תקשורת בין אישית: אמפתיה
ענבר לבקוביץ, טנטולוגית-מומחית בתחומי מוות
בפסיכולוגיה ההתפתחותית אמפתיה מוגדרת כתגובה רגשית למצב רגשי של האחר. הגרעין המרכזי בהתנהגות אמפתית הוא היכולת לחוש את האחר.
בפסיכולוגיה ההתפתחותית אמפתיה מוגדרת כתגובה רגשית למצב רגשי של האחר. הגרעין המרכזי בהתנהגות אמפתית הוא היכולת לחוש את האחר. התהליך האמפתי הוא אינטואיטיבי ומבוסס בעיקרו על שימוש מבוקר במנגנון ההשלכה. בעל האמפתיה "מגייס" את מלוא טווח התנסויותיו, חוויותיו ועולם דמיונו כדי להתקרב למה שמתחולל בפנימיותו של האחר (רוזנהיים, 1992). האמפתיה מורכבת הן מרגישות לרגשות שמבטא האחר והן מהיכולת המילולית להפגין כלפי הזולת את קיומן של ההבנה והרגישות האלה (קלינגמן ואייזן, 1990). הקשר האמפתי מחייב הפרדה ברורה בין העצמי שלי לעצמי של הזולת (בנימין, 1990).
המושג אמפתיה מכיל היבטים קוגניטיביים, רגשיים ואפיוני תקשורת. המרכיב הקוגניטיבי משמעו היכולת לאמץ את נקודת מבטו של האחר. המרכיב הרגשי מדגיש את ההשתתפות בחוויות הרגשיות של הזולת, והמרכיב התקשורתי מדגיש מסרים לא מילוליים המועברים בתקשורת הבין- אישית (עדן-אלמוגי, 2000).
גיל (2002), טוען כי ניתן לראות את האמפתיה כתהליך של בדיקת השערות ביחס לחוויה הפנימית של האחר. השערות אלו נתונות לאימות או להפרכה דרך הדיאלוג שנוצר, כל צעד כזה מגביר את דיוקן ואת עומקן. אמפתיה, אינה זהה לסובייקטיביות, שרירותיות אינטואיטיביות או טלפתיה. זה תהליך של הבנה לעומק, אשר משתמש בתקשורת רגשית. עומר (1997) מוסיף כי האמפתיה אינה רק לסבלו של האחר אלא גם להגיון הרגשי הפנימי, העומד מאחורי התנהגותו הבעייתית של הזולת.
האמפתיה היא פונקציה של מרכיבים חברתיים, סביבתיים, תרבותיים ובעיקר משפחתיים. וכך, למרות שהפוטנציאל לחוש אמפתיה קיים, עליו להתפתח בתוך מערכת יחסים קרובה ובתוך תהליך סוציאליזציה תקין. מבחינה התפתחותית בשנה הראשונה לחייו חווה הילד מיזוג בין העצמי לאחר. התגובה האמפתית של הפעוט היא גלובלית ומערבת בין רגשות לא נעימים שלו ושל האחר, כיוון שאין הוא מבחין בין העצמי והאחר. בגיל שנה לערך מושגת קביעות אובייקט. התינוק מסוגל לראשונה לחוות מצוקה אמפתית, כשהוא מודע לכך שהזולת ולא העצמי במצוקה. עם זאת, הוא עדיין עשוי לבלבל בין מצבים פנימיים של האחר לשלו, מה שמתבטא בנתינה לאחר של מה שהוא מוצא כמרגיע. בגיל 3-2 יש לילדים תחושה של האחרים כבעלי מצבים פנימיים בלתי תלויים בשלהם, אף שעדיין אין הם מסוגלים לזהות את שלל המצבים האלו. בגיל זה הילדים הופכים להיות מודעים לכך שתחושותיהם של אחרים עשויות להיות שונות משלהם, ושנקודת הראות שלהם מבוססת על צרכיהם ועל הפירוש שהם נותנים למאורעות. בגיל 4-3 ילדים יכולים להכיר ולהגיב אמפתית על שמחה או על עצב אצל אחרים, במצבים פשוטים. המגוון והמורכבות של המצבים עליהם הם יכולים להגיב אמפתית מתרחבים עם התפתחות השפה והיכולות הקוגניטיביות.
בתאוריות מרכזיות בתחומי הטיפול והייעוץ נתפסת האמפתיה ככלי חשוב המאפשר להבין נכון יותר את עולמו של המטופל ובכך להשיג באופן אפקטיבי יותר את מטרות הטיפול, בתנאי שאין המטפל מאבד את זהותו הוא (עדן-אלמוגי, 2000). רוזנהיים (1990) מדמה את מלאכת האמפתיה לחשיפתו של סרט צילום: ככל שהמטפל רגיש יותר, כן יקלוט רשמים עדינים יותר. המטפל "מפתח" סרט זה על מנת שהמטופל והוא עצמו יוכלו לחזות בו בצוותא- אך מתוך ידיעה מראש, כי לעולם אין סרט מעתיק מציאות במלוא עומקם ודיוקם של ממדיה במלואם.
קיימת חשיבות לשמירת הגבול שבין בעל האמפתיה והאובייקט. כאשר בעל האמפתיה גולש להתמזגות עם השני ועם חוויותיו זהו תהליך של הזדהות. סכנה נוספת בשימוש באמפתיה מתקיימת כאשר המטפל הופך למעורב מאד בטיפול, עד כדי כך שהוא מגלה דאגה הורית כלפי המטופל. הוא עלול לכוון אותו לפי קריטריונים שיפוטיים שנכונים בתפיסתו, ולא לעמוד על צרכיו השונים של המטופל. בנוסף, קושי אפשרי בטיפול במתבגרים קשור בהיבטים הנרקיסיסטיים של המתבגר. המטפל מקשיב למטופל ומנסה להבין אותו באופן אמפתי, המתבגר חווה בתוכו את חוויית המיוחדות אך גם עלול לחוש חסר הגנה ומאוים מהחודרנות שהאמפתיה יוצרת (עדן-אלמוגי, 2000).
היכולת האמפתית היא אחד הגורמים החשובים ביותר במערכות יחסים בין אישיות. היכולת לזהות ולהבין צורך של האחר, ולגלות אכפתיות ואמפתיה חיונית לאינטראקציה הדדית. בכדי לפתח אצל ילדים ומתבגרים אמפתיה ניתן לפעול במישורים קוגניטיביים- התנהגותיים ורגשיים. במישור בקוגניטיבי- ניתן ללמד ערכים של התחשבות, כבוד וסיוע לזולת. במישור ההתנהגותי- לימוד באמצעות הדגמה והמחשה כיצד מדברים בכבוד, מסייעים לחבר במצוקה, ממתינים בתור למשחק, פותרים קונפליקטים במשפחה בדרך אמפתית בה לכל צד יש מקום וקיימת חשיבות לדיאלוג המשותף. במישור הרגשי- חשוב לספק אהבה ותמיכה, כדי שירגישו אהובים ורצויים ובכדי שדרך זו תשמש חיקוי עבורם ותסייע להם לפתח רגישות לזולת.
בנימין, א' (1990). הראיון המסייע. ספריית הפועלים.
גיל, צ' (2002). טיפול דרך הטלפון לפי המודל של ער"ן: השימוש באמפתיה ובהעברה נגדית. שיחות, י"ז, 57-47.
עדן- אלמוגי, ס' (2000). אמפתיה- בהתערבות חינוכית סוציאלית במתבגרים. מניתוק לשילוב, 10, 63-55.
עומר, ח' (1997). הסיפור האמפתי. שיחות, י"ב, 13-21.
קלינגמן, א' ואייזן, ר' (1990). ייעוץ פסיכולוגי- עקרונות, גישות ושיטות התערבות . תל אביב: רמות.
רוזנהיים, א' (1990). אדם נפגש עם עצמו: פסיכותרפיה החוויה ותהליכיה . הוצאת שוקן.
רוזנהיים, א' (1992). אמפתיה בספרות חז"ל: הפרספקטיבה של ההלכה והאגדה.שיחות, ו, 176-182.
Davis, M. (2004). Empathy: Negotiation the border between self and other. In L.Z. Tiedens et C.W. Leach (Eds.), The Social Life of Emotions (pp 19-42). N-Y: Cambridge University Press.
ענבר לבקוביץ
טנטולוגית ומנחת קבוצות
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: טיפול פסיכולוגי במבוגרים ומתבגרים, משברי חיים, דיכאון, חרדות, בעיות בזהות המינית, בעיות בזוגיות, הפר
אזור בארץ: כפר סבא, שרון, תל אביב
שפה: עברית
טיפול פסיכולוגי במבוגרים ומתבגרים, במגוון רחב של תחומים. אני מאמינה בישירות וכנות, בדו-שיח אמפתי, מכבד ורגיש, שמותאם לקצב ולצרכים
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת
התמחות: בעיות זוגיות ומשפחתיות, קושי ביצירת אינטימיות, בגידה, פרק ב, שכול וטראומה, מעברי חיים, הפרעת קשב,הדר
אזור בארץ: כפר סבא,הוד השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, בעלת נסיון רב בעבודה עם זוגות משפחות. משלבת בין גישות מגוונות בהתאם לצרכי המטופל. באווירה נעימה המאפש
פסיכולוג קליני בהתמחות
התמחות: הפרעות שינה, העצמה אישית ודימוי עצמי, קבלת החלטות, פירוש חלומות, הדרכת הורים, חרדה ודיכאון, אבל ושכו
אזור בארץ: רעננה, כפר סבא, הוד השרון, הרצליה, אזור השרון
שפה: עברית
פסיכולוג קליני בהתמחות. מטפל במתבגרים ומבוגרים. מאמין שאפשר לשנות ולחיות חיים חופשיים יותר תוך התמודדות עם מורכבות החיים. בעל ניסי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
לא נרדמים? איך מטפלים בבעיות שינה? צוות על הספה
כולנו מבינים את הקשר בין שינה סדירה לבריאות נפשית וגופנית, אבל רק כאשר מתמודדים עם בעיות שינה מבינים לעומק את פוטנציאל הפגיעה באיכות החיים שנגרמת בגללן. הפרעות שינה לאורך זמן מובילות לפגיעה ממשית באיכות החיים של האדם.
שאלון ליבוביץ' לבוגרים לילדים ונוער. עמותת רקפת
כשאנחנו יודעים - היכן מונחות האבנים, איפה הקושי שלנו – ומה הן החוזקות שלרשותנו, וכן הלאה - אנחנו יכולים להתנהל בהתאם. אנחנו יכולים להיערך, לדאוג לתנאים הנחוצים עבורנו כדי להיות במיטבנו, לטפל, להתקדם, לשפר את מצבנו ואת הרגשתנו.
אתגרים בטיפול און-ליין בעידן הקורונה מנקודת המבט של המטופל אורלי שדה עובדת סוציאלית קלינית / איילת שקד שילוני, עובדת סוציאלית קלינית
כפועל יוצא של התקופה, כיום מציעים רב המטפלים למטופליהם המשך טיפול באמצעות פגישות טיפוליות on-line בוידאו ,תוך שימוש במגוון פלטפורמותSkype, Zoom, Whatsup
כל מה שצריך לדעת על טיפולי CBT צוות על הספה
הפסיכולוגיה כוללת זרמים רבים ושיטות שונות ומגוונות לטיפול בנפש האדם. חלק מהשיטות מתמקדות בהיסטוריה האישית של המטופל, שיטות אחרות מתמקדות בכאן ובעכשיו ומנסות לתת מזור לנפש המטופל . CBT משתייך לסוג השני.