כל מה שצריך לדעת על ...

לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

לקויות למידה

לקויות למידה הינן קבוצה של אבחנות המתארות קושי ספציפי, אחד או יותר, ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות. הלקות עצמה היא לקות נוירולוגיות וביטוייה הם קושי בתהליכים מסוימים של למידה (קריאה, כתיבה, חשבון, שפות זרות). רוב המאובחנים כבעלי לקות למידה הינם בעלי יכולת שכלית ואינטליגנציה תקינה. ילדים או אנשים בעלי לקות למידה שונים זה מזה בתחומי הלקות, בחומרת הלקות וברמת השפעתה של הלקות על הסתגלותם והתמודדותם בלמידה ובחיי היום יום.

הערכות עכשוויות מדברות על שכיחות של כ-10% מכלל האוכלוסייה המתמודדים עם לקות למידה כלשהי. אלו הם המאובחנים. רוב האנשים חיים עם לקות למידה שאינה מאובחנת ומתמודדים עם הקושי ללא סיוע.

מרכיבים של לקות למידה

(לא כולם חייבים להופיע. מאפיינים אלו יכולים להתקיים גם ללא אבחון של לקות למידה ספציפית).
תפיסה ועיבוד חזותיים – הבחנה בפרטים, בסמלים גרפים, בכיוונים, בין דמות לרקע וראיית השלם על חלקיו.
תפיסה ועיבוד פונולוגיים – הבחנה בין צלילים דומים, זיהוי ובידוד צליל מתחילת מילה ומסופה, פירוק ומיזוג מילה ממרכיביה הצליליים ויכולת השמטת חלקים ממילה.
זיכרון – זיכרון לטווח קצר וארוך, שליפה ממאגר זיכרון, זיכרון פעיל, זיכרון תוך כדי עיבוד וזיכרון עם ובלי משמעות.
שפה- היגוי, שליפה ושיום אוטומטי מהיר – אוצר מלים, תחביר.
קשב וריכוז – היפראקטיביות, תת פעילות ואימפולסיביות.
עיבוד סנסורי – קושי בעיבוד של גירויים חושיים הנובע מרגישות יתר או תת-רגישות.
תפקוד מוטורי ותפקוד סנסומוטורי – מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה (אחיזת עפרון, ויסות כוח ביד, גזירה, הדבקה/ קפיצה, ריצה, תנועה במרחב).
ליקויים בהתמצאות בזמן ובמרחב.

הפרעת קשב וריכוז ADHD\ADD Attention deficit /Hyperactivity disorder


הפרעה נוירופסיכיאטרית שכיחה שתחילתה בילדות והסתמנותה בדרך כלל מופיעה כבר שנים הראשונות ללימודים ונובעת מקושי בוויסות הקשב ובמיקוד הריכוז. להפרעה רקע גנטי ומרכיבים ביולוגים.

הטיפול בהפרעות קשב וריכוז משלב תכשירים מעוררים עם טיפול תומך ומעצב התנהגות, לעתים עם התערבות משפחתית. עקרונות הטיפול במבוגרים הסובלים מהתסמונת אינם שונים באופן מהותי מאלה שבגיל הילדות וההתבגרות.

פורום אבחונים

לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז
הפורום יעסוק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תוצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך? .

ויסות חושי



כתבות/מאמרים בנושא לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בלקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

לכל אנשי הטיפול המתמחים בנושא לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

מיכל שמר אביב

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: דיכאון,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים,גיל הרך,לקויות למידה וקשב וריכוז,אובדן ואבל, חרדה ופוביה.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, ראשון לציון
שפה: עברית, צרפתית
פסיכולוגית בעלת ניסיון רב בעבודה עם גיל הרך, ילדים, נוער ומבוגרים. מטפלת בעברית ובצרפתית
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

שלומית בז'רנו כהן

פסיכולוגית קלינית וחינוכית בכירה

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: נתניה, רמת השרון, הוד השרון, רעננה, כפר סבא
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית וחינוכית בכירה ומטפלת זוגית, מומחית בטיפול רגשי במבוגרים ובזוגות במגוון בעיות ביחסים, בהורות, במשפחה ובעבודה, בגישה פסיכודינמית.
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

מיכל הלפרין

פסיכולוגית חינוכית ופסיכותרפיסטית

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: שרון,נתניה
שפה: עברית
אני מאמינה שבתוך תוכו המטופל יודע הכי טוב למה הוא זקוק, אני רק עוזרת לו למצוא את הדרך...
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

שחר בודניק

פסיכולוג קליני - מתמחה

התמחות: בריאות הנפש,דיכאון,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים,חרדה, בעיות במיניות וזהות מינית וקשיים בין אישיים.
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית,אנגלית
מטפל במבוגרים צעירים, ילדים, מתבגרים והדרכות הורים באופן שרואה את האדם מעבר לקשיים ולבעיות שלו.

לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

ליאור כהן

פסיכולוג קליני

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
טיפול קוגנטיבי התנהגותי לילדים, נוער ומבוגרים.
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

נעמה הראל

מרפאה בעיסוק עם התמחות בהפרעות קשב ולקויות למידה

התמחות: לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים, מיומנויות חברתיות, ויסות עצמי.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון
שפה: עברית
מרפאה בעיסוק עם תואר שני בלקויות למידה. מטפלת בילדים החווים קשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים על רקע של לקויות למידה, הפרעות קשב וקשיי ויסות.
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

הילה מולד

פסיכולוגית ילדים ומבוגרים

התמחות: חרדה,דיכאון,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים בריאות הנפש.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית בעלת נסיון בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מאמינה בכוחו של קשר טיפולי מכיל, מאפשר ובטוח לסייע בצמיחה, התפתחות וחיבור מחודש לכוחות הפנימיים
לקויות למידה / הפרעת קשב וריכוז

ליאת כהן

פסיכותרפיסטית

התמחות: הפרעות אכילה,בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל מונד, נתניה
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמינה כי כל אתגר טומן בחובו הזדמנות לצמיחה אישית ורווחה נפשית. אשמח לסייע לכם להפוך את המשבר לאתגר ולשפר את הרגשתכם.



סוגים של לקויות למידה

דיסלקסיה (לקות בקריאה)


קושי בקריאה בהתאם למצופה על פי גיל. איטיות בקריאה, שיבושים וקושי בהפקת משמעות מן הנקרא. לסובלים מדיסלקציה קיים וקושי להתמודד עם קריאה והבנה של טקסטים ארוכים.

דיסגרפיה (לקות בכתיבה)


לחץ רב מדי או מועט מדי על כלי הכתיבה, איטיות בכתיבה, שגיאות כתיב רבות וחוזרות, ניסוח שגוי של משפטים. בשל הקושי הכרוך בכתיבה עצמה והתוצרים הדלים נמנעים לרוב הילדים ממטלות כתיבה. ניכר פער בין הבעתם בכתב להבעה בעל פה לטובת יכולת ההבעה בעל פה.

דיסקלקוליה (לקות בחשבון)


קושי ברכישה של מיומנויות החשבון בהתאם למצופה על פי גיל. קושי ניכר בהבנת מושגים מרכזיים בחשבון ובקשיים בעשיית פעולות החשבון. לעיתים ניתן לראות גם קושי בהבחנה הכמותית (השוואה בין כמויות, יכולת אומדן) ובהבנה של רצף (כגון רצף של מספרים ורצף פעולות חשבוניות).

הפרעת קשב וריכוז

קריטריונים לאבחון הפרעת קשב וריכוז:


על מנת לאבחן הפרעת קשב וריכוז צריכים להופיע שישה מתוך תשעת התסמינים הבאים למשך שישה חודשים לפחות בדרגה הפוגעת בתפקוד ולא מתאימה לשלב ההתפתחותי:

לעיתים קרובות מתקשה לשים לב לפרטים או שעושה טעויות, מחוסר תשומת לב (בלימודים, עבודה או פעילויות אחרות).
לעתים קרובות מתקשה להתמיד בקשב במטלות שונות או במשחק.
לעתים קרובות נראה שאינו מקשיב כשמדברים אתו.
לעתים קרובות אינו עוקב אחרי הנחיות או הוראות ומתקשה לסיים שיעוריו או חובותיו בעבודה (לא נובע מהתנהגות אופוזיציונלית, או קושי בהבנת ההנחיות).
קושי בארגון פעילויות ומטלות.
נמנע לעתים קרובות, לא אוהב או מתנגד לעשות מטלות הדורשות מאמץ מנטלי.
נוטה לאבד דברים הנדרשים למטלות או פעילויות כמו צעצועים, עפרונות, ספרים, מכשירים שונים.
מוסח בקלות ע"י גירויים חיצוניים.
שכחן בפעילויות יום יומיות.
על מנת לאבחן פעלתנות יתר ואימפולסיביות (היפראקטיביות) צריכים להופיע שישה מתוך תשעת התסמינים הבאים למשך שישה חודשים לפחות בדרגה הפוגעת בתפקוד ולא מתאימה לשלב ההתפתחותי. חלק מהתסמינים הופיעו לפני גיל 7, ואת הפגיעה התפקודית ניתן לזהות בשני מקומות או יותר (בית ובי"ס).
לעתים קרובות מניע ידיים ורגליים או נע בכיסא.
עוזב את מקומו במקומות אחרים בהם מצופה שיישאר ישוב.
מרבה לרוץ או לטפס במצבים שאינם מתאימים לכך (בהתבגרות או בבגרות תתכן תחושה של חוסר מנוחה בלבד).
מתקשה לשחק בצורה שקטה.
מתנהג כאילו : "מונע ע"י מנוע".
מרבה לדבר ללא הפסקה.
קופץ ועונה לשאלות לפני שסיימו לשאול אותן.
מתקשה לחכות לתורו.
מפריע או מתערב בפעילויות של אחרים כמו בשיחות או משחקים.



תהליך האבחון של הפרעת קשב וריכוז


ההערכה והאבחון הם קליניים, וכוללים ריאיון עם ההורים ועם הילד בנוסף לבדיקת הילד. לא ניתן להסתמך רק על בדיקת הילד/מתבגר היות ולעתים לא ניתן לצפות בחדר הבדיקה בהפרעות ריכוז וקשב. יש לבדוק תורשה משפחתית והפרעות פסיכיאטריות אחרות. כמו כן הכרחי להשיג דווח מביה''ס על התנהגות, יכולת למידה וציונים. חשוב לבדוק יכולת אינטלקטואלית וליקויי למידה באבחונים המתאימים. תצפית על הילד בביה"ס ובסיטואציות נוספות יכולה לספק מידע נוסף. כחלק מתהליך האבחון יש לעשות הערכה רפואית מקיפה (היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית, לבדוק שימוש בתרופות שונות, בעיות שמיעה וראיה, יש לבדוק האם קיימים גורמי סיכון סביבתיים או קליניים (בדיקת רמת עופרת, למשל, כשיש רקע מחשיד לכך).

דרך נוספת היא לערוך אבחון פסיכודידאקטי שגם הוא אמור לאתר קשיים אלו. אבחון זה גם מוכר על ידי משרד החינוך למתן הקלות בלימודים.

מבחן נוסף לאיתור קשיי הפרעות קשב וריכוז הוא מבחן טובה (TOVA) . זהו מבחן ממוחשב הבודק את יכולתו של הנבדק להגיב להופעת גירוי מסוים ולהתעלם מהופעת גירוי אחר. המבחן בודק כמה משתנים. ביניהם: זמן תגובה, אימפולסיביות, הפניית קשב.

לרוב, על מנת לאבחן הפרעת קשב יש לערוך כמה מבחנים ולשלב בין כמה אנשי מקצוע על מנת לגבש את תכנית הטיפול הטובה ביותר.


אבחון פסיכודידקטי של לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז


קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים. המאפיין המשותף לכולם הוא קיומו של כלי מובנה ומוכר (או סדרה, בטריה, של כלים) המכיל שאלות לתצפית והתערבות עם הילד אשר בסופו מקבל הילד ציון בסקאלה או הערכה לגבי יכולותיו וקשייו ביחס למצופה ממנו בהתאם לגיל.

ילדים אשר יש חשש לגביהם או נמצאים בקבוצת סיכון להתפתחות מעוכבת ניתן לאבחן כבר מהחודשים הראשונים לחיים. יש להתאים את כלי האבחון לגיל הילד ולשאלה ההתפתחותית. חשוב לציין כי לא כל פסיכולוג הוא מומחה להתפתחות בגיל הרך ולא כל מטפל לילדים הוא מומחה לאבחונים. חשוב לדעת בדיוק מה מטרת האבחון על מנת לבחור את המאבחן ואת סוג האבחון.

אבחון יכול לקבוע גם את מקור הקושי ובסיומו של כל אבחון ניתנות המלצות לטיפול. גם אם תהליך האבחון עשוי להיות לעיתים ארוך ותלוי בשיתוף הפעולה של הילד, לתהליך עצמו יש השפעות מועילות והוא חשוב בפני עצמו. לרוב עדיף לחכות עם טיפול עד לקבלת תוצאות האבחון, לדעת היכן הקושי העיקרי ומה מקורו וכך להיות בטוחים שמטפלים בבעיה ולא בסימפטום שלה.

קבלת תוצאות האבחון מעבר למידע החשוב שמספקות, עשויות לאפשר תמיכה במשפחה מבחינת שירותים המסופקים על ידי המדינה.

ניתן לערוך אבחונים במרכזים להתפתחות הילד של משרד הבריאות או של קופות החולים. לרוב תורי ההמתנה בהם ארוכים. מכונים פרטיים ואנשי מקצוע עושים אבחונים פרטיים. חשוב לבדוק את הסמכתם ורישיונם לאבחן ולחתום על דו"ח האבחון על מנת שיהיה אמין וקביל.

אבחון פסיכודידקטי


נערך על ידי פסיכולוג חינוכי ואורכו נע בין 4-6 שעות. משלב בין החלק הרגשי- נפשי (פסיכו) ובין החלק הלימודי (דידקטי). האבחון כולל: מבחן אינטליגנציה, מבחני תפיסה חזותית כמותית ושמיעתית, מבחני זיכרון, מבחני סינון לקשיי הפרעות קשב וריכוז, בדיקת מיומנויות הלימוד היסודיות- קריאה, כתיבה, חשבון והתרשמות מהתפקוד הרגשי. אבחון פסיכודידקטי מספק תמונה רחבה על תפקודו של הילד ומתמקד בתפקודים הלימודיים והשכליים. הערכה כללית על הילד מתקבלת מריאיון עם ההורים, מורים או מי שנמצא בקשר קרוב עם הילד ויש לו מידע להוסיף.

אבחון פסיכודידקטי מתאים לילדים מגילאי גן חובה ועד לתיכון (כולל). בדרך כלל פונים לאבחון פסיכודידקטי כאשר יש שאלה לגבי המסגרת הלימודים המתאימה ביותר עבור הילד או בעקבות חשש ללקות למידה או בעיית הפרעת קשב וריכוז.