כל מה שצריך לדעת על ...

התפתחות הילד

התפתחות הילד

הערכה התפתחותית:

אמנם ההתפתחות מתחילה בלידה ונמשכת עד הזקנה המאוחרת אך הערכה התפתחותית נערכת בדרך כלל עם תינוקות וילדים צעירים בגל הרך. בהערכה התפתחותית יש להתחשב בכל הגורמים הנוגעים בחייו של הילד – המשפיעים על התפתחותו ומושפעים ממנה – המשפחה הקרובה, המסגרת החינוכית, הקהילה וכד'. באבחון הפסיכולוגי-התפתחותי יש לקחת בחשבון את ההשתנות המהירה של ילדים במהלך השנים הראשונות – לפיכך, תוצאות האבחון אינן תקפות לאורך זמן ובעצם משקפות את הסטטוס התפקודי הנוכחי של הילד. בנוסף, האבחון העכשווי אינו יכול לנבא את ההתפתחות העתידית (אלא אם מדובר בתסמונת שמהלכה ידוע או בפגיעה נוירולוגית משמעותית וידועה).

ההערכה ההתפתחותית חייבת להתחשב בהקשר החיים האמיתי של הילד ולכן אצל תינוקות ופעוטות יש חשיבות רבה בעריכת האבחון ההתפתחותי בסביבת החיים הטבעית (ככל שניתן) של הילד (בבית, בגן, אצל המטפלת) ואצל ילדים גדולים יותר, רצוי לצפות בילד ביותר מסביבה אחת (אם הילד בא למטרת האבחון לקליניקה של הבודק, הרי שרצוי לצפות בו גם במסגרת הגן). האבחון הפסיכולוגי-התפתחותי נערך באוריינטציה התערבותית – כלומר, מנסים לשרטט את תמונת הילד בהווה על מנת לאתר תחומי חוזק ולהשתמש בהם דרך טיפולים כדי לקדם נקודות חולשה של הילד. בניגוד למבוגרים או ילדים גדולים יותר – ילדים קטנים מאד רגישים לאינטראקציה עם הבודק ולכן חשוב שהאבחון ייערך באווירה נינוחה וסבלנית, מכוונת ומכילה. טווחי הקשב של ילדים צעירים הם קצרים יחסית ולכן רצוי לחלק את תהליך ההערכה לפגישות קצרות יחסית בהן ניתן יהיה למצות את הפוטנציאל של הילד בכל תחומי התפקוד (קוגניציה, תקשורת ושפה, מוטוריקה, הסתגלות ויכולות אדפטיביות, יכולות רגשיות-חברתיות).בנוסף, ההערכה ההתפתחותית נערכת פעמים רבות בשיתוף ההורים או לפחות בנוכחותם.

יש חשיבות רבה בהערכה ההתפתחותית לאסוף מידע מכמה מקורות שונים במידת האפשר (הורים, גננת, ואנשים אחרים הבאים במגע עם הילד). להערכה התפתחותית מספר שלבים:

  •  *  ראיון התפתחותי עם ההורים: ההורים מתארים את ההתפתחות המוקדמת של הילד, המערך המשפחתי, ההיסטוריה המשפחתית, הריון לידה והשגת אבני דרך, משחק, תגובה למגע, תנועה במרחב, יכולות שפתיות, מיומנויות חברתיות וכד'.

  •  *  דו"ח גננת: דו"ח מובנה שבו הגננת מפרטת את תפקודיו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים

  •  *  בדיקה ישירה של הילד: תצפית במשחק חופשי ומובנה, שימוש בכלי אבחון פורמאליים המותאמים לגילו ותפקודו ההתפתחותי של הילד, שימוש בשאלונים (להורים ו/או לגננת). האבחון כולל מיפוי של התפקודים בכל תחומי ההתפתחות (אשר הוזכרו קודם).

  •  *  תצפית בגן: על מנת לבחון את המיומנויות והכישורים התפקודיים של הילד כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשר הטבעי של חיי היום יום שלו

  •  *  אינטגרציה של המידע והכללתו בדו"ח מסכם. הדו"ח יכול לכלול אבחנה ספציפית, מספר אבחנות המתאימות לתפקודו הנוכחי של הילד, או לא לכלול אבחנות כלל. הדו"ח בדרך כלל כולל המלצות להמשך ההתייחסות לילד: טיפולים בתחומים שונים, השמה במסגרת המתאימה לצרכיו של הילד, מעקבים, אבחונים נוספים, התערבויות ספציפיות (כגון: שילוב הילד בחוג תנועה בקהילה, או עידוד מפגשים של הילד בתיווך הורי עם ילדים מהמסגרת החינוכית, או הדרכת הורים ועוד).


פורום פיזיותרפיה התפתחותית

התפתחות הילד
מענה לשאלות הורים ואנשי מקצוע בסוגיות הקשורות לקשיים התפתחותיים, בדגש על קשיים בהתפתחות התנועה, אצל תינוקות וילדים.

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים
טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

כתבות/מאמרים בנושא התפתחות הילד

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

הדרכות וידאו בנושא התפתחות הילד

מערוץ הוידאו של פורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בהתפתחות הילד

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא התפתחות הילד
התפתחות הילד

מיכל דביר קורן

פסיכולוגית התפתחותית מומחית

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות,לקויות התפתחותיות, הפרעות תקשורת, קושי ביחסי הורה-ילד
אזור בארץ: מרכז,שרון,קרית אונו
שפה: עברית,אנגלית
מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.
התפתחות הילד

יעל אדם

קלינאית תקשורת

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,לקות שמיעה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית
''לטפס, לזקוף ידיים, לעמוד על בהונות, להגיע. שלא לפגוע'' (יאנוש קורצ'אק, כתבים פדגוגיים)
התפתחות הילד

נעמה גוטמן וייזר

פיזיותרפיסטית BPT

התמחות: פיזיותרפיה
אזור בארץ: מרכז,חדרה,צפון
שפה: עברית
פיזיותרפיסטית, בעלת ניסיון רב בטיפול בתינוקות וילדים בעלי קשיים התפתחותיים ובשיקום נוירולוגי. מרצה בבית ספר למאמנים בוינגייט ומדריכת סטודנטים לפיזיותרפיה.
התפתחות הילד

אינה צוקרמן

קלינאית תקשורת

התמחות: גמגום, חרדה ופוביה, בני נוער ומבוגרים.
אזור בארץ: חיפה, טבעון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
קלינאית תקשורת עם רקע אישי בגמגום. אני מטפלת עם הבנה עמוקה שגמגום הוא יותר מאוסף סמפטומים גופניים, אלא הזמנה לתהליך אישי עמוק שיחלחל לכל תחומי החיים.

התפתחות הילד

קלודיה קראוס

פסיכולוגית קלינית לילדים

התמחות: חרדה ופוביה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית לילדים, מומחית בטיפול בילדים והוריהם, בזוגות וביחידים. פסיכולוגיה בגובה העיניים, קבלה והקשבה יחד עם מקצועיות ומומחיות רבת שנים.
התפתחות הילד

המרכז לטיפול רגשי בילד בית איזי שפירא

פסיכולוגיה קלינית, טיפול משפחתי, טיפול בהבעה ויצירה, טיפול קבוצתי

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,לקות שמיעה,פעוטות,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: מרכז, שרון, רעננה
שפה: עברית,אנגלית,שפת סימנים
אנו מתמחים בטיפול בילדים בני נוער ומבוגרים עם מוגבלויות שונות, נכות או ירידה ביכולת כתוצאה ממחלה מתמשכת, תסמונות, לקויות בלמידה ובקשב והפרעות בתקשורת.
התפתחות הילד

מיעד מורג יפה

פסיכולוגית. M.A בפסיכולוגיה קלינית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית,אנגלית
אני מיעד, פסיכולוגית, בעלת .M.A בפסיכולוגיה קלינית. מטפלת במבוגרים, בילדים ובבני נוער ומציעה גם הדרכות הורים
התפתחות הילד

דן הרצוג

מרפא בעיסוק, Msc. OT

התמחות: קשיי ויסות חושי וסרבול מוטורי
אזור בארץ: שרון,רעננה
שפה: עברית,אנגלית
מתמחה באבחון וטיפול בילדים עם קשיי ויסות חושי וסרבול מוטורי, בעל תואר שני בריפוי בעיסוק של הדסה והאוניברסיטה העברית.

התפתחות הילד

סוגי טיפול בילדים

פיזיותרפיה לתינוקות וילדים


פיזיותרפיה לתינוקות וילדים עוסקת בתחומים שונים:
פגים, תינוקות צעירים עם בעיות התפתחות קלות, תינוקות עם לקויות מולדות שונות, ילדים צעירים עם קשיים התפתחותיים מולדים או נרכשים וילדים בוגרים ונוער עם בעיות הקשורות לגדילה והתפתחות כמו עקמת, בעיות יציבה, כאבי גדילה ושיקום לאחר תאונות או מחלות.
הטיפול הפיזיותרפי בתינוקות וילדים נעשה דרך משחק והפעלה של הילד וממוקד מטרה תפקודית מעולמו של הילד.
פיזיותרפיסט ילדים, או פיזיותרפיסט התפתחותי, הינו פיזיותרפיסט שסיים ארבע שנות לימוד לתואר ראשון בפיזיותרפיה, ולאחריהן עבר הכשרות נוספות וקורסים מתקדמים המכשירים אותו לעבוד עם תינוקות וילדים מתוך בסיס ידע רחב.

ריפוי בעיסוק לילדים


ילדים יכולים להעזר בריפוי בעיסוק במגוון קשיים- קשיי אכילה ושינה, בעיות בויסות חושי, בעיות תקשורת והפרעה על הרצף האוטיסטי, סירבול מוטורי, בעיות שמיעה או ראייה, קשיי קשב וריכוז והיפראקטיביות, פגים, קשיי למידה (קוגניטיביים, קשיי ארגון), כמו כן מרפאות בעיסוק עוסקות בהתאמת ציוד עזר, עמדות לימוד ומחשוב, אחיזת עיפרון וויסות הכוח בכתיבה, קשיי התארגנות ועוד

אבחון התפתחותי


אבחון שפה, דיבור ותקשורת

אבחון בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת נערך ע"י קלינאי תקשורת ונמשך מספר מפגשים, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ובסוג הקושי. מטרת האיבחון היא לקבוע האם התפתחותו של הילד הנבדק תואמת גיל בכל אחד מהתחומים: שפה, דיבור ותקשורת.

כלי האבחון: ניתן להשתמש במבחני שפה פורמאליים שעברו התאמה ותיקנון לשפה העברית ובכלי תצפית שעברו התאמה ותיקנון לעברית. (לדוגמא: מבחן גורלניק לסינון שפה, איבחון כצנברגר, מבחן מעש"ה)

בתחום השפה נבדקות בין היתר היכולת להבין שפה (כמו:הבנת הוראות, הבנת סיפור) ויכולת הבעת השפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, יכולת נרטיבית: יכולת לספר, לתאר, להסביר), הזיכרון השמיעתי והיכולת להשתמש בשפה באופן תקשורתי.

בתחום הדיבור: במידה והדיבור אינו ברור יש צורך לבדוק האם הסיבה לכך נעוצה ברמת הצליל (קושי בהגיית צליל מסוים), ברמת ההברה (קושי בהיגוי מבנה הברה מסוים), ברמת המילה (קושי בהיגוי מילים במבנה מסוים) או ברמת המשפט (קושי בהיגוי מבנה משפט מסוים), כמו כן חשוב לבדוק את תנועתיות אברי ההיגוי (לשון, שפתיים, לחיים), שטף הדיבור, הקול והאינטונציה. בתחום התקשורת נבדקים מאפייני התקשורת הלא מילולית (למשל קשר עין, שימוש בג'סטות, הצבעה) והשימוש בתקשורת מילולית.

תחום נוסף הנבדק ע"י קלינאי תקשורת הוא קשיי בליעה, הבדיקה נעשית בדרך כלל בשלב הראשון ע"י תצפית באכילה ובדיקת יכולות הנגיסה, הלעיסה והבליעה ובהמשך במידת הצורך נבדקת הבליעה בבדיקת וידאו פלורוסקופיה (צילום וידאו של תהליך הבליעה), בדיקה זו נעשית בבית חולים.

(נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)