
מהי פסיכודרמה?
צוות על הספה
המציאות הטיפולית בפסיכודרמה מאפשרת למטפל לחקור דרכי התמודדות חדשות עם המציאות הממשית, לנסות תגובות שונות ולחוות חוויה מתקנת לאירועים שכבר קרו.
כלי הפסיכודרמה מסייע במקרים כאלה ומאפשר למטפל ולמטופל לעבד באופן עקיף תכנים וחוויות משמעותיות לטיפול, בסביבה מבוקרת ותומכת ומבלי החשש ממבוכה או מסנקציה חברתית.
מהי פסיכודרמה?
המושג פסיכודרמה הוא הלחם של שתי מילים יווניות: נפש (פסיכו) ופעולה (דרמה), כאשר משמעות השם מתארת נפש בתנועה או התנועה של הנפש.
זוהי טכניקת טיפול בפסיכותרפיה, אשר נכללת בקטגוריה של טיפול באמצעות אומנויות ומבוססת על חוויה אישית.
טכניקות מרכזיות בפסיכודרמה
הקבוצה – טיפול באמצעות פסיכודרמה יתבצע במקרים רבים בסטינג קבוצתי. מייסד השיטה, גיייקוב מורנו, האמין כל כך בכוחה התרפויטי של הקבוצה, עד שהגדיר את הפסיכודרמה כ"טיפול פרטני במסגרת קבוצתית".
משחק תפקידים – כלי בסיסי בשיטת הפסיכודרמה, המאפשר למטופל להציג - באופן ישיר או עקיף - קשיים, אתגרים פסיכולוגים וקונפליקטים שמעסיקים אותו ולמצוא דרכים להתמודד איתם.
הכסא הריק – טכניקה במהלכה מוצב בחדר כיסא ריק, שיכול לייצג כל דמות משמעותית עבור המטופל או כל חלק רלוונטי בנפשו שלו. על הכסא הריק ניתן להשליך רגשות מבלי לפחד לפגוע באדם קרוב וללא החשש מתגובה, שעשויה להיות הרסנית.
כפיל – טכניקה במסגרתה המטפל מדבר בגוף ראשון, בשם המטופל, ובכך מסייע לו להבין תחושות או מחשבות שאולי לא העז להעלות בעצמו. למטופל ניתנת זכות התגובה לאחר כל אמירה וביכולתו לקבל, לדחות או לדייק אותה – עד שתהפוך לאותנטית.
מראה – המטפל או חבר אחר בקבוצה משקפים למטופל את התוכן שהוא בוחר לעלות, או את האופן שבו הוא עושה זאת ומאפשרים לו לרכוש תובנות ייחודיות לאופן ההתבוננות הזה.
מקהלה – טכניקה קבוצתית נוספת, בה הקבוצה מהדהדת את דברי המטופל כמו במקהלה, באופן המאפשר רפלקציה.
יתרונות השיטה
פסיכודרמה מאפשרת למטופל את החופש לפעול במעין "מציאות מדומה" (או כפי שכינה אותה מורנו – מציאות עודפת surplus reality) ובתוך המציאות הזו להיות אקטיבי וספונטני מבלי לשלם על כך מחיר חברתי כלשהו.
המציאות הטיפולית בפסיכודרמה מאפשרת למטפל לחקור דרכי התמודדות חדשות עם המציאות הממשית, לנסות תגובות שונות ולחוות חוויה מתקנת לאירועים שכבר קרו.
איך נראה טיפול פסיכודרמה?
טיפול בעזרת פסיכודרמה נפוץ כיום במסגרות רבות יותר ויותר, ביניהן בתי אבות, מסגרות שיקומיות, מרכזים לטיפול בהתמכרויות ובהפרעות אכילה, בתי חולים, בתי כלא ומסגרות חינוכיות כמו גנים ובתי ספר.
המבנה של טיפול פסיכודרמה כולל שלושה רכיבים מרכזיים:
1. חימום קולי ותנועתי שמטרתו להשתחרר מהמציאות שמחוץ לחדר הטיפול ולהכין את המטופל לפעולה.
2. הפעולה הדרמטית – שימוש באחת הטכניקות המהוות את כלי העבודה המרכזיים ומפורטים למעלה.
3. שלב של שיתוף בחוויות ותובנות שרכש המטופל בעת המפגש הטיפולי.
למי מתאים טיפול בעזרת פסיכודרמה?
פסיכודרמה היא כלי מצוין לטיפול באנשים המתקשים לבטא את עצמם באופן מילולי ובכלל זה ילדים.
השיטה מאפשרת עבודה טיפולית במגוון רחב של מצבים, אך נמצאה יעילה ביותר במצבים הבאים:
* התמודדות עם פוסט טראומה
* דיכאון
* הפרעת חרדה
* הפרעות אכילה ובעיות דימוי גוף
* ביטחון עצמי ירוד
* קושי בניהול מערכות יחסים זוגיות, הוריות או חברתיות
* קושי בהתמודדות עם לחץ
* לקויות למידה
* התמכרויות
* התמודדות עם מחלות קשות, מחלות כרוניות ופגיעות פיזיות
מדוע לעיתים פסיכודרמה עדיפה על טיפול דינמי?
בעוד שטיפול דינמי מבוסס על שיחות ודורש מהאדם רמה גבוהה של מודעות, פסיכודרמה מאפשרת לאדם לדבר פחות על החוויות, הזיכרונות והתחושות שלו, או לא לדבר עליהם כלל, ובמקום זה לפעול אותם, לשחזר אותם ולחוות אותם מחדש בצורה טובה ביותר ובסביבה מוגנת ותומכת.
אפשרות זו עשויה להיות משמעותית ביותר עבור מטופלים רבים ולאפשר להם פריצת דרך טיפולית שאולי לא היתה מתאפשרת בסטינג טיפולי אחר.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג קליני
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, קשיים במערכות יחסים, חרדה, עיסוק בסוגיות של גבריות, זעם ותוקפנות, מיניות וזה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, כפר סבא ואזור השרון
שפה: עברית, אנגלית
מטפל במבוגרים ומתבגרים סביב סוגיות של התמודדות עם משברי חיים, קושי במערכות יחסים, חרדה ודכאון, עיסוק בסוגיות של מגדר וגבריות, זעם

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: פסיכותרפיה פסיכואנליטית: בריאות הנפש, התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן, פוסט-טראומה, זהות, הגירה ו
אזור בארץ: חיפה,אונליין
שפה: עברית, אנגלית, גרמנית, רומנית
מאמינה בכוח השינוי של מפגש אמיתי עם עצמנו ועם הזולת; בטיפול כמרחב שמייצר תנאים לכך; ובתנועה והתובנות הנוצרות בעקבות זאת כמשחררות ח

מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת
התמחות: טיפול פרטני וזוגי, חרדה ופוביה,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים
אזור בארץ: באר שבע, אופקים, נתיבות, עין הבשור ואזור הדרום
שפה: עברית
אני שימרית, מטפלת זוגית, אישית, ומשפחתית מוסמכת. מאמנת מבוגרים וילדים בשיטת cbt בהתמחות ב-ADHD. מטפלת בחרדות, פיתוח מיומנויות חברת
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה קורה לילד שלי בבית הספר? הילה שבורון
מה קורה לילד שלי בבית הספר? כמה פעמים ילדיכם קמו בבוקר והתלוננו מיני תלונות כדי לא ללכת לבית הספר? מתי בקשתו של ילד ותחנוניו להשאר בבית הם בדיקת גבולות וחלק ממשהו טבעי ומוכר שהגורם לו הוא רצון להתפנק בבית, ומתי זה סימן אזהרה?
מתבגרים וסמארטפון חלק ג' ואחרון יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אז מה היה לנו? בחלק א' (איך הסמארטפון משפיע על ילדנו), נחשפנו לסכנות האמיתיות הטמונות בשימוש בסמארטפון, בחלק ב' (מתבגרים וסמארטפון חלק ב') דיברנו תכל'ס על איך זה מתבטא במציאות של בני הנוער, בהחלט חומר מטלטל (וחובה לקריאה לפני שממשיכים הלאה), ועכשיו מה?
עבודה טיפולית עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עפ מודל עיבוד האבל של קובלר רוס אמוץ לוטפי M.S.W
ברצוני להתמקד במאמר זה על מודל עבודה קלינית עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים על פי מודל חמשת שלבי האבל של קובלר רוס (1973).
ילדים בעלי כישורים חברתיים יצליחו להשפיע יותר ולהתמודד טוב יותר עם לחץ חברתי לימור רותם - מטפלת בהבעה ויצירה
כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו "מקובלים" בחברה. כבר מגיל צעיר אנחנו מלמדים את ילדינו להתנהג יפה לחברים, לחלוק, לוותר, להתאפק ועוד. תהליך החברות (תהליך של התנסות חברתית ותרבותית המקנה ליחיד כללים וערכים בחברה בה הוא חי)