ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה

וייז כתבה מספר רב של הצעות שיוכלו לסייע למורים לנהל את כיתתם באופן יעיל יותר. ייתכן שחלק מהן ידרשו ממך, המורה, לשנות את האופן בו ניהלת את הכיתה עד כה –רבות מהן עשויות להועיל מבחינת שיפור סביבת הלמידה והאקלים הכיתתי. חלקן יעילות במיוחד עבור תלמידים בביה"ס היסודי, אך רבות מהן יתאימו לתלמידים מהגן ועד לתיכון.

1) קבלי את התלמידים בבוקר עם חיוך על פנייך. אם אפשר, עמדי בפתח הדלת ואמרי שלום לכל תלמיד כשהוא נכנס לכיתה. הראי להם שאת שמחה לראותם.

2) פני זמן במהלך היום כדי להאזין למחשבות, לרעיונות ולדעות של תלמידייך. הביעי עניין אמיתי והגיבי באופן שיראה שאיכפת לך מדבריהם.

3) כתבי רשימת כללים קצרה, בשפה פשוטה וחיובית, שתהיה תלויה במספר מקומות בכיתה. עדיף לקרוא להם 'ציפיות' ולא 'חוקים', אבל זה תלוי בניסוח העדיף על כל מורה. לדוגמה:

a. שימרו על שקט בזמן העבודה בכיתה.

b. שימרו על כללי/ציפיות הכיתה

c. השלימו את המשימה שניתנה לכם.

d. הרימו את ידכם כדי לשאול שאלות או להעיר משהו.

e. כבדו את האחרים סביבכם (שימרו ידיים ורגליים לעצמכם, השתמשו במילים מכבדות, בקשו אם אתם רוצים לשאול ציוד מתלמיד אחר)

4) לילדים עם קושי שפתי, רצוי לתלות תמונות המייצגות את הכללים הללו.

5) עיברו על הצפיות/כללים מדי בוקר עד שכל אחד בכיתה פועל על פיהם באופן קבוע. חיזרו על הכללים אם מישהו מהתלמידים הפסיק לפעול לפיהם באופן קבוע.

6) השתמשו בחיזוקים מילוליים כאשר הילדים מקיימים את הכללים. אל תיקחו כמובן מאליו שהילדים מקפידים עליהם (למשל, "שמרתם היום כל כך יפה על השקט בזמן שעבדתם והשלמתם את כל המשימות. אתם יכולים להיות גאים בעצמכם!"). השתמשו גם בשפת גוף חיובית (חיוכים ועוד) כדי להראות את שביעות רצונכם מהתנהגותם.

7) כאשר תלמיד שובר את אחד הכללים/לא עומד בציפיות הכיתה, הצביעי על הכלל, צרי קשר עין עם התלמיד, והזכירי את הכלל בטון נייטרלי. אין להוסיף מילת שאלה ("אתה יכול לשמור על השקט בבקשה?") משום שהעניין אינו נתון לדיון או להחלטתם אלא זו ציפיה של המורה בכיתה להתנהגות מקובלת.




< חזרה לבלוג