מאת ד"ר ארז מילר, מה לעשות איתם בחופש הגדול? הורות מיטיבה לילדים עם הפרעת קשב וריכוז בחופש הגדול

הכותב הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה, מומחה בתחום של ייעוץ וטיפול ב ADHD

החופש הגדול מגיע סוף סוף. כל התלמידים חיכו לכך בקוצר רוח – במיוחד אלו שמתקשים ללמוד ושחווית ביה"ס מהווה עבורם אתגר יומיומי. הם יוצאים מהשגרה ומשתחררים מכל לחצי השנה. הורים רבים לתלמידים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז חוששים מן ההתמודדות עם חופשה ממסגרות, או מיכולת ילדם להסתגל למסגרת של קיטנה. לכן, חשוב מאוד להתארגן מראש ולתכנן.

לילדים רבים עם הפרעת קשב יש התנהגויות שונות שעלולות להחמיר (או להופיע דווקא) בחופש הגדול, כגון התפזרות, חוסר התמדה, חוסר גבולות וקושי בויסות עצמי (בצפיה בטלויזיה, במשחק במחשב ועוד).

מה ההורים יכולים לעשות כדי להתכונן עם ילדיהם לקראת החופש הגדול?

1) לבנות מסגרת ידועה מראש (במידת האפשר) לחופש הגדול, כמובן שהם תלויים גם בגיל הילד.

a. פרקי זמן ופעילויות מתוכננים וידועים מראש: קחו לוח שנה וסמנו בו עם הילד פעילויות בתאריכים ובשעות מסוימות (למשל, שעות הקיטנה, חופשה משפחתית, אירועים משפחתיים ו, הכנה לקראת בחינות מעבר וכו'). ימים בהם מתוכננות פעילויות אך נותרו בהם שעות פנויות, יש למלא אותן בפעילויות המועדפות על הילד ומקובלות על ההורה, וכך ידע מה מצופה ממנו במהלך השבוע.

b. לוח ניהול זמן וסדר יום קבוע (למשל, 8-13 קיטנה. 2-4 מנוחה וצפייה בטלויזיה, וכד'). הילד צריך לדעת את שעת הקימה המצופה ממנו גם בחופשה, זמני הפעילות החופשית, וזמני הכנת השיעורים לחופש (אחרת הוא עלול לדחות זאת שוב ושוב ולמצוא את עצמו נדרש להכין כמות גדולה של שיעורים בפרק זמן קצר בסוף החופשה).

2) האם להמשיך את מתן התרופות ?

במידה וילדכם נוטל תרופה באופן קבוע במהלך שנת הלימודים, יש לשקול היטב אם אכן אתם מעוניינים להפסיק את מתן התרופה במהלך החופש הגדול. יש לזכור שהטיפול התרופתי עוזר לילד בעל הפרעת הקשב להיות ממוקד, מאורגן ולווסת את התנהגותו, גם במצבים חברתיים. זה נכון במיוחד אם הילד ממשיך לקבל שיעורים פרטיים במהלך החופש.

כמובן שהדבר תלוי במידה רבה בתפקודו של הילד, ובתחלואה נלווית שהוא סובל ממנה (חרדות, למשל). אם הילד מראה סימפטומים של חוסר שקט, מציק לאחים או מתקשה להתמקד במשחק כשבאים חברים, או זקוק להתרכז לצורך שיעורים פרטיים או לקראת בחינות מעבר, עדיף להמשיך את הטיפול התרופתי.

3) כללי אצבע – אלו הם כללים קצרים ופשוטים שמכוונים את הילד לפעולה ברורה. למשל, כניסה למיטה בשעה שהסכמתם עליה. גם אם הילד מתקשה לשתף פעולה בפעם הראשונה, נסו שוב מחר ואם תתמידו הוא יפנים את הכלל, גם אם לא בשמחה רבה.

4) כללי עזר שמתאימים לכל השנה:

• גבולות של זמן לכל משימה: קיבעו מראש זמני התחלה וסיום. כדי לא להתפזר ,רצוי גם שתהיה שעה קבועה לכל משימה.

• שימו תזכורת בטלפון הנייד- לפני פעילות חשובה בזמן נתון. רצוי גם ללמד את הילד לשים תזכורות לעצמו בטלפון הנייד.

5) תצאו בחוץ: מכיוון שבקיץ, בשל החום והרביצה מול המסך, ילדים רבים אינם מוציאים אנרגיה עודפת באמצעות משחקי כדור וכו' כפי שהם עושים בביה"ס. חשוב לשלב בשיגרה המשפחתית גם פעילויות כגון ים, אופניים, משחקי כדור, באולינג וכיו"ב. ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לתנועה- רצוי שיעשו זאת בדרך ובמקום המקובלים עליכם.






< חזרה לבלוג