כל מה שצריך לדעת על ...

התפתחות הילד

התפתחות הילד

טיפול דיאדי - הורה-ילד
עבור ילדים בגיל הרך, ההתקשרות הראשונית עם אחד ההורים או עם שניהם הוא בסיסו של הביטחון והאמון בעולם. דרך קשר זה ילמד הילד להכיר את העולם, ירגיש בטוח לבדוק ולהתנסות. קשר זה הינו הבסיס ליצירת קשרים אחרים וללמידה רגשית. יכולתם של ההורים להכיל את הילד, לאהוב אותו ללא תנאים ולהעביר לו מסר כי הוא ראוי לאהבה, היא גם היכולת שלהם לעזור לו כאשר מתעוררים קשיים.

בטיפול הדיאדי, נפגש המטפל עם הילד ועם אמו או אביו, וצופה ביחסים ובאינטראקציה ביניהם. תוך כדי משחק, המטפל מדריך ומתווך, מאפשר להורה ללמוד על עולמו הרגשי של הילד דרך המשחק המשותף, להבין לעומק את צרכיו הרגשיים ולקבל כלים להתמודדות טובה יותר. לרוב, חלק מהמפגשים יתקיימו רק עם ההורים. במפגשים אלו יתשאל המטפל את ההורים ויקבל מהם אינפורמציה על הילד בסיטואציות מחוץ לטיפול, יעבד עמם את התחושות והרגשות שעלו במפגשים המשותפים עם הילד וידריך אותם כיצד לקדם את הילד ואת האינטראקציה עמו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)
עבור הורים המתקשים להציב גבולות, או כאשר מרגישים ההורים כי איבדו שליטה על התנהגותו של הילד (אצל ילדים גדולים יותר), טיפול מסוג זה מאפשר שינוי בדפוסי החשיבה המעכבים הסתגלות של הילד מחד, ושיפור מיומנויות התנהגותיות (חברתיות, משפחתיות, לימודיות וכדומה) מאידך. במהלך הטיפול עובד המטפל עם הילד או המתבגר על תפיסותיו לגבי עצמו (דימוי עצמי, דימוי גוף) ולגבי הקשרים שלו עם העולם ועוזר לו ל"תקן" עיוותים בחשיבה. הם עובדים על דפוסי חשיבה מקדמים ומצמיחים. ברמה ההתנהגותית, יקבל הילד משימות ברורות, יעשה חשיפה הדרגתית ומבוקרת לגירויים וסיטואציות מהם נמנע וימצא חלופות ומענים להתנהגויות אותן רוצים למגר.

סוג טיפול זה הינו קצר יותר ומאוד משימתי. מתאים למתבגרים ולילדים בגילאי בית הספר. בגיל הרך, יחד עם הדרכת הורים אפשר להכין תכניות התנהגות לחיזוק או הכחדה של התנהגות מסוימת וספציפית.

פורום פיזיותרפיה התפתחותית

התפתחות הילד
מענה לשאלות הורים ואנשי מקצוע בסוגיות הקשורות לקשיים התפתחותיים, בדגש על קשיים בהתפתחות התנועה, אצל תינוקות וילדים.

פורום הדרכת הורים

התפתחות הילד
הפורום יעסוק בשאלות לגבי הצבת גבולות, התמודדות עם בעיות התנהגות של ילדים וחיזוק סמכותם של ההורים בתוך המשפחה .

כתבות/מאמרים בנושא התפתחות הילד

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה


לכל הכתבות בנושא התפתחות הילד

הדרכות וידאו בנושא התפתחות הילד

מערוץ הוידאו של פורטל על הספה


לסרטוני הדרכה נוספים בתחום התפתחות הילד

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בהתפתחות הילד

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא התפתחות הילד
התפתחות הילד

מיכל דביר קורן

פסיכולוגית התפתחותית מומחית

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות,לקויות התפתחותיות, הפרעות תקשורת, קושי ביחסי הורה-ילד
אזור בארץ: מרכז,שרון
שפה: עברית,אנגלית
מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.
התפתחות הילד

יעל אדם

קלינאית תקשורת

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,לקות שמיעה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית
''לטפס, לזקוף ידיים, לעמוד על בהונות, להגיע. שלא לפגוע'' (יאנוש קורצ'אק, כתבים פדגוגיים)
התפתחות הילד

נעמה גוטמן וייזר

פיזיותרפיסטית BPT

התמחות: פיזיותרפיה
אזור בארץ: מרכז,חדרה,צפון
שפה: עברית
פיזיותרפיסטית, בעלת ניסיון רב בטיפול בתינוקות וילדים בעלי קשיים התפתחותיים ובשיקום נוירולוגי. מרצה בבית ספר למאמנים בוינגייט ומדריכת סטודנטים לפיזיותרפיה.
התפתחות הילד

אינה צוקרמן

קלינאית תקשורת

התמחות: גמגום, חרדה ופוביה, בני נוער ומבוגרים.
אזור בארץ: חיפה, טבעון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
קלינאית תקשורת עם רקע אישי בגמגום. אני מטפלת עם הבנה עמוקה שגמגום הוא יותר מאוסף סמפטומים גופניים, אלא הזמנה לתהליך אישי עמוק שיחלחל לכל תחומי החיים.

התפתחות הילד

קלודיה קראוס

פסיכולוגית קלינית לילדים

התמחות: חרדה ופוביה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית לילדים, מומחית בטיפול בילדים והוריהם, בזוגות וביחידים. פסיכולוגיה בגובה העיניים, קבלה והקשבה יחד עם מקצועיות ומומחיות רבת שנים.
התפתחות הילד

המרכז לטיפול רגשי בילד בית איזי שפירא

פסיכולוגיה קלינית, טיפול משפחתי, טיפול בהבעה ויצירה, טיפול קבוצתי

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,לקות שמיעה,פעוטות,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: מרכז, שרון, רעננה
שפה: עברית,אנגלית,שפת סימנים
אנו מתמחים בטיפול בילדים בני נוער ומבוגרים עם מוגבלויות שונות, נכות או ירידה ביכולת כתוצאה ממחלה מתמשכת, תסמונות, לקויות בלמידה ובקשב והפרעות בתקשורת.
התפתחות הילד

מיעד מורג יפה

פסיכולוגית. M.A בפסיכולוגיה קלינית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית,אנגלית
אני מיעד, פסיכולוגית, בעלת .M.A בפסיכולוגיה קלינית. מטפלת במבוגרים, בילדים ובבני נוער ומציעה גם הדרכות הורים
התפתחות הילד

דן הרצוג

מרפא בעיסוק, Msc. OT

התמחות: קשיי ויסות חושי וסרבול מוטורי
אזור בארץ: שרון,רעננה
שפה: עברית,אנגלית
מתמחה באבחון וטיפול בילדים עם קשיי ויסות חושי וסרבול מוטורי, בעל תואר שני בריפוי בעיסוק של הדסה והאוניברסיטה העברית.

התפתחות הילד

סוגי טיפול בילדים

טיפול במשחק


הטיפול במשחק נשען על ההנחה כי ילדים רוצים לשחק באופן ספונטני וכי דרך המשחק ניתן לצפות בדפוסי התנהגות של הילד, לחוות את עולמו הרגשי, ולהגיע עמו לתקשורת ישירה ועקיפה בה הוא מרגיש מוגן ופחות חשוף. ילדים עשויים להתקשות להביע את עולמם הרגשי במילים מכמה סיבות.

האחת, בהיבט ההתפתחותי, הילד עדיין לא רכש אוצר מילים המאפשר לו טווח רחב מספיק להביע את עולמו הרגשי, אם בגלל גילו הכרונולוגי ואם בגלל שלא היה חשוף לדיבור פנימי רגשי אשר לימד אותו הבעה רגשית מספקת.

לקריאה נוספת

הדרכת הורים


לכל מקצוע ישנה הכשרה כלשהי- אם באמצעות חניכה וחפיפה או הכשרה לימודית באורך כזה או אחר. להורות, התפקיד המשמעותי והחשוב בחיינו- אין הכנה ואין הכשרה. מרגע היוולדם ועד סוף חיינו אנו מהווים מקור תמיכה, מוקד לציפיות של הילד ושל החברה. אבל בכל שלב התפתחותי, אנו נדרשים לשנות את סגנון ההורות שלנו והילדים זקוקים מהוריהם לדברים שונים. יותר מזה, כל ילד במשפחה הוא שונה ודורש מההורים סגנון התמודדות אחר.

הדרכת הורים הינה ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

טיפולים בהבעה ויצירה


טיפל באומנות, מוסיקה, דרמה וכדומה הם טיפולים המציעים אלטרנטיבה לשיחה המילולית אשר עשויה להיות קשה לילדים. דרך האמצעים האומנותיים יכול הילד להביע תחושות, מחשבות ורגשות אשר המילים היו מאיימות מדי עבורו להביע. האמצעים האומנותיים מאפשרים פורקן רגשי בתוך סביבה שמורה. המטפל ביצירה יוכל עשות את הקישורים בין תהליך היצירה והתוצרים לבין עולמו הרגשי של הילד המטופל. עולם הדימויים (דמויות דרמטיות, ציורים ושירים) הם אמצעי הנתפס "מוגן" יותר כיוון ואינו ישיר ועל כן מוצאים הילדים בערוצים אלו מפלט עקיף נוח יותר להעלות בעיות רגשיות.

במידה ומחליטים לפנות למטפל בהבעה ויצירה חשוב להתאים את האמצעי האומנותי לתחומי העניין של הילד. ככל שהילד מבוגר יותר, העדפותיו יהיו ברורות יותר. ילד בן עשר שאינו אוהב לצייר יתקשה מאוד לשתף פעולה בטיפול באומנות.



אבחון התפתחותי


הערכה התפתחותית:

אמנם ההתפתחות מתחילה בלידה ונמשכת עד הזקנה המאוחרת אך הערכה התפתחותית נערכת בדרך כלל עם תינוקות וילדים צעירים בגל הרך. בהערכה התפתחותית יש להתחשב בכל הגורמים הנוגעים בחייו של הילד – המשפיעים על התפתחותו ומושפעים ממנה – המשפחה הקרובה, המסגרת החינוכית, הקהילה וכד'. באבחון הפסיכולוגי-התפתחותי יש לקחת בחשבון את ההשתנות המהירה של ילדים במהלך השנים הראשונות – לפיכך, תוצאות האבחון אינן תקפות לאורך זמן ובעצם משקפות את הסטטוס התפקודי הנוכחי של הילד. בנוסף, האבחון העכשווי אינו יכול לנבא את ההתפתחות העתידית (אלא אם מדובר בתסמונת שמהלכה ידוע או בפגיעה נוירולוגית משמעותית וידועה).

ההערכה ההתפתחותית חייבת להתחשב בהקשר החיים האמיתי של הילד ולכן אצל תינוקות ופעוטות יש חשיבות רבה בעריכת האבחון ההתפתחותי בסביבת החיים הטבעית (ככל שניתן) של הילד (בבית, בגן, אצל המטפלת) ואצל ילדים גדולים יותר, רצוי לצפות בילד ביותר מסביבה אחת (אם הילד בא למטרת האבחון לקליניקה של הבודק, הרי שרצוי לצפות בו גם במסגרת הגן). האבחון הפסיכולוגי-התפתחותי נערך באוריינטציה התערבותית – כלומר, מנסים לשרטט את תמונת הילד בהווה על מנת לאתר תחומי חוזק ולהשתמש בהם דרך טיפולים כדי לקדם נקודות חולשה של הילד. בניגוד למבוגרים או ילדים גדולים יותר – ילדים קטנים מאד רגישים לאינטראקציה עם הבודק ולכן חשוב שהאבחון ייערך באווירה נינוחה וסבלנית, מכוונת ומכילה. טווחי הקשב של ילדים צעירים הם קצרים יחסית ולכן רצוי לחלק את תהליך ההערכה לפגישות קצרות יחסית בהן ניתן יהיה למצות את הפוטנציאל של הילד בכל תחומי התפקוד (קוגניציה, תקשורת ושפה, מוטוריקה, הסתגלות ויכולות אדפטיביות, יכולות רגשיות-חברתיות).בנוסף, ההערכה ההתפתחותית נערכת פעמים רבות בשיתוף ההורים או לפחות בנוכחותם.

יש חשיבות רבה בהערכה ההתפתחותית לאסוף מידע מכמה מקורות שונים במידת האפשר (הורים, גננת, ואנשים אחרים הבאים במגע עם הילד). להערכה התפתחותית מספר שלבים:

  •  *  ראיון התפתחותי עם ההורים: ההורים מתארים את ההתפתחות המוקדמת של הילד, המערך המשפחתי, ההיסטוריה המשפחתית, הריון לידה והשגת אבני דרך, משחק, תגובה למגע, תנועה במרחב, יכולות שפתיות, מיומנויות חברתיות וכד'.

  •  *  דו"ח גננת: דו"ח מובנה שבו הגננת מפרטת את תפקודיו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים

  •  *  בדיקה ישירה של הילד: תצפית במשחק חופשי ומובנה, שימוש בכלי אבחון פורמאליים המותאמים לגילו ותפקודו ההתפתחותי של הילד, שימוש בשאלונים (להורים ו/או לגננת). האבחון כולל מיפוי של התפקודים בכל תחומי ההתפתחות (אשר הוזכרו קודם).

  •  *  תצפית בגן: על מנת לבחון את המיומנויות והכישורים התפקודיים של הילד כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשר הטבעי של חיי היום יום שלו

  •  *  אינטגרציה של המידע והכללתו בדו"ח מסכם. הדו"ח יכול לכלול אבחנה ספציפית, מספר אבחנות המתאימות לתפקודו הנוכחי של הילד, או לא לכלול אבחנות כלל. הדו"ח בדרך כלל כולל המלצות להמשך ההתייחסות לילד: טיפולים בתחומים שונים, השמה במסגרת המתאימה לצרכיו של הילד, מעקבים, אבחונים נוספים, התערבויות ספציפיות (כגון: שילוב הילד בחוג תנועה בקהילה, או עידוד מפגשים של הילד בתיווך הורי עם ילדים מהמסגרת החינוכית, או הדרכת הורים ועוד).


אבחון שפה, דיבור ותקשורת

אבחון בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת נערך ע"י קלינאי תקשורת ונמשך מספר מפגשים, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ובסוג הקושי. מטרת האיבחון היא לקבוע האם התפתחותו של הילד הנבדק תואמת גיל בכל אחד מהתחומים: שפה, דיבור ותקשורת.

כלי האבחון: ניתן להשתמש במבחני שפה פורמאליים שעברו התאמה ותיקנון לשפה העברית ובכלי תצפית שעברו התאמה ותיקנון לעברית. (לדוגמא: מבחן גורלניק לסינון שפה, איבחון כצנברגר, מבחן מעש"ה)

בתחום השפה נבדקות בין היתר היכולת להבין שפה (כמו:הבנת הוראות, הבנת סיפור) ויכולת הבעת השפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, יכולת נרטיבית: יכולת לספר, לתאר, להסביר), הזיכרון השמיעתי והיכולת להשתמש בשפה באופן תקשורתי.

בתחום הדיבור: במידה והדיבור אינו ברור יש צורך לבדוק האם הסיבה לכך נעוצה ברמת הצליל (קושי בהגיית צליל מסוים), ברמת ההברה (קושי בהיגוי מבנה הברה מסוים), ברמת המילה (קושי בהיגוי מילים במבנה מסוים) או ברמת המשפט (קושי בהיגוי מבנה משפט מסוים), כמו כן חשוב לבדוק את תנועתיות אברי ההיגוי (לשון, שפתיים, לחיים), שטף הדיבור, הקול והאינטונציה. בתחום התקשורת נבדקים מאפייני התקשורת הלא מילולית (למשל קשר עין, שימוש בג'סטות, הצבעה) והשימוש בתקשורת מילולית.

תחום נוסף הנבדק ע"י קלינאי תקשורת הוא קשיי בליעה, הבדיקה נעשית בדרך כלל בשלב הראשון ע"י תצפית באכילה ובדיקת יכולות הנגיסה, הלעיסה והבליעה ובהמשך במידת הצורך נבדקת הבליעה בבדיקת וידאו פלורוסקופיה (צילום וידאו של תהליך הבליעה), בדיקה זו נעשית בבית חולים.

(נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)