חשיבות מיקום הילד במשפחה
נירה גבאי
חישבו אצלכם בבית, עד כמה הבכור והשני שונים בתכונותיהם: אם הבכור שקט, השני יהיה פעיל ורעשן, אם הבכור תלמיד טוב, יבחר השני דווקא להצטיין בתחום אחר כגון: ספורט.
בתדירות ממש גבוהה קוראים להם לבית הספר, שניהם אנשים עובדים, כל טלפון מהמחנכת מקפיץ אותם, בית הספר מצפה שהם יעזבו הכל ויגיעו לקחת את הבן שלהם. יעל הייתה נסערת ומוצפת, היא בכתה תוך כדי הדברים. שיתפתי אותה שהמצב באמת לא טוב ואני רואה את הקשיים שלה, אך נטעתי בה אופטימיות כששיתפתי שנראה לי שביחד נוכל לגרום לגל לבטא את עצמו בדרך שונה.
כבר מלראות את המיקום של גל במשפחה ניתן להבין שמצבו מזמן התנהגויות מפריעות. הכוונה היא שהוא נולד אחרי אדם שהיה הבן הבכור במשפחה, כולם ציפו לבואו, הוא היה גם הנכד הראשון, הייתה התרגשות גדולה. כשיעל הייתה בהריון עם גל היא השתוקקה ללדת בת, היא עצמה בת בין אחים בנים ומאד היה חשוב לה שתהיה לה בת. אך נולד לה בן, האכזבה שלה מלווה את הגידול שלו, גם אם הדברים לא נאמרים גל חש אותם. כשגל היה בן 4 נולדה אפרת "הנסיכה", כולם התרגשו מבואה. שיקפתי ליעל את התמונה כפי שחש אותה גל.
יעל אמרה תוך כדי הזלת דימעה שאף פעם לא חשבה על זה באופן הזה. כשהורים מבינים את החשיבות של המיקום במשפחה יותר קל להיכנס לנעליים של הילד המפריע. הדרך של גל לומר לעולם קשה לי היא הדרך של ההתנהגות המפריעה. לחלק מהמפגשים שלנו הצטרף גם אביו של גל, העבודה המשותפת של שניהם הניבה פירות ולאט לאט גל התנהג באופן מתאים יותר גם בבית וגם בכיתה. ההורים חשו סיפוק גדול, הוציאו הרבה פחות אנרגיות ואספו את הכוחות להתמקד בצרכים של גל כדי שגל יחוש אנ"י :אהוב נחוץ ויכול.
חשוב שנבין את המקום של כל ילד במשפחה.
הילד הבכור:
מגיע לבית שאין בו ילדים. הוא הראשון ולכן הוא הגיע למקום בו יכול לבחור היכן להתמקם. שום דבר לא "תפוס" עדיין. יש להורים הרבה אנרגיה, משאבים כלפיו, ההורים מסביבו, כי הוא היחיד. הילד הזה, גדל בעולם של מבוגרים, בראשית דרכו ולכן פעמים רבות האינטראקציה עם המבוגרים יוצרת אצלו אמביציה, שאפתנות. (סטטיסטית, יש יותר בכורים בארגונים, בעמדות מפתח). בנוסף, כאשר יגיעו אחים אחרים, הבכור מקבל תפקידים, ע"מ לעזור להם. הבכור חונך את אחיו הקטנים, מה שמחזק את יכולותיו גם כן. ילדים בכורים, גם בבגרותם, עוזרים מאוד לאחרים, הרבה אנשי טיפול הם בכורים. כאשר נולד אח נוסף, אז הבכור חש שמעמדו מתערער. יש "מלחמה" על הכתר. אבל מקומו מובטח. הוא תמיד יהיה הבכור. כל דבר שהוא יעשה בבית, זה יהיה בפעם הראשונה. תכונותיו: כושר ארגון, אחריות, הישגי, מצליחן, חרד כי ההורים היו חרדים יותר.
הילד השני, "הסנדביץ'":
הגיע לבית שכבר יש בו ילד אחד. הוא מושווה למישהו שכבר קיים. הוא ילד שיודע לשתף פעולה. הוא יודע שצריך לחלוק, לחכות, שלא הכול שלו. כיסא אחד כבר "תפוס". בשביל להרגיש מיוחד, משמעותי, הוא נדרש לתפוס כיסא אחר. לכן חישבו אצלכם בבית, עד כמה הבכור והשני שונים בתכונותיהם: אם הבכור שקט, השני יהיה פעיל ורעשן, אם הבכור תלמיד טוב, יבחר השני דווקא להצטיין בתחום אחר כגון: ספורט. האח ה- 2 נראה כמו אחד שתמיד מישהו נושף בעורפו. הוא תמיד בתחרות, צריך להתאמץ כדי להשיג משהו, יש להם יכולות הישרדות טובות מאוד. הוא מנסה להשיג, הוא תחרותי, מעז, ההורים רגועים יותר. ילדים כאלה פונים לתחומים של הרפתקנות, ספורט, פחות קונפורמיסטים מהבכורים. כשנולד האח ה- 3 הוא מתחיל לחוש "לחוץ". הוא מחפש את המקום שלו. כי לגדול קוראים "הבכור", יש לו סטאטוס, לקטן קוראים "התינוק". לבן האמצעי אין סטאטוס. הוא חש מקופח. הם חברותיים מאוד. פעמים רבות, בשל היותם באמצע, הם סובלים מתחושת דימוי עצמי נמוך. כהורים עצתי לכם, שימו לב לאמצעי, המקום שלו מאד בעייתי במשפחה, לכן עלול לעורר בעיות כדי שיראו אותו.
הילד הצעיר "בן הזקונים":
הילד ה- 3 מגיע לבית בו ישנם כבר 2 אחרים גדולים ממנו. כשיש אחים גדולים יותר בבית והורים, יש רף ציפיות גבוה ולכן ילדים צעירים, רוצים מאוד לרוץ קדימה, להתקדם, כי כולם שם כבר יכולים. ילדים 3 הופכים להיות שאפתנים מאוד, מוצלחים, יצירתיים מאוד, נדרשים לפתח שיטות כדי להיות "יותר", הרבה פעמים יהיו המצחיקים של המשפחה, החוויה שלהם היא, מחד, של מינוס, הכי פחות יכול, מנגד, הוא מפתח דרכים להצלחה וליכולות. הילדים הקטנים גם מקבלים הרבה פינוקים, בפרט אם זה בן זקונים. ההורים כבר פחות בעלי אנרגיות, הרבה פעמים יוותרו לו, מה שלא עשו עם הגדולים. המקום רגוע יותר. לעיתים, הוא יהפוך להיות הילד היחיד בבית. כולם מטפלים בו ולעיתים הוא אוהב את זה. לפעמים זה נוח להיות הקטן ביותר, כי פחות דורשים ומאשימים. ההורים פשוט נותנים לו לצמוח. פחות מעיקים… לעיתים הם ילדים מפונקים, כמו במקרה של נטשה, האח ה- 3 והאח ה- 1 דומים מאוד.
מטרת העל ע"פ אדלר זו תחושת השייכות. כולנו רוצים להגיע לתחושה של שייכות, במשפחה. כהורים שימו לב למקום של כל ילד במשפחה שלכם, מי מקומו מובטח ומי פחות, ככל שתהיו יותר מודעים תתקלו בפחות קשיים.
נירה גבאי –יועצת חינוכית M.A.
פסיכותרפיה ממכון אדלר
הנחיית הורים ומנחה למיניות בריאה
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפל באמנות ובEMDR
התמחות: הדרכה ב-EMDR פרטני וקבוצתי, טיפול בסטודנטים ובוגרים, פוסט טראומה לסוגיה, הדרכת הורים, אוטיזם, חרדות,
אזור בארץ: אזור הדרום, טיפול אונליין
שפה: עברית אנגלית וצרפתית
זיכרונות קשים וטראומטיים מהעבר עלולים לקבע אצלנו בהווה דפוסי חשיבה והתנהגות של הימנעות וחשש יומיומי לחיות בטוב. אני מאמין ויודע שי
פסיכולוגית, מטפלת גשטלט, מומחית בטיפול ויעוץ למחוננים
התמחות: בריאות הנפש,חרדה, דיכאון, התמודדות עם משברי חיים, בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים , אתגרים של הור
אזור בארץ: באר שבע
שפה: עברית, אנגלית
טיפול במבוגרים נוער וזוגות, דגש בעזרה נפשית ל''אנשים רגישים מאד'' (HSP)-החווים את העולם באופן אינטנסיבי יותר מהרגיל (נפוץ בקרב מח
פסיכולוגית שיקומית מומחית
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיקים ותסמונת טורט,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,רוסית
שמי נטליה, פסיכולוגית שיקומית. אני מטפלת בבני נוער והוריהם ובמבוגרים המתמודדים עם קשיים רגשיים, כמו גם עם מחלות כרוניות. אני מתאימ
פסיכותרפיסט CBT ממוקד, מדריך הורים ומטפלים
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, טראומה אבל ואובדן, לקויות למידה, כאב כרוני, משבר תעסוקתי, בריאות הנפש
אזור בארץ: קרית טבעון,צפון,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסט (CBT), מומחה בטיפול ממוקד ומכוון תוצאות לגברים ובני נוער, מנוסה בטיפול בטראומה, חרדה ודיכאון (EMDR). מלווה צמיחה וריפו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הפרעות שינה צוות על הספה
בסרט 'אידהו שלי' אנחנו מלווים את הגיבור במסעו ונדהמים לראות אותו צונח אל תוך שינה עמוקה, ככה סתם, באמצע היום, בנוכחות אנשים אחרים ובעיצומן של פעולות שגרתיות.
כיצד פעילות ספורטיבית תסייע לילד להתפתח חברתית תומר קמיל, מאמן ספורט טיפולי
השלם עולה על סך חלקיו כל אדם נתקל בסיטואציות שונות במהלך חייו בהן הוא נדרש לקחת חלק מקבוצה. בין אם בעבודה, בבית הספר או במסגרות שונות אחרות. לכן השתלבות בקבוצה, אשר דורשת עבודת צוות וחשיבה קבוצתית, היא כלי למידה חשוב עבור כל אחד מאיתנו.
איך מדברים עם ילדים על המצב הביטחוני? צוות על הספה
מצב החירום הבטחוני הנוכחי בישראל פוגש כמעט כל בית במדינה. האירועים רודפים זה את זה והחדשות נכנסות הביתה, דרך הטלוויזיה בסלון או באמצעות הרשתות החברתיות בהן שוהים גם הילדים. איך מדברים איתם על מה שקורה?
של מי השיעורים הללו לעזאזל ? ליאת פורז
הכנת שיעורי הבית נתפסת בקרב רבים כ"מטלה" משמימה ומיותרת ,הורים לא מעטים רואים בה מעמסה כבדה המוטלת בעצם, על כתפיהם, שכן, הם שמים את נושא שיעורי הבית במוקד היחסים בינם לבין ילדיהם. שעות הפנאי המשותפות הופכות לשעות נטל ומתח.