על הספה - פורומי מומחים

פורום הדרכת הורים

כמה שאלות בבקשה ;

פורום הדרכת הורים

פורום הדרכת הורים
מנהלת פורום אירית רוזנפלד אשר
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מדריכת הורים וכמו כן מציעה טיפולים פרטניים. פורום הדרכת הורים
ההדרכה ההורית באה לסייע להורים להתנהל מול ילדיהם בחיי היום-יום בדגש על אופן ההתמודדות עם בעיות התנהגויות שונות, העצמת הסמכות ההורית, הגדרה מחדש של גבולות, כלים להתמודדות עם שלבי ההתפתחות של הילדים( כגון גיל ההתבגרות).

הפורום יעסוק בשאלות לגבי הצבת גבולות, התמודדות עם בעיות התנהגות של ילדים וחיזוק סמכותם של ההורים בתוך המשפחה .

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

שאלה:  כמה שאלות בבקשה ;  -  (הילה )


שלום, 1- ברצוני לדעת איך לנהוג כשנעביר את הילד לחדרו , לבד, הוא בן 3,5 ועד כה היה עימנו באותו החדר. כך יצא. כיום אנו מזדרים לו חדר שיהיה לו. אני צכינה אחתו כבר זמן מה, והוא מתרגש.מבין שיש משהו נורא נחמד . אך בפועל איך לנהןג באותו היום, כדי שלא יפחד להיות לבד פתאום, חשוב לי לציין שאנחנו גרים בדופלקס והחדרי שינה נמצאים בקומה העליונה, ולכן שמים לו שאר מול הדלת שלא יוכל לצאת לבד מפני שכבר קרה שנפל במדרגות כשהיה יותר קטן ואנו רוצים כמובן למנוע זאת שנית. 2- הוא הרבה פעמים צועק כששר שזה לפעמים נורא מצחיק אבל לפעמים הז ממש לא, וזה מציק, וככל שנבקש ממנו להנמיך גם אם אומרים לו " אתה שר יפה מאוד, אבל אם תוכל לשיר פחות חזק,..." או כל מיני משפטים שזה לא נעים לצעוק, או שזה כואב לי באוזניים...ככל שנננסה להרגיע אטתו בנעימות אז הוא יגביר את הקול ....עד שאני כועסת :/ גם כאן אשמח לעצתך 3- בקשר לשינה, לאחרונה הוא משתולל מאוד לפני הישנה, צוחק צועק משתולל, קופץ עליי או על בעלי בכל הכוח, ממש ג'יבורי עושה עלינו חחחח ואז התקס שינה מתארך מאוד, ויוצא שהוא ישן ילסית מאוחר מהרגיל, טוב זה מהחופש הגדול כך. מנסה להחזיר הרגלים לאט לאט. והאבה פעמים רוצה לישון על המיטה שלנו. ( לדעתי הז כי המיטה שלח מתחילה להיות קצת גבולית לגודלו) 4- הוא מכור למכונית/משיאות וכל היוצא מזה מניחה כמו הרבה בנים לגילו. אבל הייתי רוצה שישחק לפעמים בדרים אחרים. כלומר יותר יצירות, יותר משלקחם חינוכיים...ויש לו כאלה רק שהוא תמיד חוזר ומהר מאוד למכוניות שלו! רק בשבת בגלל שאנחנו שומרים, הוא בהחלט עושה משחקי חשיבה, פאזלים, משחקי זיכרון.. אבל לא כל הזמן כן...תמיד המכוניות ברקע. האשלה שלי היא האם לתת לו להמשיך לשחק רק במכוניות? 5- עדיין בקשר למכוניות. כאמור הוא מכור, ויכול לקרות מצב שהוא רואה ילד בקניון עם מכונית ביד, והוא יעשה הכל כדי לשחק איתו! הוא מבקש ממנו, ואם הילד רוצה הוא בשמיים, ואם לא, אוי! או שהילד צריך ללכת, הוא בוכה צרחות, כאילו לקחו לו את המשחק שלו. הוא לא מרפה לרגע! גם כשמסבירים לו בניח. הוא מתעקש, לא שומע את הקול אותי מדברת בכלל, עד שאני מרימה את הטון, אבל אז זה מחמיר לפעמים, רק בשלב מסויים, ארוך מאוווודדד,אז רק הוא נרגע וגם זה לא ץמיד. מה לעשות?

תשובה:  כמה שאלות בבקשה ; - (אירית רוזנפלד אשר)


ריקי שלום, אתחיל משאלתך הראשונה- אז במקרה הזה את לגמרי צודקת וזה אכן סיטואציה קשוחה. אך נראה שלכם אין כל ברירה אחרת אלא לשקף לבנכם את "עקרון המציאות"- שהצעצוע לא שלו והוא לא יוכל לשחק עימו. בנוסף יש לקחת בחשבון שיהיו מקרים שבהם תצטרכו לוותר על התוכניות ולחזור עימו הביתה( באמת לעשות זאת לא רק איומים) כשהמסר הוא "אינך יכול להתנהג כך" (השידולים מיותרים במקרה דלהלן). לגבי תחושת האי נעימות, עם כל הכבוד, יש לכם כאן משימה /מטרה חינוכית חשובה יותר. לגבי הסוגייה השנייה, יש לזכור שזה דור שחייו מתנהלים ויתנהלו דרך המדיה , השאלה היא איך אתם כהורים שמים גבולות כדי ליצור איזון נכון ומותאם, וניכר שאתם עושים זאת. בהקשר האחרון- אכן טבעי שלילד יש תחום עניין משלו וגם כאן ישנה שאלה של איזון. בהחלט אפשר לגייס את תחום העניין לטובת שאר הדברים לדוגמה פאזל או יצירה בנושא של תחבורה. הייתי ממליצה באופן הדרגתי לעלות כל פעם את זמן של הפעילויות האחרות ( מחמש דקות לשש דקות וכן הלאה) . מעבר לכך חשוב בהקשר זה, לעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות החינוכי בגן. בהצלחה אירית
 X