על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת


התפתחות תקשורת, משחק ושפה, דיבור, היגוי, שטף דיבור וקול אצל ילדים

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

 X

שלום איזבל, לרוב, הקריטריון להתחיל לטפל בהגאים מסויימים הוא לפי גיל הרכישה של אותו הגה. לדוגמה: אם הילד עדיין לא הוגה את הצליל ר'- נאבחן ונטפל מגיל 4 שנים. הצליל ח' נרכש מוקדם יותר, ולכן, ניתן כבר לטפל סביב גיל 3:6 שנים. עם זאת, יש מקרים בהם נחליט לטפל לפני גיל הרכישה, לדוגמה: כאשר השפה של הילד מפותחת לגילו ויש פערים בין השפה שלו להיגוי, כאשר הילד מודע לשיבוש והשיבוש מפריע לו, או כאשר הוא מתוסכל מכך שלא מבינים אותו. ממליצה לך לפנות לחוות דעת נוספת. בהצלחה!


שלום אנאל, לפי מה שאת מתארת, בנך בן ה- 2:3 שנים עדיין לא מפיק משפטים, אלא רק צירופים. בין גיל 2:0 ל- 2:6 שנים, כבר נצפה לאוצר מילים רחב, הכולל פעלים ותארים, ולהופעה של משפטים. על אף העובדה שבנך חשוף לשתי שפות, הייתי ממליצה לפנות לאבחון אצל קלינאית תקשורת, שתוכל גם לתת לכם הדרכה כיצד להעשיר ולקדם את רכישת השפה שלו. בהצלחה!



שלום מיכל, לפי מה שאת מתארת ביתך יוצרת קשר עין ומתעניינת בסובבים אותה, מגיבה לשאלות, וכבר מביעה כ- 10 מילים ראשונות בהתאם לגילה. בנוגע להצבעה- את מתארת שהיא לא מצביעה כתגובה לשאלה 'איפה', אך כן מפנה את מבטה, אך האם היא מצביעה על חפצים על מנת לבקש או לשתף? האם נהנית ממשחק משותף ויוצרת קשר עין גם בזמן בקשה או פעילות משותפת? אם אינה מצביעה כמענה לשאלה 'איפה' בלבד- לדעתי, אין סיבה לדאגה. תמשיכי ליהנות ממנה..


שלום שחר, ממליצה לך לפנות לאבחון במכון שמתמחה בדיסלקציה אצל מבוגרים. בהצלחה!


שלום בת אל, סוג המילים הראשונות לא בהכרח מעיד על קושי, אך לפי מה שאת מתארת, נשמע שקיים עיכוב מסוים בהתפתחות השפה (נצפה להופעה של כעשר מילים ראשונות עד גיל שנה וחצי). ממליצה לפנות לאבחון קלינאית תקשורת התפתחותית, שתתרשם, מעבר לרמתו השפתית ביחס לגיל, גם מיכולותיו התקשורתיות של בנך ומהשימוש בשפה לצורך תקשורת. בהצלחה!




שלום רותם, אכן בין גילאי 2-5 שנים, יכול להופיע גמגום התפתחותי, שברוב המקרים - חולף. מאחר ואת מאוד לחוצה מכך- הייתי ממליצה לך לפנות לפגישת הדרכה אצל קלינאית תקשורת, שתוכל לתת לך הנחיות לגבי הגמגום. באופן כללי, מעבר להמלצה להמתין עד שיסיים את דבריו, ממליצה לך להפחית במספר השאלות בתקופה הקרובה. בכל מקרה, אם הגמגום לא ייעלם לאחר כחודש-חודשיים- מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת. בהצלחה!


שלום יעל, ממליצה לך לגשת עם בנך לאבחון קלינאית תקשורת שתבחן את רמת השפה וההיגוי של בנך באופן מקיף, ותוכל לבדוק האם קיימים פערים בינו לבין בני גילו בתחומים אלו. בהצלחה!


שלום עילאי, אני אישית משתמשת באייפד לצורך הטיפול. למיטב ידיעתי, רוב האפליקציות החינוכיות והטיפוליות נכתבות במערכות ios של apple. לגבי גודל המסך- זה עניין של נוחות והתאמה אישית.