טיפול רגשי לילדים
סוגי טיפול בילדים
טיפול במשחק
הטיפול במשחק נשען על ההנחה כי ילדים רוצים לשחק באופן ספונטני וכי דרך המשחק ניתן לצפות בדפוסי התנהגות של הילד, לחוות את עולמו הרגשי, ולהגיע עמו לתקשורת ישירה ועקיפה בה הוא מרגיש מוגן ופחות חשוף. ילדים עשויים להתקשות להביע את עולמם הרגשי במילים מכמה סיבות.
האחת, בהיבט ההתפתחותי, הילד עדיין לא רכש אוצר מילים המאפשר לו טווח רחב מספיק להביע את עולמו הרגשי, אם בגלל גילו הכרונולוגי ואם בגלל שלא היה חשוף לדיבור פנימי רגשי אשר לימד אותו הבעה רגשית מספקת.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)
עבור הורים המתקשים להציב גבולות, או כאשר מרגישים ההורים כי איבדו שליטה על התנהגותו של הילד (אצל ילדים גדולים יותר), טיפול מסוג זה מאפשר שינוי בדפוסי החשיבה המעכבים הסתגלות של הילד מחד, ושיפור מיומנויות התנהגותיות (חברתיות, משפחתיות, לימודיות וכדומה) מאידך. במהלך הטיפול עובד המטפל עם הילד או המתבגר על תפיסותיו לגבי עצמו (דימוי עצמי, דימוי גוף) ולגבי הקשרים שלו עם העולם ועוזר לו ל"תקן" עיוותים בחשיבה. הם עובדים על דפוסי חשיבה מקדמים ומצמיחים. ברמה ההתנהגותית, יקבל הילד משימות ברורות, יעשה חשיפה הדרגתית ומבוקרת לגירויים וסיטואציות מהם נמנע וימצא חלופות ומענים להתנהגויות אותן רוצים למגר.
סוג טיפול זה הינו קצר יותר ומאוד משימתי. מתאים למתבגרים ולילדים בגילאי בית הספר. בגיל הרך, יחד עם הדרכת הורים אפשר להכין תכניות התנהגות לחיזוק או הכחדה של התנהגות מסוימת וספציפית.
טיפול רגשי לילדים בהבעה ויצירה או טיפול באומנות לילדים
טיפול באומנות, מוסיקה, דרמה וכדומה הם טיפולים המציעים אלטרנטיבה לשיחה המילולית אשר עשויה להיות קשה לילדים. דרך האמצעים האומנותיים יכול הילד להביע תחושות, מחשבות ורגשות אשר המילים היו מאיימות מדי עבורו להביע. האמצעים האומנותיים מאפשרים פורקן רגשי בתוך סביבה שמורה. המטפל ביצירה יוכל עשות את הקישורים בין תהליך היצירה והתוצרים לבין עולמו הרגשי של הילד המטופל. עולם הדימויים (דמויות דרמטיות, ציורים ושירים) הם אמצעי הנתפס "מוגן" יותר כיוון ואינו ישיר ועל כן מוצאים הילדים בערוצים אלו מפלט עקיף נוח יותר להעלות בעיות רגשיות.
במידה ומחליטים לפנות למטפל בהבעה ויצירה חשוב להתאים את האמצעי האומנותי לתחומי העניין של הילד. ככל שהילד מבוגר יותר, העדפותיו יהיו ברורות יותר. ילד בן עשר שאינו אוהב לצייר יתקשה מאוד לשתף פעולה בטיפול באומנות.