על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיית ספורט

פעילות גופנית מאומצת וזמן שנשאר

פורום פסיכולוגיית ספורט

פורום פסיכולוגיית ספורט מנהל הפורום גבי זקס
פסיכולוג מורשה המתמחה בתחום של פסיכולוגית ספורט בעל תואר ראשון במדעי ההתנהגות פורום פסיכולוגיית ספורט
מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ותואר שני בפסיכולוגיה של המצוינות מאוניברסיטת לודוויג מקסימילאן שבמינכן, גרמניה.

גבי בעל ניסיון עשיר בתחום פסיכולוגיית הספורט, תחילה תחת מכון לעוף לפסיכולוגיית ספורט, וכיום בעל קליניקה פרטית. שימש כמרצה בתחום פסיכולוגיית הספורט במכון ווינגייט ומכללת אוהלו, בקורסי הכשרה למדריכים ומאמנים ספורטיביים.


ברוכים הבאים לפורום פסיכולוגית ספורט- הינכם מוזמנים להעלות כל שאלה ולהתייעץ בתחום פסיכולוגיית הספורט.

הפורום נועד לספורטאים, הורים ומאמנים.

היעד העיקרי של פסיכולוגיית הספורט הינו לעזור לספורטאי למצות את הפוטנציאל הטבוע בו ולהיות הספורטאי הטוב ביותר שהוא יכול להיות. פסיכולוג ספורט עוזר לספורטאי להתגבר על אתגרים פסיכולוגיים ולשפר כישורים מנטאליים כגון:

התמודדות עם לחץ וחרדה, הגברת הביטחון העצמי, שיפור יכולות ריכוז, התמודדות עם טעויות וכישלונות, הגברת המוטיבציה ושמירה על קונסיסטנטיות, שיקום מפציעות ועוד.


שאלה:  פעילות גופנית מאומצת וזמן שנשאר  -  (הדר)


שאלה- מדוע זה כשלא יודעים עוד כמה זמן נשאר לעשות פעילות גופנית מאומצת,מוותרים ומפסיקים לעשותה (בזמן תרגיל או מסע הליכה),יותר מהר מאשר יודעים שעכשיו עייפים ,אבל נשארו עוד X קילומטרים או תרגילים לעשות או זמן לעשות את התרגיל? תודה

תשובה:  פעילות גופנית מאומצת וזמן שנשאר


אחד הממצאים החזקים ביותר שנמצאו בפסיכולוגיה הוא בתחום חקר מטרות. לפי המחקר נמצא שלמטרות השפעה חזקה על רמת ההנעה, הריכוז, המאמץ וההתמדה של האדם, לעומת מצב שלאדם אין מטרה ספציפית. ניתן אולי להבין את ההבדל בין יכולת ההתמדה בין שני התנאים על פי ממצאים אלו. בתנאי שבו נשארו כך וכך קילומטרים או תרגילים, ככל הנראה מוצבת מטרה בראשך באופן ספונטני (להגיע למספר התרגילים/קילומטרים) ולכן מקל על היכולת להתמיד מול הקושי. בהמשך לרעיון זה מציע לך לחשוב אלו מחשבות מופיעות בזמן שאתה מבצע פעילות גופנית ומתחיל להיות קשה. או כמו שאנחנו הפסיכולוגים אוהבים לשאול, כיצד מצב זה פוגש אותך? או מה מצב/טריגר זה פוגש? האם פוגש דפוסי חשיבה שליליים/פסימיים שמאפיינים אותך באופן כללי? או שמופיעים רק בזמן זה? אם כן מדוע מופיעים? האם זה קשור לרמת מוטיבציה שלך לפעילות הגופנית או משמעות הפעילות בשבילך? דפוסי חשיבה שחוזרים על עצמם יכולים לספק הצצה למשהו משמעותי/עמוק או כללי יותר לגביך או לחייך. רצוי כמובן לאחר הגברת המודעות לנסות לעבדם בכדי להגיע יותר לשורש העניין, אם יש כזה, ולעמדה פסיכולוגית שתאפשר לך להתמודד עם הקושי העולה בפעילות גופנית. לעיתים כמובן אין שורש של עניין וזה פשוט הקושי שפוגש נטייה טבעית חזקה להימנע מכאב ?. בברכה, גבי
 X