על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת


התפתחות תקשורת, משחק ושפה, דיבור, היגוי, שטף דיבור וקול אצל ילדים

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום יעל אדם קלינאית תקשורת, בעלת BA בהפרעות בתקשורת ו MA בלקויות למידה מאוניברסיטת תל אביב. בעלת נסיון עשיר בטיפול בלקויות שפה, תקשורת, היגוי, שטף וקול במכון להתפתחות הילד ובקהילה. בעלת קליניקה פרטית בחיפה. מדריכת סטודנטים להפרעות בתקשורת וקלינאים בשנת הסטאז

בעלת קליניקה פרטית בפלורנטין, תל אביב. עובדת ברשת מכוני שמיעה ודיבור פרטית, בעלת ניסיון של 5 שנים בעבודה במכון להתפתחות הילד. מדריכת סטודנטים להפרעות תקשורת וקלינאי תקשורת בשנת הסטאז'. מטפלת בילדים מגיל ינקות בתחומי הפרעות תקשורת, שפה, ודיבור (היגוי, קול וגמגום). עוסקת בביצוע בדיקות שמיעה והתאמת מכשירי שמיעה.


הפורום יעסוק בהתפתחות תקשורת, משחק ושפה, וכן בדיבור – שאלות בנושא היגוי, שטף דיבור וקול אצל ילדים. ניתן להפנות גם שאלות העוסקות בבעיות שמיעה אצל ילדים.

 X

דקל שלום תלוי כמובן מה בדיוק הקושי. אצל שחקנים וזמרים לרוב מדובר בטיפול בקול. אם יש צרידות של ממש כדאי לפנות למרפאות הקול בבתי החולים, שם הקלינאים עובדים בצוות ביחד עם רופאי א.א.ג. אם אין צרידות אבל רוצים ללמוד הרגלי קול נכונים לדעתי כדאי לפנות לקלינאים שהם גם מורים לפיתוח קול שיכולים לתת מענה הן על צרכי הדיבור הרגיל, הן על דיבור במשחק והן על שירה. בברכה יעל


אלה שלום אילמות סלקטיבית היא מצב בו ילד מדבר אך ורק בסיטואציות מסויימות ולא מדבר באחרות. ההנחה כיום היא שאצל חלק ניכר מהילדים הללו יש בבסיס קושי שפתי כלשהו/קושי בהיגוי/גמגום ובהחלט מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת. כיוון שגם במפגשים אצל הקלינאית לוקח זמן עד שהילד מדבר, האבחון והטיפול לוקחים זמן. יש לשקול טיפול משולב רגשי ושפתי, או אצל קלינאית שהיא גם מטפלת רגשית או אצל שני מטפלים במקביל. בברכה יעל


שושי שלום מכיוון שהמוצץ ממלא את חלל הפה, יש לו השפעה גם על מיקום הלשון בפה בזמן הדיבור. אם רוב שעות היום הוא ללא מוצץ, קשה לומר ששיבוש ההיגוי קשור ישירות לשימוש במוצץ, אך אין לי ספק שזה לא עוזר להשיג רכישה תקינה של צלילים כמו ל' ו צ'. גם לגמילה ממוצץ וגם לטיפול בהיגוי נחוצה רמה מסויימת של בשלות רגשית. אם אתם מתרשמים שקשה לו בטיפול, כדאי לשקול להתייעץ גם עם איש/אשת מקצוע מהתחום הרגשי. בברכה, יעל



שירה שלום מילים ראשונות אכן מופיעות סביב גיל שנה ככלל, וקיימים הבדלים בין ילד לילד בקצב רכישת המילים. חשוב לי להבהיר שמילה היא כל הפקה עקבית של צלילים עם כוונה למשהו מסויים. למשל אם הוא אומר נאי נאי רק כשרוצה בובה מסויימת וכל פעם שהוא קורא לבובה הוא אומר נאי נאי, זוהי מילה, גם אם היא לא נשמעת כמו מילה של מבוגר. בגיל שנה וחצי, גם אם יש מעט מילים, נרצה לראות התחלה של רכישה מהירה של מילים חדשות כמעט על בסיס יומי, ואם לא רואים זאת כדאי בתור התחלה לבצע בדיקת שמיעה. הבדיקות בטיפת חלב תפקידן לאתר סימני עיכוב התפתחותי בשלב מוקדם ולהפנות לבדיקה מעמיקה יותר - כלומר בנך לא אובחן אלא הופנה לבדיקה קצת יותר מעמיקה של איש מקצוע, שיוכל/תוכל לאתר האם קיים קושי והאם יש צורך בטיפול או לא. לשאלותיך: לא לדאוג, כן להמשיך הלאה עם בדיקת השמיעה והבירור, מילים ראשונות אנו אכן מצפים לשמוע סביב גיל שנה גם אם אינן בנויות עדיין כהלכה, ובמקביל לבירור ההתפתחותי והשמיעתי מומלץ לקרוא יחד הרבה ספרים, לשחק בבןבות ובמשחקי דמיון יחד, ולהשתדל להקשיב לו ולרעיונות שמנסה להביע. הדרכה מעמיקה יותר תוכלו לקבל אצל קלינאית שתראה אותו ותתאים את ההדרכה לצרכיו. בברכה יעל


עידו שלום באתר של אגודת קלינאי התקשורת אפשר לאתר מטפלים על פי תחומי טיפול ואיזור בארץ. אם קופת החולים אישרה לך החזרים אולי יוכלו להפנות אותך גם. בברכה ובהצלחה יעל בנוסף תוכל למצוא קלינאיות תקשורת באינדקס על הספה: https://www.alhasapa.co.il/%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%90%D7%99%D7%AA_%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA הערת הנהלת האתר



ארז שלום לרוב טקסטים מוכרים הם קלים יותר לאנשים שיש להם קושי בשטף דיבור, אך כבר נתקלתי גם בתופעה שאתה מתאר. יש להניח שזה קורה כיוון שבתפילה אתה מנסה לקרוא במהירות רבה יותר מאשר טקסט שהוא מוכר לך. הקראה בניגון יכולה לעזור ולהפחית את ה"התקעויות", וכן האטת קצב דיבור לקצב קריאה רגיל. בדוק עם עצמך אם הקצב המהיר בהקראת תפילה קשור לנסיון להדביק קצב של מישהו אחר בסביבתך, שלא בהכרח מתאים לקצב שלך. אם קשה לך להאט את הקצב בעצמך והנושא ממשיך להפריע לך, טיפול יכול לעזור. בהצלחה יעל



ימית שלום השיבוש שתארת מתאים לגיל. הכוונה היא שעד גיל 5 בערך זהו שיבוש שקיים אצל הרבה ילדים ולאחר מכן הם רוכשים הגייה תקינה לבד. אם אין רכישה עצמאית אחרי גיל 5 מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת. בינתיים אני ממליצה לא לתקן ולא "לעשות מזה עניין". אפשר לשחק משחקים או להמציא סיפורים עם הרבה מילים עם צ' ולחשוף אותה כך להגה הנכון. אפשר להדפיס תמונות של מילים דומות שההבדל היחיד ביניהן הוא הצ' (למשל ציר וסיר) ולשחק עם זה, אבל לדעתי לעזוב את זה כעת ולהשאיר זאת לקלינאית במידה ותצטרכו טיפול. בברכה יעל


דודי שלום כתבת תיאור כללי ולא פרטת לגבי הפקות מילוליות. אשתדל להגיב באופן כללי על מה שכתבת: כשאנו בודקים התפתחות של ילדים אנו מתייחסים למגוון תחומים: מוטורי, רגשי, קוגניטיבי, משחק, הבנה והבעה של שפה (מדוברת ולא מדוברת). בתחום המשחק והשפה - סביב גיל שנה וקצת אחרי נרצה לראות שימוש בתקשורת לא מילולית כמו הצבעה, הרמת ידיים כדי לבקש שירימו אותו, קשר עין כדי לבקש משהו, מחיאת כפיים, ביי ביי ועוד. המגוון הוא רחב ומשתנה מילד לילד. בגיל הזה צריכים לראות משחק פשוט עם בובות ולשמוע התחלה של הפקות מילוליות. אם אין הפקה של מילים אני ממליצה לבצע בדיקת שמיעה. בברכה יעל