Blog Image

מורן פאר

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: זכרון יעקב
שפה: עברית
אני מאמינה כי ניתן למצוא את הדרך בה כל ילד יכול להתקדם וללמוד תוך הנאה משותפת ומשחק.
Blog Image

ענבל בן-דור פייביש

קלינאית תקשורת

התמחות: פעוטות
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית
בניית תוכנית טיפול אפקטיבית, בשיתוף ההורים, מתוך ראיה כי לכל ילד צרכים, יכולות, ותחומי עניין שונים. ע"י שיתוף פעולה זה ניתן ללמוד מתוך משחק והנאה.
Blog Image

לאה טובול

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: אשקלון
שפה: עברית
יוצרת קשר מצוין עם הילדים ומשתפת את ההורים בכל התהליך. בעלת ניסיון בתחום התפתחות הילד.
Blog Image

יעל אדם

קלינאית תקשורת

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,לקות שמיעה
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית
''לטפס, לזקוף ידיים, לעמוד על בהונות, להגיע. שלא לפגוע'' (יאנוש קורצ'אק, כתבים פדגוגיים)
Blog Image

יעל מורד

קלינאית תקשורת

התמחות:
אזור בארץ: שרון,נתניה
שפה: עברית
מטפלת בילדים בגיל הגן בלקויות שפה, דיבור ותקשורת. מתמחה בילדי ASD
Blog Image

נועה שרגאי

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית
אני מאמינה כי למידה והתפתחות מתאפשרים מתוך הנאה, עניין והתאמה לצרכיו של היחיד ובני משפחתו.
Blog Image

רגעי מפגש

מרכז טיפולי התפתחותי

התמחות: אבחון וטיפול בקשיים התפתחותיים בתחומי התפקוד השפתי, התקשורתי, הרגשי, החברתי ,המוטורי,קשב והריכוז
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז,שרון
שפה: עברית,אנגלית
מרכז טיפולי התפתחותי רב מקצועי המציע מגוון טיפולים לקידום התפתחותם של ילדים צעירים בין הגילאים 0-10.
Blog Image

יעל לדרר

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית
שמי יעל, קלינאית תקשורת התפתחותית. אני מטפלת בגישה משחקית ונעימה בילדים מגיל שנתיים ועד שנות בית ספר הראשונות בלקויות שפה, היגוי, קול וגמגום.
Blog Image

עירית הררי

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,לקות שמיעה,פעוטות
אזור בארץ: שרון
שפה: עברית
מטפלת בילדים מגיל צעיר מאוד, ההורים מוזמנים להיות נוכחים בחדר ולהיות שותפים בטיפול. מאמינה ששותפות ההורים היא המפתח להתקדמות
Blog Image

ג'ודי בלינדר-אדלקופ

קלינאית תקשורת

התמחות: הפרעות אכילה,פעוטות
אזור בארץ: ירושלים,דרום
שפה: עברית,ספרדית
בעלת ניסיון רב, מומחית בגיל הרך, בוגרת תכנית שוורץ באוניברסיטה העברית, מתמחה בתינוקות ופעוטות עם איחור התפתחותי ובעיקר עם בעיות אכילה.
Blog Image

מלי קצב הנדלמן

קלינאית תקשורת

התמחות: הדרכת הורים,פעוטות
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
קלינאית תקשורת בעלת ניסיון רב באבחון וטיפול בפעוטות,ילדים ונוער עם ליקויי שפה והיגוי. מתמחה בדו לשוניות. שיתוף וליווי ההורים לכל אורך התהליך הטיפולי
Blog Image

ינה שבות

קלינאית תקשורת

התמחות: הגוי/דיבור, שפה, דחיקת לשון ודיסלקסיה/קשיי למידה ייחודיים
אזור בארץ: שרון,נתניה
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
מומחית באבחון וטיפול בשפה, דיבור, דחיקת לשון וקשיי למידה ייחודיים. טיפול בילדים, בני נוער ומבוגרים. בעלת תואר שני וניסיון של למעלה מ 30 שנה.




קלינאית תקשורת / קלינאות תקשורת

בעל מקצוע המטפל ומאבחן מבוגרים וילדים בעלי קשיים באחד או יותר מהתחומים הבאים:
  • קשיים בדיבור כמו קשיי היגוי, גמגום, צרידות.
  • ליקויים בשפה: קושי בהבנת שפה מילולית ו/או בהפקת שפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, סיפור).
  • הפרעות בתקשורת מילולית ולא מילולית.
  • הפרעות בבליעה.
הפרעות אלו עשויות לנבוע מקשיים מוטוריים, התפתחותיים, נוירולוגיים, מבניים או פסיכולוגיים.

מטרת הטיפול של קלינאי התקשורת היא לשפר את השפה והדיבור כאמצעי לשיפור התקשורת.

תחומי ההתמחות של קלינאות תקשורת– מבוגרים, ילדים, פעוטות ותינוקות, שיקום שמיעה, טיפולי שפה, דיבור ותקשורת, שימוש בתקשורת תומכת וחליפית (במקרים בהם אין יכולת להפיק שפה דבורה).

אבחון שפה, דיבור ותקשורת

אבחון בתחומי השפה, הדיבור והתקשורת נערך ע"י קלינאי תקשורת ונמשך מספר מפגשים, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ובסוג הקושי.

מטרת האיבחון היא לקבוע האם התפתחותו של הילד הנבדק תואמת גיל בכל אחד מהתחומים: שפה, דיבור ותקשורת.

כלי האבחון: ניתן להשתמש במבחני שפה פורמאליים שעברו התאמה ותיקנון לשפה העברית ובכלי תצפית שעברו התאמה ותיקנון לעברית. (לדוגמא: מבחן גורלניק לסינון שפה, איבחון כצנברגר, מבחן מעש"ה)

בתחום השפה נבדקות בין היתר היכולת להבין שפה (כמו:הבנת הוראות, הבנת סיפור) ויכולת הבעת השפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, יכולת נרטיבית: יכולת לספר, לתאר, להסביר), הזיכרון השמיעתי והיכולת להשתמש בשפה באופן תקשורתי.

בתחום הדיבור: במידה והדיבור אינו ברור יש צורך לבדוק האם הסיבה לכך נעוצה ברמת הצליל (קושי בהגיית צליל מסוים), ברמת ההברה (קושי בהיגוי מבנה הברה מסוים), ברמת המילה (קושי בהיגוי מילים במבנה מסוים) או ברמת המשפט (קושי בהיגוי מבנה משפט מסוים), כמו כן חשוב לבדוק את תנועתיות אברי ההיגוי (לשון, שפתיים, לחיים), שטף הדיבור, הקול והאינטונציה. בתחום התקשורת נבדקים מאפייני התקשורת הלא מילולית (למשל קשר עין, שימוש בג'סטות, הצבעה) והשימוש בתקשורת מילולית.

תחום נוסף הנבדק ע"י קלינאי תקשורת הוא קשיי בליעה, הבדיקה נעשית בדרך כלל בשלב הראשון ע"י תצפית באכילה ובדיקת יכולות הנגיסה, הלעיסה והבליעה ובהמשך במידת הצורך נבדקת הבליעה בבדיקת וידאו פלורוסקופיה (צילום וידאו של תהליך הבליעה), בדיקה זו נעשית בבית חולים. (נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)

מי ראשי לעסוק בקלינאות תקשורת?

מוסמך לעסוק בטיפול בהפרעות בתקשורת הוא מי שסיים לימודי תואר ראשון לפחות במוסד מוכר על ידי המועצה להשכלה במסלול להפרעות בתקשורת, סיים את שעות הסטאז' שלו ועמד בתנאים לקבלת הכרה מקצועית ורישיון של משרד הבריאות. בבחירת קלינאי/ת תקשורת חשוב לבדוק כי הקלינאית בעלת התמחות באותו תחום בו יש לטפל וכי יש לה ניסיון קליני בתחום. לדוג' לא כל קלינאית תקשורת בעלת ניסיון בהתאמת מכשירי שמיעה, היא בעלת ידע מספיק בכל הקשור לשתל כוכליארי ולא כל קלינאית תקשורת המומחית לעבודה עם ילדים בגיל הרך על התפתחות שפה הינה בעלת ידע מספק בתקשורת תומכת וחליפית. חשוב לערוך תיאום ציפיות עם הקלינאית בכל הקשור לאבחון או טיפול קודם, מטרות הטיפול , גיל המטופל וכדומה.

(נכתב ע"י דפנה רויטמן, קלינאית תקשורת)


חפש קלינאית תקשורת