
תחפושות לפורים
צוות על הספה
יש ילדים שעדיין רוצים להכין תחפושות מקוריות בבית. אל תבהלו. לפעמים בגלל ריבוי התחפושות בחנות, כאשר ילד מבקש להכין תחפושת מסוימת, למבוגרים יש בראש הפקה מרחיקת לכת. לא בהכרח אלו הציפיות של ילדכם. יתכן ובקלות יחסית ועם אביזרים לא מורכבים ויקרים במיוחד תצליחו ביחד להעמיד תחפושת שתעשה את ילדכם מאושר.
אם בעבר היו הורים שוקדים על הכנת תחפושות מן הנמצא בבית, הילדים היום רוצים "את הדבר האמיתי" ולא אלתור. גם ההורים שמקדישים את הזמן והמוטיבציה ובאמת רוצים להכין עם ילדם תחפושת, מצליחים לעשות זאת בשנות הגן ובית הספר הראשונות ומהר מאוד אצל רוב הילדים רצון זה חולף. מצד שני, רוב התחפושות הקנויות הן גירסה קרובה אך לא בהכרח איכותית ואם הן פופולריות – אז כבר חודש לפני החג לא ניתן להשיגן במידות המבוקשות. חנויות בוטיק מציעות תחפושות נדירות ואיכותיות אך גם לזה יש מחיר- עמידה בתורים ארוכים, הוצאה כספית גדולה וגם אז- לא מובטח שאחרי שנסענו חצי מדינה לחנות המיוחלת ועמדנו בתור חצי שעה וכבר נכנענו למחיר המופקע והלא מוצדק בעליל של תשלום מאות שקלים לתלבושת חד פעמית - שנגיע לנחלה. לצערנו גם קשה לומר שתחפושות ניתן למחזר לילדים הבאים- הם כבר יודעים בדיוק מה הם רוצים ולתחפושות של היום יש אורך חיים בהיבט האופנתי שלה מאוד קצר.
היבט נוסף ומקשה על המצב הוא שמאיזו שהיא סיבה רוב התחפושות, בעיקר לבנות, ולא משנה באיזה גיל הפכו להיות מופע דוגמנות חושפני שאיננו תואם כלל את גיל הילדה.
מה עושים?
חשוב לקיים עם הילדים שיחה, טרם היציאה למסע החיפושים. להבין מה הציפיות שלהם, מה הכיוון. לצאת לדרך עם יותר מאלטרנטיבה אחת או לפחות להכין את הילדים לכן שיתכן ולא תמצא התחפושת המיוחלת ויצטרכו ללכת על רעיון אחר. הכנה מראש לפערים הללו היא חשובה מאוד. לילד אשר בראשו מצטיירת דמות מהסרטים עלולה להיות אכזבה מאוד גדולה ומפח נפש כאשר מגיעים לחנות והמציאות איננה תואמת את הפנטזיה. כאשר אכזבה זו מתרחשת בזירה ציבורית כמו חנות תחפושות, כאשר המונים נדחקים בין הקולבים, לא נמצא מוכר באיזור לסייע, לא נותנים לפתוח את התחפושות כדי למדוד- התסכול של הילד וההורה נעשים בלתי ניתנים לניהול. שיחת ההכנה יכולה לסייע רבות בהמנעות ממצב זה.
חשוב להתייחס בשיחה לא רק לדמות המסוימת שהילד מבקש אלא גם לאילו היבטים מצאו חן בעיניו בדמות. אם הילד רוצה להיות לוחם, קרי, גיבור, דברו איתו על דמויות נוספות שיכולות למלא משאלה זו. אם הילדה רוצה להיות אלסה – דברו איתה מה היא אוהבת בתחפושות (השמלה? השיער? הסרט?) וחשבו איתה על חלופות אם לא תמצא הדמות המסוימת הזו. תגלו כי לרוב יש אלמנט מסוים בתחפושת שהוא הגורם המושך העיקרי בה וניתן להשיג אלמנט זה בתחפושות אחרות. האם חשוב לילד להיות יחודי ומקורי או להפך- למצוא דמות מוכרת ופופולרית?
כמובן שחשוב בשיחה להגדיר גבולות גזרה: מה התקציב שאתם מוכנים להשקיע בתחפושת? עם הילדים הצעירים יותר שאינם מבינים עדיין ערך של כסף, לא צריך לדבר בסכום מוחלט אבל הם צריכים להיות מודעים להגבלה תקציבית. האם יש מבחינתכם הגבלה על סוגי אביזרים כמו נשקים? מסיכות? החומרים מהם עשויה התחפושת? האם אורך השמלה או אופי התחפושות הם שיקול מבחינתכם?
האם יש הגבלות שהמסגרת החינוכית הציבה בהיבט הבטיחותי? אל תצפו שהחנות תציג רק תחפושות שמותר להכניס לבית הספר. רצוי להמנע מלרכוש תחפושת שביום החגיגה ילדכם לא יורשה להגיע איתה בשלמותה לבית הספר. בררו את הדברים מראש והסבירו אותם לילד לפני צאתכם לקניות.
דברו עם הילד על שיקולי נוחות ומזג אויר. אל תגיעו ליום עצמו והמנעו ממשברים בשבע בבוקר כי קר בחוף וצריך ללבוש חולצה או בגד גוף מתחת לתחפושת או שהתחפושת לא נוחה. כאשר בוחרים עם הילד תחפושת, דברו איתו גם על איך ילבש אותה ביום עצמו אם יהיה קר או חם. הזכרו בתחפושות עבר והפיקו לקחים. האם הילד אכן יחבוש מסיכה או פיאה?האם הוא רגיש למגע של בד מסוים? אל תצאו מנקודת הנחה שאם הילד בחר בתחפושת, ברגע האמת הוא יתגבר על סבלו... ילדים הרגישים לבדים מסויימים, לחום או לקור- חשוב מאוד להקפיד להתאים להם תחפושת מתאימה. בסוף היום- קרנבל פורים הוא מסיבה וילד שסובל בתחפושת שלו לא יוכל להנות ממנה.
שאני אכין תחפושת?
יש ילדים שעדיין רוצים להכין תחפושות מקוריות בבית. אל תבהלו. לפעמים בגלל ריבוי התחפושות בחנות, כאשר ילד מבקש להכין תחפושת מסוימת, למבוגרים יש בראש הפקה מרחיקת לכת. לא בהכרח אלו הציפיות של ילדכם. יתכן ובקלות יחסית ועם אביזרים לא מורכבים ויקרים במיוחד תצליחו ביחד להעמיד תחפושת שתעשה את ילדכם מאושר. דוקא ההכנה המשותפת יכולה להיות חוויה ולתת לחג הזה משמעות אחרת ומהנה יותר ממסע הקניות המפרך והמלאה בחנויות.
דרך נוספת לייצר תחפושת שאיננה מוכנה מראש לקניה, היא לבדוק האם ישנם אביזרים מסויימים שניתן לרכוש בנפרד או חלקי תחפושת מעודפים של שנים קודמות מהם ניתן להרכיב תחפושת חדשה ומקורית. החנויות מציעות במחירים נמוכים במיוחד עודפים של תחפושות שנפתחו ולא נרכשו ולכן אינן שלמות. קצת סבלנות ונבירה בערמות עשויות להשתלם. לעיתים רק צריך להרכיב כמה חלקים של תחפושות כדי לייצר דמות חדשה ומפתיעה.
בנוגע לילדים עם הרגישות לבדים- מכיון והתחפושות המוצעות ברשתות עשויות מבדים זולים, ולא מכותנה אלא מתחליפי בד מסוגים שונים, ילדים אלו עלולים לסבול. גם אם מדד את התחפושת שתי דקות בחנות, אין להסיק מכך שביום המסיבה יצליח להחזיק מעמד שעות בתוך התחפושת. עבור ילדים אלו, עשו איתם סיבוב בחנות, קבלו רעיונות וחשבו האם ניתן להתאים בגד בלוי או לקנות בגד בסיס בחנויות הסטוק הזולות ולהלביש עליהם את התחפושת (ואז כדאי אולי לקנות מידה גדולה יותר).
הילד לא רוצה להתחפש...
תסכול נוסף של הורים יכול להיווצר כאשר אחרי כל ההשקעה הזו- החג מגיע והילד לא רוצה להתחפש.
תופעה זו נפוצה ומוכרת מאוד בקרב הקטנטנים. רבים מהם רואים את התחפושות כדמויות ענק אמיתיות ונבהלים מאוד. זו עשויה להיות חוויה מבעיתה לילד המסתכל על תחפושת הנמר ובטוח שיש לו נמר בחדר, וללבוש אותו משמעו "להבלע" בתוך הנמר. זו איננה המטרה ולא הכוונה ולכן קבלו זאת באהבה. הילד יהנה הרבה יותר מן החג אם לא יופעל עליו לחץ.
מה ניתן בכל זאת לעשות?
חשפו את הילד לתחפושת הרבה זמן מראש ובהדרגה. אל תערכו לילד הפתעה ביום המסיבה. אפשר להציג לו אותה לכמה דקות ואז להחזירה לשקית. לאחר כמה ימים לעשות זאת שוב. אחרי כמה פעמים של חשיפה קצרה זו- לתלות את התחפושת בחדרו. בכלל עוד לא לדבר על ללבוש אותה. יצרו אצלו היכרות מוקדמת ובטחון אשר יהפכו עם הזמן לסקרנות. אם הוא מגלה עניין – הלבישו אותו בחלק אחד של התחפושת. רק המכנס או רק הכובע. לא הכל בבת אחת. לכו איתו בקצב שלו כדי שירגיש בנוח ולא מאויים. ואם כל זה לא עוזר- גם בסדר. הציעו לו ביום המסיבה לצייר משהו על פניו או רק לחבוש כובע או אפילו לשים את האביזרים שכן אהב בשקית בתיקו ותנו לו להחליט אם ומתי ירצה להשתמש בהם.
והכי חשוב- שיהיה חג שמח!
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומדריכה
התמחות: קשיים ביחסים בין- אישיים, בגידה, פרידה, חרדה, מיניות, אבל ואובדן, זהות אישית, פרק ב', חינוך ילדים,
אזור בארץ: מרכז,פתח תקווה
שפה: עברית
בעלת ניסיון בטיפול זוגי ומשפחתי. מלווה זוגות הנמצאים במצב של משבר, תקיעות, תחושה של שגרה חונקת הפוגעת בזוגיות ובהורות, ורוצים לשדר

פסיכותרפיסטית ועובדת סוציאלית קלינית
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, אבל ואובדן, עיבוד חוויות טראומתיות, הריון ולידה, קשיים חברתיים, קשיים בזוגיו
אזור בארץ: מודיעין, ראשון לציון, שפלה
שפה: עברית, אנגלית
אני מאמינה שבכל שלב בחיים, יש לנו הכוח והיכולת לשנות ולהתמודד בצורה טובה יותר שתאפשר לחיות חיים מלאים.

פסיכולוגית קלינית ומטפלת CBT
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD, הפרעת קשב וריכוז ADHD, פוסט טראומה CPTSD,וטיפו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת השרון
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית. מטפלת זוגית ומטפלת במתבגרים ומבוגרים. מומחית לטיפול במצבי לחץ, חרדה,משברי חיים, דכאון, הפרעה אובססיבית ק
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך להתמודד עם ילד רגיש צוות על הספה
רגישות נחשבת לתכונה חיובית ברוב החברות המודרניות ואנו מאחלים אותה לילדינו ומקווים שיצמחו להיות מבוגרים רגישים, שרואים את האחר וערים לרגשותיו, כמו גם לרגשות שלהם עצמם.
מערכות יחסים זוגיות בתקופתינו וינר שרי
המערכת הזוגית המסורתית ראתה בזוגיות מקום יציב בטוח עם ציפיות ברורות באחריות כלפי בן הזוג והמשפחה. מסרים אלו עומדים בסתירה לכך שבזמננו הציפיה היא למימוש והתפתחות אישית.
לשרוד או לשחרר? ד"ר אהרון רוי ספנג'ין
בתוך כל אחד מאיתנו ישנם חלקים שנוצרו בנו כתוצאה מחוויות העבר. אירועים אלו שיצרו בנו את רישומם כבר לא מתרחשים אך הם עדיין משפיעים עלינו ולא תמיד בדרכים המיטיבות עימנו...שאת למרות שאנו לגמרי מודעים לכך שהם חלקת העבר בלבד.
הילד נרתע מהחול בחצר? הילדה מחזיקה את העיפרון חזק מידי? צוות על הספה
אלו רק חלק מהסיבות שבגינן הגננת יכולה להפנות אתכם, ההורים, לפגישה עם מרפא/ה בעיסוק. יכול להיות שגם אתם שמתם לב להתנהגות השונה אצל הילד ואתם מנסים להבין מה צריך לעשות. המאמר שלפניכם יסביר מהו ריפוי בעיסוק, מה עושים, למי פונים, ואיך ההורים יכולים לסייע לתהליך.