Blog Image

עוזית דגן

מטפלת זוגית ומשפחתית ומדריכה מוסמכת

התמחות: טיפול פרטני, זוגי ומשפחתי בגישת הכוחות, הדרכת הורים, התמודדות עם פוסט טראומה ומשברי חיים, פתיחת חסמי יצירה.
אזור בארץ: הוד השרון והסביבה
שפה: עברית, אנגלית


טיפול הוא התקרבות לעצמנו ולאחרים מתוך חמלה גדולה. מזמינה אתכם – יחידים, בני-זוג ומשפחות לראות בקונפליקטים בחייכם הזדמנות לצמיחה, תוך היכרות עם הכוחות והיצירתיות הקיימים בכם.
Blog Image

רן כרמלי

פסיכולוג קליני

התמחות: התמכרויות,בריאות הנפש,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: הוד השרון
שפה: עברית,אנגלית


מתמחה בעבודה עם מבוגרים צעירים המרגישים צורך ביצירת שינוי מתמשך ועמוק בחייהם, ובעבודה עם מתבגרים הזקוקים למציאת קולם האותנטי ויכולתם להתמודד עם הסביבה.
Blog Image

גלעד בר-לב

פסיכולוג בהתמחות קלינית

התמחות: התמודדות עם משברי חיים, חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות שינה, ופוסט טראומה
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית, אנגלית, צרפתית


פסיכולוג מורשה (מ.ר 122031). מטפל במבוגרים ומתבגרים בירושלים. ניתן להתקשר להתייעצות ראשונית ללא עלות.
Blog Image

מיעד מורג יפה

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: בעלת ניסיון רחב ומעמיק בבריאות הנפש ובטיפול עבור דיכאון, חרדה, אבל ומשברי חיים. מתמחה בטיפול בנערות והוריהן.
אזור בארץ: ירושלים,מודיעין
שפה: עברית, אנגלית


אני כאן עבורכם כדי להציע סיוע אישי, מקצועי ואכפתי. מאמינה בקשר הטיפולי כמאפשר חיבור ומרחב בטוח ומקדם שינוי. מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים בטיפול פסיכו-דינאמי בשילוב שיטות נוספות.
Blog Image

ליאת איזדורפר הלרמן

פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית וחינוכית)

התמחות: הפרעות אכילה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים, הפרעות נפשיות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית ואנגלית


מציעה ייעוץ וטיפול פסיכולוגי למגוון רחב של קשיים ובעיות. יצירת מרחב בטוח ולא שיפוטי, המבוסס על כבוד ושיוויוניות, ומאפשר התבוננות פנימה, התמודדות עם מורכבויות, קשיים וצמיחה.
Blog Image

גלית ביבי

פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית

התמחות: דיכאון וחרדה, אובדן ואבל, בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים, שינויי גיל ההתבגרות, התמודדות עם שינויים ומשברי חיים.
אזור בארץ: ראשון לציון, מרכז, חולון, רחובות
שפה: עברית


אני שמה דגש על הקשר הטיפולי, ובאמצעות ההתמחות הייחודית שלי בפסיכותרפיה ובטיפול זוגי ומשפחתי יתאפשר לך תהליך עמוק ורב מימדי המשלב את הנפש והלא מודע, עם החלקים הזוגיים והמשפחתיים.
Blog Image

אידה ואנונו

עו''ס MSW פסיכוטרפיסטית CBT

התמחות: טיפול CBT EMDR חרדה דיכאון OCD נפגעות תקיפה מינית פוסט טראומה התמכרויות לקויות למידה הדרכת הורים ועוד
אזור בארץ: מרכז
שפה: עברית


מאמינה בטיפול בגובה העיניים המותאם אישית עם המטופל/ת בהתאם לצרכים העולים. כולנו דומים וכולנו שונים, כל אחד הוא יחד ומיוחד והגישות המוצעות טיפול הן רחבות ומגוונות.
Blog Image

אילנה רזי-בן-מאיר

מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, פסיכודרמטיסטית

התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים וטראומה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,חדרה, זכרון יעקב בנימינה
שפה: עברית,אנגלית


אני מאמינה ביכולת של האדם, זוגות ומשפחות לחולל שינויים בחייהם, ובחשיבות של שימוש בכוחות היצירתיים לפיתרון קונפליקטים עם הזולת ועם עצמך. משלבת את גישת סאטיר ממוקדת מטרה לשינוי.
Blog Image

שרית קאן

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, בעיות משפחתיות, אבל, פוסט טראומה, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, נכויות ומחלות כרוניות
אזור בארץ: שרון,הרצליה
שפה: עברית


מטפלת במבוגרים ומתבגרים סביב משברי חיים משתנים. טיפול בגישה דינמית בשילוב כלים ממוקדים במידת הצורך (CBT, דינמי קצר מועד).
Blog Image

עינת אספורמס

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן, טיפול במתבגרים, קשיים חברתיים, קשב וריכוז, לקויות למידה,הדרכת הורים.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, המרכז
שפה: עברית


אני עובדת בגישה אינטגרטיבית, שהיא שילוב של מספר גישות וטכניקות טיפוליות פסיכודינמיות וכן קוגניטיביות התנהגותיות (CBT).
Blog Image

גלית ארגוב

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: נכויות ,הפרעות אכילה,בריאות הנפש,חרדה ,דיכאון,בעיות במיניות ,בעיות משפחתיות ,אבל ,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית


מטפלת במבוגרים ומתבגרים עם התמקצעות ייחודית בטיפול בצעירים(20-45). מאמינה בקשר טיפולי מכיל ומקצועי כבסיס הבטוח להתמודדות עם קשיי החיים ולהשגת שינוי.
Blog Image

שירה אינגבר-כהן

שירה אינגבר-כהן פסיכולוגית קלינית מומחית לילדים, נוער ומבוגרים

התמחות: דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,עמק חפר, חדרה, נתניה
שפה: עברית


טיפול פסיכולוגי במבוגרים,נוער,ילדים וזוגות.שנים רבות של טיפול חיזקו את אהבתי לאנשים באשר הם,והעצימו את אמונתי בטוב שקיים בבסיס כל אדם,ביכולת לצור שינוי ובכוחו המרפא של הקשר הטיפולי




הדרכה הורית

הדרכת הורים הינה מפגש בין הורי הילד אשר זיהו קושי בהתפתחותו או בתפקודו הרגשי / התנהגותי /חברתי לבין איש מקצוע אליו פנו או הופנו לקבלת מענה. זהו כלי טיפולי אשר מהווה חלופה לטיפול פסיכולוגי או פרא רפואי או כטיפול מלווה ומסייע לטיפול המקצועי בילד. הדרכת ההורים בעיקרה הינה מתן כלים ויעוץ תוך כדי איסוף מידע מההורים על ילדם. מחקרים מראים כי הורים אשר לומדים להתבונן בילד ולדווח על התפתחותו מגיעים למידע המשקף לרוב את אותן תוצאות אשר יתקבלו באבחון פסיכולוגי. ההנחה הבסיסית היא כי ההורים מכירים את ילדם בצורה הטובה ביותר, לרוב יותר מכל איש מקצוע וכי השפעתם על הילד היא גדולה בהרבה מזו של איש מקצוע. כמו כן, ילד יפיק יותר וירגיש בטחון רב יותר כאשר העזרה לקשייו מגיעה וניתנת מהוריו ולא מזר ולשם כך צריכים ההורים הנחיה כיצד לתת לו את המענים המדוייקים להם זקוק.

לכל מקצוע ישנה הכשרה כלשהי- אם באמצעות חניכה וחפיפה או הכשרה לימודית באורך כזה או אחר. להורות, התפקיד המשמעותי והחשוב בחיינו- אין הכנה ואין הכשרה. מרגע היוולדם ועד סוף חיינו אנו מהווים מקור תמיכה, מוקד לציפיות של הילד ושל החברה. אבל בכל שלב התפתחותי, אנו נדרשים לשנות את סגנון ההורות שלנו והילדים זקוקים מהוריהם לדברים שונים. יותר מזה, כל ילד במשפחה הוא שונה ודורש מההורים סגנון התמודדות אחר.

הדרכה הורית הינו ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

בעידן המודרני, בו לילדים נגישות אינסופית למידע, הם חשופים בין היתר גם לתכנים אלימים ובלתי מותאמים לגילם. מצד שני, מדברים על העצמתם, הורים רוצים לתת לילדיהם תחושת כוח ומסוגלות ולעיתים מבלבלים את חופש הבחירה בחופש מוחלט. התוצאה של תהליכים אלו היא אובדן הסמכות ההורית.

בתהליך, עובדים עם ההורים על יחסיהם עם הילדים, על תפיסתם את מעמדם ההורי ועל דפוסי התקשורת בבית. הדרכת הורים משלבת גישות קוגניטיביות (שינוי דפוסי חשיבה של ההורים) והתנהגותיות כמו גם גישות מערכתיות ומשפחתיות. מקובל מאוד לערוך חלק או את כל המפגשים בבית המשפחה כך מתאפשר למדריכ/ה לראות "בשידור חי" את דפוסי התקשורת ואת דרך התנהלות הבית ולהתייחס לחוזקות ולקשיים של המשפחה.

הורים למתבגרים

לטיפול במתבגרים מגיעים הורים למתבגרים המרגישים כי דרכי התקשורת או ההתנהלות המשפחתית יצאה משליטה, הורים למתבגרים מתקשים להטיל סמכותם על ילדים ומאבדים שליטה על ניהול המשפחה. כמו כן ההדרכה מתאימה מאוד גם במקרים בהם במשפחה ילד עם לקות למידה או ילדים בעלי נכויות התפתחותיות או חולי כרוני ואז מתמקדת ההדרכה על מתן מקום לכל ילדי הבית, על דפוסים של הגנת יתר ועל הדרכת ההורים בניהול הטיפול המיוחד.

היא ממוקדת הווה וממוקדת התנהגות ואין מטרתה, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, לחקור את עברו של המטופל, את יחסיהם של ההורים עם הוריהם וכן הלאה. ההדרכה היא כלי נפלא ויעיל, כאשר מדובר בהורים למתבגרים המצליחים ליישם את ההדרכה. הורים למתבגרים המתקשים להעביר את המידע שמקבלים מהתיאוריה למעשה, לסיטואציות היומיומיות, רצוי שיפנו לתהליך רחב ומקיף יותר אשר יבדוק ויטפל בקשיים בעטים לא מצליחים ליישם את ההדרכה.

למה ניתן לצפות בהדרכת הורים?

ראשית, ההדרכה אמורה לתת להורים ידע ומידע. נושאי הידע הם מגוונים – מידע אודות התפתחות של ילדים, השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ילדם ולמה זקוק מהם בשלב זה. בזמן הטיפול ניתנים דגשים על עולמו הרגשי של הילד וכיצד התנהגות ההורים יכולה לווסת קשיים רגשיים כמו גם להעצימם. בנוסף ניתן לקבל ידע אודות זכויות, שירותים, דרכי טיפול, כלים ומחקרים.

בניגוד לטיפול פסיכולוגי בו המטפל עוזר למטופל להגיע לתובנות בעצמו, המדריך או המדריכה יבואו עם אג'נדה ברורה כיצד הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים ויתן כלים ממשיים ו"הוראות הפעלה". יתכן ואף חשוב שהמדריך ותפיסת עולמו יתאימו לתפיסת עולמכם וכי מטרות ההדרכה יהיו ברורות עוד פני תחילת התהליך. הדרכה טובה היא כזו אשר מתחשבת באורח החיים של המשפחה ומתאימה את ההנחיות לתרבות ולחיי המשפחה עד כמה שניתן.

בתוך התהליך , נעשה תהליך העצמה וביסוס הסמכות של הורים. הורים כמנהיגים הם הורים אשר לוקחים שליטה על ניהול חיי הבית, יש להם את הידע והכלים להנהיג את המשפחה ולהביאה למקום אליו הם רוצים להגיע. להורים צריך להיות חזון וראייה של עתיד ילדיהם. ילדים צריכים לדעת כי הוריהם יודעים מה לעשות ויוכלו להתמודד עם בעיות וקשיים. כך רוכשים הילדים בטחון. הורים שירכשו בחזרה את בטחונם ביכולתם להנהיג את המשפחה יעבירו את הבטחון הזה לילדיהם.

עוד חשוב לדעת כי המדריך או המדריכה צריכים להיות אנשי מקצוע המכירים את השלב ההתפתחותי של הילד מספיק טוב כדי להתריע במידה ונראה שהבעיה מורכבת יותר ודורשת אבחון או התערבות טיפולית רחבה יותר .

מתי לפנות להדרכת הורים?
  • כאשר הורים מרגישים כי אבדו שליטה על המשמעת של ילדיהם, הורים למתבגרים שאינם מצליחים להציב גבולות וכל חיי המשפחה תלויים במידת שיתוף הפעולה של הילד. כאשר הורים מוצאים עצמם מתלבטים אם לצאת מהבית או לתכנן תכניות בגלל חשש מהתנהגות ושיתוף הפעולה של הילד- סימן שהמנהיגות ההורית אינה ברורה בבית. כאשר הורים צריכים "לבקש רשות" או לקוות שילדם ישתף פעולה- רצוי לפנות להדרכה. ככל שהזמן יעבור- הבעיות יגדלו עם הילד. ילד בן שנתיים שמסרב לקום כשקוראים לו, אפשר לקחת אותו על הידיים. כשיהיה בן 6 או 7 זה יהיה קשה מאוד ומאוחר יותר- בלתי אפשרי.


  • כאשר קיימת בעיית ויסות וקושי במעברים אצל ילדים בגיל הרך-סביב שינה, אכילה, מקלחות. ילדים אשר מתקשים ובוכים מאוד במעברים כנראה יש בעית ויסות וניתן לטפל בה. במקרים אלו כדאי לשלב הדרכה על ידי מרפאה בעיסוק כדי לערוך אבחון סנסורי יחד עם הדרכה אשר תתמקד בהתנהלות ההתנהגותית של ההורים מול הילד. קשיים בויסות החושי משפיעים ישירות על יכולת הויסות הרגשי וההתנהגותי של הילד ורצוי לטפל בהם בהקדם ולחסוך מהילד ומהוריו חודשים או שנים של תסכול מתמשך.


  • ילדים עם קשיי מעבר למזון מוצק, גמילה מחיתולים, גמילה ממוצץ וכדומה.


  • ילדים בעלי צרכים מיוחדים- לעיתים נדרשת הדרכה על ידי איש מקצוע מתחום השיקום המכיר את צרכים היחודיים של הילד. במקרים אלו ההדרכה תעסוק לרוב גם בהתנהלות מול האחים של הילד בעל הצרכים המיוחדים.


  • הדרכת הורים לילדים עם לקויות למידה ו/ או בעיות קשב וריכוז- בתהליך זה תתן להורים כלים ישומיים בנוגע לעזרה בלימודים, ארגון הסביבה וסדר היום של הילד, התנהלות מול בית הספר ומידע בנוגע לשירותים וזכויות.


  • בעיות התנהגות, בעיות חברתיות ורגשיות של ילדים- במיוחד בגילאי בית הספר, כשילד אינו עוד "רך" וכבר רכש כוח פיזי והתנהגותי (אלימות מילולית או פיזית, השלכת חפצים, סרבנות, התעלמות מההורים וכו') , הדרכת הורים במקרים אלו הינה הכרחית אך לרוב אינה מספיקה, יש לבדוק האם התפתחו קשיים רגשיים אחרים אצל הילד והאם הוא זקוק לעזרה כלשהי במקביל להדרכת ההורים.



סוגים של הדרכת הורים

ההדרכה יכולה להתבצע בקבוצת הורים או בצורה פרטנית. היא יכולה להתרחש בבית או בקליניקה. הנה כמה יתרונות וחסרונות של סוגיה השונים של הדרכות הורים שונות:

ההדרכה בקבוצה בדרך כלל מאגדת הורים לילדים סביב אותם גילאים לדוגמה הורים למתבגרים, וסביב אותן סוגיות. בקבוצה ניתן ללמוד מניסיונם של אחרים, למצוא תמיכה בקשרים הנוצרים עם הורים המתמודדים עם קשיים דומים, ובעיקר לקבל "אישור" על כך שלא רק אצלי יש בעיות ותהליך נורמליזציה זה מהווה שחרור מתחושות האשמה והוא חלק מתהליך ההעצמה.

הדרכה פרטנית עוסקת כולה במשפחה ובילד. היא יכולה להתרחש כולה בקליניקה, ולהסתמך על דיווחי ההורים או על תצפית בילד ובאינטראקציה שלו עם ההורים בקליניקה. כמו כן יכולה להתרחש הדרכה בחלקה או כולה בבית. בבית, מקבל המדריך אינפורמציה אותנטית וחשובה, מתצפית באירועים של חיי היום יום ובתגובה של ההורים ושל הילד. מצד שני, משפחות מסויימות עשויות להרגיש נפלשות כאשר המדריך צופה בבית.

כאשר מדובר בטיפול לילדים גדולים יותר כגון הורים למתבגרים (גיל בית ספר) הילדים עשויים להתנגד במידה אשר לא תאפשר תהליך של שינוי. התפתח גוף ידע משמעותי העוסק בדיווחי הורים וניתן אף לצלם ולתעד סיטואציות בבית ולהביאן לקליניקה. כאשר הילדים גדולים יותר, התיאור שהם נותנים הינו מידע לא פחות חשוב.

ישנן הדרכות הורים שהן חלק מטיפול בקשיים של הילד- כאשר ילד הולך לטיפול פסיכולוגי על הוריו לקבל הדרכה בנוגע לקשיים המעסיקים אותו. כך גם כאשר ילד נמצא בטיפול של מרפאה בעיסוק או איש מקצוע אחר- על ההורים לקבל הדרכה לגבי דברים שהם יכולים לעשות בכדי לקדם את המטרות הטיפוליות.

מי מתאים לעשות הדרכת הורים?

תלוי בקושי בעטיו פונים להדרכה. חשוב לבדוק כמה ניסיון וידע יש למדריך בקושי הספציפי בגללו פניתם למדריך או המדריכה. כאשר הבעיה הינה בעיה התנהגותית של ילד בגיל הרך, ויש להורים קושי בהצבת גבולות, יתכן ואשת מקצוע אשר עברה הכשרה כמדריכת הורים במוסד מוכר תתן מענה מקצועי הולם.

כאשר לילד קושי התפתחותי מורכב יותר, חשוב כי ההדרכה תינתן על ידי איש מקצוע המומחה בתחום התפתחות הילד.

כאשר לילד בעיות רגשיות /נפשיות /חברתיות והוא זקוק לטיפול פסיכולוגי, חשוב כי גם ההורים יקבלו הדרכה מאותו איש מקצוע.

עובדים סוציאליים המתמחים בתחום התפתחות הילד יכולים לתת מענה טוב להורים לילדים בגיל הרך ולילדים עם קשיים התפתחותיים. כמו כן אנשי טיפול (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ) המתמחים בתחום השיקום יכולים לתת הדרכה להורים לילדים עם נכויות התפתחותיות.

אנשי מקצוע מתחומי מקצועות הבריאות – קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק- ידריכו את ההורים בנוגע לתרגול עם הילד בתחומי המוטוריקה והשפה בהם מטפלים.

מצא עבורי הדרכת הורים