הילדים בחופשה
צוות אתר על הספה
חלקו את החופש לפרקי זמן- והראו לילדים על לוח השנה מה ה"תכנית הכללית"- כמה ימים הם בקייטנה, כמה ימים בחופש, האם ומתי נוסעים וכו'. חשוב לתת להם תחושת שליטה על הזמן והבנה של המושג חופש "גדול".
הבוקר קמתי להנאתי ביקיצה טבעית (בשמונה בבוקר), חשבתי לי כי היום הוא יום שישי ויש לי זמן לעשות את כל הדברים שלא הספקתי השבוע. מהר מאוד נזכרתי כי היום אינו יום שישי רגיל, היום הוא היום הראשון לחופש הגדול. להפתעתי גיליתי שהילדים שבלתי ניתן להעירם משנתם בכל יום מימות השנה- כבר ערים ומוכנים להתחיל את החופש הגדול.
אז כשמוטיב ההפתעה איבד מטעמו מגיע הזמן להיערך בהתאם לנסיבות.
הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא לנסות ולשמור על שיגרה. גם אם היא שיגרה אחרת מימי לימודים, גם שיגרת חופש היא חשובה. שיגרה של ארוחת בוקר, לקום ולהתלבש, ולקבל החלטה מה עושים היום – גם אם זה להשאר בבית. הגרוע ביותר הוא לגרור את היום מבלי להחליט דבר- השעות חולפות, הילדים נעשים מרוטים מהמתנה ומציפייה, נעשה חם מדי לצאת ומדד העצבים עולה. אם אפשר לתכנן את יום המחרת ערב קודם ולשתף את הילדים- עוד יותר טוב. גם אם נשארים בבית, חשוב שהילדים ידעו שאלו התכניות. לשמור על שגרת ארוחות ושעת שינה סבירה (כאשר מדובר בילדים עד גיל היסודי שם עוד יש לנו שליטה), לשמור על מינון סביר בין פעילות בבית לפעילות בחוץ, בין זמן משפחתי, זמן מחשב ולזמן עם חברים.
מומלץ בחום לעשות עם הילדים שיחת תיאום ציפיות לקראת התקופה. לדבר על הכללים עליהם חשוב לכם לשמור, על השיגרה החדשה, לספר להם על תכניות אם קיימות ועל כך כי לא כל יום תהיה אטקרקציה חדשה. לכלול בשיחה זו כי גם בחופש לילדים יש אחריות- אם זה למטלות בבית או אם בשיעורי הבית לחופש. אפשר גם לדבר איתם על נושא הכסף. ילדים מבינים כי לא יוכלו לקבל כל מה שיבקשו גם אם הם מנסים שוב ושוב לבקש. הסבירו להם כי החלטתם להקדיש לחופש סכום מסויים ולכן יהיו דברים שתוכלו לעשות או לקנות ויש דברים שלא. תנו להם מרחב בחירה מסויים בתוך גבולות ההחלטה שלכם. לדוגמה, אם מתאים לכם ללכת פעם בשבוע לבריכה או לסרט, תנו להם לבחור לאן לצאת השבוע. אם החלטתם על קניית חוברות עבודה או חומרי יצירה, שהם יבחרו את החוברת או את החומרים. תיאום הציפיות יוריד במעט את המשא ומתן האינסופי על "מה עושים היום".
חלקו את החופש לפרקי זמן- והראו לילדים על לוח השנה מה ה"תכנית הכללית"- כמה ימים הם בקייטנה, כמה ימים בחופש, האם ומתי נוסעים וכו'. חשוב לתת להם תחושת שליטה על הזמן והבנה של המושג חופש "גדול".
וביום יום- לא צריך לרוץ ולקנות במאות שקלים ציוד לחופש. הקדישו זמן למשחק איכותי עם הילדים, תנו להם זמן להיות עם עצמם, תכננו איתם זמן שיוקדש לקריאה, וסמנו משבצות זמן שיוקדשו לפעלות משותפת אתכם.
אז איך אפשר למלא את הזמן המשותף? כמה רעיונות לבילוי ביתי בחופש:
בישול- פעילות זו יכולה למלא לפחות חצי יום כאשר מתחילים משלב בחירת המאכל אשר תכינו יחד, והלאה לשלב קניית המצרכים, ההכנה, עריכת השולחן או הפיקניק בגינה הקרובה בו תאכלו את המאכל. תוך כדי בישול משותף אפשר לשחק במשחק ניחושים- עוצמים עיניים ונותנים לילד לטעום דברים ולנחש מה הונח בפיו. על אותו עקרון ניתן לנחש מה ממששים. אפשר לנסות ולבשל מבלי לדבר- ולתקשר בשפת סימנים.
הכנת משחקים- לכולנו יש בבית ארגז מלא בצעצוצים השוכבים להם ללא מגע יד אדם אשר נאספו מארוחות ילדים שונות מהפתעות יום הולדת וכו'. אפשר לשפוך את הארגז וביחד לחבר אותם למשחק חדש שנמציא – הילדים ימציאו שמות לחפצים, יחברו כמה חפצים יחד וימציאו סיפור דימיוני לשחק אותו.
ניתן גם לקחת גרביים ישנות ולהכין מהן בובות יד ואז לעשות יחד הצגה. כל מה שצריך זה לצייר עיניים או לגזור מסמרטוטים פה ועיניים, לעשות שיער מכמה חוטים או אפילו מחתיכות פלסטיק שקופות של בקבוק שתיה.
הכנת תחפושות ואיפור – בוחרים עם הילד דמות, מחפשים בבית תלבושות מבגדים של אמא/ אבא משלבים אביזרים, חומרים ממוחזרים, מתאפרים ומצטלמים.
נסו לפתוח עם הילדים את כל ארונות המטבח המכילים כלים לא שבירים ולבנות מהם זירה/ טירה/ תפאורה למשחק דימיוני.
בניית אוהל או "מחנה"- קחו שמיכה, הדקו אותה בעזרת אטבי כביסה לידית הארון בחדר, לגב המיטה וכדומה כך שייווצר אוהל, הכניסו לאוהל כריות, משחקים ובובות, וערכו פיקניק באוהל.
ביקור שבועי בספריה העירונית- קבעו יום קבוע בשבוע בו תבקרו עם הילדים בספריה העירונית. כמעט כל ספריה מפעילה שעות סיפור. הספריה נעימה וממוזגת, אפשר לשבת בה בנוח ולקרוא יחד סיפורים, והשירות בה אינו כרוך בתשלום.
ילדים רבים אוהבים לנקות ולסדר את הבית כאשר נותנים לזה משמעות של משחק. סידור הארון יכול להשתלב יחד עם מדידת הבגדים והתחפשות, הכנת שיקוי קסמים יכול להשתלב בניקיון המקרר (לפני שמשליכים אוכל מקולקול או לכלוך מהמקרר הילדים ישמחו להכין ממנו שיקוי) וכך ניתן למצא לכל מטלת בית משמעות של בילוי משותף.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
קרימינולוגית קלינית
התמחות: דיכאון, חרדה, התמודדות עם מחלה נפשית, משברי חיים, קשיים ביחסים בין אישיים, בעיות במיניות, טראומה, הת
אזור בארץ: קרית טבעון, עמק יזרעאל, יוקנעם, אזור הקריות, אזור הצפון ומטפלת אונליין.
שפה: עברית,אנגלית
מומחית בטיפול במבוגרים ומתבגרים המתמודדים עם משברים וקשיים רגשיים, חרדה, דיכאון, קשיים בתחום המיני, הבין אישי, טראומה והתמכרויות.
עובדת סוציאלית קלינית פסיכותרפיסטית
התמחות: טיפול cbt, חרדה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,טיפול במתבגרים ומבוגרים
אזור בארץ: שפלה,מודעין
שפה: עברית
טיפול cbt, מומחית בחרדות, דיכאון, דימוי עצמי, חולי, אובדן ושכול. עוסקת בטיפול פרטני, זוגי, והדרכת הורים. מציעה טיפול מקצועי, ממ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עבודה טיפולית עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עפ מודל עיבוד האבל של קובלר רוס אמוץ לוטפי M.S.W
ברצוני להתמקד במאמר זה על מודל עבודה קלינית עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים על פי מודל חמשת שלבי האבל של קובלר רוס (1973).
איך מתקנים לב שבור? ד"ר עירית קורן, פסיכותרפיסטית
והנה הגענו לינואר-תחילת השנה האזרחית-2019. עוד שנה חלפה. בתחילת שנה נהוג לשים את הדגש על התחלות חדשות, משאלות ותקוות לשנה הקרובה. הפעם בחרתי דווקא לדבר על הסופים. כי כל התחלה של שנה חדשה היא גם סוף של השנה הקודמת. מה הפסדנו, מה איבדנו בדרך
חופש גדול בזמן מלחמה צוות אתר על הספה
מה נשתנה החופש הגדול הזה מכל החופשים שלפניו? נראה שלא מעט. חלק גדול מהציבור בחר להישאר הקיץ בגבולות ישראל, מתוך חשש מהלא ידוע ורצון להיות קרובים לבית במקרה חירום בטחוני, הוסיפו לכך חרדה כלכלית - בה מצויים משקי בית רבים בישראל, וקבלו תוצאה ברורה: חופש גדול יוצא דופן ומאתגר במיוחד
לקות למידה- לא רק בכיתה
בשנים האחרונות התפתחה תעשייה שלמה סביב אבחונים של לקוי למידה לצורך קבלת הקלות בלימודים ובבגרויות. האופנה הגיעה למימדים כאלו שאמא שהשתתפה באחת ההרצאות שנתתי אמרה לי "בתי חזרה מבית הספר וביקשה שאממן לה אבחון כי היא גם רוצה כרטיס שיתן לה הקלות במבחנים".