץ: חיפה,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
הטיפול מיועד למי שחווה משבר, קושי או רצון להכיר את עצמו ואת עולמו הפנימי טוב יותר. אני מאמינה במפגש האנושי המיוחד שמתרחש בשעה הט
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת MSW
התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים וEMDR
אזור בארץ: מרכז,מודעין, נס ציונה, ראשון לציון, שפלה ואונליין
שפה: עברית,פורטוגזית,ספרד
בקלינקה אני מציעה מגוון טיפולים רגשיים: טיפול פרטני רגשי,שכול ואבל, EMDR,טיפטל זוגי, טיפול משפחתי והדרכת הורים. ספקית של משרד הביט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כיצד אנחנו בוחרים את בני הזוג שלנו? הילה שבורון
זוגיות ומשפחה הן מסגרות אנושיות אוניברסליות שנועדו לתת מענה לצרכים בסיסיים של המין האנושי במטרה לשרוד, להסתגל לסביבה, להעביר את הגנים לדור הבא ולשמור על הצאצאים בצורה הטובה ביותר.
לעבור את הקורונה בשמחה - לבני הגיל השלישי ולא רק... ד"ר בלהה בכרך
"איך לשרוד את תקופת הקורונה, ואולי אפילו לעבור אותה בשמחה" - זהו אתגר התקופה. במאמר זה אתמקד בבני הגיל השלישי: מבט על תקופת "הקורונה" והאתגרים שהיא מציבה בפנינו, סקירה של עקרונות משבר וחוסן והכרת צרכי הגיל השלישי, יסייע בבניית מודל התמודדות.
ילדים אלימים צוות על הספה
הגננת התקשרה ואמרה שילדכם נוהג באלימות, מהצהרון הודיעו כי בתכם הייתה אלימה כלפי חברתה, למה הם מתכוונים? למה זה קורה לילד שלכם, ומה אפשר לעשות?
הפרעת קשב וריכוז צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה השכיחה ביותר באוכלוסייה. בקרב ילדים ונוער היא אף נפוצה עוד יותר. הילד 'על קוצים'? מוסח בקלות? מאבד את החפצים? אם אתם חוששים שילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז הכתבה הזו בשבילכם.