כל מה שצריך לדעת על ...

טיפול רגשי לילדים

טיפול רגשי לילדים

טיפול דיאדי - הורה-ילד
עבור ילדים בגיל הרך, ההתקשרות הראשונית עם אחד ההורים או עם שניהם הוא בסיסו של הביטחון והאמון בעולם. דרך קשר זה ילמד הילד להכיר את העולם, ירגיש בטוח לבדוק ולהתנסות. קשר זה הינו הבסיס ליצירת קשרים אחרים וללמידה רגשית. יכולתם של ההורים להכיל את הילד, לאהוב אותו ללא תנאים ולהעביר לו מסר כי הוא ראוי לאהבה, היא גם היכולת שלהם לעזור לו כאשר מתעוררים קשיים.

בטיפול הדיאדי, נפגש המטפל עם הילד ועם אמו או אביו, וצופה ביחסים ובאינטראקציה ביניהם. תוך כדי משחק, המטפל מדריך ומתווך, מאפשר להורה ללמוד על עולמו הרגשי של הילד דרך המשחק המשותף, להבין לעומק את צרכיו הרגשיים ולקבל כלים להתמודדות טובה יותר. לרוב, חלק מהמפגשים יתקיימו רק עם ההורים. במפגשים אלו יתשאל המטפל את ההורים ויקבל מהם אינפורמציה על הילד בסיטואציות מחוץ לטיפול, יעבד עמם את התחושות והרגשות שעלו במפגשים המשותפים עם הילד וידריך אותם כיצד לקדם את הילד ואת האינטראקציה עמו.

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים

פורום טיפול פסיכולוגי בילדים
טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

כתבות/מאמרים בנושא טיפול רגשי לילדים

כתבות שנכתבו על ידי מיטב אנשי המקצוע בפורטל על הספה

הדרכות וידאו בנושא טיפול רגשי לילדים

מערוץ הוידאו של פורטל על הספה

אנשי טיפול

אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

אתרוג-מרכז לטיפול פסיכולוגי ייעוץ והדרכה

מרכז לטיפול פסיכולוגי, ייעוץ זוגי, והדרכת הורים

התמחות: באתרוג אנשי מקצוע מומלצים בלבד ובעלי ניסיון רב, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים מומחים בפסיכותרפיה על גווניה השונים
אזור בארץ: שרון,חדרה, מרכז
שפה: עברית,אנגלית
אנו מציעים טיפול פסיכודינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול משולב. יעוץ זוגי, טיפול באומנות.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

נילי פלינט

פסיכולוגית חינוכית מומחית, מדריכה, פסיכותרפיסטית.

התמחות: טיפול במתבגרים,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,בעיות משפחתיות,חרדה ופוביה.
אזור בארץ: שרון,רעננה
שפה: עברית
בעלת ניסיון רב בעבודה טיפולית ואיבחונית עם ילדים, נוער ומבוגרים צעירים. מטפלת על פי הצורך גם בסביבתו של המטופל - הדרכת ההורים והצוות החינוכי.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

עידו רוט

עו''ס קליני

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,דיכאון,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
ותק של 8 שנים בטיפול בילדים ומבוגרים במצבי משבר סביב חולי ואבדן. תמיכה וליווי מקצועיים למציאת הנתיב בחשיכה, התמחות בפסיכותרפיה יונגיאנית.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

ליאור כהן

פסיכולוג קליני

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית
טיפול קוגנטיבי התנהגותי לילדים, נוער ומבוגרים.

אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

יעל ארז

מטפלת במוסיקה ותנועה

התמחות: הפרעות אכילה,בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,פעוטות
אזור בארץ: פתח תקווה,בקעת אונו
שפה: עברית
מטפלת בקליניקה פרטית המותאמת לילדים ובני נוער. הטיפול משלב הדרכת הורים.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

ליהיא מזור

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: הפרעות אכילה,בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: חיפה,צפון
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמינה שמעבר לחשיבות של המקצועיות והניסיון,מה שקובע בטיפול הוא ההזדמנות של שני אנשים להיפגש באמת. ברבדים שונים ומשתנים. בכך נעוצה הצלחת הטיפול.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

סוזן קדם

פסיכותרפיסטית מטפלת בתנועה

התמחות: הפרעות אכילה,בריאות הנפש,חרדה ,דיכאון,לקויות למידה ,פוסט טראומה,הדרכת הורים
אזור בארץ: שרון
שפה: עברית,אנגלית
התייחסות לתחושות גוף, לתנועה ולמילים מאפשרת לזהות ולעבד מקורות המצוקה ולהוביל לשיחרור ושינוי - בגוף, ברגש, ובחשיבה.בטיפול בילדים,הכלי הוא המשחק.
אנשי טיפול המתמחים בטיפול רגשי לילדים

קים הגיתי-גרין

תרפיה בהבעה ויצירה

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בתנועה ושילוב אומנויות, ילדים מתבגרים, טיפול דיאדי והדרכת הורים. המפגש הטיפולי מאפשר התבוננות, צמיחה ושינוי.

טיפול רגשי לילדים

סוגי טיפול בילדים

טיפול במשחק


הטיפול במשחק נשען על ההנחה כי ילדים רוצים לשחק באופן ספונטני וכי דרך המשחק ניתן לצפות בדפוסי התנהגות של הילד, לחוות את עולמו הרגשי, ולהגיע עמו לתקשורת ישירה ועקיפה בה הוא מרגיש מוגן ופחות חשוף. ילדים עשויים להתקשות להביע את עולמם הרגשי במילים מכמה סיבות.

האחת, בהיבט ההתפתחותי, הילד עדיין לא רכש אוצר מילים המאפשר לו טווח רחב מספיק להביע את עולמו הרגשי, אם בגלל גילו הכרונולוגי ואם בגלל שלא היה חשוף לדיבור פנימי רגשי אשר לימד אותו הבעה רגשית מספקת.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)


עבור הורים המתקשים להציב גבולות, או כאשר מרגישים ההורים כי איבדו שליטה על התנהגותו של הילד (אצל ילדים גדולים יותר), טיפול מסוג זה מאפשר שינוי בדפוסי החשיבה המעכבים הסתגלות של הילד מחד, ושיפור מיומנויות התנהגותיות (חברתיות, משפחתיות, לימודיות וכדומה) מאידך. במהלך הטיפול עובד המטפל עם הילד או המתבגר על תפיסותיו לגבי עצמו (דימוי עצמי, דימוי גוף) ולגבי הקשרים שלו עם העולם ועוזר לו ל"תקן" עיוותים בחשיבה. הם עובדים על דפוסי חשיבה מקדמים ומצמיחים. ברמה ההתנהגותית, יקבל הילד משימות ברורות, יעשה חשיפה הדרגתית ומבוקרת לגירויים וסיטואציות מהם נמנע וימצא חלופות ומענים להתנהגויות אותן רוצים למגר.

סוג טיפול זה הינו קצר יותר ומאוד משימתי. מתאים למתבגרים ולילדים בגילאי בית הספר. בגיל הרך, יחד עם הדרכת הורים אפשר להכין תכניות התנהגות לחיזוק או הכחדה של התנהגות מסוימת וספציפית.

טיפול רגשי לילדים בהבעה ויצירה או טיפול באומנות לילדים


טיפול באומנות, מוסיקה, דרמה וכדומה הם טיפולים המציעים אלטרנטיבה לשיחה המילולית אשר עשויה להיות קשה לילדים. דרך האמצעים האומנותיים יכול הילד להביע תחושות, מחשבות ורגשות אשר המילים היו מאיימות מדי עבורו להביע. האמצעים האומנותיים מאפשרים פורקן רגשי בתוך סביבה שמורה. המטפל ביצירה יוכל עשות את הקישורים בין תהליך היצירה והתוצרים לבין עולמו הרגשי של הילד המטופל. עולם הדימויים (דמויות דרמטיות, ציורים ושירים) הם אמצעי הנתפס "מוגן" יותר כיוון ואינו ישיר ועל כן מוצאים הילדים בערוצים אלו מפלט עקיף נוח יותר להעלות בעיות רגשיות.

במידה ומחליטים לפנות למטפל בהבעה ויצירה חשוב להתאים את האמצעי האומנותי לתחומי העניין של הילד. ככל שהילד מבוגר יותר, העדפותיו יהיו ברורות יותר. ילד בן עשר שאינו אוהב לצייר יתקשה מאוד לשתף פעולה בטיפול באומנות.



טיפול בילדים


ילדים ומתבגרים עשויים לחוות קשיים רגשיים והתנהגותיים הקשורים להתפתחותם ולבריאותם, לבעיות סביבתיות, לקשיים משפחתיים, רגשיים או חברתיים. ילדים חווים את העולם את הסיטואציות המתרחושת סביבם בצורה שונה ממבוגרים ולא תמיד המבוגרים בסביבתו של הילד יודעים כיצד הילד מרגיש ומה הוא חושב על מה שעבר.

דוגמה לכך הוא נושא המוות. כמבוגרים, אנחנו נוטים להמנע מ לדבר על אסונות או על מוות ואנחנו מאוד רוצים לגונן על ילדינו מהפחד ממוות אשר אנחנו חווים. פחד ממות הוא הישרדותי וטבעי אבל אצל ילדים הדברים מתקבלים אחרת. ילדים רבים עסוקים בנושא המוות בסביבות גיל 4-5 וכאשר הסביבה מנסה לעבור נושא כאשר הם מעלים נושא זה ולהתחמק הילדים מקבלים מסר כי הדבר כל כך נורא שאסור לדבר עליו. כאן מתחיל הפחד ותחושות האשמה הכרוכות בנושא המוות. מצד שני, כאשר ילדים לומדים בגן על יום הזיכרון או יום השואה או קולטים חלק מהחדשות ודובר שם על נושאים הקשורים למוות, עולות בהם שאלות שחשוב מאוד לתת להן מענה. ילדים מסויימים עלולים לחוש מצוקה ואחרים רק סקרנות. התגובה שלנו מאוד משמעותית לחוויה שיפנימו ולכן חשוב שנשאל את הילדים מה מרגישים, למה התכוונו, מה שמעו, ונפריד בין התחושות שלנו לבין מה שבאמת הילד שואל אותנו וצריך מאיתנו.

בגלל הקושי הגדול לעשות הפרדה זו, לעיתים באופן בלתי מודע אצל הילד מתפתחת מצוקה שאינו יודע להסביר את מקורה וחשוב שהטיפול במצוקה זו יעשה על ידי איש מקצוע המיומן ומכיר את שפתם של ילדים ואת עולמם הרגשי שהוא שונה מעולמם של מבוגרים.

הטיפול בקשיים אצל ילדים הינו שונה מטיפול במבוגרים ונדרשת התמחות מיוחדת לכך. הסיבה להבדל קשורה לשלבי ההתפתחות הקוגניטיבית (שכלית) והרגשית בהם נמצא הילד וביכולת לנקוט בשיטות התערבות שונות (טיפול במשחק, טיפול דיאדי,טיפול בהבעה ויצירה). בנוסף, מעורבות כזו או אחרת של ההורים בטיפול הינה הכרחית וקשורה גם לגיל הילד או המתבגר.

בילדים הסובלים מקשיים מסויימים המצריכים התערבות של איש מקצוע ממקצועות הבריאות (דיאטנית, מרפאה בעיסוק וכדומה) מומלץ לעיתים קרובות לערב גם איש מקצוע מתחום הטיפול הרגשי לטובת יעוץ להורים או להתערבות ישירה עם הילד. לבעיות השמנה ואכילה יש השלכות רגשיות לעיתים הן נוסעות במקושי רגשי והאכילה היא אכילה רגישת. במקרים אלו תיאום הטיפול בין המטפל הרגשי לדיאטנית הוא קריטי להצלחת הטיפול.

כל הטיפול נעשה עם ההורים. עם ילדים צעירים מאוד מטפלים בקשר הדיאדי בינו לבין ההורה. בילדים גדולים יותר, הטיפול נעשה פעמים רבות באמצעות משחק - הילד והמטפל מדמים את עולמו של הילד באמצעות משחק משותף אשר נערך בחדר הטיפול. הטיפול באמצעות משחק הינו מיומנות אשר נדרשת מומחיות יחודיית לעסוק בו. פעמים רבות נדרשים מטפלים בילדים ובמתבגרים למצוא את הדרך לתקשורת וליצירת אמון עם הילד. אם זה באמצעות משחק או לעיתים אף דרך ספורט, מוסיקה וכל אמצעי אחר. ככל שהילד גדל, השיחות והדיבור הופכים לערוץ העיקרי בטיפול.

איך יודעים שיש בעיה המצריכה פניה לטיפול?

שינוי כלשהו בהתנהגות הילד, בדפוסי השינה, אכילה, משחק- רצוי להיות יותר ערניים מהרגיל ולבדוק האם הם מהווים נורת אזהרה. רגרסיות בתפקודים שונים (הרטבה, הכנסת אצבע לפה) עלולות גם כן להצביע על מצוקה כלשהי. כאשר התנהגויות אלו מופיעות לאורך זמן , מחריפות או מופיעות בתחומים נוספים, כדאי לשאול מה קורה עם הילד בגן או בבית הספר, לשלול בעיות רפואיות ולהוועץ במומחה.

בעיות התנהגותיות של ילדים- התקפי זעם בלתי נשלטים לעיתים קרובות וללא יכולת הרגעה כמו גם חרדות, או הסתגרויות - אשר עם הזמן מפריעות לתפקוד היום יומי, להתפתחות וליכולת הלימודית, גם הן סיבה לפנות למטפל מומחה לילדים.

קשיים משפחתיים- קושי בתקשורת עם הילד, בהצבת גבולות, בקבלת סמכות מביאים גם הם הורים להתיעצות ולקבלת הדרכת הורים. לעיתים יומלץ במקרים אלו על טיפול משפחתי.

לעיתים דוקא מישהו מהצוות החינוכי מעלה קושי חריג ומתמשך (בעיות חברתיות או התנהגותיות בבית הספר או בגן) ומפנה את תשומת ליבם של ההורים בצורך בהתיעצות עם פסיכולוג.

כאשר צפוי שינוי גדול אצל הילד או במשפחה- ניתוח, מעבר דירה המצריך מעבר מסגרת חינוכית, לידה, גירושין או מחלה, חשוב להתיעץ עם מומחה לטיפול בילדים לפני השינוי כיצד להכין את הילד וכיצד לדבר עם הילדים מבעוד מועד במיוחד כאשר מדובר בילד רגיש הנוטה להפנים את רגשותיו בצורה עמוקה.