
חרדה חברתית אצל ילדים ובני נוער
מור גולן, פסיכולוגית
החרדה החברתית נוטה לא להיעלם עם הזמן, אלא להתקבע בבגרות, ויש לה השלכות על מציאת עבודה, הגשמה עצמית בלימודים וכמובן בתהליך היכרות עם בן / בת זוג. אצל תמר ולירן מתפתח במשך הזמן אמונות שליליות לגבי עצמם ויכולותיהם, וככל שהם מסתגרים בתוך עצמם, תחושת הערך העצמי שלהם יורדת יותר ויותר.
תמר לומדת בכיתה ד', היא תלמידה טובה ונעימה. המורים תמיד אומרים עליה שהיא "ביישנית" ו"נחבאת אל הכלים". תמר מגיעה כל יום לבית הספר, יושבת בשקט בשיעורים, וכאשר המורה שואלת שאלה, היא אף פעם לא מצביעה, למרות שהיא יודעת את התשובה. בהפסקה, תמר יוצאת לחצר, אך תמיד משחקת רק עם חברה אחת, ושתיהן עמדות מרוחקות משאר הבנות בכיתה. תמר לא מוכנה ללכת לאף מקום לבד, אלא רק בליווי של הוריה או אחותה הגדולה. היא נמנעת מלדבר או לבקש דבר מה מהמוכרת בחנות הבגדים או בסופר, לוחשת לאמה מה היא רוצה והיא מבקשת במקומה. השנה, תמר החלה גם ללכת לצופים, אך גם שם, תמר מעדיפה להקשיב ולא משתתפת פעילה בהפעלות.
בתוך תוכה, תמר התרגלה לחשוב "אולי אני אטעה? אולי אגיד איזו שטות? ואז כל הילדים יצחקו עליי?" ייתכן שהמחשבות הללו כל כך אוטומטיות ומופנמות, עד כי תמר לא שמה לב אליהן, היא כבר פשוט התרגלה להימנע מלדבר, להשתתף או ליזום.
חרדה חברתית אצל בני נוער
בגיל ההתבגרות, חרדה חברתית יכולה לבוא לידי ביטוי באופן שונה: לירן הוא בחור בן 16. הוא לומד בכיתה י"א, אך בפועל, הוא מבלה את רוב ימיו בבית, בחדרו, ונעדר רבות מבית הספר. מאז שהוא זוכר את עצמו, נחשב לביישן, ותמיד כתבו לו המורים "מים שקטים חודרים עמוק". למרות שלירן אובחן כמחונן, ציוניו בשנה האחרונה התדרדרו מאוד, הוא מסרב להגיע לבית הספר, ויושב כמעט כל שעות היום (והלילה!) על המחשב.
הוריו כועסים עליו, מאוכזבים מאוד ודואגים לו, אך אינם מצליחים לשכנע אותו ללכת ללימודים. במשך שנות ילדותו, היו ללירן חברים בבית הספר, אך בשנים האחרונות, לירן מרגיש שהוא "לא מוצא את עצמו" כשלכולם יש חברות וידידות. בתוך תוכו, לירן מפחד שהוא משעמם ולא נראה טוב והבנות בכיתתו מעדיפות לדבר עם חבריו. דווקא באינטרנט, ללירן יש חברים רבים, הוא מרגיש איתם בנוח ולא מבין למה בכלל הוא צריך ללכת לבית הספר.
מה משותף לתמר ולירן? שניהם סובלים מחרדה חברתית.
מהי חרדה חברתית?
חרדה חברתית עלולה לגרום לטווח רחב של קשיים ומגבלות, אך המשותף לכולם הוא שהם גורמים לפגיעה משמעותית בתפקוד. למרות דרגות החומרה השונות זו מזו, גם תמר וגם לירן אינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית. הם הולכים ומסתגרים ובמשך הזמן יהפכו יותר ויותר חרדים מפני כל אינטראקציה חברתית. פעמים רבות, ההורים והחברות הקרובות הופכים ל"שליחים" ומדברים בשם תמר, החוששת לדבר. כך, תמר תמשיך להימנע ולא תתמודד עם הפחד לדבר עם אחרים וזרים.
הפיכת ההורים ל"שליחים" מהווה תמרור אזהרה עבורכם, ההורים. הדבר מעיד כי ילדכם חושש לבטא את עצמו מול אחרים וכי למעשה תפקודו העצמאי נפגע. כך גם לא מתאפשר לו ביטוי ייחודי אישי והוא מסתפק ב"שליחים", שידברו בשמו ויעשו במקומו.
חרדה חברתית מועצמת ומחמירה לרוב בגיל ההתבגרות, תקופה בה הפן החברתי הוא המשמעותי ביותר. בגיל ההתבגרות תמרורי האזהרה עלולים להיות בולטים יותר, כגון הימנעות מהגעה סדירה לביה"ס, הסתגרות בבית ואף בחדר האישי שעות רבות, יצירת עולם חברתי באינטרנט, אשר מהווה אלטרנטיבה להתמודדות פנים מול פנים עם הקשיים החברתיים בביה"ס.
החרדה החברתית נוטה לא להיעלם עם הזמן, אלא להתקבע בבגרות, ויש לה השלכות על מציאת עבודה, הגשמה עצמית בלימודים וכמובן בתהליך היכרות עם בן / בת זוג. אצל תמר ולירן מתפתח במשך הזמן אמונות שליליות לגבי עצמם ויכולותיהם, וככל שהם מסתגרים בתוך עצמם, תחושת הערך העצמי שלהם יורדת יותר ויותר.
כיצד ניתן לטפל ולהתמודד עם חרדה חברתית?
ראשית, כהורים חשוב מאוד לשים לב לקשיים אלו ולפנות לייעוץ והערכה מקצועית מוקדם ככל האפשר, על מנת שלא ליצור מעגל שלילי של כישלונות ותת הישגים.
טיפול מקצועי בחרדה חברתית, אינו מכוון להפוך את לירן ל"מסמר הערב", או את תמר ל"מלכת הכיתה", אך יאפשר להם לממש ולהגשים את יכולותיהם ושאיפותיהם. טיפול מסוג זה מתמקד בשיפור הדרגתי של התפקוד, ע"י יצירת "מדרג חשיפות" והתמודדויות עם האינטראקציות המלחיצות את הילד (מתחילים מהקל אל הכבד).
יצירת הקשר בין המטפל למטופל, יהווה דוגמא לקשרים אחרים בחייו של הילד, ויאפשר לילד אמצעי תרגול, להתמודדות עם קשיים בביטוי עצמי ונקיטת יוזמה ועצמאות.
עם התקדמות הטיפול, האמון והקשר המיטיב שנוצר בין הילד למטופל והירידה ברמות החרדה, יביאו לכך שהילד יהיה מסוגל להתמודד טוב יותר עם סיטואציות חברתיות מחיי היומיום ולהמנע מהן פחות. במקביל, הטיפול מאפשר לילד להיות מודע יותר למחשבות והאמונות השליליות על עצמו, אשר מזינות את החרדה החברתית. ככל שייאספו חוויות של הצלחה במהלך הטיפול, כך אמונות שליליות אלה ישתנו לתחושה של מסוגלות ויכולת.
אין לתאר את תחושת הסיפוק של הילד, כאשר הוא מצליח ליזום פגישה עם חבר, לדבר בכיתה, להזמין קפה ממלצר ללא עזרת "שליחים", להתחיל ללמוד שיעורי נהיגה או לחזור להגעה סדירה לבית הספר.
איך מטפלים בחרדה חברתית אצל ילדים ומתבגרים?
מטרת הטיפולים בחרדה חברתית אצל ילדים ומתבגרים היא הפחתת חרדה יומיומית אצל הילד על מנת שיוכל להתמודד ברמה היומיומית עם אתגרים בבית הספר ובמסגרות החברתיות השונות.
לטובת זה קיימים מגוון גדול של טיפולים מסוגים שונים שנמצאו אפקטיבים לטיפול בחרדות. החל טיפולים התנהגותיים כגון CBT, טיפולים פסיכותרפיים, EMDR ועוד.
טיפולים אלה מעניקים לבני הנוער כלים להתמודדות הקשה עם החרדות בעזרת טיפולים ממושכים יכולים להביא לעליה באיכות החיים של הילד והמתבגר.
רוצים לדעת עוד על חרדה חברתית? לחצו כאן
מור גולן, פסיכולוגית M.A.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה, דכאון, אובססיביות, טראומה, משברי חיים, אובדן, פרידה, מיניות, התמכויות, זוגיות, משפחה, קריירה,
אזור בארץ: תל אביב יפו, חולון, בת ים, רמת גן, אזור המרכז, טיפול און ליין
שפה: עברית, אנגלית
מטפל במתבגרים ומבוגרים. מטפל זוגי ומשפחתי. יועץ לעסקים משפחתיים. חשוב לי לסייע למטופלי לחוות הקלה במצוקה וסבל, להחלץ ממצבים קשים

עובדת סוציאלית קלינית פסיכותרפיה פסיכודינמית
התמחות: בריאות הנפש, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים, פגיעות מיניות, אתגרים במערכות
אזור בארץ: שפלה,רחובות
שפה: עברית
בעלת ניסיון וידע בטיפול פרטני אישי במבוגרים, בגישה דינאמית, סביב משברי חיים וטראומה, דיכאון וחרדה, זהות ומיניות, מערכות יחסים ואהב

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. בשיחה, משחק, יצירה וחלומות. עזרה בהתמודדות עם משברים, חרדה, דיכאון, תקיעות, קשיים חברתיים, בעיות ז
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה זה דה-ריאליזציה? צוות על הספה
דה-ריאליזציה - Derealization, היא הפרעה דיסוציאטיבית הנחווית כניתוק של האדם מסביבתו החיצונית ותחושה שהמציאות שמסביב אינה ממשית.
ההורים יוצאים לפנסיה שרון האס שופטי גרונטולוגית מומחית לגיל השלישי
רבים מאוד מאיתנו נמצאים בגילאים שבהם אנחנו נדרשים לתשומות לב, מחשבה ואולי גם תמיכה וטיפול בהורינו המזדקנים. מה קורה להוריכם מגיל פרישה ולאורך גיל הזקנה? ממי ניתן לקבל יעוץ בעת הצורך?
מתי נכון לדבר עם ילדים על מיניות? צוות על הספה
בעבר היה נהוג שנער או נערה שהגיעו לגיל המתאים, זכו ל "שיחה" מביכה מהוריהם. המתבגר וההורה עמדו זה מול זה סמוקי לחיים ומבויישים, ההורה היה מנסה לגמגמם את סודם של המבוגרים, הילד הנבוך היה פוטר אותו באמירה שהוא כבר יודע, הח'ברה מדברים. והסיטואציה כולה הייתה צריכה להסתיים מה שיותר מהר.
ההיבטים הנפשיים של גמילה מעישון צוות על הספה
הנזקים הבריאותיים של עישון ידועים כיום לכולם, ובכל זאת אנשים רבים ממשיכים לעשן. למה זה קורה? מהם הגורמים הפסיכולוגיים שגורמים לאנשים להמשיך לעשן, על אך המודעות למחירים הפוטנציאליים ומדוע כל כך קשה למרבית האנשים להיגמל מעישון?